• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
De PC van mijn buurvrouw wil niet meer starten. Als ik 'm op de stroom aansluit en de powerknop indruk, gebeurt er niets. Zelf de ventilator van de voeding gaat niet draaien. Omdat ik in het dagelijks leven "iets met computers doe" (ik ben programmeur) vroeg ze mij om raad, maar ik ben geen held in hardware.

Mobo is een Asus P5VDC-X (jaja, het is een oudje). Voeding is van het merk AOpen.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
  • alle kabeltjes aangedrukt: computer ging niet aan.
  • powerknop getest met een multimeter: die werkt.
  • resetknop als powerknop gebruikt: computer gaat niet aan.
  • voeding: alle aansluitingen losgemaakt, bij de 20-polige stekker de groene en een zwarte draad kortgesloten en de stekker in het stopcontact: de ventilator van de voeding gaat draaien.
  • met een multimeter alle contacten van de 20- en de 4-polige stekkers getest. Klopte keurig met de tabel hier.
  • de stekkers op het mobo weer aangedrukt, de groene en een zwarte draad weer kortgesloten en de stekker in het stopcontact zoals hier wordt getipt: alle 3 ventilators gaan draaien (voeding, processor en kast), maar de pc start niet op. Geen piepjes, geen beeld.
Op het mobo, naast de cmos-batterij zit een groene led. Die gaat branden als ik de stekker in het stopcontact steek en als ik de stekker eruit haal na circa 20 seconden weer uit.

Wat kan ik verder nog doen om de pc weer te laten starten, of heeft het moederbord echt de geest gegeven?

[ Voor 0% gewijzigd door sam.vimes op 27-04-2014 22:29 . Reden: merk voeding ]

Verwijderd

probeer eens de batterij op het moederbord te vervangen en cmos clearen, of wat je kan doen is het moederbord met zo min mogelijk hardware aan te sluiten: 1 latje geheugen procesor met cooler en de video kaart. als dat niet werkt is het moederbord dood

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Je kan ook zonder ram geheugen opstarten. Als hij dan niet gaat piepen (wel zoemertje aansluiten) is ie gegarandeerd dood.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:45:
probeer eens de batterij op het moederbord te vervangen en cmos clearen, of wat je kan doen is het moederbord met zo min mogelijk hardware aan te sluiten: 1 latje geheugen procesor met cooler en de video kaart. als dat niet werkt is het moederbord dood
Dat was ik vergeten te vermelden: ik heb de batterij ook getest. Geeft nog 2,85V (van de nominale 3). Dus die leeft nog.

Ik heb het laatste punt in de TS inderdaad getest met
  • 1 bankje ram (eerst met van 512MB, daarna een van 256 die ik nog had liggen, om uit te sluiten dat 't aan het geheugen lag).
  • alleen de videokaart
Floppy drive, SATA-disk en DVD-drives waren losgekoppeld.
KofjeKoppie schreef op zondag 27 april 2014 @ 23:13:
Je kan ook zonder ram geheugen opstarten. Als hij dan niet gaat piepen (wel zoemertje aansluiten) is ie gegarandeerd dood.
Dit had ik al eerder geprobeerd, tussen de wissel van 512 naar 256, en hij deed inderdaad helemaal niets. Dit niet vermeld omdat ik dacht dat er toch een beetje RAM in moest zitten. Speaker is aangesloten.

Conclusie uit bovenstaande: hij is echt dood. RIP.

Verwijderd

gecondoleerd met het moedebord :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 23:37 ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Gecondoleerd. Ga je 'm cremeren ;) ?

[ Voor 5% gewijzigd door KofjeKoppie op 28-04-2014 09:50 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Hen je ook aan je buurvrouw gevraagd of en wat er aan het niet meer booten is voorafgegaan? Kwam er ineens rook en/of vonken uit, is er een kop koffie overheen gegaan etc.?

Dit geeft nog hoop:
Op het mobo, naast de cmos-batterij zit een groene led. Die gaat branden als ik de stekker in het stopcontact steek en als ik de stekker eruit haal na circa 20 seconden weer uit.
Probeer het bord eens buiten de kast om aan te sluiten, misschien zorgt een (losgetrild) schroefje o.i.d. voor kortsluiting.

Specs

Pagina: 1