De PC van mijn buurvrouw wil niet meer starten. Als ik 'm op de stroom aansluit en de powerknop indruk, gebeurt er niets. Zelf de ventilator van de voeding gaat niet draaien. Omdat ik in het dagelijks leven "iets met computers doe" (ik ben programmeur) vroeg ze mij om raad, maar ik ben geen held in hardware.
Mobo is een Asus P5VDC-X (jaja, het is een oudje). Voeding is van het merk AOpen.
Wat heb ik zelf geprobeerd?
Wat kan ik verder nog doen om de pc weer te laten starten, of heeft het moederbord echt de geest gegeven?
Mobo is een Asus P5VDC-X (jaja, het is een oudje). Voeding is van het merk AOpen.
Wat heb ik zelf geprobeerd?
- alle kabeltjes aangedrukt: computer ging niet aan.
- powerknop getest met een multimeter: die werkt.
- resetknop als powerknop gebruikt: computer gaat niet aan.
- voeding: alle aansluitingen losgemaakt, bij de 20-polige stekker de groene en een zwarte draad kortgesloten en de stekker in het stopcontact: de ventilator van de voeding gaat draaien.
- met een multimeter alle contacten van de 20- en de 4-polige stekkers getest. Klopte keurig met de tabel hier.
- de stekkers op het mobo weer aangedrukt, de groene en een zwarte draad weer kortgesloten en de stekker in het stopcontact zoals hier wordt getipt: alle 3 ventilators gaan draaien (voeding, processor en kast), maar de pc start niet op. Geen piepjes, geen beeld.
Wat kan ik verder nog doen om de pc weer te laten starten, of heeft het moederbord echt de geest gegeven?
[ Voor 0% gewijzigd door sam.vimes op 27-04-2014 22:29 . Reden: merk voeding ]