Bijgeluidje bij hoge geluiden (aangepaste Marantz 1030)

Pagina: 1
Acties:

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

Topicstarter
Ik heb hier een Marantz 1030 staan, aangesloten op 2x Jamo S506 (stereo). Laatst was de eindversterker in de Marantz kapot gegaan en mijn vader heeft deze vervangen met een digitale versterker: http://www.ebay.com/itm/T...plifier-DIY-/370830182816

Hij leek het erg goed te doen, maar na hem meegenomen te hebben naar mijn huis lijkt er toch een probleem: Bij hoge geluiden is er een extra hoog geluid te horen. Ook bij het afspelen van een 1khz sinus zit er een hoger geluidje bij wat ik bij de test thuis niet hoorde en die ook niet op de oscilloscoop te zien was.

Ik heb het opgenomen, hoewel in slechte kwaliteit, het wel te horen is als je weet hoe het geluid normaal klinkt. Voor vergelijking, het is het "kanalen test geluidje" van Windows (Geluid > Afspeelapparaten > Configureren en op de speakers drukken) Opname

Buiten dat is het geluid erg goed! Beter dan eerst kan ik misschien wel zeggen.

Weten jullie wat er aan de hand is? Ik zelf denk dat het misschien aan de sampling ligt en het misschien altijd wel is met digitale versterkers. Het gekke is dat dezelfde sinusafspelen vanaf mijn telefoon toch anders klinkt.

[ Voor 28% gewijzigd door HaTe op 27-04-2014 23:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die versterker is klasse D, dat is gewoon analoog. De marketingjongens hebben bedacht dat D voor digitaal zou staan. ;)

Die hoge toon die je er doorheen hoort zou misschien kunnen komen doordat de windingen op de spoelen niet goed vast zitten en meetrillen. De spoelen zitten op de uitgang van de versterker om de hoogfrequente (> 20kHz) rommel weg te filteren, het zijn die grijze blokjes waar 220 op staat. Hoor je geluid van de versterker af komen? Zoja, dan zou je kunnen proberen om de windingen vast te zetten met nagellak.

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 28-04-2014 14:04 ]