Grootte nieuwe monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:22

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Topicstarter
Hey mensen,

Beetje een tricky vraag maar..:

Ik wil binnenkort een nieuwe PC kopen (ik game en werk erop) en daarbij wil ik ook een andere monitor aanschaffen. Op dit moment heb ik 2x 20", en ik vind de ruimte heerlijk. Alleen gebruik ik mijn rechter monitor vrijwel niet. Af en toe een map open of een tweede word-doc, maar voor games heeft het geen meerwaarde...dus ik overweeg naar een grotere monitor te gaan...ik twijfel nu echter tussen 24" en 27". De afstand tot de monitor(en) is ongeveer 1m (1,5m als ik achterover hang met een controller).

Wat vind lijkt jullie het meest ideale formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben van 2x 20 naar 30" gegaan, en dat geeft wel echt een zee van ruimte. Niet dat ik daar genoeg aan heb, dus heb er nog een 20" naast gezet. De grootte van een monitor vind ik zelf niet zo heel boeiend, ik vind resolutie en aspectratio eigenlijk een stuk belangrijker. Zelf zal ik nooit een 16:9 kopen, omdat ik die verhouding gewoon heel vervelend vind werken. 16:10 is te doen, maar als het zou kunnen zou ik nu alsnog een 4:3 monitor pakken zoals m'n 20" is.

Ik heb lang lopen twijfelen of ik niet 2x 24" moest kopen, maar dat is dus toch 1 x 30" geworden. En tot nu toe geen spijt van (al heb ik dit scherm denk ik al 5+ jaar staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:33
Kijk eens naar die ultra-widescreen monitors (2560X1080). Dat voelt alsof je met een dubbele 4:3 opstelling werkt, maar je zit niet constant tegen die randen aan te staren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daar heb ik wel eens naar gekeken, maar mij gaf dat echt de kriebels. Ik had heel erg het idee dat ik gewoon gigantisch veel pixels in de hoogte mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
svenvv2 schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:09:
Kijk eens naar die ultra-widescreen monitors (2560X1080). Dat voelt alsof je met een dubbele 4:3 opstelling werkt, maar je zit niet constant tegen die randen aan te staren :+
Heb je er zelf ervaring mee? Zo ja, is daar een beetje mee te gamen? Ik heb screen voorbij zien komen van dergelijke opstellingen maar moet zeggen dat ik er vreemd tegenaan kijk.
TERW_DAN schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:01:

Ik heb lang lopen twijfelen of ik niet 2x 24" moest kopen, maar dat is dus toch 1 x 30" geworden. En tot nu toe geen spijt van (al heb ik dit scherm denk ik al 5+ jaar staan).
Dat klinkt als een motivatie om een nog grotere monitor aan te schaffen.. ;) . Ik moet zeggen dat na aanschaf van onze huidige TV ik direct dacht "goh, ik kan me voorstellen dat mensen een grotere kopen" :D

[ Voor 35% gewijzigd door Sumerechny op 27-04-2014 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hou met gamen rekening dat een hogere resolutie ook veel meer vraagt van je videokaart.

Voor gamen vind ik 21:9 heerlijk. Voor films is het ook perfect omdat je geen zwarte balken meer hebt. Voor desktop werk is het wat minder handig omdat je met de hoogte van een 23"scherm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:33
Zelf werk ik er niet mee, maar een huisgenoot heeft hem gekocht voor CAD. Hij heeft normale programma's eigenlijk altijd 'gesplitst' staan, vandaar mijn opmerking over 2X 4:3 monitors. De hoogte is echter wel weer een valide punt. Zelf werk ik met 1920*1200 en ik merk toch echt dat ik die 120 punten mis als ik op een 16:9 scherm werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik zit toch behoorlijk naar 27" te neigen nu, oa omdat ik er relatief ver vanaf zit. Nu eens kijken hoeveel budget er vrij komt eind mei...er zit een behoorlijk verschil in prijzen (bv. Dell Ultra Sharp vs LG ips).

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
Geen idee wat je budget is en hoe krachtig je grafische kaarten zijn, maar er komt nu een serie 3440*1440 (21:9) monitoren op de markt. LG heeft een 34" en 29" uitvoering en Dell heeft een 34" uitvoering. De 34" is qua oppervlakte bijna precies 2*20", terwijl 29" een lekker hoge PPI geeft. Deze monitoren zijn nu zo'n €1000, maar daar heb je er wel maar 1 van nodig en kan je behoorlijk lang mee vooruit.

Ook heb je de nieuwe 4k monitoren, maar daarvoor heb je wel een flinke SLI/Crossfire opstelling nodig. Een mooie 27" 2560*1440 monitor is dan inderdaad een prima keus. Er gebeurd nu in ieder geval veel in monitor land, dus het is wellicht de moeite waard om het nog even een paar maanden aan te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Sumerechny schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:53:
De afstand tot de monitor(en) is ongeveer 1m (1,5m als ik achterover hang met een controller).
Dat is best wel ver. Ik zit zelf zo'n 65-80 cm van m'n U2711 af, afhankelijk van hoe rechtop ik zit. Op anderhalve meter kan ik tekst nog steeds wel lezen, maar het wordt dan al wat lastiger. Het is dat je werkruimte dan wel heel klein zou worden, maar de pixel pitch van 1920x1080@27" kan prima bij die afstand.
svenvv2 schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:09:
21:9 lijkt mij pas werkbaar zodra de Dell UltraSharp U3415W en vergelijkbare schermen er zijn (3440x1440@34"). De pixel pitch van die schermen is vrijwel gelijk aan 2560x1440@27" en aangezien de verticale resolutie gelijk is, is dat dan gewoon een bredere versie daarvan.

Overigens vind ik 1440 pixels in de hoogte nog steeds niet erg veel. Ik heb daarom naast m'n U2711 nog een U2312HM in portretstand staan voor lange documenten. Qua resolutie lijkt 4K mij heerlijk, maar op 32" is dat nog best klein (vergelijkbaar met 1920x1080@15.6" laptopschermen). Mij lijkt 4K op 34-35" ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor games en films lijkt mij 21:9 wel wat. Die heb je ook in een 34" scherm die is tegelijktijdig uitgekomen met de 34' 3440x1440 (Samsung)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
Ik ga toch voor een 27", daarboven wordt me toch iets te gek voor een werk/game monitor. Als ik even groot wil (game-)stream ik wel naar de TV in de woonkamer ;) . Eens kijken wat ik voor mijn twee Samsung schermen kan krijgen :)

Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe het kan dat die Ultra Sharp serie van Dell zo duur is?
Ik dacht dat het aan de hoeveelheid Hz zou liggen maar dat is hem volgens mij niet :F . Of ligt dat aan de resolutie..zoveel maakt dat toch niet uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Sumerechny op 30-04-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:46
Kwaliteit, daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Duur ten opzichte van wat? Als je vergelijkt met schermen met dezelfde resolutie en paneeltechnologie (of vergelijkbaar) komen de prijzen redelijk overeen met de concurrentie. Je moet natuurlijk niet IPS schermen vergelijken met TN schermen.

Verder maakt resolutie natuurlijk heel veel uit als je het hebt over 1920x1080 of 2560x1440. Met die laatste heb je bijna 78% meer pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny

Sumerechny

Topicstarter
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een beetje het idee als HDMI kabels, maw als je goed kijkt zie je het misschien of is het een groot verschil. Mijn nieuwe systeem zal geen super specs hebben dus ik heb het gevoel dat een 'kwalitatief superieur' scherm weinig meerwaarde zal hebben eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:46
De Ultrasharp serie van Dell betreft IPS panelen. Die zijn inderdaad een stuk prijziger, omdat de kwaliteit (onder andere het kleurbereik) ten opzichte van bijvoorbeeld TN beter is. Daarnaast staan Dell schermen in het algemeen voor kwaliteitsschermen.

Wat betreft HDMI kabels zijn er eigenlijk alleen kwaliteitsverschillen in de kabel zelf zoals de aansluiting. HDMI kabels zijn digitaal en geven eentjes en nulletjes door, that's it. Meer doet een HDMI kabel niet. Dat dan bij de ene kabel de aansluiting kapot gaat na 1000 keer in- en uittrekken, en de andere niet, daar kan verschillen in zitten.
Pagina: 1