6 schermen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:55
Ben bezig met een projectje, en helaas was er al hardware aangeschaft voordat ik er bij kwam. Doel is om uiteindelijk 6 schermen aan te sturen, waarvan 5 Full HD tv's via HDMI en 1 monitor om alles te bedienen. Op deze vijf tv's komen video's te draaien die afgespeeld worden met VLC. Elk scherm krijgt een andere video.

Nu, terug naar de hardware die er al was: een i3 (geen idee welk type, wel van dit jaar), 4 gb intern geheugen en voor de schermen waren er USB > HDMI adapters. Ik was al meteen huiverig toen ik dit hoorde, en terecht zo bleek want de USB>HDMI adapters vreten zoveel CPU dat de video's niet meer vloeiend draaien.

Nu ben ik aan het kijken naar een andere optie, en zag een Eyefinity kaart van Club3D met 6 mini-displayport aansluitingen. Ik ben er al achter dat ik dan ook 5 active mini displayport naar hdmi adapters nodig heb, aangezien passive niet werkt. Al met al kom ik op ca. 500 euro uit.

Nu vroeg ik me af of het niet simpeler kan, met bijvoorbeeld 3 videokaarten. Ze hoeven niet samen te werken middels Crossfire of iets dergelijks aangezien het allemaal aparte schermen worden, maar kan ik deze dan wel los van elkaar gebruiken in Windows, daar kom ik niet echt achter.

Of zijn er wellicht andere oplossingen?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

3 losse videokaarten, mits je die op het moederbord kwijt kunt natuurlijk zijn wel een makkelijke oplossing. Je hebt immers genoeg aan een simpel kaartje. Het enige nadeel is alleen dat je vaak maar 1 HDMI per kaart hebt, 2x HDMI kom je af en toe wel eens tegen, maar dan wel op de kaarten die goed veel geld kosten. Op zich is dat weer prima op te lossen door DVI -> HDMI adapters te pakken. Dat 3 keer en dan moet je een heel eind komen.
Met 3x pricewatch: MSI Radeon HD5450 1GB zou het moeten lukken.

Wat ook kan, afhankelijk van je mobo (geef eens specs), is een TV en een monitor aan de IGP hangen. Dan heb je nog maar 2 kaarten nodig.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je i3 heeft bij mijn weten ook al twee monitor-uitgangen via je moederbord. Daarnaast kan je een Radeon 6450 kopen, welke 3 uitgangen actief kan uitsturen (een bepaald type, even zoeken welke 6450 dat is). Dan heb je inmiddels 5 schermen. Wellicht kan je dan voor die laatste video-output de usb adaptor gebruiken. Kost je in totaal rond de 60 euro voor die ene videokaart.
Edit: deze videokaart is het: pricewatch: Sapphire Radeon HD 6450 FleX
Met een paar DVI=>HMDI adaptors ben je klaar. Bij DX.com ben je rond de 1,5 euro per stuk kwijt.

[ Voor 25% gewijzigd door wcduck op 27-04-2014 19:29 ]

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Phusebox
Thanks voor de pointers. Ik heb het systeem even niet bij de hand voor de specs, morgen ga ik hem even ophalen.

Kan ik overigens niet beter kiezen voor deze dan? http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?pid=2040

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-12 12:35
Je zou voor ieder scherm een RaspberryPi kunnen nemen.
Of je pakt een moederbord met een aantal pci-e sloten, en gooit er low end kaartjes met hdmi, en een dvi-hdmi connectie aan. (Heb je audio nodig ?)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Phusebox
Nee geen audio. Raspberry Pi is geen optie omdat je ze dan allemaal apart moet opstarten en aansturen, wordt te lastig voor de mensen die het straks moeten bedienen.

Een nieuwe pc is misschien wel een optie, maar deze pc hadden ze al speciaal hiervoor aangeschaft, maar ja verkeerde keus gemaakt dus helaas.

Hmm die Flex kaarten waren ook zeer interessant, er zijn er bij die 5 schermen kunnen aansturen, maar die zijn nergens meer leverbaar :(

[ Voor 18% gewijzigd door Phusebox op 27-04-2014 19:53 ]

• Biersteker
Je zou ook kunnen proberen die cpu bottleneck op te lossen. En wat terw_dan zegt , specs? (misschien is een upgrade naar een i5 goedkoper en alsnog functioneel)

[ Voor 28% gewijzigd door Biersteker op 27-04-2014 20:03 ]

• Phusebox
Specs kom ik morgen op terug. Feit is dat die usb adapters gewoon CPU kracht vreten.

Zou dit voldoende zijn voor 6 schermen, mis ik hier iets?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 48,90€ 48,90
1ASRock B85 Pro4€ 59,86€ 59,86
2Sapphire Radeon HD 6450 FleX€ 51,95€ 103,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,95€ 48,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1Corsair CX600M€ 59,22€ 59,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,83

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Moeilijk moeilijk moeilijk :P

AMD heeft een serie graphics cards met 6 mini Displayport aansluitingen. Mini Displayport --> HDMI kan met een passieve (lees: goedkope) adapter. Dit is er een van, wel redelijk oud (2011). Ik zal eens even kijken of ze hier ook een nieuwere versie van hebben. Dan hoef je alleen zo'n kaart + 6 Mini DP --> HDMI adapters te kopen, en kan je de rest van je hardware houden.

EDIT: Iets (2 generaties) nieuwere versie gevonden, die ook nog eens te koop is :D. Club3D Radeon HD 7870 Eyefinity 6

[ Voor 17% gewijzigd door Balance op 27-04-2014 20:13 ]

• Phusebox
Balance schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:10:

AMD heeft een serie graphics cards met 6 mini Displayport aansluitingen. Mini Displayport --> HDMI kan met een passieve (lees: goedkope) adapter. Dit is er een van, wel redelijk oud (2011). Ik zal eens even kijken of ze hier ook een nieuwere versie van hebben. Dan hoef je alleen zo'n kaart + 6 Mini DP --> HDMI adapters te kopen, en kan je de rest van je hardware houden.
Als je meer dan 2 schermen aansluit moet de rest actieve adapters zijn, kosten ca. 30 euro per stuk.

• thecrazygun11
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-12 09:52
Adapters bijkopen?

[ Voor 70% gewijzigd door thecrazygun11 op 27-04-2014 20:11 ]

• Phusebox
Balance schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:10:

EDIT: Iets (2 generaties) nieuwere versie gevonden, die ook nog eens te koop is :D. Club3D Radeon HD 7870 Eyefinity 6
Uit de startpost:

Nu ben ik aan het kijken naar een andere optie, en zag een Eyefinity kaart van Club3D met 6 mini-displayport aansluitingen. Ik ben er al achter dat ik dan ook 5 active mini displayport naar hdmi adapters nodig heb, aangezien passive niet werkt. Al met al kom ik op ca. 500 euro uit.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Sorry, lezen is idd heel moeilijk |:(

3 van deze anders? Moet je wel een moederbord hebben die 3 videokaarten aankan.

EDIT: Realiseer me nu dat DVI --> HDMI adapters ook passief zijn, dus je kan idd gewoon je bovenstaande set-up gebruiken. Gooi er wel even een ander moederbord in, die in je lijstje kan maar 2 grafische kaarten aan. En als je vrienden de rest van de hardware al hebben, heb de rest (CPU, PSU, kast) toch niet meer nodig?

[ Voor 43% gewijzigd door Balance op 27-04-2014 20:23 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 12:17

EnnaN

Toys in the attic

Phusebox schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:51:
Nee geen audio. Raspberry Pi is geen optie omdat je ze dan allemaal apart moet opstarten en aansturen, wordt te lastig voor de mensen die het straks moeten bedienen.
En dit weet je omdat?

De rasps kunnen allemaal met bijna 100% dezelfde instellingen runnen. Dus je maakt een kaartje, cloned die 6x (of 12 als je backups wilt) en doet even een instelling welk onderdeel ze moeten tonen.

Het enige wat je dan nog maar nodig hebt als aansturing is 1 master device (een rapsberry of een pc) die het streamed. Dus niets aansturen. Opstarten is gewoon de stroom er op en wachten, geen issue.

seriously, dit is de beste oplossing.

sig

• Phusebox
EnnaN schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:25:
[...]

En dit weet je omdat?

De rasps kunnen allemaal met bijna 100% dezelfde instellingen runnen. Dus je maakt een kaartje, cloned die 6x (of 12 als je backups wilt) en doet even een instelling welk onderdeel ze moeten tonen.

Het enige wat je dan nog maar nodig hebt als aansturing is 1 master device (een rapsberry of een pc) die het streamed. Dus niets aansturen. Opstarten is gewoon de stroom er op en wachten, geen issue.

seriously, dit is de beste oplossing.
Misschien wel maar daar gaat voor mij veel meer tijd in zitten. Weet niet hoe die dingen werken, hoe en welk os er op moet en dan nog uitvogelen hoe ze automatisch een bepaalde video full screen beginnen af te spelen na het opstarten.

Wordt trouwens geen stream maar gewoon een lokaal bestand.

Hmm hoe meer ik er over lees hoe interessanter het wordt om toch Raspbmc als alternatief ernaast te zetten. Vraag me alleen af hoe simpel het is voor een leek om dit aan de gang te krijgen. Het zou ideaal zijn als de Pi boot, xbmx laad, en dan automatisch een vooraf gedefinieerd bestand in loop gaat afspelen.

Ondersteund de Pi overigens ook het roteren van een scherm, aangezien ze in portret stand hangen?

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 27-04-2014 22:18 ]

• Phusebox
Balance schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:19:
Sorry, lezen is idd heel moeilijk |:(

3 van deze anders? Moet je wel een moederbord hebben die 3 videokaarten aankan.

EDIT: Realiseer me nu dat DVI --> HDMI adapters ook passief zijn, dus je kan idd gewoon je bovenstaande set-up gebruiken. Gooi er wel even een ander moederbord in, die in je lijstje kan maar 2 grafische kaarten aan. En als je vrienden de rest van de hardware al hebben, heb de rest (CPU, PSU, kast) toch niet meer nodig?
Maar 2 videokaarten met 3 aansluitingen en onboard video is toch voldoende?

Hoe zie ik of een mobo 3 kaarten aankan?

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:44
Aan de hoeveelheid sloten waarin je een videokaart kan stoppen. De Sapphire Radeon HD 6450 FleX zul je in een PCI-e 2.0 x16 slot (of beter) moeten stoppen, dus zolang je er daar genoeg van hebt moet het goed komen.

De ASRock B85 Pro4 heeft 2 PCI-e 2.0 x16 sloten.

[ Voor 17% gewijzigd door Groentjuh op 27-04-2014 21:41 ]

• Phusebox
Hmm ok, nog eens even kijken dan.

Raspberry Pi serieus nog overwogen, maar gezien het feit dat de schermen in portret stand hangen en ik daar alleen maar problemen mee lees is dat waarschijnlijk geen goede optie.

• Phusebox
Heb het systeem besteld met de twee Sapphire Radeon HD 6450 FLEX kaarten.
600 Watt voeding moet voldoende zijn toch?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:28

TommieW

Numa numa.

Voordat je een videokaart koopt, moet je goed opletten hoeveel schermen de kaart werkelijk kan aansluiten.
Mijn HD6870 heeft vier uitgangen (2 keer DVI en 2 keer Displayport) maar kan maximaal 3 schermen tegelijk aansturen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Phusebox
TommieW schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:57:
Voordat je een videokaart koopt, moet je goed opletten hoeveel schermen de kaart werkelijk kan aansluiten.
Mijn HD6870 heeft vier uitgangen (2 keer DVI en 2 keer Displayport) maar kan maximaal 3 schermen tegelijk aansturen.
Van de website van de fabrikant:
Targeting maximum flexibility with minimum outlay, Sapphire FleX Technology simplifies AMD’s multi-monitor Eyefinity solution by allowing 3 X DVI monitors to be connected to the board ‘out of the box’ WITHOUT the requirement for expensive DisplayPort monitors or Active Adapters.
Neem aan dat HDMI dan ook geen probleem is met DVI > HDMI adapters?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-12 21:39
Groentjuh schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:29:
Aan de hoeveelheid sloten waarin je een videokaart kan stoppen. De Sapphire Radeon HD 6450 FleX zul je in een PCI-e 2.0 x16 slot (of beter) moeten stoppen, dus zolang je er daar genoeg van hebt moet het goed komen.

De ASRock B85 Pro4 heeft 2 PCI-e 2.0 x16 sloten.
Dat is niet helemaal waar, in principe werken alle kaarten gewoon in een x1 slot. Je hebt alleen niet de maximale bandbreedte beschikbaar, maar imo is dat voor een 6450 ruim voldoende.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:44
spNk schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:50:
[...]

Dat is niet helemaal waar, in principe werken alle kaarten gewoon in een x1 slot. Je hebt alleen niet de maximale bandbreedte beschikbaar, maar imo is dat voor een 6450 ruim voldoende.
Alleen de meeste PCI-e 2.0 1x sloten hebben niet de volledige lengte van een pci-e 2.0 16x slot. Daardoor passen videokaarten fysiek niet in zulke sloten. Om het dan te laten werken moet je of de achterkant van het slot op je moederbord afzagen/smelten of een aantal contacten van je videokaart afzagen. Beiden lijken mijn niet gewenst.

• Biersteker
Dat zou je ook zo kunnen oplossen.
Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_100061_1.jpg

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 14:27
Phusebox schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:51:
Heb het systeem besteld met de twee Sapphire Radeon HD 6450 FLEX kaarten.
600 Watt voeding moet voldoende zijn toch?
600W is zat genoeg, 300W zou ook al makkelijk genoeg zijn. CPU 60W, plus 2x GPU van 20W, dan heb jij dus nog 500W over voor ´de rest´. Die rest verbruikt echter veel minder. Waarschijnlijk had je aan 150W genoeg gehad, maarja 300 is het minst wat voor niet-oems verkrijgbaar is.

600W voor dat systeem is eigenlijk gewoon onnodig, maarja.

• kaasplank1
  • Laatst online: 19-12 14:02
Is het niet gewoon een kwestie om een cpu in de kast te zetten die een hoop meer power heeft dan die pentium. bijv een i5 4570? vervolgens 1 videokaart erbij (zoon goedkope van 30 eu) en dan 4 schermen op de cpu(ik verwacht dat 1 core per usb->hdmi adapter wel genoeg zal zijn. en 2 schermen op de gpu?

kosten
170 voor cpu
30 voor gpu

kan je die pentium weer verkopen. en kom je uit op 170 eu ofzo.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Phusebox
kaasplank1 schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:39:
Is het niet gewoon een kwestie om een cpu in de kast te zetten die een hoop meer power heeft dan die pentium. bijv een i5 4570? vervolgens 1 videokaart erbij (zoon goedkope van 30 eu) en dan 4 schermen op de cpu(ik verwacht dat 1 core per usb->hdmi adapter wel genoeg zal zijn. en 2 schermen op de gpu?

kosten
170 voor cpu
30 voor gpu

kan je die pentium weer verkopen. en kom je uit op 170 eu ofzo.
Ik betwijfel het, die USB adapters vreten echt resources, met 3 stuks trek je al 100% van die i3 vol, en het is een i3 van de laatste generatie.

Better safe than sorry, moet ook een beetje futureproof zijn.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 12:17

EnnaN

Toys in the attic

Phusebox schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:12:
[...]

Misschien wel maar daar gaat voor mij veel meer tijd in zitten. Weet niet hoe die dingen werken, hoe en welk os er op moet en dan nog uitvogelen hoe ze automatisch een bepaalde video full screen beginnen af te spelen na het opstarten.

Wordt trouwens geen stream maar gewoon een lokaal bestand.

Hmm hoe meer ik er over lees hoe interessanter het wordt om toch Raspbmc als alternatief ernaast te zetten. Vraag me alleen af hoe simpel het is voor een leek om dit aan de gang te krijgen. Het zou ideaal zijn als de Pi boot, xbmx laad, en dan automatisch een vooraf gedefinieerd bestand in loop gaat afspelen.

Ondersteund de Pi overigens ook het roteren van een scherm, aangezien ze in portret stand hangen?
Check gewoon http://www.piwall.co.uk/ eens uit, het is allemaal vrij duidelijk :)
Je hebt zo ongeveer nodig

* raspbian
* omxplayer
* ..
* profit.

Je lokale bestand ga je streamen over het netwerk (is ook triviaal, staat uitgelegd) en de losse rasps halen er zelf uit welk gedeelte ze willen tonen.
Ondersteund ook 3 landscape en 3 portrait bijvoorbeeld, of een andere random combinatie.

sig

• Phusebox
Nou, pc besteld, gisteren aangekomen. Vandaag alles aangesloten maar het systeem krijgt het niet afgespeeld hoor op 5 schermen. Alles hapert en stokt.

Ik dacht dat die GPU in de Radeon wel een deel van decoderen voor zijn rekening nam, maar blijkbaar niet. Beetje radeloos nu, 600 euro weggegooid.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12 14:27
Phusebox schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:33:
Nou, pc besteld, gisteren aangekomen. Vandaag alles aangesloten maar het systeem krijgt het niet afgespeeld hoor op 5 schermen. Alles hapert en stokt.

Ik dacht dat die GPU in de Radeon wel een deel van decoderen voor zijn rekening nam, maar blijkbaar niet. Beetje radeloos nu, 600 euro weggegooid.
Waarmee heb je die videos afgespeeld? Weet je zeker dat hardwareversnelling mogelijk was en gebruikt werd? En wat is de GPU load?

• iamzero456
  • Laatst online: 18-12 10:20
Phusebox schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:33:

Als je hem niet in elkaar hebt laten zetten kan je alle onderdelen gewoon retourneren natuurlijk. Tenzij je het op het bedrijfsnaam hebt besteld.

Om wat voor bestanden gaat het trouwens? Ik ben een beetje huiverig dat je processor icm de videokaarten dit niet aan kan, 5 of 6x full hd. Waarvan af speel je dit? Lokela HDD? Drivers enzo goed geinstalleerd? VLC op hardwareversnelling gezet?

• Phusebox
Terug sturen gaat uiteraard niet meer.
Het zijn vijf 1080p filmpjes via VLC op een lokale harde schijf (ssd).

Als ik DXVA aan zet hapert het nog meer.

Hoe zie ik de gpu load?

Stom dat ik er vanuit ben gegaan dat het advies van de mensen hier echt zou kloppen maar goed ik zou niet weten hoe ik anders dit had kunnen testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 04-05-2014 13:50 ]

• SilenceMurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Met bijvoorbeeld MSI Afterburner.

http://event.msi.com/vga/afterburner/

[ Voor 38% gewijzigd door SilenceMurderer op 04-05-2014 13:55 ]

• Phusebox
Gpu blijft op 0%

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Je kunt zelf toch al testen door 1 en daarna 2 HD video af te spelen via HDMI en dan te kijken wat voor load dit geeft voor je SSD, DDR en CPU.

Dan kun je snel uitrekenen wat je nodig hebt voor 5x HD video.

Verwijderd

Heb hier even getest, heb (helaas :P) maar 4 beeldschermen, 3x1080P en 1x HD-ready (beamer). De 3 schermen hangen aan 2x Radeon 7750 (in crossfire) met 2x HDMI en 1x Displayport en de beamer is aangesloten op de on-board Intel HD-video. CPU is een i5 4570, en dit geeft geen problemen om 5 1080P video's tegelijk af te laten spelen, in VLC, geen hardwareversnelling. Wel maar op 4 schermen dus 1 van de videos draait op de achtergrond.
kaasplank1 schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:39:
Dat is de truc, natuurlijk. Hardwareversnelling zou ik gewoon vergeten, met 1 HD video zal het misschien werken, maar ik heb zeeeer slechte ervaring met de bagger drivers van AMD en hardware versnelling.

Anyway, je kunt het vrij simpel zien of de CPU de bottleneck is, open taakbeheer, alle cores op 100%? GPU load kun je ook in AMD Catalyst Control Center zien.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als de GPU op 0% blijft hangen dan is de kans groot dat je video een codec gebruikt welke niet ondersteund is. Probeer de video eens om te zetten naar een ander formaat.

• iamzero456
Phusebox schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:49:
Terug sturen gaat uiteraard niet meer.
Het zijn vijf 1080p filmpjes via VLC op een lokale harde schijf (ssd).

Als ik DXVA aan zet hapert het nog meer.

Hoe zie ik de gpu load?

Stom dat ik er vanuit ben gegaan dat het advies van de mensen hier echt zou kloppen maar goed ik zou niet weten hoe ik anders dit had kunnen testen.
Ouch, je laatste alinea boort een aantal mensen door de grond. Wat dacht je van zelf onderzoek doen en niet het luie gemak te nemen hier een topic te starten? En dan ook nog eens vervolgens mensen te gaan bashen?

Ik denk dat toch echt dat je zelf iets niet goed doet qua instelling/software of je 1080p filmpjes hebben een bizar (te) hoge bitrate. Het lage volume van informatie zorgt er toch voor dat je mensen dwingt de informatie uit je te trekken.

Je laatste vraag is overigens prima te googelen met een muisklik en wat toetsaanslagen.

Succes met het vinden van je oplossingen, ik hoop dat je er uit gaat komen.

• Phusebox
Zo bedoelde ik het niet. Bedoelde dat het stom was om zelf niet te testen of wat dan ook al kon ik niets aan info vinden over dit onderwerp.

• Biersteker
Heb je al een andere player gebruikt buiten VLC? (Windows Media Player Classic bijvoorbeeld)

• Phusebox
Ja cpu is maxed out. Daar was ik zelf ook bang voor en daarom dat ik hier om advies vroeg. Maar dit had waarschijnlijk niemand voorzien. Heb ook al h264 trailers gedownload maar ook daarbij heb ik het zelfde probleem en dan zou hardware acceleratie toch moeten werken?

Verwijderd

Nog even een test, een 1080P MKV geeft me 14% CPU load, met uitschieters naar 17%, mooi verdeeld over alle 4 cores van mijn CPU. 2x 1080P geeft me 28 tot 36% load en 5 videos 60 tot 80%. Conclusie: VLC schaalt perfect in multithreading, en een i5 4570 is krap aan krachtig genoeg voor 5x Full-HD.
Phusebox schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:25:
Ja cpu is maxed out. Daar was ik zelf ook bang voor en daarom dat ik hier om advies vroeg. Maar dit had waarschijnlijk niemand voorzien. Heb ook al h264 trailers gedownload maar ook daarbij heb ik het zelfde probleem en dan zou hardware acceleratie toch moeten werken?
Hoezo neem je zomaar aan dat AMD driversupport heeft ingebouwd om meerdere videostreams tegelijk te decoden? Dit lijkt me een use-case die bijna nooit voorkomt, dus ik denk niet dat ze daar veel effort in hebben gestoken. Krijg je hardwareacceleration wel aan de praat met slechts 1 video?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2014 14:31 ]

• iamzero456
H264 hardware acceleratie werkt alleen als de videokaart drivers werken en als de vlc instellingen ook daadwerkelijk op opengl draaien, maar die vragen heb je niet beantwoord. Ook niet of je al een andere geprobeerd hebt.

Classic Home theather heeft iets van directx 9 versnelling instelling onder opties.

• Phusebox
Ben nu andere players aan het testen. Videokaart drivers zijn de laatste nieuwe.

• kaasplank1
  • Laatst online: 19-12 14:02
Ik gebruik zelf ook altijd vlc, maar misschien kan je dit nog even lezen http://www.techradar.com/...1-683569/2#articleContent
daar gebruiken ze wel een i5 met onboard graphics (vaak onder de 10%load voor hd film) , geen videokaarten. Lijkt erop dat je videokaarten niet werken.

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Phusebox
Wmp classic trekt het helemaal niet. Die doet 50% cpu belasting op 1 video.

Het zijn overigens wmv 11 video's. Wel 50fps dus dat ga ik al terug brengen naar 25.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 16:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zie dat je de pc al hebt besteld. Volgens mij kan de 7xxx generatie van AMD meerdere videostreams aan, mijn HD5870 was altijd beperkt tot 1, de R9 290 die ik nu heb kan er meerdere aan.
Een ander voordeel van de 7xxx is dat je per beeldscherm een andere audio stream kan outputten via de videokaart, dit zou je even op moeten zoeken.

Wat je dus nodig hebt is een videokaart die meerdere videostreams kan versnellen doormiddel van DXVA.

Ik raad trouwens voor films MPC-HC aan, geeft over het algemeen beter beeld dan VLC en de belasting is minder.

Net een test gedaan ik kan zonder al te veel problemen 4 1080p videos draaien op mijn R9 290 met maar 20% cpu load op een Q6600 (yay). Ik wordt alleen zwaar gebottlenecked door mijn hardeschijven dus meer heb ik niet geprobeerd :P, met een SSD is dit natuurlijk geen probleem.
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 14:25:
Nog even een test, een 1080P MKV geeft me 14% CPU load, met uitschieters naar 17%, mooi verdeeld over alle 4 cores van mijn CPU. 2x 1080P geeft me 28 tot 36% load en 5 videos 60 tot 80%. Conclusie: VLC schaalt perfect in multithreading, en een i5 4570 is krap aan krachtig genoeg voor 5x Full-HD.

[...]

Hoezo neem je zomaar aan dat AMD driversupport heeft ingebouwd om meerdere videostreams tegelijk te decoden? Dit lijkt me een use-case die bijna nooit voorkomt, dus ik denk niet dat ze daar veel effort in hebben gestoken. Krijg je hardwareacceleration wel aan de praat met slechts 1 video?
Ik heb het net getest en dit kan dus wel degelijk, en 20% belasting op een Q6600 voor 4 streams vind ik netjes.

Edit 2:
Bij meer dan 4 streams worden er frames gedropped, als jij een sterkere cpu hebt dan kan je de overige 2 op de cpu zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 04-05-2014 15:11 ]

• Phusebox
Video's opnieuw gerenderd en zo terug naar de test site.
Het is min of meer gelukt, de cpu schommelt nu tussen 80 en 90 procent met 5 videos op 1080p gerenderd met H264 codec en 6 Mbps bitrate, 25 fps. Voor nu laten we even voor wat het is, maar er zal wel een nieuwe processor geplaatst gaan worden en dan zou het volgens mij gewoon vloeiend moeten draaien.

[ Voor 73% gewijzigd door Phusebox op 04-05-2014 21:44 ]

• iamzero456
Beter gelukt al? Ik kan zelf niks testen denk ik aangezien ik maar 2 schermen heb en zal dus nooit dezelfde power trekken van mijn config, ben zo benieuwd waarom je setup het niet trekt.

• Phusebox
Ik krijg het niet verder geoptimaliseerd dan een schommeling tussen 70 en 90% op de CPU. Ik zie dat MPC HC maar 1 gpu gebruikt, omdat ik in de settings er maar één van de twee kan kiezen als renderer. Wanneer ik deze keuze niet zelf maak maar op automatic zet gebruikt hij de twee grafische kaarten helemaal niet. Het is dus blijkbaar niet mogelijk beide kaarten te gebruiken voor hardware decoding, althans ik kan de optie niet vinden.

• iamzero456
Multi GPU geeft VLC aan, of ik lees het net ff anders.

http://www.videolan.org/vlc/releases/2.0.4.html
Nieuwste VLC al geprobeerd?

https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/

Kan ik op 2 schermen testen dat ik dan wel 6 fullhd streams tegelijk draai? Dat heeft toch niet dezelfde imppact op de videokaart(en) als wanneer ze fullhd op verschillende schermen worden getoond?
Pagina: 1