Toon posts:

Comp voor mijn vader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar allemaal!

Ik probeer een computer voor mijn vader bij elkaar te sprokkelen voor een budget van 1000 euro max.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer wordt vooral gebruikt voor video's maken met windows movie maker. Verder dingen als email en surfen op het net.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
1000 euro max

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
kast, dvd speler en voeding. exacte merk en model is irrelevant.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, Processor, Geheugen, Harde schijf

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
nee.

Ga je overklokken?
nee.

Mijn idee tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 279,50€ 279,50
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 165,04€ 165,04
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1Kingston HyperX Genesis KHX16C9K4/32X€ 265,99€ 265,99
1Samsung 840 series EVO Desktop kit 250GB€ 138,89€ 138,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,37

Daarbij loop ik tegen twee vragen aan. Ik hoopte dat jullie me kunnen helpen.

Als ik twee opties voor het moederbord neerzet, de ASUS H87-PLUS of ASUS Maximus VI Hero C2. Natuurlijk is er verschil in aantal USB poorten enzo maar daar heb ik geen vraag over. Wat is het verschil in prestaties als de rest van de hardware gelijk blijft.

Ik wil gaan voor de Intel i7 4770K. Deze heeft een geintegreerde videokaart. Intel HD Graphics 4600. Is dit genoeg voor intensief windows moviemaker gebruik of is een dedicated grafische kaart zoals een MSI Geforce GTX 750 Ti 2GB een beter idee?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken,

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 16:46 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Lees eerst DAA beleid en beantwoord de vragen uit die post. Het is nu een beetje rommelig allemaal. Daarbij is het verplicht om zelf al met een lijstje te komen met behulp van de Pricewatch, Handleiding Pricewatch.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je reactie Br00ky,
Heb de eerste post aangepast. Ik meen dat de extra informatie niet helpt bij het beantwoorden van de vraag maar ik wilde niemand voor het hoofd stoten. Daarbij ben ik al ruim 6 uur verdeeld over twee dagen bezig informatie te vinden over de beste computer. Pricewatch heb ik daarbij ook gebruikt maar een duidelijk antwoord op mijn twee vragen vind ik daar niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 16:40 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Een paar essentiële vragen zijn nu echter wel beantwoord ;) (overklokken ja/nee, wat er al in huis is etc). Dat staat los van of je er 6 uur aan hebt gezeten. Er posten hier op een normale dag meer dan 10 mensen een nieuwe build, dus dan is het wenselijk dat er enige lijn in het verhaal zit. Dank je voor het aanpassen dus :)!

Voor wat betreft dit systeem, daar zitten nog wel wat puntjes aan die vooral véél goedkoper kunnen zonder te verliezen op kracht. Moet ook wel, want je max budget is ~1000 terwijl je nu nog niet eens een kast en voeding hebt.

Ik zou op het volgende uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 255,50€ 255,50
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 89,85€ 89,85
1Cooler Master Silencio 352€ 51,50€ 51,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 113,99€ 113,99
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,01€ 52,01
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 957,60

CPU: niet overklokbare i7, perfect voor videobewerking.
Moederbord: een normale plank eronder. Die jij hebt is echt véél te duur. In elk opzicht. Deze is prima en doet wat het moet doen.
GPU: als ik mij niet vergis werkt WMM vooral via de CPU, dus de GPU is om het even.
HDD: standaard schijf.
Kast: wat je leuk vindt, deze is lekker stil en klein.
CPU koeler: aftermarket koeler die je processor onder load erg stil koel houdt.
RAM: 16GB, strakke timings, low voltage, low profile zodat die onder de koeler past. Mocht dat te weinig zijn kan je altijd nog 16GB bijknallen.
Voeding: Voeding kan je natuurlijk meenemen, maar welke heb je nu (+leeftijd). Een oude/slechte voeding kan je systeem frituren. Deze heeft erg goede interne onderdelen. Andere mogelijkheden zijn pricewatch: Cooler Master VS V550S, pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze, pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt. Daarbij gezegd hebben dat 520W al erg ruim is.
SDD: ruime SSD waarop je fijn kan videobewerken. Hij is iets trager dan de Samsung in schrijven, maar 2x zo groot en beschermd tegen corruptie bij stroomuitval.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 27-04-2014 17:17 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

het hangt een beetje af van de professionaliteit van je vader met 't videobewerken; doet hij dit dagelijks? (voor z'n werk?) of is 't meer af en toe een filmpje van de vakantie? eigenlijk hangt hier een hoop van af; vooral de keuze van de CPU en de GPU.

als 't niet erg intensief gebruikt wordt (het blijft tenslote WMM) zou ik voor een i5 gaan zonder losse GPU; dan zou je voor zo'n 500 wel klaar moeten zijn. verder is m500 240GB SSD toch wel een heel stuk goedkoper. moederbord heeft geen zin om een hele dure te nemen; bij niet overklokken ga je 't verschil niet merken.

verder zijn die kast en voeding toch best wel belangrijk voor de rest van de setup, beetje lullig als de voeding er straks uit klapt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Tof!

to Br00ky: De computer die je voorstelt ziet er goed uit. Bedankt voor de goede ideeen

to NLBuurman: Ik wil mijn vader het liefst een zo snel mogelijke computer geven voor wat hij ermee doet. Het is niet zo dat hij elke dag met zijn video's bezig is, maar dat wil hij wel. Het blijft hobbymatig maar daarom wil ik nog niet kiezen voor derde rangs. Mijn vraag was misschien beter geweest: "heeft een GPU wel effect op het bewerken van video's in moviemaker?" Aan jouw antwoord te horen wel dus. Ook Br00ky zet er een GTX 750 neer dus dat moet ik maar doen dan.

Op mijn eerste vraag heb ik eigenlijk nog geen antwoord. Hoewel uit beide antwoorden blijkt dat het niet echt nodig is een duur moederbord te kopen. Ik vraag me echt af hoe je ziet of een moederbord goed genoeg is. Ik schrik een beetje van het goedkope moederbord van Br00ky's voorstel. Ik zou niet willen dat het moederbord straks de bottleneck wordt.

Een voeding en kast heb ik al en die zijn voldoende, evenals de andere randapparatuur, toetsenbord, muis, dvd, kast, etc. Dus die hoeven niet mee te doen in de prijs en dat geld steek ik dan liever in een snelle grote SSD zoals de Evo 500GB.

• Rubenr3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:16
Windows Movie Maker maakt op geen enkele manier gebruik van GPU acceleratie dus een losse GPU is nergens goed voor. Ook schaalt WMM niet goed naar meerdere CPU kernen en is een i7 lichtelijk overkill voor deze pc. Een i5 4440 of 4570 zal dus meer dan voldoen voor deze pc.

Je moederbord wordt niet snel een bottleneck, waar je op zou kunnen letten is of een moederbord genoeg aansluitingen heeft voor wat jij of je vader ermee wil doen. Genoeg usb poorten en sata aansluitingen dus. Zolang je vader niet diehard gaat gamen of overclocken kun je gewoon het meest simpele moederbord nemen met de aansluitingen die je wilt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubenr3 op 27-04-2014 19:14 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke en hoe oud, want ik - en anderen - maken geen grapje. Een brakke voeding is vrij snel het einde van je mooie build.

En wat Rubenr3 zegt over het moederbord is helemaal waar. Bij dit soort "standaard" zaken is je moederbord nooit een bottleneck. De tijden dat er veel verschil tussen de fabrikanten zat is eigenlijk voorbij. Degene die ik in mijn voorstel heb gezet is meer dan prima.

Met de andere opmerkingen ben ik het eigenlijk ook wel eens. Als er niet hard-core wordt gevideo-edit (dat zal ook wel niet, aangezien WMM wordt gebruikt) is een i7 ook niet echt nodig. En een dedicated videokaart hoeft ook niet per se, aangezien die niet aangesproken wordt door WMM.

[ Voor 55% gewijzigd door br00ky op 27-04-2014 19:59 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

br00ky schreef op zondag 27 april 2014 @ 19:56:
[...]

Welke en hoe oud, want ik - en anderen - maken geen grapje. Een brakke voeding is vrij snel het einde van je mooie build.
en 't zou ook jammer zijn als wij een prachtig ATX mobo aanraden en TS dit met een beteuterd gezicht voor zijn uATX-kastje houdt.

waar denk je trouwens 32gb geheugen voor nodig te hebben? grote kans dat ie 8gb niet vol krijgt.
zoals 't nu lijkt ben je enorme overkill aan 't inbouwen.

switchen naar een ander videobewerkingsprogramma is haast nog een betere optie wat betreft snelheid en opties +evt CUDA-ondersteuning

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle goede adviezen, ik heb de computer inmiddels besteld en hij zou volgens alle informatie morgen in huis moeten zijn. Ik heb hem bij Azerty besteld vanwege de lage prijzen en goede reviews. Daardoor had ik ook nog geld voor een goede voeding. De tower is een ATX maat dus dat zit goed. uiteindelijk gekozen voor vergelijkbare producten die op voorraad waren. Dit is hem geworden:

Asus H87M-PLUS
intel-i7 4770
Crucial Ballistix Smart Tracer
Samsung 840 Evo Series 500GB
Seagate Barracuda - 3TB
Gelid Tranquillo Rev.2
XFX Core Edition PRO550W

Voor 895 euro incl btw en verzendkosten. Niet verkeerd dacht ik zo.

Nogmaals hartelijk dank!!

• Geitenkaas
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-02 23:33
Waarom zo'n dure intel i7 voor een simpel bewerkingsprogammatje en wat internetten?
Ik gebruik ook windows movie maker op de laptop van me vader. Die heeft een intel core i3 en 4gb ram lukt prima. Dat is gewoon een laptop van 400 euro, waarom bouw je een pc voor 900 euro?

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Een i7 lijkt me inderdaad ontzettend overkill voor als je enkel met Windows Movie Maker gaat werken. Ik dacht bij het lezen van het topic dat je praatte over het renderen van zware video's met Pinnacle Studio of iets dergelijks.

Ik sluit me inderdaad aan bij Geitenkaas. Ik denk dat je voor de helft van de prijs een uitstekend systeem had gehad en dat je wellicht te gehaast gehandeld hebt.

is everything cool?

Verwijderd

als hij een i7 wilt, neemt ie die toch/
het gaat er ook om hoeveel geld je te besteden hebt.

Als je 100% zeker bent dat je ong 1000€ wilt besteden, waarom zou je dan een i5 doen?
Pagina: 1