Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 18:56

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Een van mijn lopende projecten is om de wifi dekking hier in huis nou eens goed aan te pakken. In het verleden had ik 1 access point, een TP Link WDR4300. Deze had ik redelijk achterin het huis opgehangen en de dekking op de 2.4Ghz frequentie was op de belangrijke plekken redelijk goed. 5Ghz eigenlijk niet dus dat gebruikte ik ook niet.

Inmiddels is er het e.e.a veranderd in de eisen. Ik heb een nieuwe Macbook Pro met AC mogelijkheid en wil ik op wat meer plekken een betere dekking. Met name op de eerste verdieping.

Op een gegeven moment kocht de buurman een Airport Extreme en deze drukte mijn netwerk eigenlijk aardig weg. Ik heb wat geprobeerd met andere kanalen, maar gezien de drukte hier op de 2.4Ghz band was dat ook niet echt een oplossing. (Zonderdraadje is mijn netwerk)

2.4

Daarop heb ik mijn TP-Link verplaatst naar de woonkamer. De dekking beneden in huis is nu goed, maar in de tuin en boven in de slaapkamer redelijk verdwenen. Daarentegen heb ik nu wel volop 5Ghz bereik doordat ik binnen 2 meter van het access point zit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uuPLnKza7GdzpTVhMFJG4tj7/medium.png

Daarop kocht ik een Airport express erbij en installeerde deze in de schuur. De dekking in de tuin is nu weer goed, en ik heb enigszins bereik in de slaapkamer. Op onderstaande schets heb ik de bestaande situatie weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SSAD4FQaAOoHiqL6hKihcbtv/medium.jpg

Doordat we boven een ondervloer hebben met aluminium folie heb ik daar sowieso slecht bereik. Het access point beneden haalt de slaapkamer helemaal rechts boven ook niet door de badkamer vloer (betonvloer met zwaluwstaartplaten)

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar de ideale plekken in huis en advies qua kanalen om 1 of meerdere (nieuwe) access points op te hangen. Ik zit al te kijken naar nieuwe omdat ik ook graag de AC band wil gebruiken i.c.m. de Macbook Pro. Bijvoorbeeld dus 1 of meerdere Apple Airport Extreme's, de Asus AC68U of de Netgear R7000. Ik zat zelf te denken om er 1 in de woonkamer neer te zetten en evt 1 op zolder (om zo naar beneden te 'stralen' ?) En dan eventueel de bestaande Airport Express achterin de tuin? Stroom en bedraad netwerk is eigenlijk in elke kamer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: niet goed gelezen dat er overal al een kabel is. *Wist geen Naam schaamt zich nu dood* |:(

Ik heb er niet veel verstand van. Zou je niet beter een kabel naar boven kunnen trekken en daar een access point ophangen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Dat was mijn idee ook, om 3 access points te gebruiken. 1 op zolder, 1 beneden en 1 in de schuur of tuin. Maar ik weet niet of dit de ideale opstelling is, en welke opties (bv 20/40 mhz) ik kan/moet gebruiken.

Wat ik aan reviews lees is de Asus AC68u qua bereik en snelheid de beste van de drie opties. De Airport Extreme valt redelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal routers lopen testen aangezien ik in een vergelijkende situatie zat..

De R7000 van Netgear heeft kwa 5Ghz bereik een beter bereik dan dat van de Asus rt-ac68u.. De 68u heeft daarin tegen weer een sterkere 2.4Ghz plus hij is over het algemeen stabieler zag ik in mijn testen..

Wat ik je aanraad is dit.

Zet de R7000 in de woonkamer, trek een kabel naar boven en zet daar een AP neer.. Wellicht is de Archer c7 wel intrerstant daarvoor aangezien het 5Ghz niet indrukwekkend is maar het 2,4GHz geweldig te noemen is (tenminste beter dan dat van de netgear en asus...) en achter in de tuin je bestaande AP

De reden dat ik je de R7000 aanraad is omdat het AC ontvangst vrij sterk is, dit overtrevde zelfs mijn 2,4ghz bereik met ruim weg 15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:07:
Ik heb een aantal routers lopen testen aangezien ik in een vergelijkende situatie zat..

De R7000 van Netgear heeft kwa 5Ghz bereik een beter bereik dan dat van de Asus rt-ac68u.. De 68u heeft daarin tegen weer een sterkere 2.4Ghz plus hij is over het algemeen stabieler zag ik in mijn testen..

Wat ik je aanraad is dit.

Zet de R7000 in de woonkamer, trek een kabel naar boven en zet daar een AP neer.. Wellicht is de Archer c7 wel intrerstant daarvoor aangezien het 5Ghz niet indrukwekkend is maar het 2,4GHz geweldig te noemen is (tenminste beter dan dat van de netgear en asus...) en achter in de tuin je bestaande AP

De reden dat ik je de R7000 aanraad is omdat het AC ontvangst vrij sterk is, dit overtrevde zelfs mijn 2,4ghz bereik met ruim weg 15%
Ik zit er zelf ook aan te denken om de AC68 en R7000 allebei in huis te halen en te gaan vergelijken. Wat ik al wel gemerkt heb is dat de AC68 een stuk beter bereik heeft dan de Airport Extreme. Jammer genoeg is de R7000 niet overal leverbaar. De AC68 kan ik hier zo oppikken bij diverse winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Ik zou nog een mooie router zoeken en die plaatsen waar je het meeste zit. Dan de TP-Link naar boven, en instellen als accespoint. Airport op de huidige plek laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Topicstarter
ThinkPadd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 09:41:
Ik zou nog een mooie router zoeken en die plaatsen waar je het meeste zit. Dan de TP-Link naar boven, en instellen als accespoint. Airport op de huidige plek laten hangen.
Ik ga alleen access points gebruiken. Router is een zelfbouw router met wat extra zaken als SquidGuard e.d. daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Duidelijk. Dan gewoon een AC accespoint zoeken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:53
Wat is uiteindelijk je oplossing geworden? De Netgear of Asus of alsnog een andere? En het resultaat?
Je hebt je woning beschreven en wat zijn nu de aantal meters geworden qua bereik?
Pagina: 1