Advies gevraagd voor nieuwe ZFSguru NAS

Pagina: 1
Acties:

• BackBones
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Verleden:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een zelfbouw NAS in elkaar geknalt met wat oude componenten (en uiteindelijk 3 nieuwe WD reds in raidZ toegevoegd) en daar ZFSGURU op geinstalleerd. Werkt als een zonnetje voor mijn gebruik.
Tot nu toe was het gebruik eigenlijk gewoon backup/opslag van data en wat media streamen naar een willekeurig tv/computer/whatever. Tot nu toe is dat eigenlijk maar 1 stream tegelijk geweest, maar als het mogenlijk is (wat ik eigenlijk wel heb aangenomen) wil ik meerdere streams tegelijk kunnen laten lopen.

Heden:
Echter ben ik er nu toch wel toe om het weer een stapje verder te nemen. Ik wil eigenlijk gewoon van scratch beginnen met nieuwe onderdelen. Voornamelijk omdat alles behalve de schijven eigenlijk gewoon oud zijn en eigenlijk niet voor een NAS bestemt zijn.
Ik denk met een nieuw systeempje wat meer betrouwbaarheid te hebben (al is het maar gevoelsmatig), minder energie te verbruiken, stiller (ja ook oude fans gebruikt en die hoor je goed) en als het even kan ook koeler.

Nou weet ik dat dit niet het aankoopadvies forum is, maar voor referentie zit ik aan de volgende onderdelen te denken:

Edit: Moederbord (nu 4 geheugensloten) en geheugen aangepast (non ecc). Fans voorlopig uit het lijstje gehaald
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 49,90€ 49,90
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 54,-€ 54,-
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0€ 129,25€ 129,25
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,60

Toekomst: Wat wil ik er mee doen?
Teneerste natuurlijk hetzelfde als tot nu. De prioriteit voor deze machine blijft veilig en betrouwbare opslag.
Ik wil de mogenlijkheid hebben om in de toekomst nog een pool er bij te plakken. Vandaar de iets grotere kast en 8x sata Mobo.
De aanpassing is dat ik deze keer ook XBMC direct op de NAS wil installeren (met natuurlijk alle dependancies die daar bij horen). Dit zodat ik ook de mogenlijkheid heb om direct van de NAS (naar b.v. een TV) af kan spelen. Verder wil ik in de toekomst waarschijnlijk ook een VM (waarschijnlijk windows 7/8) kunnen draaien. (Indien mogelijk. Ik heb hier geen ervaring mee en heb mij hier nog niet zo veel in verdiept).
Vraag 1: Hoeveel extra recourses gaat dit vergen (ik denk zelf voornamelijk aan hoeveelheid RAM maar wil natuurlijk ook feedback naar andere mogelijke obstakels).

Op het huidige systeem heb ik ZFS rootinstalled op een mirror van 2 schijven die waarschijnlijk NIET mee gaan naar het nieuwe systeem. In plaats daarvan komt dus de SSD. Daarnaast heb ik dan nog de 3 WD reds in RaidZ (5) die WEL meegaan.
Vraag 2: Kan ik de raidZ pool gewoon overnemen (importeren) naar het nieuwe systeem of ga ik daar problemen bij ondervinden.
- Beantwoord

Hardware gerelateerde vragen:
Vraag 3:Voor de zekerheid; wordt de uitgekozen hardware ondersteund door ZFSGuru? (heb zelf in ieder geval niet kunnen ontdekken dat het niet ondersteund word).

Geheugen:
Het geheugen dat ik uitgekozen heb vind ik nogal prijzig (in verhouding). Dus in het algmeen de vraag of dat wel nodig is voor mijn gebruik/wensen:
Vraag 4: Is 16GB genoeg/te veel (voor mijn gebruik/wensen)? Ik ben meerdere malen het advies van 1gb/tb tegen gekomen. Echter moet ik zeggen dat ik tot nu toe geen problemen heb ondervonden met 'maar' 6GB. Maar ik heb nu ook wat extra eisen :) word iig 16GB. Verdere details mbt tot vragen hieronder nog uitzoeken.
Vraag 5: Heb bewust gekozen voor ECC geheugen op advies. Is dit wel echt nodig? ga waarschijnlijk niet voor ECC vanwege prijs.
Vraag 6: Ik heb begrepen dat een APU als de A6 nog wel eens baat kan hebben bij sneller geheugen. Ik heb daarom nu sneller geheugen uitgekozen, maar... Is dat echt nodig? Hoe zit dat in verband met eventuele VM en wat voor effect heeft eventueel langzamer geheugen op ZFSguru zelf?
Edit:gebaseerd op antwoord hieronder nog even verder vergelijken wat er beschikbaar is.

Processor:
Ik heb begrepen dat vooral ZFS normalieter niet zoveel van de processor vraagt. Op hetzelfde moment word de A6 vaak aanbevolen voor HTPC's dus vandaar dat ik hem hier gekozen heb.
Vraag 7: Is dit overkill / te weinig?

Koeling:
Wederom, ik weet dat het eigenlijk hier niet thuis hoort, maar ik neem aan dat jullie hier ook ervaring mee hebben en volgens mij is de vraag gerelateerd aan wat ik met de NAS wil doen.
Vraag 8: Heb ik de extra fans nodig om het systeem voldoende stil/koel te houden (meerdere fans op zacht is stiller dan minder fans die hard moeten draaien?)

Het is een beetje lang geworden, maar ik probeer een compleet beeld te geven van wat ik wil en waar ik aan denk. Als ik nog iets vergeten ben hoor ik dat ook graag natuurlijk.
Bij voorbaat alvast bedankt _/-\o_

Edit: kommentaar toegevoegd en hardware lijst aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door BackBones op 27-04-2014 21:37 ]

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
Nou weet ik dat dit niet het aankoopadvies forum is
Je mag hier op OT uitgebreid om advies vragen over componenten voor je NAS project. Maar het moet dan duidelijk om een aan opslagtechnologie-gerelateerd systeem gaan en je moet er duidelijk werk van maken met een uitgebreide topicstart. In die gevallen hoeft je topic niet op CAA of DAA maar hoort deze gewoon op OT. Daar kun je het beste advies krijgen voor zeer specifieke setups. Voor 'simpel' advies zoals welke hardeschijf voor mijn synology, daarvoor kun je inderdaad terecht op de aankoopadvies fora.

Kortom, je topic staat hier goed. Je startpost voldoet ruim aan de gestelde criteria en je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je de regels overtreed als je praat over componenten voor je build.
Vraag 1: Hoeveel extra recourses gaat dit vergen (ik denk zelf voornamelijk aan hoeveelheid RAM maar wil natuurlijk ook feedback naar andere mogelijke obstakels).
XBMC kun je alleen draaien met OpenGL-graphics, dus je grafische prestaties zijn erg belangrijk. Echter, de ondersteuning voor moderne grafische adapters in FreeBSD is heel erg nieuw en werkt pas enkele maanden een beetje redelijk met KMS en VT drivers. Op dit moment werken nog niet de nieuwste Intel chips (Haswell) en de nieuwste AMD chips (7000 series, 8000 series en R7/R9 series).

Daar wordt overigens aan gewerkt. Met name de ondersteuning voor Haswell zou van de zomer wel aanwezig moeten zijn; mogelijk al eerder. En ook aan AMD wordt gesleuteld.

Qua CPU en RAM resources durf ik niet heel veel te zeggen over XBMC; ik gebruik het niet. Maar ik denk dat je graphics het grootste obstakel kunnen zijn.
Vraag 2: Kan ik de raidZ pool gewoon overnemen (importeren) naar het nieuwe systeem of ga ik daar problemen bij ondervinden.
Dat kan zonder problemen. Je kunt een ZFS pool op elke hardware gebruiken, zolang het OS en dus ook ZFS de disks maar kunnen vinden via een devicename en de LBA-offset onveranderd is. Dat laatste mag je weer vergeten. :)
Vraag 3:Voor de zekerheid; wordt de uitgekozen hardware ondersteund door ZFSGuru? (heb zelf in ieder geval niet kunnen ontdekken dat het niet ondersteund word).
Bijna alles wordt gesupport behalve grafische dingen en sommige netwerkinterfaces. Het komt wel eens voor dat je een Intel PRO/1000 CT adapter moet kopen omdat de onboard network het niet goed doet met BSD/ZFSguru. Realtek heb ik het dan over. Maar in andere gevallen werkt Realtek weer heel goed en is die zuiniger dan Intel. En natuurlijk goedkoper want onboard.

Er zijn ook moederborden van SuperMicro met dual Intel gigabit NICs. Dat is een grote plus boven de Marvell/Realtek NICs die vaak onboard zitten.
Vraag 4: Is 16GB genoeg/te veel (voor mijn gebruik/wensen)? Ik ben meerdere malen het advies van 1gb/tb tegen gekomen. Echter moet ik zeggen dat ik tot nu toe geen problemen heb ondervonden met 'maar' 6GB. Maar ik heb nu ook wat extra eisen :)
Advies van 1GB per 1TB is ongeldig. Je hebt meer geheugen nodig om hogere snelheden mogelijk te maken, niet meer geheugen als je meer opslag hebt. Vanaf 6GiB RAM kun je een prima ZFS server draaien. 4GiB is dan weer te weinig omdat out-of-the-box er dan prefetching wordt uitgeschakeld. Ik denk dat 6GiB - 12GiB heel redelijk is.

Echter, als je ook VMs gaat draaien, zou ik zeker niet minder nemen dan 16GiB. Als je dit doet in de configuratie 2x8GiB dan kun je later nog uitbreiden naar 32GiB. Weet dat geheugenprijzen schommelen en het loont dan ook om 'teveel' RAM te komen op het moment dat de prijzen laag zijn, en wat zuiniger te zijn als er een hoogconjunctuur geldt, zoals op dit moment het geval is. Heeft natuurlijk alles te maken met illegale prijsafspraken.
Vraag 5: Heb bewust gekozen voor ECC geheugen op advies. Is dit wel echt nodig?
Daarover verschillen de meningen. Ik heb daar een uitgesproken en enigszins afwijkende mening over. Het beste is natuurlijk om ECC te nemen. Maar mijn stelling is dat je dan ook op je workstations ECC moet hebben omdat je anders alsnog corruptie kunt ondervinden, die ZFS nooit kan herkennen omdat de data al corrupt is zodra ZFS deze te zien krijgt. Dan werken alle beschermingen ook niet meer van ZFS.

Heb je non-ECC RAM dan kun je zien of er problemen zijn door scrubs te draaien en te kijken of je checksum issues hebt. Als de teller 0 is, dan weet je ook dat alles goed is. Zie je regelmatig dat je checksum errors hebt, dan kan het prima zijn dat je RAM niet in orde is. Heel veel mensen zijn door ZFS erop geattendeerd dat hun RAM defect is. Kortom, het kunnen meten en weten is al heel erg waardevol, ook al heb je geen keiharde verdediging ertegen.

Bij lichte RAM corruptie bestaat het gevaar dat bestanden kunnen corrumperen waar ZFS niet tegen kan beschermen. Het zou dan gaan om enkele bestanden die stuk kunnen gaan en je krijgt ook te horen welke bestanden. Voor veel mensen is dit genoeg zekerheid en zij kunnen prima zonder ECC leven. Als ieder bestand echt maximale bescherming moet krijgen, dan is ECC de enige keuze en moet je nog veel meer maatregelen treffen. Maar dan denk ik eerder aan hele belangrijke documenten voor zakelijk gebruik. Stel je bent notaris en je werkt thuis, dan wil je wat extra zekerheid...

Dat gezegd, ik ben van mening dat elke computer over ECC geheugen zou moeten beschikken. De enige reden dat dat nog niet zo is, is omdat fabrikanten willen profiteren van rijkere zakelijke klanten die veel voor dit soort features over heeft. Marktsegregatie heet dat met een mooi woord.
Vraag 6: Ik heb begrepen dat een APU als de A6 nog wel eens baat kan hebben bij sneller geheugen. Ik heb daarom nu sneller geheugen uitgekozen, maar... Is dat echt nodig? Hoe zit dat in verband met eventuele VM en wat voor effect heeft eventueel langzamer geheugen op ZFSguru zelf?
Voor grafische performance is de RAM een grote bottleneck. Je onboard graphics kan twee keer zo snel worden met sneller RAM-geheugen. ZFS is zelf ook RAM intensief, maar ik heb geen benchmarks gedaan om de invloed hiervan vast te stellen.

Ik kies bijna altijd DDR3/1333 CL9 of DDR3/1600 CL9. Je moet geen geheugen nemen met hoge MHz maar tragere latency (vaak 1600MHz met CL11). Dan kun je beter lager MHz en betere latency nemen.
Ik heb begrepen dat vooral ZFS normalieter niet zoveel van de processor vraagt. Op hetzelfde moment word de A6 vaak aanbevolen voor HTPC's dus vandaar dat ik hem hier gekozen heb.
Vraag 7: Is dit overkill / te weinig?
AMD wordt alleen aangeraden vanwege de grafische prestaties die beter zijn dan Intel. Maar opzich is Intel wel een betere keuze als het om normaal CPU-werk gaat. Zelf vind ik ook een voordeel dat Intel betere driverondersteuning heeft.
Vraag 8: Heb ik de extra fans nodig om het systeem voldoende stil/koel te houden (meerdere fans op zacht is stiller dan minder fans die hard moeten draaien?)
Het beste is om helemaal geen fans te gebruiken; dus passieve koeling. Voor hardeschijven is dit hoogstwaarschijnlijk het beste, aangenomen dat je zuinige/koele schijven neemt zoals de WD 4TB's die zijn extreem stil/koel/zuinig en kan ik sterk aanraden vanwege hun eigenschappen. Je hebt zo geen actieve koeling nodig wat naar mijn idee helemaal niet zo gunstig is voor hardeschijven vanwege de verschillen in temperatuur. Bij passieve koeling heb je natuurlijke dissipatie wat ervoor zorgt dat de temperatuur netjes verdeeld is over de hele schijf. Ik ben hier een groot voorstander van.

En je kunt prima een processor passief koelen. Je NAS zal toch veel idle zijn. En als je 100% passief gekoeld doet, heb je daar ook veel plezier van. Je kunt echter geen PicoPSU gebruiken met veel hardeschijven, dus een passief gekoelde ATX voeding zal dan wel prijzig zijn. Je kunt er ook voor kiezen om alles passief te doen behalve de ATX-voeding.

Ik zal straks nog wat uitgebreider kijken naar je hardwarelijstje. Maar hier kun je hopelijk al wat mee. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2014 13:03 ]

• BackBones
Bedankt voor je uitgebreide reactie CiPHER. Ik kan nu zelf niet al te uitgebreid reageren, dus later meer.
Gebaseerd op jou reactie denk ik dat ik dan misschien toch voor ('maar') 8GB non-ecc geheugen ga (misschien ook wat lager geclockt maar goede latency). Het moederbord wat ik momenteel heb uigekozen heeft echter maar 2 geheugenslotjes dus vandaar dat geheugen later uitbreiden niet mogenlijk is (zonder geheel te vervangen).

Moet later nog even goed kijken naar de ondersteuning van de processor (inclusief het grafische gedeelte).

Passief gekoelde NAS klinkt leuk. Ben er echter een beetje huiverig voor aangezien de omgevings temperatuur nog wel eens wil oplopen in de zomer waar hij komt te staan. Heb helaas geen koel keldertje of zo waar hij kan staan. Ik denk in het ergste geval aan een omgevingstemperatuur van zoon 35 graden misschien? Ben een beetje bang dat dat teveel is voor passieve koeling op de momenten dat de machine ook belast wordt.

Begin post aangepast:
Geheugen aangepast naar CL9 @ 1866mhz. Heb het bij sneller geheugen gehouden om de grafische prestaties van de AMD CPU te garanderen. Verder advies over of dit werkelijk nodig is, is nog steeds welkom.
Moederbord aangepast zodat er 4 geheugensloten in zitten voor potentiele toekomstige uitbreiding.
Extra Fans voorlopig er uitgehaald.

Was nog wel vergeten te vragen of dat de PSU goed is.

[ Voor 18% gewijzigd door BackBones op 27-04-2014 21:54 ]

• BackBones
Een kleine bump. Had je nog kommentaar op de hardware Chipher?
Iemand anders nog tips of kommentaar?

Verwijderd

Geheugen zou ik bij max DDR3/1600 blijven, dat is 'normaal' geheugen. Bijvoorbeeld dit setje met CL9 en 1.35V:
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU

Er is denk ik ook een 1x 8GiB versie ipv de 2x 8GiB versie in bovenstaande link, voor als je met 8GiB RAM wilt beginnen. Merk wel op dat dit krap is als je ook VMs wilt draaien die je meer dan 2GiB wilt geven.

Passieve koeling is minder lastig dan je denkt. De processor kan eigenlijk niet oververhit raken omdat deze aan thermal trottling doet. Dus zolang er maar iets op de processor zit om 5 tot 10 watt af te voeren, dan kun je prima met passieve koeling wegkomen. Hooguit zorgt het voor lagere prestaties omdat de chip niet op zijn volledige snelheid kan draaien. Bij een NAS is het vaak zo dat je processor 99 tot 100% idle is behalve op piekmomenten waar de NAS daadwerkelijk iets moet doen. Dit gedrag is erg gunstig voor passieve koeling omdat de lange momenten van inactiviteit zorgen voor lage warmtedissipatie.

Zelf bouw ik nooit meer een systeem met fans, en dat is wel iets duurder maar maakt ook dat systemen langer houdbaar zijn omdat er niet iets wat staat te 'ronken' waar je last van hebt. Ook zou Mini-ITX fijn zijn voor kleine builds zoals in de meterkast e.d.

Maar je kunt passief prima laten varen of later doen. Dan kun je voor nu de bijgeleverde heatsink/fan gebruiken die bij de processor komt (boxed) en wellicht later kun je dat upgraden naar een duurdere koeler geschikt voor passieve koeling voor iets van 30 euro. Zoals deze: pricewatch: Scythe Ninja 3 Rev. B. Sloop de fan eraf en je hebt een uitstekend koelblok tbv passieve koeling. Goedkoper kan ook zeker, maar met deze ben je gelijk klaar en een beetje overkill houd ik wel van. :)

Voeding is waarschijnlijk niet zo goed; maar ik heb minder verstand van voedingen. Je kunt een tweaker genaamd -The_Mask- eens vragen wat wisheid is voor een goedkope build, maar ik denk dat hij je een betere voeding zou aanraden. Fans voor de hardeschijven heb je zeker niet nodig als je voor WD Green schijven gaat, mits die worden gemonteerd in een metalen rek en met schroeven bevestigd, zodat deze wel iets van warmtedissipatie kennen. Dan kun je zelfs met een warme zomer zonder koeling je NAS op temperatuur houden.