Artefacts bij gamen met shadow effects

Pagina: 1
Acties:

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik speel eve online op mijn systeem:

Amd 1090T met scythe mugen 4
ASUS M5A78L-M (niet 100% zeker)
2 x 2gb OCZ reaperX geheugen
Gigabyte 5770 Silent cell graka (passief maar met 2 80mm ventilatoren nu uitgerust)
Corsair 620watt voeding

wanneer ik alles op hoog set speelt het soepel. Echter had ik last van airflow problemen in mn kast waardoor de graka vaak snel in temperatuur opliep 80-90 graden. Daarna kreeg ik artefacts horizonale strepen over het scherm of soms valt het scherm weg. Als ik dan op tijd op alt-tab druk valt het soms nog te redden.

met deze slechte airflow heb ik wel wat zitten rommelen. Zo kwam ik erachter dat alles op low nog steeds dezelfde hoge temps en crashes had dit wel op 1920 x 1080. Zet ik alles op high behalve de setting shadow effects dan blijft de temperatuur stabiel op 70 graden bungelen en gpu load 40%. shadow quality op low gelijk 90-100% load en 85 graden.

Nu heb ik geprobeerd de nieuwste drivers van gigabyte. Geen verandering. universele drivers willen niet installeren zowel de beta als officiele. Ook heb ik vandaag de flow in mn case erg verbeterd namelijk de 80mm fans op de graka en de kabelen weggewerkt. temperatuur is nu rond de 60-65 graden maar nog steeds komen er artefacts na een tijdje zonder dat de temperatuur oploopt. Opvallend is ook dat als hij hersteld van artefacts dat bijvoorbeeld de muis bij bureaublad artefacts heeft. Als ik niet game of andere games speel heb ik eigenlijk weinig last. Nou moet ik bekennen dat de enige andere game die ik recentelijk gespeeld heb Minecraft is dus wellicht niet zo'n goede referentie.

maar vroeger Skyrim Far Cry 2/3 GTAIV geen problemen.

Wat zou ik nu nog kunnen proberen?

Verwijderd

Zouden die horizontale strepen misschien niet gewoon simpelweg screen tear kunnen zijn?
Overigens snap ik niet waarom je schaduw effecten als oorzaak aanwijst.
Als je je GPU hoger belast, word je temperatuur natuurlijk hoger en kennelijk zijn schaduw effecten in Eve online gewoon erg zwaar.

Zet via MSI afterburner een aangepaste fan configuratie aan.
Edit: Ooh, hij's passief :F
Probeer je koelpasta te veranderen?

Die cursor artifacten zijn vaak gewoon je muis drivers die tegen windows opbotsen, heeft m'n Razer Abyssus ook last van. Je hoeft je er iig geen zorgen over te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 22:32 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Eve is wel een zwaar spel die erg veel van je GPU vraagt.

Wat ik echter mis is of je EvE al eens in een lagere resolutie hebt gespeeld ?
Wat zijn dan de temps van je GPU ?

Mijn vorige kaart was ook 5770 en die trok het niet om EvE te spelen.
Ik heb nu een 7850 met dual screen en 2 x EvE in window mode. GPU komt niet boven de 90%

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
@2fat2walk

ik bedoel eigenlijk dat al het beeld vervangen wordt door horizontale balken. Ik heb 2 80mm fans op vol vermogen blazen en deze houden de gpu wel koel, deze zitten vast op de koelrubben ter hoogte van de core. hij blijft dan onder de 70c nu is hij bijvoorbeeld maar 60c. Merk via softwarematige lezing wel verschil tussen de temperatuur voor en na.

het geen wat mij nu vooral verbaasd is dat de temps niet erg hoog worden en bij de hogere belastig er nogsteeds problemen voordoen voordat er een echte framedrop plaatsvind. Normaal moet je toch zo zwaar kunnen overbelasten dat je met 5fps gewoon de boel draaiende kunt houden t.o.v. artefacts en dat het systeem uitvalt zonder oververhitting?

@SpiriTNL

in een lagere resolutie heb ik nog niet geprobeerd, speel nu vanavond met de shadow setting disabled en gaat nu goed tot zover(even afkloppen) maar heb toen ik nog thuis woonde wel op 1650x1050 gespeeld op 2 monitoren en ging ongeveer net zo. Nu speel ik maar op 1 monitor

Verwijderd

Je kan proberen je lucht output te vergroten onder de videokaart , daaronder ontstaat snel een hotspot als de warmte niet weg kan . Die artefects lijken op je GDDR 5 video geheugen die fouten maakt met warmte , je kan proberen het geheugen te downcklocken .

Video air output maak je met een extra fan achter en onder de vga ,die zorgt ervoor dat de lucht geen kans krijgt op te warmen onder de vga .

Deze manier gebruik ik met passief gekoelde vga kaarten , eruitblazen die warme lucht :)

http://tweakers.net/ext/f/pXVuDm0rYqxzx14OtT7zbNAE/full.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2014 @ 08:45:
Je kan proberen je lucht output te vergroten onder de videokaart , daaronder ontstaat snel een hotspot als de warmte niet weg kan . Die artefects lijken op je GDDR 5 video geheugen die fouten maakt met warmte , je kan proberen het geheugen te downcklocken .

Video air output maak je met een extra fan achter en onder de vga ,die zorgt ervoor dat de lucht geen kans krijgt op te warmen onder de vga .

Deze manier gebruik ik met passief gekoelde vga kaarten , eruitblazen die warme lucht :)

http://tweakers.net/ext/f/pXVuDm0rYqxzx14OtT7zbNAE/full.jpg
Slim gedaan _/-\o_

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
Heb zelf een intake onder de Videokaart en 2x in de front, ook heb ik de PCIe brackets onder de kaart verwijderd.

Het resultaat is dat de warme lucht van de kaart door de overdruk van lucht uit de kast word gedrukt. Ook krijg je heel weinig stofvorming als je filters voor deze intakes hebt :D
Pagina: 1