• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 17:36
Dit weekend kwam ik bij mijn ouders en ze vroegen mij eens te kijken naar hun PC, ze vonden deze namelijk erg luid. Dit was al zo sinds de aanschaf jaren geleden, maar ze beginnen er zich steeds meer aan te storen.

Na wat onderzoek, kwam ik erop uit dat het veroorzaakt wordt door de grafische kaart, een Point of View GTS 250 512 MB met een Arctic Cooling Accelerro Twin Turbo koeler op. Deze lijkt namelijk met de fans op 100% draaien, onafhankelijk van de instellingen die ik instel in MSI Afterburner.

Hoe kan ik de fans minder hard laten draaien om de PC stiller te krijgen? Met MSI afterburner lukt het niet en via de Nvidia control panel, is er geen optie om te overclocken of de fan speed aan te passen (of heb ik toch niet gevonden).

Ik zag dat er net naast de fan aansluiting nog een vrije aansluiting is op het PCB, is deze mss bedoeld om aan te sluiten ergens op het moederbord om de fans te kunnen aansturen? Er zat namelijk ook nog een kabel in de doos die erin past en dan een + en - aansluiting heeft aan het ander uiteinde (zie onderstaande foto's). Ik heb de indruk dat de PCwinkel waar ze die ooit kochten, dat vergeten aan te sluiten is en dat dat mss de oorzaak is?

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/6ykydv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/mlrrxu.jpg

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

De standaard fan zat er zeer waarschijnlijk aan vast.
Waar zit de Twin Turbo aan vast?

• LaurentS
De twin turbo is de standaard fan, deze zat vanuit de fabriek al op de kaart. De fans zijn aangesloten op het pcb van de grafische kaart, de witte aansluiting op foto 1.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Het is niet de standaard fan, de winkel heeft gewoon de oude fan vervangen door een accelero twin turbo ( wss kapot en geen garantie meer ).

Ik wordt niet veel wijzer van je post.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kijk eens wat er op het pcb gedrukt is wat betreft die zwarte connector.

btw wat zegt gpu-z? Zou kunnen dat die pc aan het coin mijnen is.

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 26-04-2014 22:19 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• LaurentS
@Thomg: het is idd niet de standaard nvidia fan, maar een aftermarket ontwerp van Point of View, zoals deze van Twintech: http://be.hardware.info/r...idia-geforce-gts-250-test. Het is niet de winkel die deze koeler erop heeft geplaatst, maar de versie werd zo verkocht, zoals nu bvb de Asus Direct CU II versies. De kaart werd nieuw zo verkocht. Hopelijk ben ik nu duidelijk? :) meer bepaald dit model: http://www.4launch.nl/shop/get/p-4-productid-078120

Ik zal morgen eens kijken wat er op het pcb gedrukt staat Damic.

[ Voor 10% gewijzigd door LaurentS op 26-04-2014 23:40 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Die andere aansluiting is een audio input. Daar kan je geen ventilator op aansluiten, althans hij gaat er niet van draaien :)

Wat is er in die jaren aan het probleem gedaan? Het is echt niet normaal dat de fans op 100% draaien en niet te regelen zijn. Dan is er iets niet goed aan de kaart of de drivers zijn niet of niet correct geïnstalleerd.

Afgezien daarvan heb je voor 3 tientjes een simpel passief gekoeld kaartje wat voor standaard pc gebruik meer dan voldoende is.

• LaurentS
Daar kwam ik idd ook op uit, het zou een SPDIF aansluiting moeten zijn.

Er is de afgelopen jaren niets aan dit probleem gedaan, het is mij ook niet helemaal duidelijk of dit al zo was van bij de aanschaf. Ik gebruik zelf deze PC nooit sinds 2011 omdat ik mijn eigen laptop heb die beter presteert.

Ik zal straks eens proberen om een clean install van de drivers te doen en te kijken in gpu-z, ik ben momenteel niet daar.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
noguru schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:49:

Het is echt niet normaal dat de fans op 100% draaien en niet te regelen zijn. Dan is er iets niet goed aan de kaart of de drivers zijn niet of niet correct geïnstalleerd.
Roep dat niet te hard. Zo heb ik een XFX 8800GT gehad die de fans altijd 100% liet draaien. Toen een support ticket aangemaakt. Bleek dat dit bij mijn model normaal was kennelijk, en ze hadden als oplossing een koppelstukje voor de fan met een weerstandje ertussen :S.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• LaurentS
Ik heb een clean install van de drivers gedaan, geen verschil.

In GPUZ eens gekeken, daar zie ik niets speciaals:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ztuag3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2db09oj.jpg

Als ik de fans in MSI afterburner op 100% zet, verandert er niets, dezelfde geluidsproductie, in GPU-Z wordt het dan wel degelijk gelezen als 100% fan speed, jammer genoeg kan hij de RPM niet uitlezen blijkbaar.

Nog tips (buiten een nieuwe kaart kopen)?

[ Voor 13% gewijzigd door LaurentS op 27-04-2014 13:06 ]

• LaurentS
Niemand nog ideën?

Pagina: 1