Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Denon AVR-X2000 versus Marantz NR1604

Pagina: 1
Acties:

• Kain
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-11 19:26
Net twee speakers van Teufel aangeschaft: Teufel Ultimata MK2 (http://www.teufelaudio.nl/stereo/ultima-20-mk2-p12793.html). Omdat ik binnenkort weer ga verhuizen heb ik voor 2 boekenplank speakers gekozen aangezien in mijn huidige kamer niet veel plek is. Ben tevreden over het geluid dat uit mijn speakers komt, zeer degelijk. Zeker als je weet dat die uiteindelijk de rear-speakers zullen worden, ben van plan als ik eenmaal ben verhuisd om 2 vloerstaanders van Teufel erbij te kopen (en eventueel een Center speaker/Subwoofer).

Na vele jaren vertrouwd te hebben op mijn receiver van Kenwood de KR-V5080 (http://www.hifiengine.com...ry/kenwood/kr-v5080.shtml) ben ik nu wel toe aan een nieuwe receiver. Ik zit eigenlijk tussen 2 receivers te twijfelen, de Denon AVRA-X2000 en de Marantz NR1604 (
http://tweakers.net/price.../339773;350543/categorie/).

Ik las eerder dat de Marantz 1604 maar 50W vermogen had voor de frontspeakers (op de Marantz site staat iets anders onder de specs: http://marantz.nl/nl/prod...receiver&productid=nr1604) op tweakers staat iets anders (volgens mij 90W).

Maar goed, mijn voorkeur gaat lichtelijk naar Marantz vanwege de vormgeving. Beide beschikken over veel specs, de Marantz heeft overigens wel een Digitaal Coax aansluiting waar de Denon dit niet heeft. Ik las ook ergens dat de Denon een nieuwere versie heeft van Audyssey? Ik heb dacht ik ook ooit ergens gehoord dat beide in dezelfde fabriek geproduceerd worden? Toch ligt er vaak een voorkeur. Lees dat Marantz beter is voor Stereo en Denon beter voor het echt surround bij films. Bij deze weet ik niet waar ik op moet letten, het ging dacht ik in wezen altijd om de speakers. Enig advies is welkom. O-)

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-11 16:52
Ik heb een NR1602, qua vermogen identiek aan de *4. Bij Marantz moet je naar een SR5008 kijken wil je kunnen vergelijken op vermogen met de X2000.

Die 50W zijn niet bijzonder veel, maar die speakers moetel wel lukken volgens mij. Ik stuur er Monitor Audio BX5's mee aan, met sub. Zonder sub zat de receiver echt in ademnood. Met 5 kanalen aangestuurd zakt het vermogen zelfs naar een goeie 30W...

Staar je niet te blind op die Audyssey, met een decibelmeter kom je ook al een eind ;)

Welke fronts zou je nog willen aanschaffen?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Kain schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:01:
Ik las eerder dat de Marantz 1604 maar 50W vermogen had voor de frontspeakers (op de Marantz site staat iets anders onder de specs: http://marantz.nl/nl/prod...receiver&productid=nr1604) op tweakers staat iets anders (volgens mij 90W).
Die verschillen komen doordat je op letterlijk tientallen manieren vermogens kan meten, van zeer representatief en bruikbaar tot alles behalve representatief. Welke Tweakers kiest lijkt lukraak en vandaar dat je alles niet één op één kan vergelijken. Als je op vermogens gaat letten zal je op de site van de fabrikant de juiste onder elkaar moeten zetten.

Marantz NR1604:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 50 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 70 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 90 W

Denon AVR-X2000:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 95 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 125 W
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 150 W

Bovenstaande is een snelle copy-paste van beide sites. De bovenste waarde is hier de representatieve: gemeten op twee kanalen bij een normaal bereik van 20 - 20000 Hz en met een vervorming (THD) waar niets op aan te merken valt. De andere waarden zijn eigenlijk niet eens bruikbaar. De laatste omdat 1% THD al veel te veel is en idem met de middelste is één toon (1000 Hz) afspelen niet representatief. Let wel dat het hier gaat om maximaal twee kanalen, als je nog meer passieve speakers aan gaat sluiten dan zakt het vermogen nog verder in. Wat overigens niet zegt dat er geen geluid meer uit komt, enkele Watts zijn voor de gemiddelde woonkamer voldoende.
Marantz heeft overigens wel een Digitaal Coax aansluiting waar de Denon dit niet heeft.
Beide receivers hebben een Digitale Coax-aansluiting, zit links naast de optische ingang.
Ik las ook ergens dat de Denon een nieuwere versie heeft van Audyssey?
Denon heeft de MultEQ XT-versie van Audyssey waar Marantz MultEQ heeft. Nieuwer is hier niet aan de orde, het is een versie hoger. Zie hier een tabel met de verschillen tussen de versies. Boven de versie van de Denon heb je namelijk nog MultEQ XT32. Met de laatste heb ik geen ervaring, met de gewone MultEQ XT wel en ik ben er niet van onder de indruk. Het is makkelijk om een basisinstelling te krijgen en het scheelt je meetwerk, maar je zal altijd nog wat moeten tunen in de set. En met twee speakers is het helemaal makkelijk, alles op Large en even meten wat de afstand is.
Ik heb dacht ik ook ooit ergens gehoord dat beide in dezelfde fabriek geproduceerd worden?
Marantz en Denon vallen onder dezelfde holding waardoor ze behoorlijke trekken van elkaar kunnen hebben. Zo lijken de AVR-X4000 en de SR7008 op elkaar maar de versterkertechniek is anders en ook heeft de Marantz net wat meer. Ook heeft de Denon AVR-4520 een upgrade gehad en gaat bij Marantz als de AV8801 door het leven. DM Holding heeft Marantz namelijk boven Denon gepositioneerd waardoor Marantz nu voor het hogere segment op moet komen. Of je verschillen kan horen tussen een SR7008 en AVR-X4000 is een groot grijs gebied waar men nooit uit gaat komen. De ene groep zegt verschillen te horen tussen versterker waar een andere groep aanhoudt dat er geen verschillen (moeten kunnen) zijn. Er zijn hier op GoT al diverse topics over dat fenomeen.
Toch ligt er vaak een voorkeur. Lees dat Marantz beter is voor Stereo en Denon beter voor het echt surround bij films.
Hier geldt net als bovenstaande dat de één wel verschil hoort en de ander niet. Ik ben van mening dat het lood om oud ijzer is en dat je in dit geval met de Denon meer receiver in huis haalt.

Net als vele van je vorige topics gaat ook dit topic richting Consumentenelektronica Aankoopadvies, het gaat hier namelijk om een aankoopadvies.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:40

4POX

Everybody is wired

Even offtopic vraag

Door de komst van de lcd televisie zijn de tv meubels de afgelopen jaren minder diep. is dit de reden dat er steeds meer korte versterkers op de markt komen?

Ik zie dat er 11 cm verschil tussen beide versterkers zit.

AKA Rinkel weblog

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

4POX schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 17:39:
Ik zie dat er 11 cm verschil tussen beide versterkers zit.
Beste fout fout in de specificaties:
Denon (breedte x hoogte x diepte): 434 x 167 x 330
Marantz (breedte x diepte x hoogte) 440 x 105 x 367

Een receiver van 10,5 centimeter diep en 36,7 cm hoog is wel erg typisch. Je mag er dan ook van uit gaan dat de Marantz 10,5 cm hoog is en 36,7 centimeter diep. Die ~10 centimeter maakt het ook de Slimline receiver net als de Pioneer VSX-Sxxx reeks. Qua diepte valt het dus allemaal wel mee met het verschil. Breedte zal voor audio-apparatuur altijd rond deze waardes liggen.

Overigens is een meubel zoeken voor een redelijk standaard versterker (dus vanaf 30 centimeter diepte) al een behoorlijke opgave. Paar kabels aan de achterkant en je komt veelal al in een krappe situatie met een standaard Leen Bakker/IKEA/etc meubel.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 26-04-2014 17:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Kain
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-11 19:26
Thanks Fear. Ga de Denon bestellen, hij is goedkoper en net met oog op de toekomst misschien net iets geschikter voor mij. Tnx mate.

Ps. sorry dat ik steeds topics op de verkeerde plekken aanmaak, zal nu echt wat beter gaan opletten.
Pagina: 1