Toon posts:

BBG maart Basissysteem met Firewire

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Na het overlijden van mijn trouwe Dell overweeg ik voor het eerst zelf een PC te gaan bouwen. Jullie BBG is daarbij een waardevolle hulp. Het basissysteem (http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/558223) voldoet aan mijn belangrijkste eisen, maar ik wil drie wijzigingen aanbrengen en zou advies daarbij zeer waarderen!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,95€ 84,95
1MSI A78M-E45€ 43,06€ 43,06
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 32,-€ 32,-
2Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 58,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,91

PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor kantoortoepassingen en audio (opnemen en bewerken). Ik ga ubuntu (14.4) en Windows 7 duaal installeren.

1) opgelost
Ik wil wat meer RAM installeren. Ik begrijp dat er 4 sloten zijn. In het basissysteem zitten 2 balkjes van gig. Zou het beter zijn om 4x2 of 2x4 gigabyte te installeren?

2)
Ik maak veel gebruik van SD kaarten en zou die graag gewoon direct in de kast kunnen steken. Is het handig om een aparte reader in te plaatsen, of kan ik gewoon een andere kast gebruiken?

3)
Voor de audiotoepassingen is een firewire kaart met een Ti Chipset cruciaal. Deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/974678/ lijkt me prima, maar wellicht hebben jullie betere alternatieven?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken. Alvast heel veel dank!

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 16:00 ]

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Afgezien van het feit dat ik het helemaal niet eens ben met de configuratie van de BBG, hier alsnog de antwoorden ;)
1. Aangezien je CPU toch geen quad-channel ondersteund. kun je beter 2x4 nemen, zodat je later altijd kan upgraden.
2. Je hebt kasten met ingebouwde kaartlezer, maar als je deze kast heel mooi vindt, kun je ook een aparte nemen. Dit is een hele snelle, omdat de SD-kaarten ook op usb 3.0 snelheid werken.
3. Dat is wel echt een hele dure kaart. Volgens mij zijn er heel veel gedkopere kaarten te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door oscarw op 26-04-2014 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha Oscar2oktober,

dank voor je reactie!

Ik ga voor 2x4 dan, dat is duidelijk.

De kast staat onder mijn bureau, dus het maakt mij weinig uit hoe hij eruit ziet, functionaliteit is belangrijker. pricewatch: Inter-Tech WD-01 White deze zou ik zo kunnen gebruiken?

3 Volgens mij ook! Punt is dat ik vast zit aan die Ti chipset. Dit is de enige kaart die ik kan vinden waarvan ik zeker weet dat er een TI chip in zit.

Wat zijn jouw bezwaren tegen het basissysteem?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 15:56 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik denk niet dat je een a8 nodig hebt. (Is vooral op sterke gpu gericht) Als je bij AMD wilt blijven zou ik de a6 nemen of als Intel ook goed is een Pentium met h81 mono.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

De kast zou ik echt niet nemen. Hij is erg plastic en de bouwkwaliteit is erg prut waarschijnlijk. Ik zou gewoon de pricewatch: Cooler Master N300 (Closed) met de Scythe Kama cardreader nemen. Hier heb je veel meer ruimte om schijven enzo in te bouwen en heeft veel betere bouwkwaliteit.
Als jij vast zit aan de Ti chip kun je hem nemen als je dat graag wilt.
Ik had er veel liever een Intel systeem van gemaakt als ik hem had samen gesteld :p.

[ Voor 9% gewijzigd door oscarw op 26-04-2014 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Ik heb geen sterke voorkeuren voor ADM of Intel. GPU is voor mij niet zo belangrijk, dus als overstap naar Intel beter is prima. Ben voornamelijk voor dit systeem gegaan omdat ik dan weet dat de onderdelen bij elkaar passen, heb er zelf weinig kijk op.

Ga even zoeken naar nieuwe combi

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een APU heeft ook nog eens baat bij sneller geheugen, dus in het systeem in de openingspost moet ook nog sneller (en dus duurder RAM) à la pricewatch: Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8 bijv.

Ik denk niet dat een APU erg interessant is, omdat die gericht is op GPU kracht, waardoor je te veel betaalt voor wat jij er mee wil. Je kan er immers aardig op gamen en dat is niet het doel van dit systeem.

Hoe neem je je audio op? Extern? Met een dedicated audiokaart? On-board ;) ?

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 26-04-2014 16:25 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:12
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 48,90€ 48,90
1ASRock H81M-HDS€ 38,95€ 38,95
1Dawicontrol DC-1394 PCIe FireWire Controller€ 44,99€ 44,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,73

Enige PCIe Firewire kaart in de Tweakers pricewatch met een Ti chipset. De processor is goed genoeg voor gewone kantoortoepassingen.

https://ko-fi.com/apart

Verwijderd

Topicstarter
Ha Brooky, dank voor je reactie.

Er vliegen me wat termen om de oren die me niets zeggen, heb helaas te weinig verstand van dit soort zaken :)

Om bij je laatste vraag te beginnen: Ik neem op met een (firewire verbonden) geluidskaart. (Vermoedelijk een focusrite apparaat)

een APU is een specifieke processor begrijp ik, die voor mijn gebruik niet zo interessant is?

Gamen ga ik inderdaad absoluut niet doen.

@Apart Dank voor je lijstje!
Met het risico een domme vraag te stellen: Klopt het dat ik bij Intel voor hetzelfde geld aanzienlijk minder snelheid krijg? En uit dat prijsverschil zich op een andere manier in betere kwaliteit?

De processor zal het vooral bij het bewerken van audio druk krijgen. Verwerken van meerdere effecten op diverse kanalen enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 16:46 ]

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 23:12
Ik had laatst ook een zoektocht naar Firewire PCI kaart die een TI chipset moet hebben, en ik vond het ook maar duur. Heb uiteindelijk 'via de buren' een andere gevonden:

De Startech PCI1394MP, bij Yorcom.nl voor +/- 25,- (maar sinds mijn bestelling wel 'beperkte voorraad').
Bij eu.startech.com ook direct te bestellen (en wie weet nog meer winkels) maar ook voor +/- 25 maar dan zonder BTW.

Startech stond op 'recommended brands' bij Focusrite, en de Ti chip die er in zit stond bij de 'supported chipsets'. Ook de 'firewire audio test tool' van Focusrite zegt dat de chip compatible is.. oh ja, en mijn Saffire Pro 14 draait als een zonnetje :P.

edit: en wat de anderen al (denk ik) hebben gemeld: Als je puur audio aan het opnemen bent voldoet een recente Intel Pentium echt wel. Als je ook effecten er bij wil die realtime moeten draaien helpt het om wat extra cores te hebben, maar de prijs van je systeem schiet dan wel omhoog.

Puur opnemen en het aansturen van een Firewire audio kaart kost geen CPU kracht (of absoluut niet veel), maar 16 sporen met een paar simpele effecten kan een Pentium snel aan het zweten brengen.
Hangt er ook van af wat voor latency je wil tijdens opnemen natuurlijk. Als het puur opnemen is zonder direct live af te spelen (en te monitoren) dan heb je wat minder CPU power nodig.

Mijn laptop (met een Core i7-26xx QM, toch een duurdere quad-core van een paar jaar terug) kan het (via een USB device op iets van low-latency) toch moeilijk krijgen om 64 channels af te spelen in Reaper. Dat is gewoon afspelen, zonder effecten of wat dan ook.

Dus wie weet als je meer en meer met audio-mixing op hetzelfde apparaat wil doen, dat je later denkt 'had ik maar een duurdere CPU genomen'. Aan de andere kant, je kan nog altijd wel upgraden in de komende jaren denk ik.

[ Voor 64% gewijzigd door dipje2 op 26-04-2014 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
@dipje, kijk dat is een gouden tip, tnxs!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-04 19:56
Apart schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 16:40:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 48,90€ 48,90
1Dawicontrol DC-1394 PCIe FireWire Controller€ 44,99€ 44,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,73

Enige PCIe Firewire kaart in de Tweakers pricewatch met een Ti chipset. De processor is goed genoeg voor gewone kantoortoepassingen.
Die 3220 ondersteunt geen 1600mhz.
Pak de 3420, ook nog iets sneller

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Merlinni
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:37
Rutger, een APU is zegmaar een processor en videokaart in 1.
Die videokaart is leuk voor gamen, maar voor kantoor dingen heb je niet echt een videokaart nodig tenzij je alleen maar zit te gamen op je werk natuurlijk.

Voor jouw doeleind heb je dus geen APU nodig maar een CPU.
Een CPU is dus alleen de processor (Er zit wel een videokaart in maar lang niet zon goede als een APU. Dat merk je ook in de prijs)

Aan een dual core CPU heb jij zeker genoeg.

• dipje2
Oh, en ik probeer het altijd uit te leggen: Je krijgt bij AMD en Intel altijd _ongeveer_ wel dezeflde snelheid voor dezelfde prijs. Je hebt bij Intel alleen de keuze om meer geld voor nog meer performance uit te geven, AMD topt een beetje snel af.

Beetje meer leken taal: Bij Intel wordt de rekenkracht verdeeld over 'twee' eenheden. Maar die twee eenheden zijn wel bloedsnel, zelfs in de budget oplossingen. Bij AMD zijn de eenheden gewoon minder snel, maar daarom verkopen ze al snel meer eenheden voor dezelfde prijs.

Dus stel je voor, als je meer met realtime audio effecten wil doen, elk opname programma tegenwoordig kan de rekenlast van meerdere geluidsporen wel verdelen over meerdere rekeneenheden. Dus ook al zijn die van AMD minder snel, het feit dat je meer eenheden hebt _kan_ sneller zijn. Aan de andere kant kunnen de eenheden van Intel met brute kracht wel eens hetzelfde resultaat of beter neerzetten, ook al zijn ze met minder eenheden. Ik durf voor jou geval niet te zeggen welke beter zou zijn in ieder geval, het is een twijfelaar in mijn mening :).

Dus (in mijn boekje) AMD en Intel is prijs/snelheid ongeveer hetzelfde. Intel misschien klein beetje duurder, maar meestal dan ook wel klein beetje zuiniger bijvoorbeeld. En vroeger in ieder geval, waren de meegeleverde koelers bij AMD niet echt zo geweldig. Geen idee hoe het tegenwoordig is.

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijke verhalen!
Fijn forum dit mensen, snelle, duidelijke en hulpvaardige reacties.

Ik denk dat dit m dan gaat worden: (edit na opmerking Brooky)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,89

Met nog de Startech Firewire kaart. Zit ik totaal op 325. Budget was 400, dus er is nog ruimte. Zou iets meer uitgeven aan een snellere processor nog winst opleveren?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 17:21 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede keus met die iets snellere processor! Je hebt nu de snelste pentium. De volgende stap is een i3 (pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed). Zoals altijd geldt, hoe duurder hoe sneller/beter.

Je SSD kan wel goedkoper met een pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB. Deze schrijft iets langzamer dan de Samsung. Dit merk je echter niet, omdat random read/write nog steeds ontieglijk snel is vergeleken met een conventionele harddisk. Wél heeft die Crucial bescherming bij stroomuitval, waardoor die niet corrupt wordt.

Toevoeging: en pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is een net iets beter setje geheugen. Low-profile, strakke timings en laag voltage.

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 26-04-2014 17:15 ]

• dipje2
SSDs zijn zo bloedsnel dat het echt niet uithaalt of hij iets langzamer of sneller is, het valt allemaal in de categorie "jeez wat een verbetering ten opzichte van een oude harde schijf". Dus zo lang ze netjes doen wat ze moeten doen en mensen vinden het betrouwbaar, haalt het niet zo veel uit. Dus als elk tientje telt (en de voorraad is goed) is de Crucial M500 net zo goed.

Je praat over audio opnemen, en je hebt alleen een SSD er in. Denk je over de opslag? Windows 7 (of Windows 8 ) is bij installatie 'een paar GB', maar kan bij langer gebruik snel groeien tot 10 a 15 GB of zelfs meer. Het is zat als je 'wat wilt opnemen' om het vervolgens op externe disk te zetten, of op te sturen en weg te gooie :), maar echt 'verzamelen van tracks' zou ik niet snel doen op een 120gb drive. Misschien iets om over na te denken.

Verwijderd

Topicstarter
Tnxs oor je opmerkingen br00ky, heb het meteen aangepast, i3 overweeg ik nog even omdat de sprong best wel groot is in geld.
dipje, goed punt, ik zet er naast de SSD een HD in voor het wegschrijven van bestanden. Denk dat ik de muziek waarmee ik bezig ben op de SSD parkeer en als ik klaar ben naar de HD.
Heb hier nog een HD liggen van 250 gig, als die vol is koop ik er wel 1 bij :)

Ik ga `m zo bestellen! Dank voor jullie hulp allemaal!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2014 18:41 ]

Pagina: 1