Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Topicstarter
Afgelopen week heb ik van de woonstichting een brief gekregen dat mijn bruto huur verhoogd wordt met ongeveer 13 euro per maand.
Ik ben een student en ik huur bij een woningbouwvereniging (DUWO)
Op de specificatie van de huurverhoging vielen mij een tweetal zaken op:
1) De zuiveringsheffing is omhooggegaan van 2,61 naar 7,58 euro. Ik heb uitgevonden dat deze heffing vast ligt vanuit het waterschap, enkel vanwaar deze enorme verhoging? En mag dit?

2) De huur van de woning is met 2,5% omhooggegaan. In mijn geval mag dit maximaal 4% zijn dus is ansich redelijk ware het niet dat mijn woning welke ik met 2 andere mensen deel ontzettend oud is. Zo is de badkamer bij de andere eenheden al reeds vervangen en ditzelfde geld voor het toilet. Dit heb ik ook aangeven bij de woningbouw, maar deze zeggen dat ze niet zomaar badkamers vervangen. Nu wil het geval dat toen ze de badkamers in de flat vervingen mijn woning is overgeslagen omdat de toenmalige bewoners dit geweigerd hebben. Deze bewoners zijn eruit gegaan en toen is de woning verbouwd tot studentencomplex. Hierbij is de badkamer onveranderd gebleven.

Mijn vraag is hoe kan ik deze verhoging succesvol aanvechten? Zijn er mensen die dit met succes gedaan hebben en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Zuiveringsheffing staat op de site van het waterschap. Vergelijk deze met het jaar ervoor en dan zie je de mogelijke stijging.

Over de badkamer... tsja, wat is verouderd? Als het technisch nog allemaal werkt, dan kan je weinig doen denk ik. Ze verhogen minder dan is toegestaan en blijkbaar is vorig jaar hier geen beroep op aangetekend?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hoeveel mag de huur maximaal bedragen volgens het puntensysteem van de overheid? http://www.rijksoverheid..../puntensysteem-huurwoning

Als de nieuwe huurprijs onder deze berekende maximale huurprijs blijft, dan is de verhoging vrij normaal en is aanvechten waarschijnlijk niet succesvol.

Wil je ook graag een nieuwe badkamer/toilet? Ik kan me voorstellen dat wanneer je geregeld contact opneemt met de woningbouw je dit proces kan versnellen. In dat geval zou aanvechten van de huurverhoging zinnig kunnen zijn omdat jouw situatie onder de aandacht komt van de coöperatie. Ik zou dan wel even uitzoeken of dit in de toekomst een hogere huur oplevert (dit eventueel navragen bij de buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38

AzzKickah

06-CENSORED

Kort gezegd: kun je rustig vergeten.

Ik ben op 8 maart 2013 in mijn huidige huis komen wonen. 3 maand later ging de huur met ~25 euro omhoog, en nu dit jaar weer ~25 euro.
Mijn huur is 55 euro omhoog gegaan in 15 maanden. Vind ik behoorlijk fors ( = namelijk 10%(!) ). Maar bezwaar indienen heeft geen enkele zin, het is allemaal binnen de wet en het puntensysteem.

Alles bij elkaar samengevat: :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbaddd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
*zeg dan niets.*
Meer zeg ik niet.

[ Voor 69% gewijzigd door Krisp op 26-04-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:53:
Afgelopen week heb ik van de woonstichting een brief gekregen dat mijn bruto huur verhoogd wordt met ongeveer 13 euro per maand.
Ik ben een student en ik huur bij een woningbouwvereniging (DUWO)
Op de specificatie van de huurverhoging vielen mij een tweetal zaken op:
1) De zuiveringsheffing is omhooggegaan van 2,61 naar 7,58 euro. Ik heb uitgevonden dat deze heffing vast ligt vanuit het waterschap, enkel vanwaar deze enorme verhoging? En mag dit?

2) De huur van de woning is met 2,5% omhooggegaan. In mijn geval mag dit maximaal 4% zijn dus is ansich redelijk ware het niet dat mijn woning welke ik met 2 andere mensen deel ontzettend oud is. Zo is de badkamer bij de andere eenheden al reeds vervangen en ditzelfde geld voor het toilet. Dit heb ik ook aangeven bij de woningbouw, maar deze zeggen dat ze niet zomaar badkamers vervangen. Nu wil het geval dat toen ze de badkamers in de flat vervingen mijn woning is overgeslagen omdat de toenmalige bewoners dit geweigerd hebben. Deze bewoners zijn eruit gegaan en toen is de woning verbouwd tot studentencomplex. Hierbij is de badkamer onveranderd gebleven.

Mijn vraag is hoe kan ik deze verhoging succesvol aanvechten? Zijn er mensen die dit met succes gedaan hebben en zo ja, hoe?
1. Heb je vorig jaar voor het hele jaar betaald of maar voor een deel ervan?

2. Als de toenmalige bewoners hebben aangegeven dat de badkamer niet vervangen hoefde te worden, hoeven ze er nu in principe niks aan te doen... Helaas, maar waar...
De woningbouw heeft de optie (aan de toenmalige bewoners) voorgelegd en die hebben er vanaf gezien. Dat jij er nu woont, betekend dus niet dat als jij de wens hebt voor een nieuwe badkamer, dat zij die nu dienen aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vaak hebben ze wel een beleid hoelang een badkamer mee gaat. Vriendelijk schriftelijk vragen wat hier gebruikelijk is. Soms kan je door bijbetalen de termijn verkorten. Dat mocht ik met mijn aanrecht.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedenk wel als ze je badkamer/keuken vernieuwen dit ook weer een mooie reden is voor een huursverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

Bij een woningbouw meestal niet: de punten veranderen er niet van (tenzij extra luxe gezet). Indien op levensduur is het gewoon onderhoud.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:57
2 jaar geleden ook in een woning komen wonen waar de badkamer enorm van verouderd was ( de originele van 1974 nog ) en die is kort erna volledig gerenoveerd door de woningbouw nadat ik dit aangevraagd had.
Was geen reden tot huurverhoging behalve de luxe extra's die ik erbij wou hebben. Maar dit was iets van 5/6euro per maand extra voor o.a. een douchecabine, thermostaatkraan, luxere betegeling en wastafel omzetten naar de andere kant van de douche.
Dit jaar is als het goed is de keuken aan de beurt, de vereniging waar ik van huur houd 15jaar aan als vervang termijn voor beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AzzKickah schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 13:37:
Kort gezegd: kun je rustig vergeten.

Ik ben op 8 maart 2013 in mijn huidige huis komen wonen. 3 maand later ging de huur met ~25 euro omhoog, en nu dit jaar weer ~25 euro.
Mijn huur is 55 euro omhoog gegaan in 15 maanden. Vind ik behoorlijk fors ( = namelijk 10%(!) ). Maar bezwaar indienen heeft geen enkele zin, het is allemaal binnen de wet en het puntensysteem.

Alles bij elkaar samengevat: :(
Is het niet zo dat je loon indirect ook stijgt ofzo in die 2 jaar tijd? Of staat dat stil? :+

Ik heb net een nieuwe vrije sector woning, de huur stijgt al gelijk sinds dat ik de sleutel heb:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t31.0-8/10258468_455445554601403_7830825437960171774_o.jpg

Lijers ... :P Kom niet in aanmerking voor huursubsidie (ook niet nodig), maar als je alles bij elkaar optelt zit je zo op 1000 tot 1200 netto per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 05:38:
[...]

Is het niet zo dat je loon indirect ook stijgt ofzo in die 2 jaar tijd? Of staat dat stil? :+
Was dat maar waar, maar het is *crisis*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00
edit nvm

[ Voor 93% gewijzigd door De_Bastaard op 29-04-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
Lees dit eens door

http://www.huurders.info/...de-huurverhoging-in-2014/

Wellicht heb je er wat aan. Ik heb er in ieder geval wat aan gehad bij mijn bezwaar (maar mijn situatie lag wat anders, ik woon nu alleen waar ik eerst met mijn ex woonde, en daardoor is de inkomensafhankelijke huurstijging veranderd).
Pagina: 1