Probleem verhuizing internet abonnement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Even een wat vreemde situatie. Ik heb een kennis die voor een jaar in een van mijn panden komt wonen, het gaat daarbij om een bovenwoning. Daar beneden zit een kantoor.

Nou heeft hij een provider voor internet (ADSL), is daar prima tevreden mee, en wil deze mee verhuizen. Dus, even gecontroleerd en volgens de online postcode checks kan het. Volgens de provider echter niet. En nu wordt het voor hem, en voor mij, een tikkeltje technisch mysterieus.

Toen hij de gegevens even telefonisch doornam, gaf de provider aan dat er geen verbinding vrij zou zijn. Bij handmatige controle was gebleken dat er op het adres 6 verbindingen (?) beschikbaar zijn, maar dat deze alle zes in gebruik zouden zijn. Men was graag bereid een verhuizing aan te bieden, als een van die verbindingen vrij zou komen.

Nu heeft het kantoor beneden een telefoon+internet abonnement. Ik weet niet of dat dan een verbinding is, of dat het er twee zijn - maar het lijkt me toch in ieder geval minder dan zes. Er is een alarm installatie, die gebruikt ook een verbinding - als ik het goed begrijp - maar dan is het nog steeds minder dan zes.

Ik ben aldus de geschiedenis van het pand even gaan doorpluizen in de administratie, de vorige huurder van de bovenwoning had gewoon een telefoonaansluiting, maar er is niets bekend over een eventueel internet abonnement daarvan. Toch vraag ik me dan af of het niet gewoon een kwestie zou moeten zijn van het gebruiken van die verbinding?

Ik heb ook even contact opgenomen met het bedrijf wat het pand beheert, daar gingen ook de wenkbrauwen omhoog. Daar nog even nagekeken, in geen enkel ander pand is iets dergelijks ooit op tafel gekomen.

Nou zou ik zeggen "pak dan internet over de kabel" als makkelijk alternatief, helaas ligt er geen kabel.

Nou is me niet echt duidelijk wat ze nu bedoelden met de "verbinding", is dat een fysieke lijn of telefoonkabel? Of een deel daarvan? Als ik het goed begrijp, dan zou het om dat laatste gaan. Ook vraag ik me af waar die discrepantie vandaan komt tussen wat er aangesloten is op het adres beneden, en wat klaarblijkelijk het pand binnenkomt - maar wat allemaal bezet is volgens de databank van de provider?

Als iemand een idee heeft, graag :?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Even met KPN bellen en vragen hoe het zit? Anders de facturen langslopen en kijken waar je voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Megamind schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 00:46:
Even met KPN bellen en vragen hoe het zit? Anders de facturen langslopen en kijken waar je voor betaald.
De enige huurder die in die bovenwoning gewoond heeft, die heeft ooit wel telefoon gehad - maar dat is lang geleden. De aansluiting zit er nog. Maar, het heeft een paar jaar leeggestaan, en ik heb natuurlijk geen inzage in de administratie van die oude huurder :-)

De provider van mijn kennis is niet de KPN, ik zou toch denken dat providers allemaal in de data van de beschikbare aansluitingen kunnen kijken, en dat kunnen verifiëren? Of kan enkel KPN dat als netwerkbeheerder? We hebben even met KPN gebeld, maar daar was de enige mededeling dat zij de aanbieder niet zijn, en dat de provider waar mijn kennis zijn abonnement mee heeft het aanspreekpunt is.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Je moet ook KPN niet met die vraag bellen maar vragen hoeveel lijnen je hebt daar en of ze actief of nog vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Megamind schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 00:56:
Je moet ook KPN niet met die vraag bellen maar vragen hoeveel lijnen je hebt daar en of ze actief of nog vrij zijn.
Ah, dan heb ik het verkeerd begrepen - excuus.

Kan het zijn dat lijnen / verbindingen bezet zijn, maar niet actief? Gezien wat er het pand binnengaat, kan ik me nauwelijks voorstellen dat alle zes echt bezet zijn. Beetje vreemd ook dat de huidige provider misschien niet hetzelfde zou zien als de KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Als ze bezet zijn dan zal je wel lijnkosten moeten betalen, vaak het goedkoopste bel abonnement bij de KPN volgens mij. Heb je al in de meterkast gekeken hoeveel aansluitingen er bij het ISRA punt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Megamind schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 01:02:
Als ze bezet zijn dan zal je wel lijnkosten moeten betalen, vaak het goedkoopste bel abonnement bij de KPN volgens mij. Heb je al in de meterkast gekeken hoeveel aansluitingen er bij het ISRA punt zitten?
Bij dat ISRA punt zitten drie aansluitingen. Als ik de gegevens van zijn contract goed gelezen heb, dan is het inclusief lijnkosten.

Edit, even ter verduidelijking, een een correctie - misschien zeg ik het niet goed. Vanaf het ISRA punt gaan er drie kabeltjes uit. Een gaat richting de alarmbox, een richting kantoor, de laatste naar boven naar de bovenwoning. Zou het dan misschien om een fout in die kanvas database gaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Virtuozzo op 26-04-2014 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hebben ze ook bij KPN zelf aangegeven dat er 6 verbindingen beschkbaar zijn? een andere provider kan namelijk veel schreeuwen. Het lijkt me inderdaad ook sterk dat alle 6 in gebruik zijn. Met alleen die dinge wat jij aangeeft.

Maar meestal is dit een adminstratie kwestie, dan lopen er nog oude verbindingen in de adminstratie. Terwijl die niet eens meer bestaan. Ik weet niet wat je voor een ISRA hebt. Anders zou je even zelf kunnen nakijken hoeveel draden er daad werkelijk nog zijn aangesloten op het ISRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
We zijn er gisteren nog eens achteraan gegaan, telefonisch bij de KPN. Dat was erg interessant. Maar nog meer verwarrend.

Zij geven aan dat er een ISRA is voor het kantoor, maar dat er voor de bovenwoning ook een ISRA punt zou moeten zijn. Dat zou bij de woningsplitsing indertijd aangelegd zijn. Ik vind daar echter zelf geen gegevens van.

Van het ISRA punt wat beneden in het pand aan de voorkant te vinden is, daar zegt men van dat er 6 aderparen zijn, waarvan er drie paren gekoppeld zijn aan nummers / verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Op het moment dat een kabel een vaste verbinding krijgt met de invoerkabel. Dan krijgt hij inderdaad een eigen benaming (nummer) En word dit tevens beschouwd als een ISRA op het einde van de kabel.

Dan zou je moeten navragen op het huisnummer van het pand, met evt. bij voegsels denk aan a,b en c of verdieping 1,2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:22
t kan idd goed zijn dat een 2e isra een toevoeging heeft. Als je die kan vinden kun je die misschien gebruiken, en da's ook t makkelijkst als die al boven uitkomt.

PM eens postcode/huisnr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Nou, ik leg net de telefoon neer. Nu helemaal in de war. Klaarblijkelijk heeft men een fout gemaakt, en heeft men op een verkeerde locatie zitten te kijken - het perceel ernaast wat een paar jaar geleden afgesplitst en recentelijk gesloopt is ten behoeve van nieuwbouw.

Beetje vaag verhaal. Maar goed, het is nu ineens helemaal anders. Klaarblijkelijk zit op de goede locatie een enkel ISRA punt, opgeleverd bij de bouw, maar het is niet duidelijk of daar nog ruimte op zit. De dame bij de KPN zegt van wel, de heer van de provider waar de kennis bij zit zegt van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:22
Virtuozzo schreef op maandag 28 april 2014 @ 19:56:
Nou, ik leg net de telefoon neer. Nu helemaal in de war. Klaarblijkelijk heeft men een fout gemaakt, en heeft men op een verkeerde locatie zitten te kijken - het perceel ernaast wat een paar jaar geleden afgesplitst en recentelijk gesloopt is ten behoeve van nieuwbouw.

Beetje vaag verhaal. Maar goed, het is nu ineens helemaal anders. Klaarblijkelijk zit op de goede locatie een enkel ISRA punt, opgeleverd bij de bouw, maar het is niet duidelijk of daar nog ruimte op zit. De dame bij de KPN zegt van wel, de heer van de provider waar de kennis bij zit zegt van niet.
Ligt eraan waar men naar kijkt... Er zijn 6 aderparen beschikbaar, maar die zijn allen in gebruik.

Op 4 zit telefonie, op 2 zit alleen DSL. In theorie kunnen op de DSL-only lijnen dus telefoonlijnen bijgezet worden maar daar heb jij niets aan.

Bottomline: met de huidige israbezetting kun je niet zomaar een dsl lijn verhuizen, tenzij de provider dit bovenop een bestaande telefoonlijn wil zetten (maar dan moet dan wel overlegd worden met de gebruiker van die lijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dan zou de enige "schone" oplossing dus het aanleggen van een nieuw ISRA punt zijn, of extra aderparen (of hoe men dat ook zou noemen), maar dan dus niet vanaf waar het bestaande binnenkomt, maar van de straat dus. Dat lijkt me een dure klus.

Om een dsl lijn bovenop een bestaande telefoonlijn te leggen, ik kan daar menige complicatie zien, zeker als men tegen atechnische mensen zoals mijzelf aanloopt - de mensen die het kantoor huren hebben al ongeveer dezelfde reacties gehad in dit verhaal als ikzelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Een aderpaar bij lassen is afhankelijk van de kabel die er nu ligt. Meestal is dit een 10 aderige kabel. (10x2 ader paren) Dan is het een kwestie van, voor het huis een gat graven en aders bij lassen.

Kun je niet bij je huurder navraag doen hoeveel lijnen er op dit moment in dienst zijn?

Normaal is KPN de engiste die je kan zeggen hoeveel lijnen er op dit moment op zitten en ook daadwerkelijk in gebruik zijn. Aangezien de providers de lijnen huren bij KPN. Ik kan me namelijk zelf ook niet voorstellen dat het bedrijf alle 6 de lijnen in gebruik heeft. Of ze zouden al met gebundelde SDSL lijnen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik heb laten controleren wat bij het kantoor beneden in gebruik is, dat komt overeen met de informatie vanuit de KPN: vier lijnen, gekoppeld aan nummers. En dat is het. Geen dsl lijnen. Het kantoor maakt ook geen gebruik van een internet abonnement op enige lijn.

Vreemde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ja dan zouden er toch 2 vrij moeten zijn. Snap niet dat de gene van de provider dan zegt dat het niet zo is.. Volgens mij kunnen hun dat ook niet eens inzien bij KPN, ze moeten namelijk een aanvraag doen bij KPN. Als ze een lijn willen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Excuses voor de late reactie, er is ondertussen veel verkeer geweest van het kastje naar de muur. Op het adres is inmiddels een test & label monteur geweest, die heeft echter geconcludeerd dat er iets niet in de haak is. Zes aderparen, maar de Canvas database bevat fouten, hij vind echter signalen op elk aderpaar. Nu is dus de conclusie ineens dat er laswerk verricht zal moeten worden.

Zijn opmerking: "neem een analoog abonnement voor een jaar, hebben we een leverplicht voor". Maar klopt dat wel? Bij een afspraak op het Business Center van KPN gaf men aan dat dit sinds 2009 niet meer het geval is.

Pagina: 1