Hulp bij samenstellen pc

Pagina: 1
Acties:

• Alphyraz
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 09:07
Hallo allemaal,

Ik ben al jaren aan het sparen voor een nieuwe pc (telkens weer andere dingen gekocht ;)), maar nu gaat het er toch echt van komen. Nu ben ik niet echt een hardware-fanaat, maar ik weet dat jullie dat wel zijn. :)

Natuurlijk heb ik wel zo m'n ideeën over wat ik wil en heb ik al talloze keren op Alternate wat zitten proberen.
Ik zal even uitleggen waarvoor ik m'n pc gebruik.
  • Ontwikkelen met Visual Studio
  • Virtuele machine's draaien
  • Photoshop bewerkingen
  • Af en toe gamen (ik vind een normale kwaliteit met redelijke FPS best)
  • Andere niet-intensieve taken (internetten, Skype, Notepad++, etc.)
Wat ik wél graag wil, is een snelle pc. Een hele snelle pc.
Daarom wil ik sowieso een Intel i7-processor, 16GB RAM en minimaal 128GB SSD voor m'n OS (plus een 2TB harde schijf voor opslag).

I.v.m. virtualisatie wil ik gewoon echt een i7, met VT-X ondersteuning.

Op Alternate heb ik het volgende weten samen te stellen:De prijs samen met de kosten voor een geassembleerd systeem (€65,-) komt uit op ~ €950,-.
Uiteraard is deze samenstelling bij elkaar geraapt door een programmeur die niet beter weet dan "i7 is snel" en "SSD is sneller". :)

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven! :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat scherm sowieso niet nemen, TN is evil. Neem IPS, maar gezien dat toch een beetje prijzig is, AMVA. De 22"Benq GW2265HM kost je iets meer als 100 euro.

Voeding is volgens mij vrij slecht, ik ken Aerocool niet van de goede voedingen. Gezien je geen videokaart hebt, zal een Be Quiet van 300w al volstaan, wil je later wel kunnen gamen, kun je de 400w versie nemen, of een Seasonic S12 van rond de 400w voor een midend videokaart, en 520w voor een highend videokaart.

SSD is ook niet geweldig, neem een M500 van crucial. Lekker betrouwbaar en goedkoop.

1833 geheugen is knap zinloos, gewoon een goedkoop 1600 setje nemen is prima.

Kast is persoonlijk, maar ik vind Aerocool doorgaans niet echt topkwaliteit leveren. Voor dat geld heb je ook een Bitfenix Comrade, of voor iets meer de Corsair 200R.

People as things, that’s where it starts.

• Alphyraz
Bedankt voor je advies. Ik heb alweer €25 van de prijs af weten te snoepen.
Wat betreft het beeldscherm, wat zou er 'niet goed' zijn aan dit scherm? M'n broer heeft ook een LG scherm van 4 jaar oud die toen €150 kostte, maar die is ook prima. Vandaar dat ik ook een LG koos.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Je kunt beter dit geheugen nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU Strakkere timings, lager stroomverbruik en low-profile zodat je geen gedoe hebt met je cpu-koeler. 1600Mhz is echt meer dan voldoende, 1866mhz heb je echt niet nodig. Je kunt dit geheugen ook overklokken tot 1866mhz, mocht je het heel graag willen ;)

Ik zou als ik jou was deze voeding kiezen: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W. Ziet er misschien minder gaaf uit, maar scheelt weer geld.

Ik zou ook deze cpu-koeler nemen: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Is lekker stil en koelt goed, het is de 25 euro zeker waard.

EDIT: Ik zie nu dat je geen videokaart hebt. Als je redelijk wil gamen zou ik als ik jou was toch wel een losse GPU nemen. Dat gaat wel wat extra kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door oscarw op 25-04-2014 22:28 . Reden: Videokaart ]

• Alphyraz
Dus als ik ander geheugen neem, dan kan de extra CPU-koeler wegblijven?
Op Alternate raadden ze me juist de extra CPU-koeler aan, maar ik weet niet hoe dat zit als ik ander geheugen kies.
Tevens is dat de 8GB versie. Is die er ook in de 16GB-variant (op Alternate)? :)

• oscarw

oscarw

Waarom wil je alles bij Alternate bestellen? Als de beste componenten daar niet te krijgen zijn, zou ik ze gewoon bij een andere winkel bestellen...
DIt is de 16GB versie: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. Een aparte CPU-koeler is juist goed, maar dit geheugen is extra laag zodat het goed past bij aftermarket cpu-koelers zoals in dit geval de Tranquillo.

• Alphyraz
Omdat het systeem bij Alternate geassembleerd wordt, omdat ik dat zelf niet kan.
Er staat wel een guide bij om je systeem te assembleren, maar dat moet ik dan even doorlezen.

• oscarw

oscarw

Je PC bij Alternate in elkaar laten zetten is echt zonde, zelf doen is veel is veel leuker! Er zijn ook talloze video's op youtube te vinden van hoe je zelf een systeem in elkaar zet.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Geen videokaart nodig?
bvb: MSI Radeon R7 260X 2GD5 OC of Gigabyte GeForce GTX 750 2GB
(of als het bij alternate moet: http://www.alternate.nl/S...ische-kaart/html/product/ of http://www.alternate.nl/M...ische-kaart/html/product/)

Je kan wel een beetje gamen op de iGPU van een i7 4770, maar dat is toch echt niet te vergelijken met een degelijke aparte GPU.

• Alphyraz
Ik heb een pc samengesteld, maar nu zit ik met het laatste punt.
Er komen twee harde schijven in: één van 2,5" (SSD) en één van 3,5" (opslag). Ik heb deze kast gekozen, maar ik weet niet of de 2,5" er dan ook in past. De PC Builder geeft geen melding dat het niet kan.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:21
Staat gewoon letterlijk op die pagina:

"De Sonata Proto van Antec is een Midi Tower met plaats voor een ATX voeding. De behuizing beschikt over drie externe 5,25", twee externe 3,5", vier interne 3,5", één interne 2,5" inbouwsloten en zeven Full Size slotopeningen.
De Sonata Proto wordt geleverd met één casefan en biedt plaats aan één extra casefan"

• Alphyraz
Nu zie ik het ook ja. Vreemd dat dat bij de korte specificaties rechts van de afbeelding niet aangegeven staat.

• Alphyraz
Het laatste probleem wat ik tegenkom. Ik heb een voeding en een moederbord gekozen, maar nu zie ik dat de voeding ATX is en het moederbord µATX. Dan gaat het om deze voeding en dit moederbord. Nu is de vraag of dit compatible is met elkaar. Dat wist ik dus niet, en heb ik een ander moederbord gezocht. Dat is dus deze - een ATX. Wegens uitbreidbaar geheugen bij het eerste moederbord, zou ik liever voor deze kiezen, maar ik weet niet of deze compatible is met de gekozen voeding. Wat is een verstandige keuze?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Daar hoef je niet op te letten. Zolang je moederbord in de kast past is er niks mis mee. Ik zou alleen die voeding sowieso niet nemen. De kwaliteit is niet echt je-van-het.

Misschien is het even handig als je je lijstje van wat je wil bestellen, post. Graag met de "pricewatch methode". Ik snap dat je bij Alternate wil bestellen, maar dan is het voor ons makkelijker te checken of alles bij elkaar past (linkjes naar winkelmandjes zijn verboden).

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 27-04-2014 20:04 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De reden om dat scherm te vermijden als de pest is heel simpel: beeldschermtechniek. TN is, zoals ik al zei, evil en moet sterven. 10 jaar geleden was het vast heel leuk en nuttig, maar nu is het achterhaald. De kijkhoek is kut, van 6 bit aan kleur wordt je niet vrolijk en contrast is iets wat je kan vergeten. Ja, woeptidoe, 2ms reactietijd, alsof je het verschil tussen 2ms en 4ms gaat merken.

En daarom dus dat goedkope BenQ schermpje. BenQ is zo lief geweest om daar een erg goed paneel voor deze prijsklasse in te plempen. Voor LCD erg hoog contrast, goede kijkhoeken en prima kleuren. Met AMA op high merk ik niks van ghosting en inputlag is ook zeer laag.

Dus, wil je: Matige kleuren, waardeloos conrast en een nog slechtere kijkhoek? Neem dan die LG met TN scherm.

Wil je goede kleuren, prima kijkhoek en erg goed contrast, neem die BenQ-AMVA

Ik zou het wel weten ;)

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1