Eigen (gaming) PC bouwen voor de eerste keer

Pagina: 1
Acties:

• Sildar
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-06-2022
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Gamen
  • Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke? mijn budget ligt rond de 900 euro.
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. alleen randapparatuur zoals muis, toetsenbord en scherm.
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben? Ik heb zelf al een lijst samengesteld van onderdelen en ik vroeg me af of dit een juiste combinatie is.
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Ik heb altijd pc's met Intel processor en Nvidia GPU gehad en ik heb er nooit problemen mee gehad, dus deze 2 merken als voorkeur.
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.) nee
  • Ga je overklokken? nee
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 284,99€ 284,99
1ASRock Z77 Extreme4€ 90,-€ 90,-
1EVGA GeForce GTX 660 FTW w/ EVGA ACX Cooler 2GB€ 172,50€ 172,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,79€ 46,79
1Cooler Master Storm Trooper (Window)€ 134,81€ 134,81
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,95€ 22,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Noctua NF-A14 FLX, 140mm€ 17,49€ 17,49
1G.Skill Value F3-10600CL9S-8GBNT€ 59,79€ 59,79
1OCZ ZS Series 650W€ 33,48€ 33,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,05

Mijn huidige pc is kapot dus ik wil zo snel mogelijk een nieuwe. Aangezien het budget de nieuwste onderdelen (nog) niet kan betalen, wil ik graag beginnen met wat minder dure onderdelen en langzamerhand upgrade naar de high-end onderdelen.

Mvg
Sildar

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik gooi de boel een beetje om:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 165,-€ 165,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 69,89€ 69,89
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 265,50€ 265,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,79€ 46,79
1Corsair Carbide 300R€ 61,-€ 61,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 58,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 60,04€ 60,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 843,02

CPU: niet overklokbare processor van de nieuwste generatie (die van jouw is van de vorige)
Mobo: goed moederbord met uitstekende audiochip. Je geeft aan niet te willen overklokken, dus dan is B85 chipset voldoende.
GPU: prima videokaart binnen je budget die alle nieuwe games op high/ultra aankan FHD.
HDD: eventueel te vervangen door een Seagate. Voor al je data.
Case: te vervangen door wat je mooi vindt.
CPU koeler: prima koeler bij niet overklokbaar systeem, erg stil.
RAM: low profile, low latency, laag voltage.
Voeding: prima voeding met goede interne componenten
SSD: ruime disk voor je windows, en veel gebruikte programma's/games.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bah, ik was net bezig, is br00ky met te snel af.

Maar, het systeem wat ik zou posten was 90% gelijk aan wat hij heeft, dus, dat scheelt. Dat van hem is gewoon een prima ding, met veel prestaties voor je poen.

People as things, that’s where it starts.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Een i7 voegt relatief weinig toe. De setup van Br00ky lijkt mij eigenlijk iets dat je in nagenoeg elke game betere FPS zal geven in vergelijking met jouw setup (misschien bij hoge uitzondering niet in Dwarf Fortress :+ ). Een videokaart is immers bij verre het belangrijkste in een game PC. Het verschil tussen een i5 en een i7 daarentegen is minimaal merkbaar, game skunnen niet veel met de extra hyperthreading die je krijgt.

Persoonlijk zou ik wel na een i5K model neigen, maar ik vind overklokken wel leuk om te doen (heb zelfs bij Intel hier een extra warranty voor afgesloten, kost iets van 20 euro). Maar je geeft al aan niet te gaan overklokken, dus dan is een K zonde geld.

Overigens ben ik zelf niet zo fan van AMD videokaarten. De driver ondersteuning is minder dan geweldig, in mijn ervaring (maar misschien ben ik als Linux gebruiker zijnde wel extra biased, daar is AMD al helemaal prut). Wel heeft de hardware van AMD de neiging goed geprijsd te zijn voor de hardwarematige kracht die je krijgt. Maar goed, of je voor AMD kiest of voor Nvidia, de duurdere modellen uit dezelfde serie zijn doorgaans ook weer beter, en de gekozen CPU zal niet zomaar bottlenecken (tenzij je 4 Titans in SLI zet of zo). Dat is een afweging die je moet maken. Wel worden videokaarten na een bepaalde prijs eigenlijk niet meer de moeite waard. Dan ga je 50% meer betalen voor enkele procenten meer prestaties.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-04 15:57
Waar ik me over blijf verbazen is dat men geneigd is om geld te besparen door een goedkope mainboard + voeding te nemen.
Dit terwijl een goede / duurdere voeding de juiste stroom doorgeeft, en een goed / duurder mainboard alles net weer beter laat samenwerken.

Zelf maak ik inmiddels meer dan 10 jaar me eigen pc's en in die 10 jaar ben ik steeds meer waarden gaan hechten aan vooral het mainboard (niet om te overclocken, dat vond ik vroeger leuk toen het ook daadwerkelijk nodig was).

Wil je het ram, hdd, videokaart en cpu lekker laten samenwerken, wat belangrijk is met oa gamen, dan zou ik niet besparen op het mainboard die daar juist net voor zorgt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44

Thomg

Aww yiss

JeroenC schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:12:
Waar ik me over blijf verbazen is dat men geneigd is om geld te besparen door een goedkope mainboard + voeding te nemen.
Dit terwijl een goede / duurdere voeding de juiste stroom doorgeeft, en een goed / duurder mainboard alles net weer beter laat samenwerken.

Zelf maak ik inmiddels meer dan 10 jaar me eigen pc's en in die 10 jaar ben ik steeds meer waarden gaan hechten aan vooral het mainboard (niet om te overclocken, dat vond ik vroeger leuk toen het ook daadwerkelijk nodig was).

Wil je het ram, hdd, videokaart en cpu lekker laten samenwerken, wat belangrijk is met oa gamen, dan zou ik niet besparen op het mainboard die daar juist net voor zorgt.
Dit geld vandaag de dag niet echt meer zo, vroeger aan de andere kant ;(
Er zal wel degelijk wat kwaliteitsverschil zitten tussen een 40€ plank en een 60€ plank, maar alles daarboven heeft op zich weinig invloed op de stabiliteit van het systeem stock.

• Sildar
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-06-2022
bedankt voor jullie aanbevelingen!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

JeroenC schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:12:

als je je verdiept in deze voeding zie je dat dit een prima kwaliteitsproduct is, zij het niet met de hoogste efficientie.
verder zal een moderne CPU 't net zo goed doen op een plankje van 40 euro als op 1tje van 200, op die van 200 zitten alleen meer aansluitingen en mogelijkheden tot overklokken/meerdere GPU's. er zit hooguit verschil in aggressie van de turbo, (hoe snel de CPU in turbomodus schiet), als je dat verschil gaat merken is dat best knap

@TS: een 660 is niet echt een goede optie, 't is net niets. voor hetzelfde geld heb je een R9 270X die veel beter is, en voor een klein beetje meer de 760; die toch echt wel beduidend beter is dan de 660.

[ Voor 7% gewijzigd door NLBUURMAN op 26-04-2014 14:37 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1