Zuinige high-end Game PC

Pagina: 1
Acties:

• lesander
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-04 15:46
Hallo iedereen!

Ik ben op zoek naar een zuinige en stille high-end game PC (inclusief nieuwe monitor). Ik ben relatief bekend op het vlak van PC builds, maar wat hulp zou fijn zijn ;)
Het doel is dus om een zo zuinig en stil als mogelijke high-end PC te bouwen die toch erg krachtig is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik wil voornamelijk gamen met mijn PC met af en toe wat videobewerken, photoshoppen, programmeren en browsen. De zwaarste spellen die ik voornamelijk speel (en ga spelen) zijn: Watch Dogs, BF4 en simulatie spellen (Sim City etc.) . Graag met een FPS van ~60 op High/Ultra. Verder gebruik ik Premiere CS6 en Photoshop CS6.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is 1000 - 2000 euro. Hoe minder, hoe beter, maar geld is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Wat ik aan randapparatuur mee neem:
  • Toetsenbord: Logitech G105
  • Muis: Logitech G9x Laser
  • Headset: Sennheiser PC 363D
Verder heb ik nog een 600W voeding van Cooler Master (De CM 600W Silent Pro Gold) en m'n oude monitor die ik misschien als tweede scherm laat draaien (De Philips Brilliance 200W).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Tussen de 12-16 GB RAM, Intel Core i5/i7, 1 of 2 TB HDD, 480GB SSD, moederbord met bluetooth, genoeg SATA aansluitingen en ruimte voor evt een tweede videokaart. Overclocken zit er misschien in, ik heb het nog nooit gedaan. Misschien vanwege het oogpunt om een zo'n zuinig mogelijke PC te maken niet een erg slim idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liever geen Processor van AMD (vanwege veel stroomverbruik). Qua videokaarten ben ik niet een voortrekker van AMD of Nvidea, zie me maar te overtuigen :P. Ik weet dat Nvidea over het algemeen beter scoort voor het renderen met Adobe en AMD voordelen heeft met games.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zoals ik al aangegeven heb, wil ik het energieverbruik zo laag als mogelijk houden (zover dat kan met high-end builds) en het geluidsniveau ook. Een beetje geluid ben ik wel gewend, maar het moet geen windtunnel worden :P

De kasten van Cooler Master vind ik erg mooi (momenteel heb ik de CM Storm Enforcer, deze bevalt erg goed), vandaar dat mijn keuze valt op de CM Storm Trooper Window.

Zoals je misschien hieronder al hebt gezien, heb ik gekozen voor een gouden colorscheme. Ik ben van plan om de rode LED's in de kast te vervangen met blauwe of gele.

Wat ik tot nu toe heb
Dit lijstje heb ik samengesteld in de afgelopen maanden. Als je verbeteringen in mijn samenstelling kan benoemen, hoor ik het graag!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 255,50€ 255,50
1Asus Z87-Deluxe€ 212,95€ 212,95
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 499,99€ 499,99
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 83,85€ 83,85
1Cooler Master Storm Trooper (Window)€ 134,81€ 134,81
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 462,05€ 462,05
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 58,95€ 117,90
1Cooler Master Silent Pro Gold 1000W€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.990,50

Nieuw lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 214,50€ 214,50
1Asus Z87-Deluxe€ 212,95€ 212,95
1MSI GeForce GTX 780 Lightning€ 474,01€ 474,01
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Titanium Grijs - Window€ 93,57€ 93,57
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 462,05€ 462,05
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 113,99€ 113,99
1Corsair AX760i€ 154,95€ 154,95
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,95€ 186,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.003,87

Dit is mijn eerste topic op het GoT, mijn excuses als ik iets verkeerd heb aangepakt, ik hoor het wel als er iets ontbreekt in mijn post :?

Bedankt voor elke reactie :) ,
Sander

[ Voor 36% gewijzigd door lesander op 25-04-2014 19:42 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Goede TS enzo.

Echter, je lijstje, eens kijken wat ik daarop zoal aan te merken heb:
In plaats van die i7 zou ook prima een Xeon 1230 v3 kunnen nemen, zelfde chip, maar dan goedkoper.

Overklokken kun je niet doen met die i7 of een Xeon, dus een B85 bordje moet al prima zijn. De Gigabyte Sniper is een erg goed bordje voor weinig.

Een 290x is zonde van het geld, en voor Adobe dingen kun je volgens mij beter CUDA gebruiken, gezien openCL volgens mij niet veel gebruikt wordt. Een 780 of 290 zijn allebei behoorlijk intressant.

Een RED schijf is ongewenst voor een desktop, die dingen willen dan wel eens vervelend doen. Een normale Blue of Seagate 7200 is prima.

Die kast vind ik zelf oerlelijk, en 134 euro vind ik veel geld voor kunststof en gaas. Een FD Define R4 is goedkoper en heerlijk stil, Corsair heeft ook hele mooie, degelijke kasten tussen de 80 en 140 euro. Voordeel van de R4 is dat deze vol zit met erg goede geluidwerende materialen, zoals een laag bitumen aan de zijpanelen.

Scherm is goed, doch behoorlijk prijzig. Zelf zou ik een 1440p halen uit Korea, gezien dat zo 150 euro scheelt.

Koeler is goed, maar overkill als je niet gaat overklokken, een Gelid Tranuillo is dan net zo goed.

16GB RAM kan nuttig zijn.

Jouw oude voeding is volgens mij een niet al te best ding. Ik zou een goede 550w gold voeding halen, zoals deze: pricewatch: Seasonic S12G 550W, maakt de boel ook wat zuiniger vanwege de hoge efficiëntie.

SSD is een prima keuze.

People as things, that’s where it starts.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Was ook bezig met opmerkingen, maar komt grotendeels overeens met wat VasZaitsev zegt.

Dus (ingekort):
B85 bordje bij niet overklokken in combinatie met die Gelid koeler. RAM kan iets goedkoper door 2x8 te nemen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. Heb je zelfs nog plek over om nóg meer bij te plaatsen, maar dat lijkt me vrij nutteloos ;).

Qua case is het natuurlijk persoonlijk, maar bij dit budget zou ik bijna altijd kiezen voor de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Deze is voor mij persoonlijk het beste dat momenteel te verkrijgen is: heel erg stil, zeeën van ruimte voor kabelmanagement en oerdegelijk gebouwd. Deze heb je overigens ook met window, als je dat wilt: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window.

RED schijven zijn voor NAS bedoeld.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 25-04-2014 18:35 ]

• lesander
Dank voor de reacties! Ik zal eens even de tijd nemen om jullie suggesties goed door te nemen. Ik laat het nog weten :)

@br00ky, inderdaad, ik heb perongelijk de RED schijf in m'n lijstje gezet, zal ze snel vervangen met een Barracuda ofzo |:(. En trouwens, ik las laatst in De grote Tweakers geheugentest dat het verdelen van je RAM over meer slots juist beter is?

Na het lezen van een paar reviews van de R4, ben ik er over uit dat dat 'm waarschijnlijk gaat worden. Robuust, goed gebouwd en strak design. Thanks :)

Over de CPU: Eerlijk gezegd dacht ik altijd dat de i3, i5 en i7 voor de consumenten waren, en de Xeon etc voor bedrijven (servers)? Op tweakers staat ook niet zo veel info over de Xeon 1230 v3 :?

[ Voor 97% gewijzigd door lesander op 25-04-2014 19:21 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:36

br00ky

Moderator Harde Waren
lesander schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 18:57:
En trouwens, ik las laatst in De grote Tweakers geheugentest dat het verdelen van je RAM over meer slots juist beter is?
Dat klopt, maar de socket 1150 processoren ondersteunen geen quad channel (je kan er wel 4 reepjes bij stoppen, maar je krijgt geen "extra" geheugen door quadchannel). In die geheugentest hebben ze dan ook alleen een i7 4960X in quadchannel vergeleken met single channel en dual channel. Die resultaten zijn vrij wel allemaal gelijk (uitgezonderd Lightroom).

Ik kan zo snel geen benchmarks vinden met 2x8 vs. 4x4 GB met een socket 1150 processor, maar ik gok dat dat ook niets uitmaakt. Vandaar dat ik 2x8 had gekozen. Dan heb je nog 2 RAM sleuven over om er hypothetisch nóg meer bij te plaatsen in de toekomst 8)7 .

[ Voor 56% gewijzigd door br00ky op 25-04-2014 19:29 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-04 20:08
Na het lezen van een paar reviews van de R4, ben ik er over uit dat dat 'm waarschijnlijk gaat worden. Robuust, goed gebouwd en strak design. Thanks :)
Heb hem hier ook staan en hij koelt goed en hoor hem alleen als ik mijn videokaart(r9 290 van ASUS) op vol laat draaien.
Over de CPU: Eerlijk gezegd dacht ik altijd dat de i3, i5 en i7 voor de consumenten waren, en de Xeon etc voor bedrijven (servers)? Op tweakers staat ook niet zo veel info over de Xeon 1230 v3 :?
Het verschil is alleen dat de Xeon geen iGPU heeft, maar verder is hij identiek aan de i7. Dus dan zou ik gewoon de Xeon nemen.

Gamertag: timmie271

• lesander
Oke, ik heb een aantal dingen aangepast aan de samenstelling:
  • De i7 vervangen met de Xeon.
  • De 290x vervangen met de GTX 780
  • De Cooler Master behuizing vervangen met de R4 kast
  • Het interne geheugen naar 2x8GB ipv 4x4 GB
  • De Cooler Master PSU vervangen met de Corsair AX760i (Helaas hebben ze niet kleiner, maar 760W maakt de build wel upgrade-proof voor een evt 2e GPU).

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

2de gpu zou ik zelf niet snel nemen, eer een GTX780 te langzaam is, issie niet heel interessant meer om te vervangen ben ik bang, voornamelijk vanwege het toch best hoge verbruik.

Ook weet ik niet zeker of die voeding wel goed is, Corsair is zo slim geweest om eerst goede voedingen te maken, waardoor ze een goede naam kregen in voedingland, en vervolgens sneaky die voedingen behoorlijk slecht te maken, waardoor erg veel voedingen van ze op z'n best matig zijn.

• lesander
VasZaitsev schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 19:48:
...
Ook weet ik niet zeker of die voeding wel goed is, Corsair is zo slim geweest om eerst goede voedingen te maken, waardoor ze een goede naam kregen in voedingland, en vervolgens sneaky die voedingen behoorlijk slecht te maken, waardoor erg veel voedingen van ze op z'n best matig zijn.
Heb je misschien een beter idee voor de voeding? Met PSU's heb ik niet veel ervaring :? . Op de website van Corsair ziet het er veel belovend uit (duuh), vandaar de verandering. Seasonic voedingen weet ik al helemaal niks van, omdat ik ze nog nooit in een build gehad heb.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik vraag me eigenlijk af wat het verschil zou zijn tussen een High end Game pc en een Zuinige High end game pc.

Volgens mij kan je net zo goed op zoek naar droog water.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Seasonic is altijd goed, en zij verneuken niet hun goede naam. Enermax en Super Flower zijn ook nog behoorlijk goed, maar zijn ook behoorlijk prijzig.

Als je gewoon 1 videokaart blijft gebruiken, wat ik toch wel aanraad: pricewatch: Seasonic S12G 550W

Als je toch de optie voor 2 kaarten wilt overhouden:
pricewatch: Seasonic S12G 750W

De reden waarom ik S12G's aanraad in plaats van G-series is het feit dat S12G's niet modulair zijn. Ja, dat klinkt vreemd, dat niet-modulair een pluspunt is.

Dat komt omdat de Define R4 een bootlading aan ruimte bied achter het mobopaneel voor kabels. Bij niet-modulaire voedingen heb je in feite het eerste stuk vanaf de voeding 1 grote kabelboom, die kun je direct achter het mobopaneel wegmoffelen, wat dus bijzonder netjes is. Een modulaire voeding heeft allemaal kleine boompjes, die een stuk minder netjes, en minder makkelijk, weg te moffelen zijn.

• lesander
Reepje schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 19:57:
Ik vraag me eigenlijk af wat het verschil zou zijn tussen een High end Game pc en een Zuinige High end game pc.

Volgens mij kan je net zo goed op zoek naar droog water.
Het verschil is dat bij een zuinige high end game pc je van te voren hebt geprobeerd de build zuinig te maken ;).

• Reepje
  • Niet online
Dat snap ik, maar welke onderdelen zouden dan anders geweest zijn bij hetzelfde budget als het een High end game pc zou worden? Ik kan eerlijk gezegd niets bedenken.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Er kan iets eerder naar een gold voeding gekeken worden, scheelt wat watts. En AMD cpu 's niet meenemen, al zie je die ook nauwelijks in high-end desktops.

• lesander
Reepje schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:04:
Dat snap ik, maar welke onderdelen zouden dan anders geweest zijn bij hetzelfde budget als het een High end game pc zou worden? Ik kan eerlijk gezegd niets bedenken.
Dat is denk ik ook wel een beetje het probleem: De lijst die we nu hebben is niet echt anders dan een normale high end setup. Wat kan er anders om de build wel zuiniger te maken dan de gemiddelde high end build :/.

We hebben de AMD cpu's al achter ons gelaten, omdat die over het algemeen veel energie slurpen. Verder ben ik nu aan het kijken naar een zuinige PSU (platinum/gold cert.), wat kan er nog meer zuiniger?

Ik vroeg me nog af wat de minimale grootte van de psu moest zijn voor de 780 en kwam er dus achter dat dit volgens Nvidea minimaal 600W moet zijn (linkje). Is dit echt zo, of zeggen ze dit alleen maar om bedrijven die PSU's maken te promoten?

[ Voor 35% gewijzigd door lesander op 25-04-2014 20:12 ]

• Reepje
  • Niet online
Ja, de gold voeding dat is er natuurlijk 1+
Verder is high end = high power.

Een zonnepaneel op het dak dan maar. Dan ben je relatief zuinig bezig, zeker met het zonnetje van tegenwoordig.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bij mobo's is soms nog wat winst te krijgen, hoe minder erop zit, hoe minder er verbruikt wordt natuurlijk. Met die logica kom je al snel op H81 uit, al is dat wel heel erg simpel. Denk dat een B85 prima is.

Een GTX780 is voor zijn prestaties ook betrekkelijk zuinig, een R9 290 is minder zuinig.

Een goede voeding schaaft ook weer wat watt eraf.

Het grootste verschil ga je maken als je echt softwarematig dingen gaat aanpassen, zoals je videokaart op een heel laag pitje laten draaien als je 'm niet echt gebruikt.

Een Green HDD kan ook weer een paar watt schelen.

• lesander
Reepje schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:11:
...
Een zonnepaneel op het dak dan maar. Dan ben je relatief zuinig bezig, zeker met het zonnetje van tegenwoordig.
Daar is wel een grote investering voor nodig :P

• lesander
VasZaitsev schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:14:
...
Het grootste verschil ga je maken als je echt softwarematig dingen gaat aanpassen, zoals je videokaart op een heel laag pitje laten draaien als je 'm niet echt gebruikt.
...
Klopt, daar heb ik ook al wel over na gedacht, vooral omdat ik mijn pc regelmatig aan laat staan als ik weg ben. Meestal zet ik 'm dan in 'sleep', maar toch lijkt mijn systeem zich daar vaak niks van aan te trekken (blijkt uit een paar metingen die ik over lange termijn met een Voltcraft Energy Monitor heb gedaan). Dan toch maar steeds weer aan en uit zetten? Of zijn hier speciale programma's voor?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je een SSD hebt en W8, dan is telkens aan en uit geen ramp qua snelheid, W8 start erg snel op met een SSD.

• lesander
VasZaitsev schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:24:
Als je een SSD hebt en W8, dan is telkens aan en uit geen ramp qua snelheid, W8 start erg snel op met een SSD.
Dat klopt, is dat probleem ook opgelost. Nu nog overstappen naar W8 :+
Pagina: 1