Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een grote fototas die goed op de fiets te bevestigen valt.

Ik maak regelmatig fietstochten, en dan heb ik uiteraard mijn camera bij me. Maar fietsen met een camera om de hals is niet bepaald prettig, vooral niet in de meer heuvelachtige regionen waar ik woon. Afgelopen paasweekend in de Pfalz rondgereden, (en de wijn geproefd :) ) en daar weer lopen stoeien met de camera. Om de nek is vervelend, omdat hij dan tegen het stuur kan aanslaan, en in de tas op de bagagedrager is te omhandig.

Ik heb een Lowepro slinghshot 200, maar die wil ik tijdens het fietsen niet op mijn rug hebben. (Sowieso geen fijne tas wanneer je 'm helemaal vol hebt. Teveel gewicht op één schouder)

Ik had 'm op de bagagedrager, maar dat is niet fijn, omdat er teveel lossen banden aan hangen die in de spaken kunnen komen. Dus moet ik die eerst om de tas draaien, en vast maken, en daarna de snelbinders er om. Kost allemaal veel te veel tijd, en dat heeft tot gevolg dat je de camera in de tas laat zitten, of tóch weer om de nek laat bungelen. Verder schuift die tas ook te makkelijk van de bagagedrager af.

Wat ik dus zoek is een fototas, die ik makkelijk op de fiets kan bevestigen, (hetzij op het stuur met een klikfix, hetzij op/aan de bagagedrager) en ook makkelijk mee kan nemen als we een stukje lopen.

Mijn uitrusting:
Canon 40D,
EF-S 17-55 IS f/2.8
EF 70-200 f/4 IS
EF 1.4x TC

580EX flitser
420EX flitser
klein grut.

Flitsers hoeven niet perse mee. Maar aangezien ik niet echt tevreden ben met mijn Slingshot, kan ik me voorstellen dat ik die totaal vervang, en dan wil ik wel graag dan wil ik wel graag de mogelijkheid om in ieder geval één flitser mee te nemen.

Standaard moet natuurlijk de 40D + 17-55 erin grijpklaar erin passen. Maar het zou ook erg prettig zijn als de 70-200 + 1.4x TC op de 40D er gemonteerd in zou passen. Sommige gebieden hier hebben veel roofvogels, en die moet je vaak toevallig tegenkomen, en dan snel de camera kunnen pakken. Binnen een minuut zijn ze een kilometer verderop, en dan is het te laat. (En ik ben niet geduldig genoeg om in een hutje dagen te wachten voor een foto. )

Ik heb tot nu toe erg weinig fietstas kandidaten gevonden. De beste lijkt nog:
http://www.kalahari.de/default.asp?BID=01&MenNe=09

Alternatief: http://www.amazon.de/Mant...ords=fahrradtasche+kamera maar die is nogal klein.

Ervaringen en andere opties?

Prijs speelt niet echt een rol.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Zelf gebruik ik voor mij 7D + 18-55 een inlay in een Ortliebtas op het stuur. Dat is voor jou denk ik te weinig, maar dat is wel verdomde makkelijk. Je hebt de camera echt onder handbereik en zit niet op je lichaam. Waterdicht en all.
http://www.bikebagshop.com/ortlieb-handlebar-bags-c-33.html

No drama

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor op de fiets lijkt een fietstas aan het stuur inderdaad de snelst bereikbare en makkelijkste optie. Die Ortliebtassen die Wish linkt zijn inderdaad best fijn (zie hier voor de Ortliebsite zelf). Is ook IP54, voelt ook wat veiliger als het wat natter wordt onderweg. Vaudé heeft ook een aardig assortiment aan (spatwaterdichte) fietstassen.

Er zou wel nog een insert in moeten en ik weet niet of het daarin gaat passen met een 70-200/4 + 1.4x op de camera. Misschien dat het in de breedte zou passen. Zonder 1.4x zou het sowieso moeten passen.

Zou je gewoon moeten proberen in een winkel, veel fiets-,outdoor- en camping winkels hebben wel iets van deze merken.

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:27
Of misschien een rugtas makkelijker is omdat je dan evt ook nog andere dingen mee kunt nemen.
Heb zelf deze www.cameratasshop.nl/prod...NyZ68bw-70CFQcewwodpHsAbw en die bevalt op de fiets goed en je kunt er veel in kwijt.

www.nolimitoss.nl

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Zelf ook al eens hiernaar zitten kijken omdat ik tegenworodig veel fiets. Echte fiets-fototassen die zijn er eigenlijk niet was mijn conclusie .
Kom je al snel op tassen die mensen hierboven noemen met een insert erin. Qua hoeveelheid gear die je wilt meenemen zit je al snel aan een tas aan je bagagedrager, zou moeten kunnen met je 40D en 17-55 in de top zodat je er direct bij kunt. Makkelijk blijft anders maar er is gewoon (nog) niks van die aard op de markt voor zover ik weet :(

Gabriël AM5

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-12 22:54
Ik heb een ciesta flexible camera insert. ik heb die oorspronkelijk gekocht voor in mijn trekkerrugzak, maar gebruik die voor quasi alles. Gaat ook vaak mee in de fietstas. Ook handig om een gewone mooie (schouder)tas in een cameratas te maken. Echt heel erg tevreden van.

[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 25-04-2014 17:18 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja die teletoetert zal het niet makkelijk maken en dat samen met een wens om er ook makkelijk mee te lopen wordt haast onmogelijk. Zou zelf voor een Ortlieb fietstas gaan en daar een insert op maat voor maken of gewoon met een handdoek werken (liefst een beetje oude zodat hij niet meer of weinig pluist).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Een zijtas nemen en daar een cameratas instoppen geen idee?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

bombadil schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:25:
Een zijtas nemen en daar een cameratas instoppen geen idee?
Een zijtas is wel handig, maar dan is je camera niet echt "grijpklaar". Je kunt wel de combi overwegen natuurlijk: de grijpklare rommel in de stuurtas, de rest in een zijtas in een mooi daarvoor gemaakt compartimentje...

No drama

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Je kunt de bovenkant van een zijtas toch gewoon open laten en de camera bovenin. Dan leun je naar achteren en kun je de camera grijpen, makkie toch ?

Gabriël AM5

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

sapphire schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:06:
Je kunt de bovenkant van een zijtas toch gewoon open laten en de camera bovenin. Dan leun je naar achteren en kun je de camera grijpen, makkie toch ?
Jij fiets waarschijnlijk anders dan ik :) , maar voor mij is het echt onhandiger om mijn hele lichaam te torderen, zijtas openfrummelen (ik zou mijn tas met gear eigenlijk niet openlaten...) en dan de camera te pakken. Maar wellicht ben jij wat flexibeler dan ik O-)

No drama

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat blijkt, ik kan gewoon mijn achterlicht achterop mijn bagagedrager aan doen terwijl ik fiets :)

Ligt er wel aan welke fiets, stat/toer fiets kan makkelijk. Racefiets is iets lastiger :+

Gabriël AM5

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
sapphire schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:16:
Dat blijkt, ik kan gewoon mijn achterlicht achterop mijn bagagedrager aan doen terwijl ik fiets :)

Ligt er wel aan welke fiets, stat/toer fiets kan makkelijk. Racefiets is iets lastiger :+
offtopic:
Racefiets is juist veel makkelijker, want dat lampje (als je daar lampjes op hebt) zit onder je zadel....

Tas aan je stuur lijkt mij niet echt slim, tenzij je zo'n dubbel standaard hebt, die het extra gewicht aan je stuur kan houden en dan niet omvalt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Universal Creations schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:26:
[...]

offtopic:
Racefiets is juist veel makkelijker, want dat lampje (als je daar lampjes op hebt) zit onder je zadel....

Tas aan je stuur lijkt mij niet echt slim, tenzij je zo'n dubbel standaard hebt, die het extra gewicht aan je stuur kan houden en dan niet omvalt.
Dat valt dus mee. Ik heb de tas op mijn mountainbike en heb geen additionele standaard nodig. Sterker nog, de fiets heeft geen standaard :) . Mijn ervaring met die tas over meer dan 1000 km in regen en zon.... werkt prima.
Mijn toenmalige vriendin had 2 stuurtassen (naast het wiel) en 2 tassen achter, bleef allemaal staan op haar enkele standaard.

No drama

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
Naast het wiel noem ik geen stuurtas. Een tas aan het stuur hangt veel hoger en het moment wat dit veroorzaakt, is vele malen groter dan langs het wiel.
Waar zit die tas aan je mountainbike? Geen standaard betekent dat je sowieso al moeilijk moet doen om je fiets te laten staan en je dus je fiets ergens met het stuur ergens tegenaan zet. In dat geval is een stuurtas een wat minder probleem.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn ouders hebben simpele alu mandjes achterop de fiets waar de tassen in kunnen. Tas kan er gewoon in blijven zitten als je enkel je camera wilt pakken. Je moet alleen even afstappen, anders wordt het wat lastig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-12 10:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mijn vriendin heeft de Ortlieb Ultimste 6 Plus met fototas insert. Met een Canon 550D, met 18-55 mm lens, een 50-200 lens, een fisyeye-lens, en ander klein spul er in.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7fGeCMal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JOwj4FRl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/n2JoTLxl.jpg

Het grote voordeel is dat hij met magneetjes dicht zit dus je trekt hem makkelijk open, en de klep opent zich naar je toe. Nadeel is dat hij niet echt dicht kan met een rits of iets dergelijks, ondersteboven houden gaat nog wel, maar als je dan flink schudt valt alles er uit.

De tas zelf is waterdicht en met de schouderband kun je hem ook als reguliere fototas gebruiken.

Goedkoopste plek om Ortlieb-spul te kopen is overginds ortlieb-tassen.nl

Een vriend van me had een Topeak stuurtas voor zijn DSLR, maar deze is niet waterdicht. Er zit een regenhoes bij maar bij een flinke regebui lekt er bij de aansluiting bij het stuur toch nog water doorheen, dat is behoorlijk vervelend.

[ Voor 13% gewijzigd door Johnny op 27-04-2014 12:57 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Universal Creations schreef op zondag 27 april 2014 @ 12:46:
...
Waar zit die tas aan je mountainbike? Geen standaard betekent dat je sowieso al moeilijk moet doen om je fiets te laten staan en je dus je fiets ergens met het stuur ergens tegenaan zet. In dat geval is een stuurtas een wat minder probleem.
Die tas die ik gebruik (en Johnny hierboven ook laat zien) aan mijn stuur vast, sterker nog: het is dezelfde Ortlieb. Klopt dat je meer moeite moet doen zonder een standaard, maar als je het ding rustig neerzet, kan het in mijn beleving ook op een enkele standaard.

Anyhow, ben benieuwd wat de TS er inmiddels over denkt :)

No drama

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Na de TS gelezen te hebben dacht ik ook meteen aan inserts en stuurtassen en na het lezen van de reacties is volgens mij precies gezegd (met duidelijkere links dan ik het bestaan van wist) wat ik ook wilde linken.

Het bijzondere aan het probleem is niet zozeer dat je de camera wil vervoeren, maar meer hoe je hem wilt vervoeren. Daarom dus ook niet zozeer kijken naar het camera aspect, maar meer dan een tas voor op de fiets. En dan kom je met de duizenden inserts die er te vinden zijn altijd wel uit op een werkbare/prettige oplossing.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
Wow, een boel reacties! Jammer genoeg ben ik het met sapphire conclusie eens, dat er weinig échte realistische opties schijnen te zijn....

Ik heb waterdichte fietstassen van Vaude voor achterop (Vaude Discover Back), en een waterdichte stuurtas (Vaude Discover Box).

Inserts in de fietstassen achterop zie ik niet zo zitten. Een fietstas achterop met een insert betekent in de praktijk dat de tas niet van de fiets af kan. (Lopen met dat soort fiettassen is echt onmogelijk) En je laat je dure camera natuurlijk niet op de fiets zitten wanneer je even ergens naar toe loopt. (Kasteel zichtigen ofzo)

Het moet echt makkelijk over de schouder, of op de rug, meekunnen. Dat sluit de meeste fietstassen uit.

Mijn vrouw heeft een fietstas van Vaude die je van rugzak in fietstas kunt ombouwen... Dat klinkt fantastisch, maar echt snel of handig gaat dat ombouwen ook niet. En al helemaal niet wanneer die vol is. Dus zoiets met inserts is ook niet veel meer dan een nood oplossing.

Het komt er op neer dat wanneer ik met insert zou beginnen te prutsen, ik dan net zo goed mijn Lowepro Slingshot compleet in de fietstas kan hangen, zoals bombadil aangeeft.

Maar is zat dus naar een wat meer dedicated oplossing te denken... en dat schijnt dus nauwelijks te bestaan. Ik ga in ieder geval die Kalaharie die ik had gevonden nog wat beter bekijken. Die lijkt behoorlijk groot te zijn.

Wat betreft de zware tas aan het stuur... Ik heb al met veel bagage gefietst op mijn trekking bike, en de standaard heeft 'm tot nu toe altijd prima gehouden. (Standaard zit ook achterop bij het achterwiel, niet bij de bepalen zoals bij veel Nederlandse fietsen. Dat lijkt te helpen) Sowieso gaat de tas op de schouder zogauw ik de fiets laat staan. ;)

• Wish
  • Nu online

Wish

ingwell

Trouwens, naar aanleiding van het bericht dat Kickstarter van start gaat in NL, dit is in deze context wel een leuk dingetje om in de gaten te houden:
https://www.kickstarter.c...ck-and-lock?ref=discovery

No drama

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:24:
Wow, een boel reacties! Jammer genoeg ben ik het met sapphire conclusie eens, dat er weinig échte realistische opties schijnen te zijn....

Ik heb waterdichte fietstassen van Vaude voor achterop (Vaude Discover Back), en een waterdichte stuurtas (Vaude Discover Box).

Inserts in de fietstassen achterop zie ik niet zo zitten. Een fietstas achterop met een insert betekent in de praktijk dat de tas niet van de fiets af kan. (Lopen met dat soort fiettassen is echt onmogelijk) En je laat je dure camera natuurlijk niet op de fiets zitten wanneer je even ergens naar toe loopt. (Kasteel zichtigen ofzo)

Het moet echt makkelijk over de schouder, of op de rug, meekunnen. Dat sluit de meeste fietstassen uit.

Mijn vrouw heeft een fietstas van Vaude die je van rugzak in fietstas kunt ombouwen... Dat klinkt fantastisch, maar echt snel of handig gaat dat ombouwen ook niet. En al helemaal niet wanneer die vol is. Dus zoiets met inserts is ook niet veel meer dan een nood oplossing.

Het komt er op neer dat wanneer ik met insert zou beginnen te prutsen, ik dan net zo goed mijn Lowepro Slingshot compleet in de fietstas kan hangen, zoals bombadil aangeeft.

Maar is zat dus naar een wat meer dedicated oplossing te denken... en dat schijnt dus nauwelijks te bestaan. Ik ga in ieder geval die Kalaharie die ik had gevonden nog wat beter bekijken. Die lijkt behoorlijk groot te zijn.

Wat betreft de zware tas aan het stuur... Ik heb al met veel bagage gefietst op mijn trekking bike, en de standaard heeft 'm tot nu toe altijd prima gehouden. (Standaard zit ook achterop bij het achterwiel, niet bij de bepalen zoals bij veel Nederlandse fietsen. Dat lijkt te helpen) Sowieso gaat de tas op de schouder zogauw ik de fiets laat staan. ;)
Kun je niet gewoon beter een tas kopen die zowel sling als normaal kan? De Kata's van mij en m'n vriendin kunnen dat (3N1 serie). Kun je zowel sling, X (cross) als normaal dat ding op je rug hangen, erg fijn met lopen ook al heb je er zwaar spul in zitten. Kan mij voorstellen dat dit met fietsen dan ook niet zo'n probleem moet zijn.

Anders, waarom niet gewoon met een stevige spin op je bagagedrager? Die haal je zo los en als je een beetje tas hebt kun je in een mum van tijd ook bij je camera zijn, misschien zelfs wel zonder de spin los te halen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Fietsen met een rugzak is echt niet prettig... Ik woon in heuvelachtig Duitsland, en gebruik al mijn 24 versnellingen. En dan wil je echt geen rugzak op de rug hebben. Het zit in de weg, en je gaat harder zweten. De fiets houding is op mijn trekkingbike ook meer voorover dan we in Nederland gewend zijn.

Spin op de bagagedrager heb ik tot nu toe gedaan, maar dat is niet zo'n succes wanneer ik zonder mijn beide zij-fietstassen fiets. De tas wil er dan toch steeds zijdelings afglijden. Vooraf wanneer je over klinkers rijdt, of over hobbelig gravel. Verder zitten er teveel losse eindjes aan die tas, die je eromheen moet wikkelen om te zorgen dat ze niet in de spaken gaan zitten. En de spin verhinderd weer dat je makkelijk spullen uit de tas haalt. Het werkt wel, maar comfortabel is anders.

Heb eens zitten meten, en mijn 40D + 70-200 + 1.4xTC is 27cm lang. Dat past keurig in die Halahari tas, die 29cm binnenmaat heeft. Dus ik denk dat ik die ga bestellen, en zien hoe die bevalt. Zal dan zeker een review op Tweakers posten. (Of laten bestellen.. mijn verjaardag is binnen een maand. :) )
Pagina: 1