Beste lieve mede-Tweakers,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijne smartphone. Ik ben één van die zeldzamen die daar nog niet aan waren begonnen - het wordt mijn eerste smartphone en het grote aanbod maakt dat het geen makkelijke keuze is zonder te kunnen vergelijken met je huidige telefoon. Enerzijds wil ik niet gelijk een enorm dure telefoon kopen om er vervolgens achter te komen dat ik al z'n wonderlijke features amper gebruik, anderzijds wil ik ook niet voor het allergoedkoopste modelletje gaan en dan gaandeweg bij vanalles denken "hmm, dat kan mijn telefoon niet
".
Na flink wat uitzoekwerk, veel vergelijken en reviews en ervaringen lezen heb ik een redelijke inschatting kunnen maken van mijn wensen (of dat denk ik mezelf voor te houden - het is moeilijk veel nieuwe dingen op waarde te schatten):
De 720 geeft voor € 75 extra een aantal fijne voordelen:
Goed, dat waren al mijn bevindingen na mijn zoektocht. De logische vraag is nu natuurlijk: is de 720 de meerprijs boven de 620 waard? Ik weeg best zwaar aan de accuduur (of dit terecht is mag ook betwist worden met goede argumenten voor de 620) maar hij is wel de helft duurder. Heeft de concurrentie nog goede opties in dit gat, die in bovenstaand lijstje passen, maar waar ik overheen heb gekeken?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen mijn wensen te vertalen in een goede keuze. Als je zelf in het verleden ook een dergelijke afweging hebt gemaakt ten aanzien van een nieuwe smartphone ben ik ook zeker benieuwd naar wat toen de doorslag heeft gegeven - misschien kan ik door ervaringen van anderen de specificaties nog wat beter op waarde schatten.
Groetjes,
Jerry
Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijne smartphone. Ik ben één van die zeldzamen die daar nog niet aan waren begonnen - het wordt mijn eerste smartphone en het grote aanbod maakt dat het geen makkelijke keuze is zonder te kunnen vergelijken met je huidige telefoon. Enerzijds wil ik niet gelijk een enorm dure telefoon kopen om er vervolgens achter te komen dat ik al z'n wonderlijke features amper gebruik, anderzijds wil ik ook niet voor het allergoedkoopste modelletje gaan en dan gaandeweg bij vanalles denken "hmm, dat kan mijn telefoon niet

Na flink wat uitzoekwerk, veel vergelijken en reviews en ervaringen lezen heb ik een redelijke inschatting kunnen maken van mijn wensen (of dat denk ik mezelf voor te houden - het is moeilijk veel nieuwe dingen op waarde te schatten):
- Budget max 300 euro - ik verwacht niet opeens een high-end toestel nodig te hebben
- Mijn voorkeur voor platform gaat uit naar Windows Phone, vanwege de eenduidige uitstraling en de (ogenschijnlijk?) mindere hoeveelheid bloatware. (Het idee van strak en functioneel spreekt mij zeker aan. Android ken ik vooral als Samsungs invulling daarvan, wat draait op mijn Galaxy Tab2 10.1 en daar zit HEEL veel op wat ik niet gebruik en eigenlijk alleen maar in de weg zit.) Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat de apps die Nokia meelevert een waardevolle toevoeging op Windows Phone vormen welke je bij andere merken echt mist. Hierdoor ben ik me gaandeweg steeds meer gaan richten op Nokia's.
- Bij voorkeur heb ik een telefoon welke tegen een stootje kan. Ongeveer 40% van de smartphones die ik in mijn omgeving zie heeft een forse barst in de voorruit. Wederom lees ik over met name Nokia dat deze bijzonder degelijk zijn.
- Qua connectiviteit hoef ik géén 4G of wifi-ac, deze functies zal ik toch niet gebruiken. NFC vind ik een twijfelgevalletje - de Tweaker in mij zegt ja, maar behalve voor het NFC-betalen weet ik eigenlijk niet wat ik ermee wil gaan doen
Bluetooth idem dito, maar dat zit er standaard toch wel op.
- Zaken als GPS en kompas (magnetometer) zijn een dikke pré, zeker leuke toevoegingen die ik ga gebruiken. Ik verwacht er ook mee te gaan navigeren.
- Scherm goed leesbaar in de zon (laat ik goedkopere modellen zeker om liggen
).
- Lange accuduur is een grote plus. Ik ben erg verwend met mijn oude telefoontje die 5 a 6 dagen op een acculading loopt. Zó lang gaan smartphones niet mee, maar hoe langer hoe beter zullen we maar zeggen
- Een goede camera is een pré maar geen vereiste. Ik heb wel een ietwat telerstellende compactcamera gekocht 1,5 jaar geleden, dus als er een goede camera op zit gaat die zeker worden gebruikt. Een frontcamera heb ik niet nodig. Dankzij mijn huidige, cameraloze telefoon is de hele selfie-hype aan mij voorbij gegaan
Beeldbellen verwacht ik niet te gaan doen.
De 720 geeft voor € 75 extra een aantal fijne voordelen:
- 50% meer accu - één van de grootste tekortkomingen van de 620. De 720 zou naar verluidt 2 á 3 dagen meegaan op standby.
- Een fors betere camera - volgens mij kan die echt nette plaatjes schieten t.o.v. de 620.
- Ik vind hem er ook knapper uitzien
Hoewel de 620 zonder meerprijs in een fancy kleurtje als geel te krijgen is.
- Het oplaadhoesje is gelijk wat extra bescherming
- Het oplaadhoesje is een goedkope manier om een fel Nokia-kleurtje aan een goedkope zwarte of witte Lumia 720 toe te voegen (die mooie rode Lumia 720 is € 140 euro duurder omdat die amper te krijgen is).

Goed, dat waren al mijn bevindingen na mijn zoektocht. De logische vraag is nu natuurlijk: is de 720 de meerprijs boven de 620 waard? Ik weeg best zwaar aan de accuduur (of dit terecht is mag ook betwist worden met goede argumenten voor de 620) maar hij is wel de helft duurder. Heeft de concurrentie nog goede opties in dit gat, die in bovenstaand lijstje passen, maar waar ik overheen heb gekeken?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen mijn wensen te vertalen in een goede keuze. Als je zelf in het verleden ook een dergelijke afweging hebt gemaakt ten aanzien van een nieuwe smartphone ben ik ook zeker benieuwd naar wat toen de doorslag heeft gegeven - misschien kan ik door ervaringen van anderen de specificaties nog wat beter op waarde schatten.
Groetjes,
Jerry