stekkerdozen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

529666

Topicstarter
Ik heb al mijn apparatuur van tv versterker xstreamer en hd ontvanger op een stekkerdoos.
Ik kan nu alles in een keer uitdoen. Nu zegt mijn zoon dat dat slecht is voor de apparatuur en dat ik per apparaat uit moet doen.
Is dit zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-05 19:28
Er zit niet voor niets een aan uit knop op je afstandbediening.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
Goed is het niet maar het kan in principe geen kwaad voor het gemiddeld huis-tuin-keuken apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

En wat zou er dan slecht aan zijn? Ik zorg dat al mijn apparatuur in stand-by staat en dan zet ik ook alles met een stekkerblok uit. Of de stroom nou wordt onderbroken met de aan/uit schakelaar op het apparaat zelf of een schakelaar wat eerder in de keten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

529666

Topicstarter
Mandrake466 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:55:
Er zit niet voor niets een aan uit knop op je afstandbediening.
Jij zegt dus dat ik ieder apparaat afzonderlijk uit moet doen, waarom zit er dan een aan en uitknop op een stekkerdoos 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:58:
En wat zou er dan slecht aan zijn? Ik zorg dat al mijn apparatuur in stand-by staat en dan zet ik ook alles met een stekkerblok uit. Of de stroom nou wordt onderbroken met de aan/uit schakelaar op het apparaat zelf of een schakelaar wat eerder in de keten...
Omdat moderne apparatuur steeds meer trekjes krijgen van een compleet OS wat er op staat te draaien. Een mediaplayer, NAS, SmartTV, noem maar op, allemaal apparaten waar altijd wel een tragere afsluitprocedure in zit. En in dat geval is zomaar de stroom eraf kwakken, wellicht iets wat problemen kan veroorzaken. Ook versterkers hebben een uitschakelvertraging, nou is dat niet zo spannend, maar toch.

Edit, als je graag alles in 1 keer wilt afsluiten, koop iets van een Logitech Harmony. Heb er sinds kort ook 1, werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Romius op 25-04-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33
De vraag is meer of het de moeite loont met al die apparaten die onder de 0,2w/u verbruiken. Dat doe je weer te niet door de lamp die in de schakelaar zit wanneer alles aanstaat naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik zit met eenzelfde vraag. Momenteel zit er een miracast en chromecast apparaat in de HDMI ingangen van mijn versterker.
De *cast apparaten hebben geen functie zolang de versterker uit staat, dus deze mogen dan ook uit. Deze kunnen ook alleen maar uit door de stroom te onderbreken, dus hiervoor zal het geen probleem mogen zijn.
Als aan/uit-schakelaar voor de versterker en beide casters gebruik ik een KlikAanKlikUit schakelaar, wat het allemaal erg gemakkelijk maakt.

De vraag die rest, is het slecht en zo ja, waarvoor en waarom is het slecht?

Hierbij gaat het mij om het verbruik van de casters en het bijkomende gemak van een RF schakelaar i.p.v. een IR schakelaar.

Details:
Deze versterker gaat bij herstel van de stroomtoevoer weer aan en naar de voorgaande instellingen voordat de stroom is onderbroken. Het is een Onkyo HTX-22HD. Alsof de ontwerper heeft bedacht dat dit vaker zal gebeuren.

De relais in de versterker schakelen op een ander moment als ik de stroom onderbreek, in tegenstelling tot wanneer ik de bijbehorende afstandsbediening gebruik om naar standby te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Romius schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:04:
[...]

Omdat moderne apparatuur steeds meer trekjes krijgen van een compleet OS wat er op staat te draaien. Een mediaplayer, NAS, SmartTV, noem maar op, allemaal apparaten waar altijd wel een tragere afsluitprocedure in zit. En in dat geval is zomaar de stroom eraf kwakken, wellicht iets wat problemen kan veroorzaken. Ook versterkers hebben een uitschakelvertraging, nou is dat niet zo spannend, maar toch.

Edit, als je graag alles in 1 keer wilt afsluiten, koop iets van een Logitech Harmony. Heb er sinds kort ook 1, werkt prima.
Dat klopt wel, maar mijn mediaspeler gaat ook met de schakelaar hard uit. Standby doet ie iets langer over, maar de schakelaar voorop zet hem keihard uit. De PS3 kan er minder goed tegen, maar vanuit standby stroom onderbreken is geen enkel probleem.
Het gaat mij om het sluipverbruik, dat verhelp je niet met een Harmony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik neem aan dat je de betreffende apparatuur al hebt uitgeschakeld en dat deze in stand-by staan? Dan kun je inderdaad gewoon het stekkerblok uitschakelen. Of je alle apparaten nu in één keer allemaal uit zet of individueel; het effect blijft hetzelfde.
Apparaten die echt nog aan staan kunnen er misschien niet zo goed tegen. Dit verschilt per apparaat, maar ik zou in ieder geval het risico niet nemen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 12:25
Nyarlathotep schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:57:
Ik neem aan dat je de betreffende apparatuur al hebt uitgeschakeld en dat deze in stand-by staan? Dan kun je inderdaad gewoon het stekkerblok uitschakelen. Of je alle apparaten nu in één keer allemaal uit zet of individueel; het effect blijft hetzelfde.
Apparaten die echt nog aan staan kunnen er misschien niet zo goed tegen. Dit verschilt per apparaat, maar ik zou in ieder geval het risico niet nemen.
In grote lijnen klopt dat wel ja, maar helaas zijn er altijd devices bij die als ze op stand-by staan (wat vaak als "uit" wordt gezien) stiekem toch niet helemaal echt standby/uit staan, en toch problemen kunnen geven.
Zelf kies ik, mede om die reden, er dan ook voor om de boel dus eigenlijk nooit 100% uit te zetten door middel van een stekkerblok of vergelijkbare schakeling, maar gewoon stuk voor stuk down te brengen en het daarbij te laten. Die paar watt die op deze manier per jaar weg lekken kosten me een paar euro. Dat is het me wel waard om geen rare problemen tegen te gaan komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:27:
[...]

Dat klopt wel, maar mijn mediaspeler gaat ook met de schakelaar hard uit. Standby doet ie iets langer over, maar de schakelaar voorop zet hem keihard uit. De PS3 kan er minder goed tegen, maar vanuit standby stroom onderbreken is geen enkel probleem.
Het gaat mij om het sluipverbruik, dat verhelp je niet met een Harmony.
Dat klopt, maar moderne apparatuur moet tegenwoordig aan aardig wat eisen voldoen qua standbyverbruik. Als je opties zoals snel opstarten, network standby, etc. uitschakelt, verbruiken apparaten (als het goed is) minder dan 1 watt. Als je het wilt weten, hang je er even een watt meter tussen als alles "uit" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:13
Sommige recente apparatuur (smart tv's, chromecast, mediaplayers) heeft ongetwijfeld iets met een filesysteem, en vanuit die gedachte wordt geroepen dat het slecht is om zo'n ding plotseling van de stroom te halen. Net zoals het niet goed is om een computer van de stroom te halen in plaats van netjes af te sluiten.

Zo'n filesysteem kan beschadigd raken als er tijdens een schrijfactie iets mis gaat. Zoals het wegvallen van de stroom, waardoor zo'n schrijfactie niet afgemaakt kan worden, en het filesysteem niet meer 'weet' wat nu wel en niet is weggeschreven. Nu is het om te beginnen zo dat filesystemen van tegenwoordig hier allerlei veiligheidsvoorzieningen voor hebben, zodat de kans dat er iets misgaat niet erg groot is. Verder zal je tv, chromecast of ander apparaat nauwelijks schrijven naar het filesysteem. Wat dat betreft is het dus echt geen enkel probleem om de stroom er abrupt af te halen.

Wellicht dat er electronica in die apparaten zit die er niet zo goed tegen kan, daar heb ik dan weer geen verstand van.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Nyarlathotep schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:57:
Ik neem aan dat je de betreffende apparatuur al hebt uitgeschakeld en dat deze in stand-by staan? Dan kun je inderdaad gewoon het stekkerblok uitschakelen.
Naar mijn inziens ook, maar als ik onderstaande lees dan heb ik het idee dat alles van volledig aan naar alles in één keer uit gaat:
529666 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 15:04:
[...]
Jij zegt dus dat ik ieder apparaat afzonderlijk uit moet doen, waarom zit er dan een aan en uitknop op een stekkerdoos 8)7
Om die lijn door te zetten zou ik het nog een stapje verder voeren en in de meterkast gewoon de hele groep uit zetten, of als je echt langer weg gaat kan de hoofdschakelaar wellicht ook :+

Alles in één keer uit is mijn inziens zeker niet goed als de apparatuur nog aan staat. Het ene apparaat zal er beter tegen kunnen dan het ander natuurlijk. Ik ga het risico met mijn apparatuur in ieder geval niet lopen. Zeker aangezien ik apparatuur heb die nog even aan blijft als ik het device uit heb gezet.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 25-04-2014 16:25 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

529666

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 16:21:
[...]

Naar mijn inziens ook, maar als ik onderstaande lees dan heb ik het idee dat alles van volledig aan naar alles in één keer uit gaat:

[...]

En alles in één keer uit is mijn inziens zeker niet goed als de apparatuur nog aan staat. Het ene apparaat zal er beter tegen kunnen dan het ander natuurlijk. Ik ga het risico met mijn apparatuur in ieder geval niet lopen.
De dvdspeler staat in de standby xstreamer staat in de standby stand. De hd ontvanger staat altijd aan ivm met eventuele opnames . Dus in doe eigenlijk alleen de tv direct uit de de andere apparatuur gaat uit via de standby stand. Als ik zo alles gelezen heb maakt het voor deze situatie niet zo veel uit om alles in een keer uit te zetten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Alle systemen die dingen weg moeten schrijven om in een consistente staat te blijven moet je eerst afsluiten/soft-off/stand-by voor dat je ze van de stroom kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Er zijn veel manieren waardoor "de stekker eruit trekken", wat die knop op de stekker doos in feite dus doet, slecht kan zijn:
* Flash geheugen zonder power-loss capacitors (veel SSD's, maar ook eMCC NaND op veel devices) kan vies corrupt raken bij spontane power-loss. Geen beeld wil niet zeggen geen activiteit!
* Harddisks die geen tijd hebben om te "parken" en hun armpjes spontaan op een downspinnende HDD willen zetten...
* VRM's die niet helemaal zuiver zijn en een mechanische 230V AC-schakelaar kan soms wat feedback geven
* Feedback spanning over je stekkerdoos...

Zat manieren waarom het slecht kan zijn... als je er weinig in gelooft, sluit je PC maar eens af door de stekker er uit te trekken elke dag, zeker met een "goedkope" SSD zonder power safe caps.
Pagina: 1