Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bewijs fietsplan

Pagina: 1
Acties:

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Ik ga een fiets uitzoeken via het fietsplan, ik mag 't gewoon zelf uitzoeken en daarna wordt het verrekend. Echter, er moet bewezen worden door mij dat ik 3x p/w op de fiets naar het werk ga. Dit kan ook zijn naar het station fietsen vanaf thuis, als ik maar iets kan bewijzen.

Is er iemand met ervaring om dit te bewijzen, hoe zou ik dit kunnen doen? Ideeen zijn welkom!
Zelf dacht ik aan het huren van een fietskluis op het station, maar dit is ook niet echt bewijs dat je er elke dag je fiets stalt. Iemand nog andere ideeen?

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:55
Alternatieven kunnen zijn:
Logboekje met afstanden etc
GPS tracks
Dagelijks bonnetje van bewaakte stalling
Foto van jezelf fietsend

Maar alles is met meer of minder moeite te faken.

Waar denk je werkgever zelf aan?

Omdat ik meer als 10 km van mijn werk woon is het voor de belastingdienst niet aannemelijk dat ik fiets. Op de vraag hoe het aannemelijk te maken wisten de werkgever geen antwoord. Ik heb dit ook aan de belastingtelefoon voorgelegd maar ook deze hadden op dat moment geen antwoord.

Uiteindelijk heb ik een keer extra moeten tekenen dat als de belastingdienst ergens mee kwam dat dit geheel op mijn risico was. Is inmiddels meer als 6 jaar geleden en nooit wat gehoord.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 15:00

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dat is niet makkelijk te bewijzen, maar aangezien je werkgever vaker met dat bijltje heeft gehakt zul je aan hem moeten vragen welk bewijs hij wil. Grote kans dat het voldoende is om aan te geven dat je dat inderdaad doet omdat je bijvoorbeeld elke dag 2km naar het station fietst om daar de trein te pakken (die hij ook betaald) en dan daarvoor te tekenen. En als de belastingdienst aan komt kloppen zullen zij moeten bewijzen dat je niet met de fiets 3x/week naar het werk gaat wat erg lastig gaat zijn als je dat gewoon doet.

Toen ik mijn fiets via het fietsenplan bestelde moest ik niets bewijzen, maar wel mijn handtekening onder een contract zetten waarin ik aangaf dat ik hem minimaal 3x per week gebruikte om (gedeeltelijk) naar mijn werk te gaan.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Vraaagt je werkgever echt om bewijs of staat het gewoon in het formulier/voorwaarde dat je 3x per week (een deel) naar werk moet fietsen?

Staat bij mijn werkgever er namelijk ook in maar die gaf zelf al aan toch niet te controleren.

@Refro, waarom is 10km fietsen niet aannemelijk op de fiets ?

Gabriël AM5

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Meer dan 10km fietsen niet aannemelijk... Blijkbaar een ambtenaar zonder conditie bij de belastingdienst :P

TheS4ndm4n#1919

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 22:31
Ik ben erg benieuwd of er aan je gevraagd is met bewijs te komen. Bij het bedrijf waar ik zelf werk hoeft niemand die hier aan mee doet enig bewijs te overleggen. Gezien de geringe grote van het bedrijf weet iedereen van elkaar ook wel wie fietst of met de auto komt. De laatste groep komt bijvoorbeeld niet in aanmerking voor het fietsplan.

edit:
Ik lees overigens her en der dat de fiscus het aannemelijk schijnt te vinden dat je fiets voor woon - werk gebruikt zal worden bij < 15km. Bij afstanden vanaf 15km lijkt het erop dat je aannemelijk moet maken dat je de fiets hiervoor wil gebruiken. Als ik het allemaal goed begrijp zou ik je werkgever vragen hoe hij wil dat je dit aannemelijk maakt en daarop verder handelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Ceaser op 25-04-2014 17:31 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:38
Laat je werkgever een verklaring opstellen waarin jij verklaard je te houden aan de voorwaarden die gelden voor het fietsplan, en dat jijzelf aansprakelijk bent als bij controle blijkt dat je dit niet hebt gedaan.

Zo hebben we het hier ook geregeld.

Het gaat overigens niet om 3x per week, maar om meer dan 50% van je arbeidstijd per (belasting)jaar en minstens slechts een deel van je route (bijv van huis naar station). Maar mag dus ook gewoon de hele zomer wel, en de winter niet.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 25-04-2014 17:32 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Ceaser schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 17:20:
Ik ben erg benieuwd of er aan je gevraagd is met bewijs te komen. Bij het bedrijf waar ik zelf werk hoeft niemand die hier aan mee doet enig bewijs te overleggen. Gezien de geringe grote van het bedrijf weet iedereen van elkaar ook wel wie fietst of met de auto komt. De laatste groep komt bijvoorbeeld niet in aanmerking voor het fietsplan.

edit:
Ik lees overigens her en der dat de fiscus het aannemelijk schijnt te vinden dat je fiets voor woon - werk gebruikt zal worden bij < 15km. Bij afstanden vanaf 15km lijkt het erop dat je aannemelijk moet maken dat je de fiets hiervoor wil gebruiken. Als ik het allemaal goed begrijp zou ik je werkgever vragen hoe hij wil dat je dit aannemelijk maakt en daarop verder handelen.
De groep die met de auto komt is toch juist de doelgroep van het fietsplan?
Voor mensen die al met de fiets komen is het natuurlijk leuk, goedkope fiets. Maar het is bedoeld om mensen uit de auto te krijgen.

TheS4ndm4n#1919

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
RocketKoen schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 17:37:
[...]
De groep die met de auto komt is toch juist de doelgroep van het fietsplan?
Voor mensen die al met de fiets komen is het natuurlijk leuk, goedkope fiets. Maar het is bedoeld om mensen uit de auto te krijgen.
Denk dat je het meer in de strekking moet zien dat iemand wie graag met de fiets wil komen vast al een fiets heeft maar een fiets welke niet (goed) geschikt om dagelijks grote afstanden te maken.

Uiteraard, niet iedereen heeft een fiets, maar in Nederland fietsland hebben toch wel erg veel mensen een betere of minder goede fiets.

Zo ben ik eerst een half jaar op mijn oude barrel naar het werk gefietst. Toen ik duidelijk had dit te blijven doen en merkte dat het barrel toch wel erg snel slecht begon te worden door de dagelijkse ritjes heb ik een aanvraag gedaan voor het fietsplan.

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Het gaat inderdaad om meer dan 15km, dan lijkt er een soort 'omkering van bewijslast' te zijn, waarbij het zogezegd niet aannemelijk is dat je >50% op de fiets gaat, dus waardoor je iets zou moeten bewijzen.

Mijn werkgever heeft dit aangegeven en wil dat ik iets ga bewijzen, zodat zij gedekt zijn (vermoed ik). Ik wil sowieso een formulier tekenen dat evt gevolgen voor mij zijn, om hen te vrijwaren. In het ergste geval moet ik de belastingkorting terugbetalen, maar zonder fietsplan had ik die sowieso niet gehad.

@ Ceasar: mijn werkgever heeft nog niet zo vaak met dit bijltje gehakt en vraagt dus juist aan mij om aan te geven hoe ik dit denk te gaan bewijzen.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Mijn vader werkt 17 km van huis af en heeft een paar jaar geleden meegedaan aan het fietsplan op zijn werk. Nooit controle van geweest. Overigens heeft zijn fiets in de 2 a 3 jaar geleden nog geen 200 km gereden. Needles to say dat ik het belachelijk vind dat hij mee mocht doen en ook dat hij mee heeft gedaan.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op mijn werk komen verschillende mensen voor een afstand van > 15km met de fiets en die hebben allemaal een fiets via fietsplan en loggen / bewijzen niks. Het is volgens mij vooral je werkgever die hier moeilijk doet hoor, Wel heel veel roomser dan de paus ;)

Het probleem is dat het eigenlijk bijna onmogelijk op een redelijke wijze aan te tonen is. En als je werkgever toch wil loggen, laat ze dan een systeem als Dero Zap installeren. Hadden we bij mijn vorige werkgever ook, allemaal een RFID-tag in je wiel en op een webpagina kon je zien wie er die dag met de fiets was en hoe vaak die al met de fiets was geweest. Ook leuk voor het competatieve aspect :)

Als ik me niet vergis hebben ze er bij het Medisch Spectrum Twente ook een spaarsysteem aan gehangen, waar je met het aantal keren dat je met de fiets komt (of aantal km) punten kunt sparen die je kunt inwisselen voor tegoed bij fietsenmakers (onderhoud, accessoires...). Dat stimuleert het fietsen nog meer en schijnt heel goed te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 27-04-2014 01:49 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:55
Grrrrrene schreef op zondag 27 april 2014 @ 01:46:
Het probleem is dat het eigenlijk bijna onmogelijk op een redelijke wijze aan te tonen is. En als je werkgever toch wil loggen, laat ze dan een systeem als Dero Zap installeren. Hadden we bij mijn vorige werkgever ook, allemaal een RFID-tag in je wiel en op een webpagina kon je zien wie er die dag met de fiets was en hoe vaak die al met de fiets was geweest. Ook leuk voor het competatieve aspect :)
Is ook verre van waterdicht tenzij je werkgever overal lezers gaat ophangen. Je mag een fietsplan fiets namelijk ook gebruiken om mee naar het station of een carpoolplaats te rijden.

Ik heb 2x mee gedaan en hoefde alleen de 1e keer het extra formulier te tekenen (daarna wisten ze wel dat ik ook echt met de fiets kwam).

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als Tweaker zijnde: live video streamen met een camera op je stuur, achterwaarts gericht zodat jijzelf fietsend in beeld bent. Of dagelijks uploaden naar Youtube, kan je het achteraf nog gebruiken.

Of old-school: stel voor dat je baas elke ochtend langs je huis fietst, waarna jullie samen een stukje opfietsen.

Gaat het trouwens om bewijzen dat je dit in het verleden deed, of dat je dit in de toekomst gaat doen?

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 28-04-2014 20:23 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Elke dag een selfie maken op de fiets voor het werk/station/iets
Pagina: 1