Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• xxkylexx
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09-2023
Beste Tweakers,

Ik ben voor een verslag van stage de verschillen tussen een NAS en een SAN aan het uitpluizen en aan het uitwerken.

Is er iemand die mij hier wat meer over kan vertellen wat nou precies de verschillen zijn?
Ik heb heel google al afgezocht maar kom nog niet echt tot duidelijke antwoorden.
Het enige dat ik op dit moment kan vinden is dat een SAN via iSCSI of glasvezel gaat en een NAS via ethernet en op TCP/IP, en dat de prijzen van een SAN vele malen duurder zijn dan die van een NAS.

Alvast bedankt,

Kyle

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:35
Mmm ik vraag me af er echt wel goed gezocht is.
binnen google san vs nas levert wel de nodige hits op maar voorruit

http://www.compromise.nl/san-nas/

• xxkylexx
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-09-2023
mpjjansen schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:31:

Die site heb ik al een bekeken maar kom er niet echt wijs uit 8)7
Alsnog zal ik hem nog eens doornemen.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:08

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Snelle vergelijking,

Nas:
Bij NAS wordt het bestandssysteem beheerd vanuit het NAS-systeem zelf

San:
Bij SAN wordt het bestandssysteem beheerd wordt door servers (clients)

Verschill tussen San en Das, netwerk of direct aansluiting

Wikipedia: Network-attached storage

Verwijderd

mpjjansen schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:31:

Goden wat staat daar een onzin.
@TS: als je de verschillen moet uitpluizen dan moet je eerst een duidelijk beeld hebben wat de afzonderlijke delen zijn en doen. Lees je eerst in op NAS en SAN afzonderlijk. Maak daar een duidelijk overzicht van dan kan je daarna de verschillen er uit halen.
Je geeft zelf al aan dat het een huiswerk opdracht is. Dat is dus precies wat je moet doen: je huiswerk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 12:49 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

xxkylexx schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 12:24:
Beste Tweakers,

Ik ben voor een verslag van stage de verschillen tussen een NAS en een SAN aan het uitpluizen en aan het uitwerken.

Is er iemand die mij hier wat meer over kan vertellen wat nou precies de verschillen zijn?
Ik heb heel google al afgezocht maar kom nog niet echt tot duidelijke antwoorden.
Het enige dat ik op dit moment kan vinden is dat een SAN via iSCSI of glasvezel gaat en een NAS via ethernet en op TCP/IP, en dat de prijzen van een SAN vele malen duurder zijn dan die van een NAS.

Alvast bedankt,

Kyle
Tja, je zal je eigen huiswerk toch echt zelf moeten maken. Je hebt al wat tips gekregen, en er is veel te vinden op Internet.
Ik ga je toch nog een tip geven: Een SAN presenteert een blockdevice (LUN) aan een host. De host kan daar zelf een filesystem op plaatsen. Probeer nu zelf maar eens te zoeken wat een NAS dan anders doet. :)

Succes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.