Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

V.V. Elektrisch vs C.V. icm Zonnepanelen vs Zonnecollector

Pagina: 1
Acties:

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 17:43
Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om een vrijstaande jaren 20/30 huis te kopen, mijn vriendin heeft astma en dus snel last van stof, en een vloerverwarming bied een goede uitkomst plus het comfort is erg fijn.

Het huis zelf heeft alleen maar gaskachels een houten ondervloer en geen isolatie. Dus alles is mogelijk om het de moderniseren. Ik wil sowieso de kruipruimte en het dak isoleren en evt. de spouwmuren maar dat zou ook later kunnen. En ik wil gebruik gaan maken van zonnepanelen en/of een zonneboiler/collector. Ik wil geen beton gaan storten dus ga gebruik maken van een droge v.v. als ik voor de C.V. variant zou gaan.

Ik vroeg mij af wat in deze tijd de beste optie is om gebruik van te maken, ik zou het dak en de garage kunnen volgooien met pv zonnepanelen ik kan 16 tot 18 panelen kwijt en de hoofdverwarming (vloerverwarming) volledig elektrisch doen (we gaan koken op inductie en kunnen dan evt. voor warm water gebruik maken van een cooker/boiler).

Of gebruik maken van een vloerverwarming die op de CV ketel is aangesloten met een zonnecollector/boiler op het dak en een aantal pv panelen.

De woonkamer/keuken en badkamer worden sowieso voorzien van een vloerverwarming, de overige slaapkamers twijfel ik nog over. Ik ben er ook nog niet over uit wat voor vloer in de woonkamer komt ik ben namelijk erg gecharmeerd van houtenvloeren en heb gelezen dat keramisch parket wel een goede optie is omdat echt houtenvloeren teveel isoleren.

Als budget voor de verwarming van het hele huis zat ik de denken rond de 10 a 15 duizend liefste ook met de isolatie erbij. Het aanleggen kunnen voor het grootste gedeelte door mij en mijn vader gedaan worden, ik heb veel ervaring met elektra en constructie werk hij met koperleidingen (gas en water), tegelen, hout constructies maken, etc.

Ik had ook al een topic op het klus forum van Fok! maar daar kreeg ik geen reacties op.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:01
lees eens de topics:
zonneboiler
lucht/water warmtepomp

verder moet je enorm isoleren, een passiefhuis is geisoleerd met een R van 9 geloof ik. Als je dat haalt is ook verwarmen eigenlijk geen issue meer en kan je af met een installatie met een hele kleine capaciteit :). www.passiefhuis.nl

Als je zonder gasketel wil werken is dit isoleren heel belangrijk, omdat de andere oplossingen (warmtepom, Zonneboiler vrij duur zijn om een hoge capaciteit te kunnen leveren in hartje winter).

Verder is het voordeel van isolatie dat het lowtech is en dus geen onderhoudskosten of vervangingsduur heeft.

Ik wil je ook aanraden om je in te lezen in dampopen isoleren. Dat gaat over isoleren zonder de constructie dampdicht te maken, dan is geforceerd ventileren in huis ook minder/niet nodig.

Finn oven (12ambachten.nl) of massakachel is ook leuk

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RoyVi
Bedankt, zal me daar ook eens in verdiepen. Ik hoef niet perse zonder gaskachel, maar ik denk wel elektra meer de toekomst heeft. Ben benieuwd of er nog meer mensen met ideeën of reacties zijn.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
vv en astma zijn een goede combi.
stof blijft dan liggen op de grond en dwarrelt dan niet rond.
(ook niet die irritante geur van verbrandt stof van radiatoren)

maar wil je dit elektries gaan doen?
bedenk dat 1m3 gas ongeveer 8kWh is.
zoon type huis doet al gouw 1500m3 aan gas verstoken en dat zou dan 12000kWh zijn (of zoon 2600euro per jaar)
een warmte pomp maakt het al een stuk beter dan kun je ongeveer 1m3 vergelijken met 2kWh.
(begrijp goed dat ik maar wat voorbeelden geef, en zie de getallen als ongeveer.)
begrijp dat barry zijn woorden over isolatie erg belangrijk zijn!!!

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Bedenk ook wat het scenario van teruglevering/invoeden van elektriciteit mbv zonnepanelen rond 2017 gaat doen....
Overweeg ook om (Z)LTV convectoren toe te passen, zodat een ruimte ook qua tijd vlotter opwarmt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
persoonlijk zou ik niet kiezen voor elektrische vloerverwarming, gewoon puur omdat het sneller kapot kan gaan dan een C.V. vloerverwarming.
of ik heb ik daar een verkeerd beeld bij?

[ Voor 11% gewijzigd door Speedfightserv op 25-04-2014 11:35 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

Als je echt stofvrij wil gaan is vloerverwarming en geplakt PVC met gesealde naden het mooiste. Maar dat zou ik nooit op een houten ondervloer leggen. Ik schat dat de levensduur van klassieke vloerverwarming groter is dan de elektrische variant en meer in de richting komt van de levensduur van een geplakte pvc-vloer.

A'dam PVOutput

• RoyVi
Ja nu ik er zo over na denkt lijkt mijn een C.V. vloerverwarming beter, als met een spanningspiek de boel door brand mag je vloer er weer uit. Ik was ook van plan om LTV convectoren te gebruiken in iedergeval in de kamers waar geen v.v. komt en misschien als extra aanvulling in de woonkamer en een handoeken droger voor in de badkamer.

Maar wat is dan een betere combinatie alleen maar PV panelen en een warmte pomp of toch wel gebruik maken van een zonnecollector.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
RoyVI: je kan ook een elektrisch element in boiler zetten en die dan warm water door de vloer pompt....
je hoeft niet per se een elektrisch 'matje' van verwarmingselementen in de vloer te lijmen...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:33
CV systeem zou ik sowieso sneller doen dan het inmetselen van warmte-elementen. Die matjes zijn leuk voor een toilet of badkamer, voor een woonkamer trek je zoveel stroom dat je met 1 groep niet voldoende capaciteit kunt krijgen.

Persoonlijk zou ik er een expert bij laten komen: kijken of je houten vloeren eruit kunnen, schuimbeton erin en dan CV vloerverwarming met afwerklaag erin. Vervolgens kan je kiezen of je een klassieke CV-ketel gaat gebruiken of het geheel aan gaat sturen met een warmtepomp.
Pagina: 1