Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De raadselachtige Wifi-problemen in mijn ouderlijk huis

Pagina: 1
Acties:

• Quantumtrufflez
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10-2021
Hallo tweakers, (Hopelijk staat dit topic in het juiste forum)

In mijn ouderlijk huis zijn al jaren problemen met het Wifi. Soms werkt het, soms werkt het niet. Geen mens weet waarom. Ze hebben internet van UPC. UPC geeft aan dat op de momenten waarop er geen wifi is, geen sprake is van een storing. Het probleem lijkt dus bij de router te liggen. Ikzelf heb natuurlijk al de nodige resets van de router gedaan en hem goed ingesteld. Er is laatst een nieuwe router aangeschaft, geinstalleerd door een monteur van een winkel, maar de situatie is daardoor niet veranderd.

Ook is er tijdens de storingen in het wifi-netwerk wel internet via een fysieke kabel naar de router.

Modem:
Cisco epc3212

Router:
Conceptronic C300BRS4A

De mensen van UPC geven aan dat de router misschien een wifi-kanaal deelt met verschillende andere routers, en dit voor problemen kan zorgen. Dit lijkt mij persoonlijk vrij stug: een korte check met de app Wifi Analyzer laat zien dat er hoogstens 3 routers dezelfde band bezetten, en het netwerk van mijn ouders is +/- 3x zo sterk dan de anderen, op een logaritmische schaal. Ook viel het wifi-netwerk zojuist uit terwijl ik die app aan het gebruiken was, en het netwerk van mijn ouders de enige was die zichtbaar was in de app. (Blijkbaar hadden de buren hun router nog uit staan)

Bij mij thuis heb ik die app ook wel eens aangezet, en mijn eigen router deelt blijkbaar een band met ongeveer 10 andere routers. Het intensiteitsverschil van mijn netwerk met dat van anderen is veel kleiner dan het verschil van het wifinetwerk van mijn ouders met andere netwerken. Desondanks heb ik thuis nog nooit een enkel probleem met mijn wifi gehad, terwijl ik in een flat woon, met vele routers op korte afstand, en mijn ouders in een ruim vrijstaand huis. Met andere woorden: het lijkt me vrij onlogisch dat dit hetgene is wat problemen veroorzaakt. }:O

Overigens is dit probleem van het wegvallen van het wifi niet op één apparaat geconstateerd, maar mijn ouders hebben 2 pc's, 2 laptops, een aantal tablets, 3 telefoons, waarop hetzelfde probleem zich voordoet.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Mijn dank zou groot zijn, en dat van mijn ouders nog veel meer :D

Groeten!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Misschien eerst eens een gerenomeerd merk router kopen,

Conceptronic staat niet in mijn lijst van A of B merken.

Dus ruil deze in en koop 2 linksys routers, plaats 1 daarvan op de plaats waar je nu de CT router hebt,
En de andere aan de andere kant van het huis, sluit de andere ook aan met een kabel en gebruik de 'howto voor router naar AP' om deze in te stellen als AP

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 13:28
Om het probleem even wat duidelijker te krijgen:

Wat werkt er precies niet/wel?

Kun je, ten tijde van de 'storing' wel verbinding met de router maken en is er dan geen internet? Of wordt er helemaal geen signaal uitgezonden vanuit de router (dus geen SSID zichtbaar)?

Is er bij het ouderlijk huis veel gebruik gemaakt van gewapend beton? Waar staat de router?

[ Voor 3% gewijzigd door jspr360 op 25-04-2014 10:41 ]

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:36
Geen enkel apparaat is aangesloten met een kabel? Zo wel, heeft dat apparaat terwijl de WIFI wegvalt ook geen internet meer? En als het internet uitvalt, loop dan eens naar je modem, zodat je kan zien of alle lampjes nog branden, of dat de modem ook verbinding kwijt is.

• Quantumtrufflez
Volgens mij wordt er wel een SSID uitgezonden, maar is verbinding maken met het netwerk dan niet 'mogelijk'. De volgende keer dat het gebeurt zal ik het voor de zekerheid checken.

• Jesserr
Oh, en is er niet iemand die vaak/permanent zijn torrent programma open heeft staan? Dat is vaak iets wat je zelf moet uitzoeken en niet moet vragen aan familieleden, want het antwoord is altijd nee :P

• Quantumtrufflez
Volgens mijn moeder is er in het plafond gebruik gemaakt van gewapend beton, maar niet in de muren. Er wordt alleen van het wifi gebruik gemaakt op de begane grond. De router staat in de hal, op de hoogte van een deur, +/- 2 meter. De apparaten bevinden zich hemelsbreed zo'n 2-10 meter van de router af.

Ik zal voorstellen dat ze investeren in een A-merk router. En nee geen enkel apparaat is idd aangesloten met de kabel.

En haha nee, die van die torrents is een goede, dat is niet het geval. ^^

[ Voor 15% gewijzigd door Quantumtrufflez op 25-04-2014 10:54 ]

• MGMsystems
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-07 18:18
Gewapend beton houdt je signaal inderdaad al sterk tegen.
Het kan ook zijn dat er een andere storing bron in de buurt is.
Zo geeft een draadloos videobeeld(Draadloze bewakingscamera) ook storing aan Wifi signalen.
Of er zo een storing bron is kan je uitmeten met speciale antennes. Je gewone Wifi ontvanger is hier niet goed voor.

Beste dat je kan doen om dit te testen is al je wifi apparatuur/torrents/'grote wifi gebruikers' uit te zetten, en met een laptop de verbinding testen waarbij je gewoon een internet radio laat spelen (dan hoor je het als de internet verbinding wegvalt). En kan je dus ook verschillende locaties testen.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Hoe is de stroomvoorziening waar de router op is aangesloten? Probeer eens een ander (geaard) stopcontact, bijvoorbeeld even tijdelijk met een verlengsnoer (niet te lang!) op een ander geaard stopcontact. Het liefst ook een die op een andere groep is aangesloten.
Onverklaarbare problemen zijn vaak terug te leiden op een slechtere stroomvoorziening (ik snap het vaak ook niet maar vaak is het wel zo)

• Jesserr
Bij mij geeft trouwens de LG Smart TV heel vaak storing op de WIFI. Daarom hebben we internet daarom maar uitgeschakeld (waardoor die best dumb is helaas). Zo kan er nog wel meer aan de hand zijn dan alleen het probleem van een te goedkope router. Zou dus eerst nog wat dingen uitzoeken voor je een nieuwe router voor niks aanschaft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom ben je eigenlijk UPC hierover lastig aan het vallen? Je hebt een modem van hen zonder WiFi en een eigen WiFi-router zelf gekocht. Als je al bevestigd hebt dat er niets mis is met bedrade verbinding heeft dit 0,0 met je provider te maken :o

Als je al een vendor wilt raadplegen ligt het meer voor de hand bij Conceptronic aan de bel te trekken...

Maar goed, voor je ueberhaupt bij anderen aan gaat kloppen lijkt het zaak om eerst zelf te doen wat je kunt. Je geeft hier wat losse flodders info, maar echt sluiten is het namelijk niet. Wat ik er wel uit haal:

- de opmerkingen over teveel (torrent) verbindingen zijn hier niet aan de orde. Als dat het probleem was, zou de hele router (bedraad en draadloos) onderuit gaan. Je geeft aan dat niet het geval is, dus de router blijft draaien.
- je hebt het over meer dan 10 apparaten die allemaal via WiFi aangesloten zijn, zelfs de vaste apparaten. Dat is behoorlijk veel voor een low-end consumentenAP. Mogelijk dat daar iets mis gaat. Ik zou sowieso aanraden om vaste PC een vaste bedrade verbinding te geven. Dat is niet alleen stabieler voor die apparaten, het verlicht de druk op de AP waardoor de mobile devices er ook op vooruit gaan.
- je geeft aan dat er max 3 andere netwerken zichtbaar zijn, maar dat ze wel overlappen met jouw AP. Verander dan je kanaal! Er kunnen 4 netwerken naast elkaar zitten op 2.4GHz zonder overlap, dus er moet zeker plek zijn. Ook al ontvang je een ander netwerk op laag signaalniveau, als er veel verkeer overheen gaat kun je er behoorlijk last van hebben.
- WiFi Analyzer en dergelijke software kan alleen WiFi-netwerken tonen. Het kan geen non-WiFi interferentie in dezelfde frequentieband laten zien. Boosdoeners daar zijn bijv draadloze beveiligingscamera's en (analoge) babyfoons. Als jouw ouders of hun buren dergelijke apparaten hebben kunnen ze WiFi vakkundig om zeep helpen. In het ergste geval kan een hele frequentieband (alle 2.4GHz-kanalen) onbruikbaar worden. Enige draadloze oplossing is dan overstappen op 5GHz.
- je schrijft niets over je WiFi settings. 40MHz-brede kanalen zijn nogal eens een boosdoener. Als er totaal geen interferentie is, is het sneller dan 20MHz-kanalen, maar zodra je enige interferentie hebt (en dat heb je al snel aangezien 40MHz gelijk de halve band is :o ) is 40MHz veel storingsgevoeliger en wil je echt 20MHz nemen. Andere setting die uitval kan veroorzaken is WMM Power Save. Doordat implementaties niet goed afgestemd zijn kan het ertoe leiden dat alles uitvalt terwijl een van de apparaten richting slaapstand gaat... let op dat je WMM zelf niet uitzet, dat hebben veel devices (alle iZooi bijv) nodig en levert meestal geen problemen op.

Puur persoonlijk zou ik als ik het zo hoor aanraden om te gaan naar een dual-band (2.4GHz) router/AP. Geheid dat niet al je apparaten 5GHz aankunnen, maar als je alles wat wel 5GHz kan ook daarop zet verlicht je de druk op 2.4GHz aanzienlijk. Je vermijdt ook gelijk evt problemen met interferentie op 2.4GHz en doordat je een andere router hebt, sluit je ook issues met de Conceptronic uit. Je zou bijv kunnen kijken naar de TP-Link WDR3600 voor een betaalbare maar goede optie. Voordeel is hier ook dat je sowieso meerwaarde hebt eraan, ook al zijn de huidige problemen niet toe te schrijven aan de huidige router/AP.

Oslik blyat! Oslik!

• sschalkwijk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 06:55
Probleem kan ook echt aan een van de aangesloten apparaten liggen. Bij mijn vader thuis was hetzelfde probleem aanwezig. Regelmatig valt de wifi verbinding uit en meestal doet deze het weer na een reset van de router. Nu hij laatst 2 maanden in het buitenland zat en ik er veel ben geweest heeft het probleem zich geen een keer voorgedaan. Hij was nog geen 5 minuten terug en de wifi verbinding lag alweer plat.

Het uiteindelijk probleem was zijn HTC Desire met Android 4.1 veroorzaakte de storing. Wat vaker het geval kan zijn volgens dit artikel:
http://tweakers.net/nieuw...zaken-wifi-problemen.html

Na de wifi verbinding van betreffende telefoon uitgezet te hebben zijn er geen problemen meer.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zou dus de WMM Power Save kunnen zijn, als dat zo is kun je door die feature uit te zetten op de router de problemen verhelpen zonder dat je een device van je netwerk moet verbannen ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Quantumtrufflez
dion_b, bedankt voor de lange post ondanks mijn summiere informatie. Je hebt inderdaad gelijk wat betreft het lastigvallen van UPC, maar dat waren mijn ouders die belden, ikzelf bel niet zo snel voordat ik een en ander uitgesloten heb.

Heb op jouw aanraden het kanaal van 6 naar 9 verplaatst, , kanalen 1, 6, en 11 zitten namelijk elk zo'n 3 netwerken op. En de bandbreedte ingesteld op 20 MHz. WMM power save lijkt niet een optie te zijn die op de router zit, WMM wel.

Ik kwam ook dit tegen in de instellingen van de router:

Current Device Time: 00:20:40 02/27/2000

Heeft dit verder nog invloed op iets? Haha, heb het maar even veranderd.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als 40MHz ingesteld stond in een situatie waarin 1, 6 en 11 allemaal bezet zijn, dan heb je waarschijnlijk grootste boosdoener te pakken. Dat gezegd, je 2.4GHz-band is gewoon vol - 9 overlapt met 11 en deels met 6, dus dat schiet niet enorm op.

Als 20MHz niet (genoeg) helpt zit er weinig anders op dan naar 5GHz te gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1