CPU Cooler aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• davidian22
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09-2020
Hi,

Ik wil graag een nieuwe cpu cooler voor mijn fx 8320, want de stock cooler is echt een stofzuiger. Maar ik zit te twijfelen tussen een waterkoeler of een gewone luchtkoeler. Op dit moment heb ik 2 kandidaten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Cooler Master Seidon 120V€ 37,54€ 37,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,04

Is deze waterkoeler het waard of moet ik toch voor de luchtkoeler gaan?

David

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De luchtkoeler zal wat beter koelen en zal ook wel wat stiller zijn.

De waterkoeler klinkt leuk, maar zal weer behoorlijk wat herrie maken en iets slechter koelen.

Een en ander zal natuurlijk ook liggen aan de airflow in je kast. Als die ruk is, zullen deze 2 koelers ook minder presteren.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Als ik naar deze review kijk zie ik wel dat de seidon een stuk beter koelt dan de mugen, dus als je wilt overclocken kan je beter de seidon nemen en als dat niet zo is de mugen.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 13:45

GraFX

The Bartender

Waterkoeling is leuk, maar alleen echt nuttig als je behoorlijk gaat overklokken. Ik begrijp uit je vraag dat je een goede processorkoeler zoekt, die stil is en goed koelt. Mijn advies: ga voor luchtkoeling.

Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Noctua NH-D14 / Noctua NH-D15

Comfort is the enemy of achievement.

• davidian22
Ik heb net even gekeken in de pricewatch voor een luchtkoeler, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, het aanbod is zo groot! Wat is jullie advies voor een stille luchtkoeler voor mijn fx 8320?

David

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Toevallig de twee koelers die ik tegelijk had gekocht om een soort versus review te maken. Mugen 4 PCGH is echt onhoorbaar, Seidon 120V is op lage settings ook prima stil en koelt een stuk beter. De kans dat er met een luchtkoeler iets gebeurt op de lange termijn is natuurlijk iets kleiner (minder bewegende delen zullen we maar zeggen?), maar de sleeve bearing fans van de Mugen 4 PCGH kunnen ook op termijn wellicht niet onhoorbaar meer zijn (enkel de tijd zal het leren, het kan, het hoeft niet). Als je gaat overclocken kom je met de Seidon echter een stuk verder.

productreview: Scythe Mugen 4 PCGH Edition review door Foritain
productreview: Cooler Master Seidon 120V review door Foritain

De stelling dat de luchtkoeler beter zal koelen lijkt mij echt uit de lucht gegrepen.

Als je echte maximale prestaties wil halen zou ik naar iets kijken als een Nepton 140XL als dat in je kast past. Maar degelijke luchtkoelers geven ook best goede prestaties en een mooie balans tussen prijs, prestatie, en geluidsproductie. De genoemde Noctuas zijn erg mooi, maar ook de U12S en U14S zijn uitstekende producten voor een mooie prijs. Als je geluidloze koeling wilt zijn zowel deze 2 noctuas, als de D14/D15 geschikt zonder dat je bij een beetje overclock al in de problemen gaat komen.

Je zal voor jezelf eigenlijk eerst een prioriteitenlijstje moeten stellen. Hoe stil moet het zijn in idle en load, hoe ver wil je overclocken, wat wil je maximaal uitgeven. We kunnen wel mooie koelers voorstellen van 50-80 euro, maar als het budget 40 euro is...

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-02 18:22

thorgal21

Forum Noob

Ik heb zelf de Mugen 4 PCHG edition icm met X6 1090T (OC op 3.8) en hij wordt niet warmer als 60 graden. Wanneer je meer koeling nodig hebt kan je er ook zelf 1200 RPM fans op zetten (standaard zit er dacht ik 600 of 800 RPM fans op).

De Mugen 4 is onhoorbaar, dus wanneer je ook een stille wil zou ik die pakken!. Erg fijne koeler in mijn ogen!

Enigste minpunt is de installatie, je hele moederbord zal eruit moeten wil je deze koeler fatsoenlijk plaatsen. Reken maar 30 minuten voordat je hebt uitgevogeld hoe hij erop moet! }:O

[ Voor 31% gewijzigd door thorgal21 op 26-04-2014 09:52 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
De Mugen 4 is stiller onder load, maar koelt iets minder.
Installeren is prima te doen, je kast heeft een gat waar de backplate moet.

Verwijderd

mitsumark schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:17:
De Mugen 4 is stiller onder load, maar koelt iets minder.
Installeren is prima te doen, je kast heeft een gat waar de backplate moet.
Mugen 4 gebruikt de stock backplate van AM3+, dus zelfs dat is al gedaan voor je.

Ik zou voor de Mugen 4 gaan, heb hem zelf ook en hij is onhoorbaar en koelt vrij goed. Haal de Seidon alleen als iets minder stilte prima is en als je die 8320 gaat overklokken.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 10:04
Ik raad je aan om voor de Scythe te gaan. Het is een zeer stille koeler met z'n dubbele 800 fans. Als blijkt dat die niet genoeg koelen kan je er 1200 of 1600 fans opzetten.

Ik heb zelf een Q6600 processor overclockt en die draait nu op 3.0 GHz. Zonder deze koeler was de temperatuur rond de 55 C en met Scythe Mugen 4 is de temperatuur 35 C.

Waterkoeling heeft mij geleerd dat er altijd ergens een lek komt in het koelsysteem. Je moet het koelsysteem minimaal 1 keer per jaar zeer goed onderhouden en de slangen elk jaar vernieuwen net zoals de (rubber) afdichtingen. Water en elektronica gaan niet samen!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

35 Graden op een 3.0 Ghz Q6600 met een Mugen 4? Hoe en wanneer gemeten als ik vragen mag :D

Verwijderd

davidian22 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:12:
Ik heb net even gekeken in de pricewatch voor een luchtkoeler, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, het aanbod is zo groot! Wat is jullie advies voor een stille luchtkoeler voor mijn fx 8320?

David
Beste koelers voor niet te veel geld zijn Thermalright budget serie.

pricewatch: Thermalright True Spirit 120M Rev.A

pricewatch: Thermalright HR-02 Macho

pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A

pricewatch: Thermalright True Spirit 140

pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

of een van deze, maar daar moet je nog een fan apart bij kopen.

pricewatch: Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher

pricewatch: Thermalright HR-02

Nadeel van de Mugen is geen pwm fans. Nadeel van CM Seidon is geluid, 2400rpm fan is niet te harden. Kan wel langzamer draaien maar blijft hoorbaar.

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
Denk erom dat de True Spirits van Thermalright 170mm hoog zijn, de meeste kasten kunnen dat net wel of net niet hebben, goed punt om van te voren even te controleren.

• davidian22
Dank voor alle hulp, heb uiteindelijk de scythe besteld.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 10:04
Foritain schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 15:14:
35 Graden op een 3.0 Ghz Q6600 met een Mugen 4? Hoe en wanneer gemeten als ik vragen mag :D
Ik was vergeten erbij te vermelden hoe of wat. Bij deze dan mijn "correctie". 35 graden C is mijn temperatuur bij mijn gewone gebruik. Bij 100% laod van de processor is de temp 47 graden C. Dit alles bereik ik met de Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Ik ben hier zeer tevreden over. :)
davidian22 schreef op zondag 27 april 2014 @ 23:31:
Dank voor alle hulp, heb uiteindelijk de scythe besteld.
Zeer verstandige keuze. d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door jovadca op 11-05-2014 22:27 ]

Pagina: 1