Langzame MacBook - Defecte HD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 13:16
Beste Tweakers,

Sinds een aantal weken vertoond mijn MacBook Pro (begin 2011) kuren. Bij de kleinste handelingen zoals browsen of het openen van mijn e-mail gaat de ventilator blazen, wordt de laptop bloedheet en duurt het een eeuwigheid voordat deze handelingen zijn uitgevoerd.

Ik dacht zelf dat dit misschien door een volle schijf zou komen. Ik heb een clean install gedaan maar helaas, geen verbetering. Daarnaast heb ik de laptop opengemaakt om te kijken of er veel stof in de fans zat, maar ook dat viel reuze mee.

Via dit forum ben ik op SMART Utility gestuit. Deze geeft wat errors aan:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4448352/afbeelding%201.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4448352/afbeelding%202.png

Als leek begrijp ik dat mijn harde schijf defect (aan het gaan) is?
Kan 1 bad sector zo veel invloed hebben op de snelheid van mijn laptop?
Verklaart dit ook het blazen en de temperatuur van de laptop?

Ik hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven over wat er nou precies aan de hand is en wat jullie me aanraden om te doen?

Ps:De laptop wordt erg intensief gebruikt (studie/werk/films/muziek), maar ik merk met de 7090 power on hours / 890 oplaadcycli nog niet dat de batterij achteruit gaat.

Een nieuwe harde schijf en eventueel extra geheugen zou er voor moeten zorgen dat ik weer even vooruit kan?

[ Voor 9% gewijzigd door Nielster op 24-04-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-09 22:57
Je geeft aan de dat computer erg heet wordt. Nu kan het zijn (kan, d.w.z. dat het dus niet perse de oorzaak hoeft te zijn) dat de computer zó warm wordt, dat hij daar inderdaad door wordt vertraagd (om de CPU niet te heet te laten worden bijvoorbeeld). Kun je aangeven wanneer hij traag is? Meteen al bij het opstarten wanneer de computer nog koud is? Als hij echt pas heet is? Probeer ook even met een programmaatje er achter te komen wat de temperatuur van de onderdelen van je computer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:39
Wat je nu ziet is dat 1 sector verplaatst is naar een "back-up gedeelte". Hoeft niet te betekenen dat er maar 1 slechte sector is. En ja je mac wordt en veel trager ervan en gaat veel meer blazen. Heb dat tijdens mijn APR tijd vaak genoeg gezien. Mocht je een externe schijf over hebben kan je daar je back-up op terug zetten en dan vanaf die schijf starten. Mocht je daar de problemen niet hebben ligt het 99% zeker aan je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou zsm een backup maken van je gegevens, om dataverlies te voorkomen. En dan van de gelegenheid gebruik maken om er een SSD in te zetten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SSD er in, wat meer RAM (eventueel) en je bent weer helemaal het heertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Bedankt voor de reacties!

Zojuist het SSD topic doorgespit en de Samsung 840 EVO 250GB besteld. Zelf plaatsen moet wel lukken denk ik. Filmpjes op youtube zagen er redelijk simpel uit.

Ik had niet gedacht dat RAM geheugen zo duur zou zijn. Ik kom uit op ongeveer 70 euro per module (8gb). Daar wacht ik dan nog maar even mee.

Of denken jullie dat de standaard 4GB die er nu in zit de SSD te kort doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:43

two

Nielster schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:09:

Zojuist het SSD topic doorgespit en de Samsung 840 EVO 250GB besteld. Zelf plaatsen moet wel lukken denk ik. Filmpjes op youtube zagen er redelijk simpel uit.

Ik had niet gedacht dat RAM geheugen zo duur zou zijn. Ik kom uit op ongeveer 70 euro per module (8gb). Daar wacht ik dan nog maar even mee.

Heb je 2 ram slots in je macbook? Dan kun je namelijk beter 2x4 kopen en de andere op V&A zetten. Want 2x4 werkt sneller dan 1x8+1x4.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
Ik doelde ook op twee keer 8 gig. Had het wat beter moeten formuleren, sorry. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nielster schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:09:

Je doet de SSD nooit tekort :) >4gb ram is handig zodra je méér doet dan gewoon kantoorwerk. Mijn desktop heeft heel decadent 16gb ram, maar ik draai dan ook in MacOS nog een Windows mee. En eigenlijk is het dan nog veel te veel maar goed :)
Pagina: 1