Toon posts:

Strepen door beeld afspelen video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu enige tijd een Asus N56VZ laptop en bij het bewegen van beeld (scrollen maar vooral bij films afspelen, snel bewegende beelden) zie ik horizontale "breuken" in het beeld. Ik noem ze broeken, maar het ziet er uit alsof het beeld boven de lijn niet aansluit op het beeld onder de lijn. Als ik mijn laptop op de TV aansluit zie ik het nog veel vaker en duidelijker en zo nu en dan zie je deze "breuk" ook naar boven of beneden bewegen. Het is geen constante lijn, maar meer een flikkerende lijn.

Alle drivers zijn up to date, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Wie weet wel wat het zou kunnen zijn?

Ik zie het voornamelijk in de bovenste helft van mijn beeldscherm en vooral bij (snelle) horizontaal bewegende beelden.

Bijgevoegd twee foto's die ik heb gemaakt tijdens het afspelen van een filmpje op m'n laptop. Hopelijk is het daar duidelijk op te zien.

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/xqvkr3h03/foto_1_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/nj1dc9phv/foto_3.jpg

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Screen tearing (dat is de benaming voor dit euvel) heb ik ook last van. Het is niet alleen ongelofelijk irritant, het vinden van de oorzaak is ook nog 's ongelofelijk lastig. Ik heb na al die jaren de oorzaak nog steeds niet gevonden. Dit zijn dingen die ik geprobeerd heb:

- formatteren en dan een schoon OS erop. Zowel Windows 7, Windows 8 als Linux Mint / Fedora verhielpen bij mij het probleem niet bij mij
- beta drivers uitproberen
- open source alternatieve drivers uitproberen (Xorg op Linux)
- Switchen van browser (Chromium was een hel met scrollen, Firefox loopt nu soepel)
- Switchen van videospeler (MPC-HC, CCCP, VLC media player, GNOME player)
- Video's afspelen in hun orginele aspect ratio, dus niet 16:9 forceren maar gewoon een bestand gebruiken dat van zichzelf al in 16:9 is opgenomen / gerenderd
- Aanzetten van V-Sync of "Deinterlace mode" in de videospeler
- Videokaart een behoorlijke torture test geven (gek genoeg geen tearing ervaren in mijn geval!)

Wellicht helpt één of meerdere van bovenstaande dingen je. Ik heb het kunnen reduceren tot af en toe last hebben in Fedora 20 Heisenbug. :)

edit: wat verder ook nog problemen op kan leveren is als je monitor een andere refreshrate hanteert dan de output van je videokaart. Maar dat zou in principe uit zichzelf al goed moeten gaan met up to date drivers.

[ Voor 10% gewijzigd door G4H op 24-04-2014 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reactie, hier heb ik wat aan! Helaas niet het antwoord waar ik op zat te hopen want het klinkt alsof het niet zo makkelijk te verhelpen is.... Ik ga er induiken! THanks!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 11:44

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ben ik het alleen of zitten bijde lijnen op de zelfde plaats. Mischien een probleempje in de monitor zelf?
en wat G4H zegt, even in ninvidea/ati stuurprogramma kijken en zien wat er uit het lijntje bij de videokaart komt en wat de monitor graag snoept. dit zou volgens mij de meest snelle fix zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Vaak zit het wel op deze hoogte, maar bij sommige films ook lager of hoger, of op meerdere punten tegelijk.

Je tweede opmerking kan ik niet zo goed volgen. Bedoel je het aan fps uit m'n videokaart vs wat mijn beeldscherm (laptop?) gebruikt?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 11:44

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 14:55:
Vaak zit het wel op deze hoogte, maar bij sommige films ook lager of hoger, of op meerdere punten tegelijk.

Je tweede opmerking kan ik niet zo goed volgen. Bedoel je het aan fps uit m'n videokaart vs wat mijn beeldscherm (laptop?) gebruikt?
met de tweede opmerking bedoel ik eigenlijk even kijken naar de refresh rate output. Bijv 1080p @ 60hz misschien dat daar een probleempje zit maar dit gaf G4H ook al aan

Verwijderd

Hier is Vsync in games toch voor? Zet je scherm eens op een hogere of lagere refresh rate? Dat kan wel ergens in Windows.
Pagina: 1