Upgrade van laptop

Pagina: 1
Acties:

• r0bbieronalds
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-02 14:04
Hallo tweakers,

Ik ben opzoek naar een upgrade voor de laptop (Acer Aspire 5630) van mijn vader. Momenteel draait deze op XP maar het is de bedoeling dat deze geupdate wordt naar window7. Ik wil graag het geheugen uitbreiden (van 2 GB naar 4 GB) en eventueel de hardeschijf vervangen, met het idee dat ze voorlopig weer vooruit kunnen. Ze gebruiken de laptop hoofdzakelijk voor wat te internetten en word/excel.

Ik ben benieuwd naar jullie advies over de harde schijf. Wellicht dat jullie ook nog andere tips hebben.

De laptop heeft momenteel een 120 GB 5400 toeren hardeschijf. Is het een meerwaarde om de hardeschijf te vervangen naar een 7200 toeren of wellicht een SSD. Op verschillende forums heb ik gelezen dat een SSD in deze relatief oude webshop weinig zin heeft en dat je beter voor een 7200 toeren harde schijf kunt kiezen.

Graag jullie tips.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Klinkt leuk om er 4GB in te stoppen samen met een SSD, maar is de laptop eigenlijk nog wel zo'n (dure) upgrade waard...

Ennuh, webshop?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Een SSD heeft juist wel zin in een oude laptop. Mijn moeder gebruikt ook nog dagelijks een dergelijke laptop met een SSD erin, ook voor internet en e-mail. Reken er wel op dat je processor dan veel meer te verstouwen krijgt, en dat je geheugen ook snel volloopt. Met 4GB zou dat niet zo'n probleem zijn. Geheugen zou ik proberen tweedehands te kopen, dat is vrij duur nieuw.
Kijk wel even naar de aansluiting die je huidige HDD heeft, als dit IDE/PATA is (zo'n platte brede stekker) heeft een SSD kopen niet zoveel zin, omdat die erg duur zijn. Als het een normale SATA HDD is dan kan het wel. De SSD zal sowieso niet op zijn maximale snelheid werken, maar dit zul je in de praktijk niet tot nauwelijks merken. Een goede SSD is altijd sneller dan een HDD, ook op SATA-150.
Als het wel een SATA HDD is dan is de Crucial M500 120GB een goede keuze.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Windows 7 loopt lekker op 2 GB ram. Zeker als er een ssd gebruikt wordt (loopt mjn netbookje ook op, altijd 1,2 GB RAM in gebruik bij de 32 bits versie). Die kost 100 euro (240 GB) en dat is het zeker waard.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 14:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Eens met hierboven. Ik heb een oude HP laptop met een intel Centrino T7200 uit 2007 of 2008 waar ik nu met een SSD en Windows 8 nog prima mee kan werken. Onder XP met de 5400rpm HDD erin was hij een stuk trager. Dat ding heeft ook 2Gb ram, en dat is voldoende voor wat officewerk (browsen met 10 tabs open, daarnaast verschillende excel en word bestanden open). Ik zou dus sowieso de HDD upgraden naar een SSD, en als je merkt dat het geheugen volloopt kan je er altijd nog extra geheugen in doen. Ik verwacht echter dat het effect daarvan veel minder groot zal zijn dan die van HDD --> SSD

• r0bbieronalds
MartijnLoarne schreef op donderdag 24 april 2014 @ 19:43:
Een SSD heeft juist wel zin in een oude laptop. Mijn moeder gebruikt ook nog dagelijks een dergelijke laptop met een SSD erin, ook voor internet en e-mail. Reken er wel op dat je processor dan veel meer te verstouwen krijgt, en dat je geheugen ook snel volloopt. Met 4GB zou dat niet zo'n probleem zijn. Geheugen zou ik proberen tweedehands te kopen, dat is vrij duur nieuw.
Kijk wel even naar de aansluiting die je huidige HDD heeft, als dit IDE/PATA is (zo'n platte brede stekker) heeft een SSD kopen niet zoveel zin, omdat die erg duur zijn. Als het een normale SATA HDD is dan kan het wel. De SSD zal sowieso niet op zijn maximale snelheid werken, maar dit zul je in de praktijk niet tot nauwelijks merken. Een goede SSD is altijd sneller dan een HDD, ook op SATA-150.
Als het wel een SATA HDD is dan is de Crucial M500 120GB een goede keuze.
Ik heb even gekeken maar de huidige HDD is aangesloten op een SATA 150 (1.0) aansluiting, dit zou dus geen probleem mogen zijn. Heb je naast de Crucial M500 120 GB wellicht ook een tip voor een 64 GB SSD schijf die ook compatibel is?

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Omdat je toch maar SATA-150 hebt is deze ook prima: pricewatch: Kingston SSDNow V300 60GB

• Reepje
  • Niet online
1 tientje goedkoper en veel te krap.
Wil een ssd lekker werken ongeveer 20% ruimte vrij houden. 60 GB zal 55 GB geformateerd opleveren, hou je 45 GB over als je die 20% vrije ruimte aanhoud.

• MartijnLoarne
Juist, die 60-64GB SSD's zijn amper meer interessant. Gewoon een M500 120GB nemen, goede prijs/kwaliteit verhouding en zal een flinke boost geven. Succes!

• r0bbieronalds
Ik ga voor de M500 120 GB en laat voorlopig het intern geheugen op 2 GB staan.

• Reepje
  • Niet online
Let wel op dat je de 32 bits windows erop zet.

Geheugen upgrade is niet nodig (is ook erg duur).

• r0bbieronalds
Ik wilde zojuist de SSD (Crucial M500120 GB) bestellen. Echter zie ik dat er 2 versies zijn:

pricewatch: Crucial M500 mSata 120GB
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

Welke van de 2 versies is geschikt voor mijn laptop? Zover ik kan terugvinden is de pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB een geschikt model, maar ik twijfel nog enigszins.

[ Voor 5% gewijzigd door r0bbieronalds op 28-04-2014 21:10 ]

• MartijnLoarne
Je hebt een gewone nodig, geen mSata.

Pagina: 1