2 kleine SSD's of 1 grote?

Pagina: 1
Acties:

• moret14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-10-2025
Dag Tweakers!

ik sta op het punt om een ssd upgrade uit te voeren voor mijn pc, en ik wilde meer ademruimte dan de 120GB die ik nu voor m'n os en programma's heb. Daarnaast natuurlijk zo snel en zo goedkoop mogelijk, want bijvoorbeeld een map laden op BF4 kost ruim 3 minuten nu, en zo veel geld heb ik niet :P Nu heb ik de Chronos Mushkin 240GB SSD op het oog. De stats zijn sterk, maar in deze review staat dat de write en read snelheden beperkt worden doordat het os erop staat.

Nu kijk ik bij de prijzen van de Chronosserie, en ik zie dat de prijzen van een 60/120GB SDD helemaal niet zo duur zijn. Kan ik bijvoorbeeld een 60GB SSD voor m'n os kopen, en een 120GB SSD voor mijn programma's, en zoja, is dat slim?

Daarnaast las ik net dat de sandforcecontroller puur gemaakt is voor de benchmarks, en niet voor alledaags gebruik. Is het werkelijk zo slecht dat het slimmer is om een andere SSD te kopen, of valt er mee te leven?

• jort99b
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-02 12:13
Sowieso zou ik gewoon een Crucial M500 nemen.
Deze is goedkoper en niet merkbaar langzamer (alleen in benchmarks is ie langzamer).
Ik persoonlijk zou een 240 GB schijf kopen: pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
Dat is een stuk goedkoper en dan hoef je niet te gaan kl*ten (altijd censuren hè ;) ) met verschillende schijven.

• moret14
Hm okay, ik werd dus afgestoten door die write speeds, maar het meeste wordt toch gelezen, dus dat valt wel mee. Dan heeft de M500 een Marvell controller, wat vast wel beter zal zijn dan de sandforce, en stroomuitvalbescherming is altijd nice ;)

Maar als het os en de programma's op 2 verschillende schijven staan, is dat niet merkbaar sneller dan wanneer ze op 1 240GB SSD staan?
En is het werkelijk zo'n moeite (niks mis met subtiel zijn :P ) om die 2 te verdelen over losse schijven?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Even zonder bron, maar logisch geredeneerd zal dat in de praktijk geen drol uitmaken. Een SSD is retesnel met lezen en dan vooral met random-reads, dus waar zit hem dan het snelheidsvoordeel in?

Als ik je goed begrijp heb je nu al een SSD en is die te klein. In dat geval zou ik er denk ik een bijzetten. Niet omdat dat sneller zou zijn, maar wel gemakkelijker. Je OS hou je dan op je huidige SSD en de nieuwe zet je ernaast.

edit: lees je post nog een keer en ik denk nu dat je GEEN ssd hebt. In dat geval zou ik ervoor kiezen 1 SSD te monteren. Doe dan wel een goeie aub. Of - no offence voor Chronos - een die een bewezen staat van dienst heeft, bv de Crucial. No goedkoper ook.

[ Voor 23% gewijzigd door P_Tingen op 24-04-2014 20:00 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:13
Houd er ook rekening mee dat een grote ssd sneller is dan een kleine.

• moret14
Oke, ik heb nu een 320GB WD blue uit een oude pc, wat op dit moment verreweg de zwakste schakel is in mijn rig. Dus welke ssd ik ook neem, ik zal waarschijnlijk het snelheidsverschil als gigantisch ervaren. En ik heb nog een externe hardeschijf voor alle films en muziek en overige data, dus dan kan ik gerust de 240GB M500 nemen, voor OS en programma's, en dat zou dan de beste optie zijn lijkt me.. :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Een grotere SSD is sneller en een legere SSD is ook sneller, dus altijd een grote nemen omdat je dan meer ruimte vrij hebt en je dus hogere snelheden haalt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
moret14 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:15:
dus dan kan ik gerust de 240GB M500 nemen, voor OS en programma's, en dat zou dan de beste optie zijn lijkt me.. :)
Ja, dat is de beste optie.

(maar het kan beter: een 480 GB M500 :P )

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Reepje schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:20:
[...]

Ja, dat is de beste optie.

(maar het kan beter: een 480 GB M500 :P )
Baas boven baas.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• DeLuXo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-01-2024
Kan nog steeds vele malen gekker. 8)7
Pagina: 1