Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-10 12:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Binnenkort (begin mei 2014) zal een illustere mijlpaal bereikt worden. Veel van de populaire Butterfly Labs ASIC's zullen met de volgende BTC complexity onder het nulpunt zakken, althans voor de Nederlandse markt. Daar waar de meeste (kleine) units momenteel nog maar tientallen centen per dag genereren, zullen deze devices bij de volgende complexity een verlies van een paar cent per dag gaan maken.

Een rekenvoorbeeld:
Unit type: Butterfly Labs 60 Gh/s
Opgenomen vermogen: 270 Watt
BTC difficulty: 6.978.842.650
BTC dagopbrengst: 0.0043 BTC (€ 1,52 huidige koers)
Stroomkosten per dag: (€ 0,23 / KWh * 0,27 * 24): € 1,49
Netto winst per dag (€ 1,52 - € 1,49) = € 0,03

Met de nieuwe difficulty (ongeveer +19.78%) ziet het plaatje er zo uit:
BTC difficulty: 8.359.257.726
BTC dagopbrengst: 0.0036 BTC (€ 1,27 huidige koers)
Netto winst per dag (€ 1,27 - € 1,49) = € -0,22

Het zat er natuurlijk aan te komen met de bijna exponentiele groei van de difficulty de laatste tijd:

Afbeeldingslocatie: http://bitcoin.sipa.be/speed-small-lin.png

Bij de introductie van de ASIC miners hebben veel mensen geprobeerd op de Bitcoin wagen te springen en hebben peperdure miners lopen bestellen, vrijwel altijd in backorder. Bovengenoemd apparaat in het rekenvoorbeeld, de Butterfly Labs 60Gh, stond als ik me niet vergis voor meer dan USD 2000 in de boeken. De geprojecteerde winsten waren ook enorm, maar zoals velen weten heeft het maanden geduurd voordat de distributie op gang kwam. In de tussentijd was het landschap al dusdanig veranderd dat niet veel mensen hun aanschafwaarde hebben terugverdiend. Daar komt nog eens bij dat de ASIC hardware fabrikanten waarschijnlijk de markt hebben bewerkt door eerst een tijdje "proef" te draaien alvorens de units uit te leveren.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren in de Nederlandse markt met betrekking tot ASIC miners. Als ik nu op eBay en Marktplaats kijk, dan worden er units van honderden euro's aangeboden die in feite nooit meer winst kunnen maken. Het zijn als het ware peperdure boekensteunen die je (als je zoveel mogelijk geld in je zak wil houden) maar beter niet kan aanzetten. Eigenaren hebben er vaak duizenden euro's voor betaald en willen op z'n minst een paar honderd euro terugzien. De feitelijke / objectieve waarde van de apparaten is heel laag, omdat ze maar voor één ding gemaakt zijn en ze deze taak niet meer naar behoren kunnen uitvoeren. Met een dikke videokaart kun je tenslotte eventueel nog spelletjes spelen. Het kan bijna niet anders dan dat deze markt snel op z'n gat ligt en mensen hun apparaten aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.

In het buitenland, speciaal op plaatsen waar de stroom heel erg goedkoop is, zal dit moment nog even op zich laten wachten. Maar dat het er ook daar snel aankomt lijkt een gegeven.

En dan rijst de vraag, wat nu? Gaat de difficulty over tijd enigszins afzwakken, stabiliseren of zelfs devalueren? Zijn er nog opties voor de "gewone man" om Bitcoins te minen? Of wordt het een leuke verliesgevende hobby voor de technisch geïnteresseerden? Misschien zijn er andere cryptocoins (SHA256) die met dezelfde hardware nog steeds rendabel te minen zijn?

Wat is jullie mening over deze ontwikkelingen?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De techniek van Bitcoins is toch helemaal niet dat het makkelijker word om te minen, of heb ik dat verkeerd begrepen. Ben geen expert hoor, maar dat dacht ik. Ik denk dat als je een Asic miner had dat je gewoon de lul bent. Maar het kan inderdaad ook zo zijn dat er een andere cryptocoin met dezelfde hardware gemined kan worden, en dan word die uiteraard populair waardoor de difficulty omhoog gaat, en dan zit je weer met precies dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:50

two

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Als je vertrouwen hebt dat de koers weer omhoog gaat is het slim om nu te kopen, zeker als je rekening houdt met de goedkope prijzen van deze ooit zo dure ASIC miners.

Je moet natuurlijk wel vertrouwen hebben in de bitcoin dat de prijs per BTC zal stijgen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mimang schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:49:
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Als je vertrouwen hebt dat de koers weer omhoog gaat is het slim om nu te kopen, zeker als je rekening houdt met de goedkope prijzen van deze ooit zo dure ASIC miners.

Je moet natuurlijk wel vertrouwen hebben in de bitcoin dat de prijs per BTC zal stijgen.
Houd de stijging van de difficulty niet gelijke tred met de stijging van de waarde? Dan word het nooit meer rendabel met dezelfde hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:50

two

Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:50:
[...]

Houd de stijging van de difficulty niet gelijke tred met de stijging van de waarde? Dan word het nooit meer rendabel met dezelfde hardware.
Nee, als er meer mensen gaan minen wordt de difficulty sneller aangepast. En de difficulty gaat omhoog zodra er meer wordt gemined. Hoe hoger de prijs van de bitcoin des te meer mensen er zullen minen. Maar de difficulty hoeft niet gelijk te stijgen met de prijs.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mimang schreef op donderdag 24 april 2014 @ 18:56:
[...]

Nee, als er meer mensen gaan minen wordt de difficulty sneller aangepast. En de difficulty gaat omhoog zodra er meer wordt gemined. Hoe hoger de prijs van de bitcoin des te meer mensen er zullen minen. Maar de difficulty hoeft niet gelijk te stijgen met de prijs.
Nee okee, maar als het dus meer waard word word het dus gelijk populairder waardoor de difficulty harder stijgt. Dan is het dus maar heel kort rendabel om te minen en moet je continu in de gaten houden of je wel of geen winst maakt. Of begrijp ik dat nu verkeerd? Zoals gezegd, ik weet er niet enorm veel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Bij bitcoins wordt er telkens gekeken naar de rekentijd. Over een bepaalde hoeveelheid berekeningen zou ongeveer 10 minuten gedaan moeten worden. Wordt de processing power te hoog en wordt deze tijd te kort, dan wordt het weer moeilijker gemaakt om terug te komen op 10 min.

Als de bitcoins ineens een stuk meer waard worden kun je je geld verdienen, maar als dat betekend dat er enorm veel mensen gaan minen wordt het weer moeilijker gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:23

Garyu

WW

Het wordt met stijgende difficulty natuurlijk toenemend minder interessant om te minen. Dan is de vraag wat de door jou verwachte toekomstige waarde van BTC is, of je het risico van de investering van stroomkosten nog wil doen..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Garyu, dan kun je ze beter gewoon kopen. Dat is immers goedkoper als je geld verliest door te minen. Zit je ook nog eens niet in de hitte en de herrie deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Bitcoin miners zorgen nog steeds voor warmte. Ik vraag me af hoeveel iemand kan verdienen door miners voor een flink lagere prijs te verkopen aan mensen als een "electrische verwarming", maar die alleen werkt als er een Wi-Fi verbinding wordt gemaakt en met een hardcoded mining-pool adres. Niet de moeite waard voor mensen om individueel te modificeren voor zichzelf, maar op grote schaal wel geld terug verdient.

Met huidige machines misschien niet optimaal, maar ik vraag me af of er een in theorie een ontwerp mogelijk is dat winstgevend kan zijn.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 18:29
Denkt even terug aan het verleden; er was een turning point dat zelfs cpu minen voor btc een beetje achterlijk was, (zo weinig inkomsten, 'slechts' een block per 4 dagen), een moment dat gpu minen niet rendabel was. (btc .4 $ of zo), en nu is er een moment dat doorminen op een asic niet rendable lijkt. Ik stop niet meer met minen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
iDaniel schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:00:
Garyu, dan kun je ze beter gewoon kopen. Dat is immers goedkoper als je geld verliest door te minen. Zit je ook nog eens niet in de hitte en de herrie deze zomer.
Mjah, dat is zo'n beetje mijn punt. Natuurlijk kun je speculeren met de in- en verkoop van BTC. Maar dan verschilt het niet zoveel met aandelen of beleggen in edelmetaal. Ik ben juist benieuwd naar de toekomst in het minen van de (bit)coin en "compatible" altcoins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het minen van [insert whatever cryptocurrency] zal altijd slechts marginaal winstgevend zijn. De waarde zal namelijk altijd asymptotisch de energiekosten benaderen die het kost om ze op de efficiëntste hardware op dat moment te minen. Je hebt slechts tijdelijk een voorsprong als die nieuwste efficiënte hardware beperkt beschikbaar is. Zo werk nu eenmaal een vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Topicstarter
Biersteker schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:42:
Denkt even terug aan het verleden; er was een turning point dat zelfs cpu minen voor btc een beetje achterlijk was, (zo weinig inkomsten, 'slechts' een block per 4 dagen), een moment dat gpu minen niet rendabel was. (btc .4 $ of zo), en nu is er een moment dat doorminen op een asic niet rendable lijkt. Ik stop niet meer met minen.
Okay, in die gedachte is het dus volgens jou wachten op de "opvolger" van de huidige ASICs? De transitie van CPU naar GPU was een revolutie, evenals de transitie van GPU naar ASIC (factor 100 snelheidsverbeteringen). Maar nu we in het ASIC stadium zitten, zie ik niet snel weer een revolutie, meer een evolutie of doorontwikkeling binnen de ASIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 19:03

Rannasha

Does not compute.

DexterDee schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:07:
[...]

Okay, in die gedachte is het dus volgens jou wachten op de "opvolger" van de huidige ASICs? De transitie van CPU naar GPU was een revolutie, evenals de transitie van GPU naar ASIC (factor 100 snelheidsverbeteringen). Maar nu we in het ASIC stadium zitten, zie ik niet snel weer een revolutie, meer een evolutie of doorontwikkeling binnen de ASIC.
Er zullen geen gigantische sprongen meer komen zoals CPU->GPU of GPU->ASIC. ASICs worden steeds efficienter, maar hoe geavanceerder ze worden, hoe meer ASIC-fabrikanten moeten concurreren voor productie-capaciteit in de fabs met fabrikanten van CPUs/GPUs/SOCs. Tot nu toe konden ASICs gemaakt worden met oudere apparatuur, waardoor snelle vooruitgang geboekt kon worden. Die rek is er nu grotendeels uit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1