HDMI splitter + HDMI --> 3.5 jack mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
Probleem
Ik heb een nieuwe monitor gekocht: pricewatch: BenQ BL2410PT Zwart. Welke een zakelijke monitor betreft zonder HDMI ingang, maar met DVI/vga/Displayport. Prima voor m'n PC uiteraard, maar niet voor andere bronnen. Een HDMI only device zonder analoge aansluiting, is alleen mogelijk aan te sluiten via een passieve HDMI --> DVI converter. Maar dit zonder geluid uiteraard.

Mogelijke goedkope oplossing?
Nu zat ik te kijken naar een goedkope HDMI audio splitter op Ebay.org. Maar de goedkoopste was deze van €28,-
Dus mijn volgende oplossing is om een deze HDMI --> vga + audio te combineren met een HDMI splitter.
Wat denken jullie zou dit gaan werken of is er een andere mogelijkheid audio toch werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Als je bron geen HDCP gebruikt zou dit kunnen werken. Maar hoe de kwaliteit is kan ik niet over oordelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Werken die HDMI naar vga + 3.5 jack wel? En zo ja waarom zijn deze niet net zo goedkoop te vinden in de vorm van HDMI naar DVI + 3.5 jack? (of kijk gewoon verkeerd...)

Ik vond het trouwens wel raar dat schermen geen audio door DVI ondersteunen, in feite is HDMI hetzelfde als DVI, alleen wordt binnen de zelfde kabel ook geluid meegestuurd. Of zie ik dit verkeerd? :? (mijn scherm ondersteund wel geluid via Displayport namelijk)

[ Voor 7% gewijzigd door Bliksem B op 24-04-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)
HDMI geeft AFAIK digitaal audio signaal mee, wat je niet zonder decoder kan omzetten naar analoog.

[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 24-04-2014 21:20 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkessels87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 21:08
http://nl.eetgroup.com/CableGuide

Hier kun je bijna alle mogelijkheden uitzoeken/uitsluiten...

Mocht je hier niet kunnen slagen dan is de kans dat het mogelijk is zeer gering!

Echter: http://www.adafruit.com/b..._pi-raspberrypi-and-more/ Blijkbaar toch mogelijk.... excuus

RP of niet... het zou moeten werken... techniek = techniek.

Terug komend op je vraag: Ja het kan maar veel goedkoper ga je waarschijnlijk niet slagen! TIP volgende keer beter onderzoeken naar wat je daadwerkelijk nodig acht. }:O

[ Voor 87% gewijzigd door johnkessels87 op 24-04-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
johnkessels87 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:21:
Terug komend op je vraag: Ja het kan maar veel goedkoper ga je waarschijnlijk niet slagen! TIP volgende keer beter onderzoeken naar wat je daadwerkelijk nodig acht. }:O
Ik heb scherm gekocht vooral voor de ergonomische aspecten en voor de goede beeldkwaliteit. Aangezien ik hem primair voor m'n pc gebruik is hdmi niet een vereiste. Daarnaast is DVI eigenlijk ook wel voldoende icm hdmi--> DVI adapter.
Alleen ik zit dus vast richting de toekomst te kijken, waarbij ik dus vast wel af en toe een gameconsole ga aansluiten. In dat geval moet ik dus rare fratsen gaan uithalen om toch geluid er uit te krijgen. (en ja het scherm heeft HDCP).

Terugkomend op de VGA splitter. icm HDMI splitter. Er van uit gaand dat het vga gedeelte werkt, kan de HDMI splitter wel het signaal dubliceren? Dit wordt namelijk niet duidelijk vermeld op de verkooppagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 21:12
Volgens mij is het geluid maar lastig uit een HDMI te pulken - ik heb zelf ook een kastje op ebay besteld dat het voor me zou moeten doen, maar die is nog niet binnen, dus ik kan geen gebruikservaring delen. Was inderdaad rond de €30. Ik had het nodig om een raspberry PI digitaal aan mijn 5.1-set te kunnen hangen zonder dat de TV aan moest staan om "passthrough" te leveren.

Volgens deze site:

http://www.hdmi-kabels.com/audio-uit-hdmi-kabel-halen/

...ligt het nou eenmaal aan de techniek van HDMI dat het geluid er niet eenvoudig uit te splitten is, en zit je daarom aan van die kastjes vast. Verdubbelen van HDMI is daarentegen gewoon een kwestie van elk pinnetje aan een Y-stukje zetten, dat is dus technisch wél haalbaar.

Wat mij als eerste deed denken dat het wel technisch onmogelijk zou zijn om HDMI goedkoop in een digitale audio om te zetten, was het feit dat er op eBay niets goedkoops te vinden was. Want er is vast een of andere natuurwet die zegt dat als iets bestaat, dat het dan voor $4 met gratis verzendkosten uit Taiwan te bestellen is via eBay.

Noot: ik wou per se digitaal geluid. Die accessoire hier boven lijkt wél te zijn wat je zoekt. Mijn verhaal is vooral voor geïnteresseerden die HDMI naar digitaal willen splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:54

FCC

Op mijn werk gebruiken we deze converters om laptops met Displayport op een HDMI-tv aan te sluiten (audio en video). Misschien werken ze ook de andere kant op..

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bliksem B schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:06:
Alleen ik zit dus vast richting de toekomst te kijken, waarbij ik dus vast wel af en toe een gameconsole ga aansluiten. In dat geval moet ik dus rare fratsen gaan uithalen om toch geluid er uit te krijgen. (en ja het scherm heeft HDCP).
Zou je dan niet beter kunnen afwachten of die gameconsole tegelijkertijd met z'n hdmi-out ook over een losse (bijv analoge) geluidsaansluiting zijn geluid uit kan sturen?

Zo ongebruikelijke feature lijkt me dat niet eens. En dan kan je gewoon met een hdmi -> dvi converter je monitor aansluiten en via die losse aansluiting in het apparaat zelf het geluid regelen.

Ik zou geen onnodige moeite doen als het mogelijk helemaal niet nodig blijkt te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Ik zou geen onnodige moeite doen als het mogelijk helemaal niet nodig blijkt te zijn :P
Daar heb je helemaal gelijk in ;). Maar ik was wel vast nieuwsgierig naar de mogelijkheden. In ieder geval de mogelijkheden zijn er. Misschien dat ik die HDMI --> vga + geluid maar bestel voor de zekerheid. Altijd handig om te hebben voor andere VGA only schermen en 1080p via VGA aansluiten is ook goed te doen bij gebrek aan beter ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkessels87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 21:08
Bliksem B schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:06:
[...]
Terugkomend op de VGA splitter. icm HDMI splitter. Er van uit gaand dat het vga gedeelte werkt, kan de HDMI splitter wel het signaal dubliceren? Dit wordt namelijk niet duidelijk vermeld op de verkooppagina.
Wanneer je HDMI signaal hebt verkregen zou het mogelijk moeten zijn dit signaal te dupliceren. Digitaal zou namelijk 0/1 tot oneindig moeten wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Dan is de gehele idee van een goedkope oplossing weg en kan ik beter m'n huidige scherm inleveren en 1 halen van €300,- die zowel goede beeldkwaliteit heeft als een HDMI.

Beste oplossing momenteel:
  • HDMI naar vga + geluid voor €4,92 via ebay. Vervolgens HDMI source op VGA poort aansluiten, waarom moeilijk doen ;) ? Kwalitietsverlies voor 1080p lijkt me nihil, hangt natuurlijk wel van de kwaliteit van de converter af.
    Nadeel: Geen HDCP wat dus een probleem is voor de PS4 en Blurayspeler, maar niet voor andere consoles.
  • HDMI audio splitter / extrator voor €26,48 via ebay. Dit zorgt voor iets beter beeld en waarschijnlijk ook voor iets beter geluid dit ivm de chipset schat ik. Met als toevoeging toslink/spdif aansluiting voor surround.
Tevens wil nog even mijn frustraties uiten richting monitorfabrikanten, is het nou zo moeilijk om audio te ondersteunen via DVI? Zelf voor zakelijke schermen lijkt HDMI mij toch erg handig! Vooral omdat de meeste laptops dit hebben en losse geluidskabels nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Bliksem B op 08-05-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Dvi = video interface en ondersteunt geen audio, niet de schuld van monitor fabrikanten. Voor wat jij wil is hdmi bedacht ;). Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het verloopje waarnaar je linkt gaat werken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Jag schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 18:53:
Dvi = video interface en ondersteunt geen audio, niet de schuld van monitor fabrikanten. Voor wat jij wil is hdmi bedacht ;). Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het verloopje waarnaar je linkt gaat werken trouwens.
Ja ik weet wat DVI is, maar er zijn wel fabrikanten die het ondersteunen. Het enige wat HDMI doet is DVI combineren met audisignalen. Er worden net zoveel draden gebruikt als bij DVI alleen een paar draden dragen ook audio, vandaar dat ATI HDMI ondersteund op DVI poorten (met een verloopstukje naar HDMI, maar je kunt net zo goed een DVI kabel gebruiken en daarop een verloopstukje zetten. Just saying....

Ik denk dat het verloopje wel werkt, maar de vraag is of de kwaliteit fatsoenlijk is :p .
Jag schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 00:57:
Een verloopje werkt alleen als er dus ook een analoog vga signaal op de hdmi poort staat. Dat lijkt me niet officieel.
Dat klopt helemaal! Maar dit betreft een actieve converter, lees ook ff de beschrijving op de abay pagina. Niet de beste kwaliteit, maar het is iets :D. Voor kwaliteit check dit filmpje: YouTube: Cheap VGA Solution for Raspberry Pi

[ Voor 23% gewijzigd door Bliksem B op 09-05-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Een verloopje werkt alleen als er dus ook een analoog vga signaal op de hdmi poort staat. Dat lijkt me niet officieel.
Pagina: 1