• DaV3rb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-01 17:14
Goedenavond,

vorig jaar had ik een pc met asrock P67 Extreme4 Gen3 met een i5 2500k, zelf gebouwd aan de hand van een best buy guide. Niet overclocked. Ik vond dat ik een te zware psu erin had zitten (750 watt). Ik had dat wattage niet nodig en besloot een seasonic 520 Watt erin te zetten.

Makkelijk, voeding eruit, voeding erin. In een vlaag van verstandsverbijstering 8)7 heb ik toen de voeding met een kabel verbonden met de CHA_FAN1. Na controle van alle kabels vond ik dit nog steeds een goed idee en zette de pc aan.

PC ging aan en eigenlijk direct weer uit. Ik meende een beetje een brandgeur te ruiken. Ging speuren, zag mijn fout en sloot de kabels op de juiste manier aan. Probeerde de pc weer aan te zetten, pc startte op, fans gingen aan voor een paar seconden. Fans gingen weer uit, fans bleven daarna aan en uit gaan, totdat ik de psu uitzette.

Ben toen stuk voor stuk de onderdelen gaan controleren. Gpu van het moederbord gehaald, hdd ontkoppeld, geheugen uit de slots gehaald. Alleen moederbord en cpu met de psu verbonden en 1 fan, zelfde resultaat, fan aan en uit, ging door totdat ik de psu uitschakelde.

psu gechecked met paperclip en een fan, fan bleef constant draaien. psu in orde.

Eindconclusie voor mij met mijn beperkte kennis van pc's en wat ik kon terugvinden op internet, cpu of moederbord kapot. Waarbij ik neigde naar het moederbord, daar had ik naar mijn idee een kortsluiting doen ontstaan.

Gebaseerd op een andere tweakers.net best buy guide toen maar een andere pc gebouwd, ik wilde toch naar iets kleiners toe.

Ik heb het moederbord en de cpu nog steeds in huis liggen, inmiddels uit elkaar gehaald en de processor zit weer netjes in zijn oude verpakking.

Mijn vraag na dit lange verhaal.
Ik wil voor mijn vriendin voor niet al teveel geld haar pc upgraden. Ik heb hierbij de gedachte de i5 2500k te gaan gebruiken voor deze upgrade, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat het moederbord het destijds begaf.

Is dit een goed plan of kan ik dit maar beter niet doen? Na veel naspeuring alsnog op het internet zowel op nederlandse en engelse sites kan ik niet meer terugvinden dat zo een beetje de enige manier om de processor te controleren is om deze in een ander moederbord te stoppen en dan de boel opstarten.

De i5 ziet er goed uit aan de onderkant en de cpu slot is ook onbeschadigd.

Of kan iemand mij vertellen of dat ik waarschijnlijk toch goed zit met mijn gedachte dat het moederbord is beschadigd en dat ik de i5 gewoon kan gebruiken?

Hoop dat dit voldoende info is om er een antwoord op te kunnen geven.

mvg

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Is even wat totaal anders...
Probeer het nog eens?

En ja, een 2500K komt nog prima mee!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:16
Welke kabel heb je aangesloten op de CHA_FAN?

Zo te horen heb je inderdaad het een en ander gefrituurd. Ik weet het niet zeker, maar als de onderkant van de CPU (de contactjes zeg maar) er nog goed uitziet heb je kans dat deze gewoon gaat werken. Hoewel kortsluiting en dergelijke zeker fataal kunnen zijn voor een CPU gaan ze over het algemeen niet snel stuk.

Wat ik zou doen is even iemand in de buurt opzoeken met een geschikt moederbord en even vragen of je die CPU mag proberen. Misschien is er wel een Tweaker die je hiermee kan helpen.

Laatste vraag, ik begrijp niet goed waarom je je voeding hebt vervangen voor een zwakker exemplaar. Welke videokaart(en) draaide je? Voedingen hebben een bepaalde belasting nodig om echt efficient te kunnen werken en hoewel 750w aan de zware kant is zou het toch wel geschikt zijn geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door Tom. C op 24-04-2014 02:48 ]

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Tom. C schreef op donderdag 24 april 2014 @ 02:46:
Laatste vraag, ik begrijp niet goed waarom je je voeding hebt vervangen voor een zwakker exemplaar. Welke videokaart(en) draaide je? Voedingen hebben een bepaalde belasting nodig om echt efficient te kunnen werken en hoewel 750w aan de zware kant is zou het toch wel goed moeten werken.
Ik heb zo'n gevoel dat het geen A-merk was ;)

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:16
Thomg schreef op donderdag 24 april 2014 @ 02:48:
[...]

Dan was 750w ook niet aan de zware kant. :+

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:17

Jimbolino

troep.com

Thomg schreef op donderdag 24 april 2014 @ 02:45:
En ja, een 2500K komt nog prima mee!
Volgens mij heb je de TS niet goed gelezen.
Hij vraagt of het nog waarschijnlijk is dat zijn CPU nog werkt, nadat hij zijn mobo heeft laten roken.
Dus niet of een 2500K nog mee kan of niet...

Uit mijn persoonlijke ervaring, heb ik geleerd dat een CPU niet zomaar kapot gaat als er rook uit het moederbord komt.
Echter kun je het niet 100% zeker weten, zonder hem in een ander mobo te stoppen.

Mijn advies: Koop een nieuw mobo waar hij op kan, test hem met een voeding en geheugen uit je huidige pc. Werkt het niet, stuur het mobo binnen 7 dagen terug ivm koop op afstand.
Is misschien niet zo netjes, maar bespaard je wel een boel kosten.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Jimbolino schreef op donderdag 24 april 2014 @ 03:06:
[...]

Volgens mij heb je de TS niet goed gelezen.
Hij vraagt of het nog waarschijnlijk is dat zijn CPU nog werkt, nadat hij zijn mobo heeft laten roken.
Dus niet of een 2500K nog mee kan of niet...

Uit mijn persoonlijke ervaring, heb ik geleerd dat een CPU niet zomaar kapot gaat als er rook uit het moederbord komt.
Echter kun je het niet 100% zeker weten, zonder hem in een ander mobo te stoppen.

Mijn advies: Koop een nieuw mobo waar hij op kan, test hem met een voeding en geheugen uit je huidige pc. Werkt het niet, stuur het mobo binnen 7 dagen terug ivm koop op afstand.
Is misschien niet zo netjes, maar bespaard je wel een boel kosten.
Hmm, ik haalde als achterliggende toon uit de tekst van "is het het überhaupt nog wel waard", blijkbaar teveel over doorgedacht.

Bij rook is het toch vaak de moederbord...
Heb ook een asus 775 plankje om zeep geholpen met rook en al, afgedankt.
2 jaar later weer teruggevonden en geprobeerd te booten, lo and behold, het werkte gewoon weer :9

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

2500k is passmark score 6507, dat is degelijk
2500k overclocked op 4500Mhz passmark +-8000, heel degelijk :)

Dus ja. das wel goed nog hoor.

★ What does that mean? ★

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DaV3rb schreef op donderdag 24 april 2014 @ 02:31:
[...]

Makkelijk, voeding eruit, voeding erin. In een vlaag van verstandsverbijstering 8)7 heb ik toen de voeding met een kabel verbonden met de CHA_FAN1. Na controle van alle kabels vond ik dit nog steeds een goed idee en zette de pc aan.
Verstandsverbijstering inderdaad 8)7
[...]

psu gechecked met paperclip en een fan, fan bleef constant draaien. psu in orde.
Kort door bocht alarm!!!

Een PSU moet 3.3V, 5V en 12V leveren en dat kunnen doen met hoge nauwkeurigheid bij stevige belasting. Wat je hier gedaa hebt is iets wat totaal niet nauw luistert qua voltage (zo'n fan kun je op vrijwel ieder voltage nog laten draaien) en nauwelijks de boel belast aangesloten.

Enige conclusie: er komt *iets* uit de 12V lijn (of iig een ervan, zo'n zware voeding heeft er meestal twee namelijk). Of het ook correct en stabiel is weet je niet, ook niet of de andere lijnen goed werken. Gezien je feitelijk moederbord en voeding kortgesloten hebt zou ik schade aan voeding allerminst uitsluiten, ook niet als een aangesloten fan nog beetje draait :o
Eindconclusie voor mij met mijn beperkte kennis van pc's en wat ik kon terugvinden op internet, cpu of moederbord kapot. Waarbij ik neigde naar het moederbord, daar had ik naar mijn idee een kortsluiting doen ontstaan.
Geroosterd moederbord staat inderdaad als paal boven water.
Gebaseerd op een andere tweakers.net best buy guide toen maar een andere pc gebouwd, ik wilde toch naar iets kleiners toe.

[...]

Is dit een goed plan of kan ik dit maar beter niet doen? Na veel naspeuring alsnog op het internet zowel op nederlandse en engelse sites kan ik niet meer terugvinden dat zo een beetje de enige manier om de processor te controleren is om deze in een ander moederbord te stoppen en dan de boel opstarten.

De i5 ziet er goed uit aan de onderkant en de cpu slot is ook onbeschadigd.

Of kan iemand mij vertellen of dat ik waarschijnlijk toch goed zit met mijn gedachte dat het moederbord is beschadigd en dat ik de i5 gewoon kan gebruiken?

Hoop dat dit voldoende info is om er een antwoord op te kunnen geven.
Nope. Enige manier om zekerheid te krijgen is om het daadwerkelijk te testen. Nare daarbij is dat sommige soorten beschadiging aan CPU ook een nieuw moederbord om zeep kunnen helpen. Kans daarop is in mijn ervaring behoorlijk beperkt, ik heb honderden CPUs door de jaren heen op moederborden gezet en hooguit een of twee keer ook maar het vermoeden gehad dat CPU het bord iets aangedaan heeft.

Ik zou zelf een zo goedkoop mogelijke So1155 bord op de kop tikken (je gaat hier toch niet mee OCen of andere ongein waardoor iets boven absolute minimum meerwaarde heeft) en dan daar de i5 2500K op prikken. Goede kans dat dat goed gaat. Kleine kans dat CPU dood is. Zeer kleine maar nonzero kans dat dode CPU je bord ook meetrekt. Nouja, in dat geval pech gehad maar tenminste maar paar tientjes kwijt,

Oslik blyat! Oslik!

• DaV3rb
Thomg schreef op donderdag 24 april 2014 @ 02:48:
[...]

een Sapphire HD6950

• DaV3rb
Bedankt voor de reacties, ik ga eens kijken naar een goedkoop 1155 bord en dat uitproberen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Err, ik had het over de voeding :+

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

CHA_FAN is de fanaansluiting voor 't chassis, volgende mij past daar precies met een beetje wurmen een floppy-aansluiting op.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• DaV3rb
Thomg schreef op donderdag 24 april 2014 @ 15:05:
[...]

Err, ik had het over de voeding :+
ah, ok :) , was een corsair tx750.
NLBUURMAN schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:09:
CHA_FAN is de fanaansluiting voor 't chassis, volgende mij past daar precies met een beetje wurmen een floppy-aansluiting op.
was de "snelle" uitleg, volgens mij had ik voeding verbonden met de fans van de carbide 500, en die ook weer verbonden met die aansluiting.
Pagina: 1