AMD equivalent GTX 760

Pagina: 1
Acties:

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hallo,

Ik ben op zoek naar een AMD videokaart die ongeveer gelijk is qua prestaties en prijs van een GTX 760, ongeveer €200 dus.

Dit omdat ik een moederbord heb wat alleen ATI crossfire ondersteunt en later nog een tweede kaart wil toevoegen om de prestaties te verhogen. Ik zou liever in 1 keer een krachtigere kaart kopen, maar dat gaat niet i.v.m. huidig budget en ik weet niet hoelang het kan duren voordat dat budget groter wordt.

Omdat ik geen ervaring heb met dubbele videokaarten, nog de vraag:
In hoeverre verhoogt het de prestaties als ik later nog een tweede kaart installeer?
En hoeveel extra watt heb ik daar voor nodig?

Dit is de huidige pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 144,98€ 144,98
1ASRock B75 Pro3-M€ 47,29€ 47,29
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master K380€ 36,95€ 36,95
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 66,-€ 66,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,31€ 13,31
1XFX Pro 550W€ 51,-€ 51,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 527,98

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je moederbord en voeding zijn niet erg geschikt voor een tweede videokaart, ik zou die optie dus laten varen.
Waarschijnlijk kun je tegen de tijd dat je 200 euro kaart niet meer voldoet hem beter verkopen en vervangen door een nieuwe.

Maar los daarvan kun je kijken naar de: 7950<280<7970<280X.
http://tweakers.net/categ...mdqYWYJoUA8c3MzA6XY2tpaAA
De 760 zit rond 7950/280 niveau, de 7970/280X zijn 10-20% sneller.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 24-04-2014 00:02 ]

• Bombaclat
  • Niet online
Oh komt dat doordat hij maar 1x pci-e 3.0 heeft? Dacht dat het er 2 dezelfde waren, maar die andere is dus 2.0

Ik snap niet waarom er dan ATI crossfire op zit

[ Voor 18% gewijzigd door Bombaclat op 24-04-2014 01:43 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Over de videokaart: bij de nieuwe reeksen kun je kiezen tussen R9 270X of R9 280, de ene is wat goedkoper dan een GTX 760 de andere duurder en de prestaties verhouden zich ook zo ongeveer. Je zou ook een HD 7950 of HD 7970 ergens op de kop kunnen tikken.

Crossfire is voor jou te doen hoor. PCIe 2.0 heeft grofweg de helft van de bandbreedte van PCIe 3.0, maar dat betekent niet dat de prestaties dan ook de helft zijn. Je verliest wel wat performance tegenover Crossfire op twee maal PCIe 3.0 x16, maar je wint nog wel veel meer dan wanneer je 1 videokaart gebruikt. Dat PCIe 2.0 x16 slot is elektrisch wel maar een x4 slot, wat vergeleken met PCIe 3.0 x2 zou zijn dan. Ik schat dat je 25% performance opoffert hiermee, waarschijnlijk minder, heb al tests gezien waarbij videokaarten in x1 slots gestoken werden. Dat is dus wel wat performance weggegooid, als je dat zonde vindt, kun je eens rondkijken voor een goed socket 1155 moederbord. Genoeg mensen die nog overstappen van Sandy Bridge of Ivy Bridge naar Haswell.

Heel veel moederborden die wel meerdere PCIe 3.0 x16 slots hebben, splitsen ze die op naar x8 bij Crossfire of SLI (bv de MSI Z87-G45 heeft 16,0,0; 8,8,0 of 8;4;4: http://www.msi.com/produc...GAMING.html#specification), twee van die "x16" slots, werken dus ook nooit op x16.

• Bombaclat
  • Niet online
Thanks voor de uitgebreide reactie, ik begin er steeds meer van te begrijpen. Stel ik zou 2 keer R9 270X in dit moederbord doen, op welk niveau zou ik dan ongeveer zitten qua prestaties? bijvoorbeeld in verhouding met GTX 770?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een 2 x 270x in Crossfire is een leuke setup.
http://www.tweaktown.com/...in-crossfire/index10.html

YouTube: R9 270X With & Without X-fire REAL WORLD PERFORMANCE @2560X1440p

En het maakt echt niet uit of je op PCI-E 2.0 8 of 16x draait om over 3.0 nog maar te zwijgen, ik geloof dat er een aardig aantal tests gedaan zijn waar ze b.v. delen van de kaart afplakken om zo PCI-E 1x/2x/4x/8x te emuleren.

Maar ik moet zeggen dat ik in jouw geval voor een 290 zou gaan, stel dat je dan alsnog een extra kaart bij zou willen plaatsen heb je veel meer ruimte over.

En op je 2 x 270x vs GTX770 vraag, kijk naar de Tweaktown benchmarks ik denk dat het daar wel duidelijk in is.

[ Voor 20% gewijzigd door prutser001 op 24-04-2014 10:42 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Die test waarbij de kaart afgeplakt werd om PCIe 1x/4x/8x/16x te simuleren heb ik ook gelezen, maar vind ik niet meteen terug. Het was wel op Tom's Hardware. Ik vond nu deze test op HardOCP om te vergelijken tussen PCIe 3.0 en 2.0:
http://www.hardocp.com/ar...ce_review/13#.U1jRvJ1CSUk

Bij conclusie lees ik dat vooral nVidia baat heeft bij PCIe 3.0, AMD videokaarten minder met een uitschieter bij één spel maar dat was een stuk zonder tesselation (vraag me nu niet waarom gebrek aan tesselation het verschil in bandbreedte zo uitvergroot :p).

Prestaties van een R9 270X Crossfire setup zouden op een GTX 780 niveau zijn volgens die prutser001's link. In de meeste gevallen beter dan een GTX770 tenzij je een spel hebt dat slecht schaalt (er zijn spellen die Crossfire maar even snel gaan als met één kaart). Met twee R9 270X'en heb je ook meer uitgegeven dan wat een GTX 770 gekost had, dus dat is maar goed ook. Ik denk niet dat een nieuwe R9 270X veel goedkoper gaat worden dan wat het nu kost, zelfs wanneer de nieuwe generatie er is, dan verdwijnt die gewoon uit de winkels. Zijn gewoonlijk de dure kaarten die dan hard in prijs dalen.

[ Voor 32% gewijzigd door MacPoedel op 24-04-2014 11:35 ]

• Bombaclat
  • Niet online
prutser001 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:39:

Maar ik moet zeggen dat ik in jouw geval voor een 290 zou gaan, stel dat je dan alsnog een extra kaart bij zou willen plaatsen heb je veel meer ruimte over.
290? Dat is wel ver buiten het budget. Is de 290 dunner dan? Is er een kans dat 2 270's niet passen? Ik zat misschien wel te denken om 1 stap verder te gaan: naar een 280, om daar later crossfire setup mee te draaien.

Wat zou een crossfire setup uberhaupt betekenen voor mijn voeding? ik heb nu 550w, ik ga er vanuit dat ik die sowieso moet vervangen

PS: dank voor de uitgebreide reacties, hier heb ik veel aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bombaclat op 24-04-2014 14:54 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die zou je dan inderdaad moeten vervangen. wees je wel bewust van een paar dingen; als je 2 kaarten onder elkaar gaat draaien worden ze sowieso warmer en maken ze meer herrie. volgens mij staat er CFX op omdat je dan een 7990 kunt installeren. op V&A kun je best een leuke 7970/ 280X krijgen voor rond de 200, zolang je op FHD speelt is dat ruim voldoende

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Lees de reactie van mitsumark nog eens. De voeding is ongeschikt, mobo is ongeschikt en over een tijdje zijn er betere kaarten te krijgen en neem je sowieso niet nog een tweede verouderde kaart.

• Bombaclat
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:24:
Lees de reactie van mitsumark nog eens. De voeding is ongeschikt, mobo is ongeschikt en over een tijdje zijn er betere kaarten te krijgen en neem je sowieso niet nog een tweede verouderde kaart.
Mobo blijkt dus wel geschikt en er zullen altijd betere kaarten zijn over een tijdje
NLBUURMAN schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:22:
die zou je dan inderdaad moeten vervangen. wees je wel bewust van een paar dingen; als je 2 kaarten onder elkaar gaat draaien worden ze sowieso warmer en maken ze meer herrie. volgens mij staat er CFX op omdat je dan een 7990 kunt installeren. op V&A kun je best een leuke 7970/ 280X krijgen voor rond de 200, zolang je op FHD speelt is dat ruim voldoende
Wat is FHD?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Verwijderd

Mobo is niet geschikt en wordt ook nergens onderbouwd dat die dat wel zou zijn.

Eerste PCI slot krijgt namelijk de volledige bandbreedte van de CPU. Tweede krijgt echter 8 keer minder bandbreedte en ook nog via het chipset. Dit zorgt natuurlijk voor dat je prestatie verlies krijgt door banbreedte te korten en daarnaast zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel veel meer last krijgen van micro-stuttering.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-02 19:11
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 08:34:
Mobo is niet geschikt en wordt ook nergens onderbouwd dat die dat wel zou zijn.

Eerste PCI slot krijgt namelijk de volledige bandbreedte van de CPU. Tweede krijgt echter 8 keer minder bandbreedte en ook nog via het chipset. Dit zorgt natuurlijk voor dat je prestatie verlies krijgt door banbreedte te korten en daarnaast zal je hoogstwaarschijnlijk ook wel veel meer last krijgen van micro-stuttering.
Dus blijft het geschikt for Crossfire, alleen met een iets mindere prestatie.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Verwijderd

Nee dat staat er niet. Het zal alleen (half) werken, geschikt is het mobo zeker niet.

• Koldur
Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 09:03:
Nee dat staat er niet. Het zal alleen (half) werken, geschikt is het mobo zeker niet.
Dat jij van mening bent dat het niet geschikt is is niet erg relevant, het is gewoon geschikt voor crossfire, wordt ook op de site van de fabrikant netjes gemeld, waarbij aangegeven staat dat het tweede slot op x4 zal werken. Jouw mening is dat crossfire pas geschikt is met twee keer x16, maar volgens alle specs is dat anders.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Verwijderd

Nee mijn mening is niet dat twee maal x16 noodzakelijk is, ik heb prima het probleem uitgelegd. Het probleem is de twee verschillende PCI-e controllers, de beperkte bandbreedte en de afstand tussen de PCI-e controllers. Als je fatsoenlijk CrossFire of SLi wil draaien, zul je gebruik moeten maken van één PCI-e controller en dat zijn de moederborden die SLI ondersteunen.

De reden dat ze een er CrossFire op het mobo plakken is omdat AMD geen eisen eraan stelt en nVidia het wel doet, nVidia zal SLI niet ondersteunen op zo'n mobo omdat het niet goed werkt en AMD stelt geen enkele eis, dus plakken de fabrikanten er een CrossFire stickertje om, hoe meer hoe beter immers. Dat het niet goed zal werken zal hun een zorg zijn, zolang ze maar niet naar de concurrent lopen die wel het stickertje erop heeft, ook al werkt het in beide gevallen niet goed.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Koldur schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 18:19:
[...]

Dat jij van mening bent dat het niet geschikt is is niet erg relevant, het is gewoon geschikt voor crossfire, wordt ook op de site van de fabrikant netjes gemeld, waarbij aangegeven staat dat het tweede slot op x4 zal werken. Jouw mening is dat crossfire pas geschikt is met twee keer x16, maar volgens alle specs is dat anders.
Het feit dat iets ondersteund wordt wil nog niet zeggen dat je er ook echt iets aan hebt. Alleen dat is relevant.

Afgezien van de serieuze beperkingen van het moederbord die nu meerdere keren zijn aangegeven zou er op termijn behalve een videokaart dus ook nog een nieuwe voeding bij moeten (wat ook al was uitgelegd).
Dan is het toch gewoon een beter advies om nu of op termijn een betere videokaart te kopen die beter presteert dan zo'n gammele crossfire setup?
Ja, het wordt ondersteund maar je moet het niet doen omdat er een betere optie is.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Roryvdb schreef op woensdag 23 april 2014 @ 23:06:
[...]

Dit omdat ik een moederbord heb wat alleen ATI crossfire ondersteunt en later nog een tweede kaart wil toevoegen om de prestaties te verhogen. Ik zou liever in 1 keer een krachtigere kaart kopen, maar dat gaat niet i.v.m. huidig budget en ik weet niet hoelang het kan duren voordat dat budget groter wordt.
Los van zin/onzin van CF (of trouwens de afweging nVidia vs AMD) - je bent dief van eigen portemonnaie als je dit zo doet :o

Bedenk dat computercomponenten snel in prijs zakken. Als je nu enkel het geld hebt voor een mid-range GPU (waarbij ik de GTX760 nog redelijk upper-mid range vind, ik draai zelf op een 660 en vind dat redelijk overkill) is dat wat je nu moet kopen. Maar over x-maanden of over een jaar? Dan kun je voor de prijs van een GTX760 nu een aanzienlijk sneller exemplaar kopen, waarbij het niet eens meer hoeft te verbruiken. Als je dan toch een tweede GTX760-equivalent zoekt ga je een oude, onzuinige GPU kopen waar je je PSU voor moet upgraden. En uiteindelijk minder performance hebt dan als je op dat moment je GTX760-equivalent doorverkoopt en een enkele nieuwere, snellere koopt.

Kortom, ik zie geen noodzaak voor SLI/CF. Dat is echt alleen zinnig als geld geen issue is en een enkele kaart simpelweg niet de performance kan leveren die je wilt. Dat is niet jouw situatie.

Als je daaraan toevoegt dat je een redelijk low-end mobo (en CPU...) hebt die CF niet effectief gaat doen, dan lijkt het me helemaal duidelijk: gewoon nu kaart kopen die nu binnen budget beste voor jou werkt (evt die GTX760, aangezien CF niet meer relevant is), straks als je meer geld hebt gewoon die vervangen door een snellere.

Oslik blyat! Oslik!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

• Bombaclat
  • Niet online
Oke, voor mij is het nu duidelijk dat een crossfire setup geen optie is. Wellicht kan ik over een tijdje wat meer uitgeven om in 1 keer een goede kaart te kopen. Dan ben ik wel op zoek naar een kaart die voor een lange tijd garantie biedt om op hoge kwaliteit te gamen, maar niet eentje die zo duur is als een titan. AMD of Nvidia maakt nu dus niet meer uit

• Koldur
noguru schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 21:49:
[...]

Het feit dat iets ondersteund wordt wil nog niet zeggen dat je er ook echt iets aan hebt. Alleen dat is relevant.

Afgezien van de serieuze beperkingen van het moederbord die nu meerdere keren zijn aangegeven zou er op termijn behalve een videokaart dus ook nog een nieuwe voeding bij moeten (wat ook al was uitgelegd).
Dan is het toch gewoon een beter advies om nu of op termijn een betere videokaart te kopen die beter presteert dan zo'n gammele crossfire setup?
Ja, het wordt ondersteund maar je moet het niet doen omdat er een betere optie is.
Niemand heeft mij horen zeggen dat ik crossfire aanraad, toegegeven, ik heb ook niet geschreven dat ik vind dat het geen goede optie is in de praktijk. Ik ben totaal geen fan van crossfire en SLI, ik denk dan ook dat die technieken meer zijn ontwikkeld voor de mensen die met de meest goede topkaarten niet tevreden zijn waardoor je toch meer kracht tot je beschikking hebt. Het ging mij erom dat het bord in principe crossfire aankan.

Ik zou inderdaad nu een leuke kaart kopen, heb net zelf voor €180,- een GTX680 tweedehands gekocht, ben er erg tevreden mee. Als je budget rond de €200,- ligt dan is een GTX770 of een R9 280 een goede keuze als je voor nieuw wil gaan en wat dion_b ook al aangeeft, over een tijdje heb je betere kaarten voor minder geld en minder stroomverbruik.
Enige punt wat ik zelf tegenwoordig nogal belangrijk vind is de herrie (of juist niet) die een kaart maakt zowel idle als onder load. Ik had hiervoor een XFX kaart waar ik aardig gek van werd bij de minst geringste load, zelfs al met video kijken. Mijn huidige Asus DirectCU II gekoelde kaart hoor je zo goed als niet. Dat vind ik echt een verademing tegenwoordig! Maar er zijn nog steeds luidruchtige kaarten, dus als je de belangrijk vindt dan zou ik daar wel even goed naar kijken voor je aanschaf.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Afhankelijk van je budget zijn dit goede opties.
http://tweakers.net/price...;339487;360724/categorie/
De 270X is de langzaamste van het stel, maar samen met de 7950 ook het goedkoopste.
De 7950 is niet heel veel sneller, maar misschien wat meer future proof vanwege 3GB geheugen, daarnaast kun je hem nog leuk overklokken. Hij zal wel iets minder stil zijn, maar niet zoals hierboven beschreven om gek van te worden.
De 760 is erg stil en zit wat betreft performance en prijs ongeveer 10% boven de 270X en de 7950.
De 280X is weer aardig wat sneller dan de 760 (~15%) en net als de 7950 future proof vanwege 3GB geheugen, deze heeft ook een degelijke koeler.
Nvidia heeft naast de msi 760 gaming eigenlijk geen interessante kaarten als geld een rol speelt.
Pagina: 1