Vraag: welke netwerktechniek wordt gebruikt tijdens bellen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik heb een meningsverschil met een collega. Het gaat om wat er gebruikt wordt tijdens het bellen, GSM of waar je mee verbonden bent (EDGE, HDSPA, 3G, 4G). Google geeft niet echt een eenduidig antwoord.

Zelf denk ik dat de techniek wordt gebruikt waarmee je telefoon op is aangemeld. Ik kom hierop omdat in Japan er geen andere techniek beschikbaar is voor je mobiel dan 3G en beter. Een telefoon die op GSM werkt, of 2G, doet het dan ook niet.
Mijn collega zegt dat altijd GSM wordt gebruikt. Nu heb ik vandaag (omdat we zakelijk Vodafone hebben en een aantal op kantoor problemen ondervond met bellen nav de storing) een paar keer naar mijn privé mobiel gebeld en viel iets eigenaardigs op. Het maakt niet uit met welk soort techniek ik verbonden was (3G, 4G, HDSPA), de indicator ging gelijk naar G. Het ziet er dus naar uit dat mijn collega gelijk heeft, maar we willen het zeker weten.

Kan iemand hier duidelijkheid over geven? Wordt er gebruik gemaakt van de techniek waar bij de provider gesprekken over wordt gerouteerd, of altijd GSM?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:23
GSM als je op het GPRS/EDGE netwerk zit en 3G als je op 3G zit. 4F schakelt terug naar 3G dan wel 2G (afhankelijk van provider) als het 3G netwerk te zwak wordt, schakelt ie tijdens het gesprek over naar 2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 14:54
De iPhone gaat van dataverbinding af tijdens omdat hij dat blijkbaar niet tegelijk kan. Probeer maar eens te whatsappen terwijl je je telefoon op luidspreker hebt (zonder WiFi). Dat lukt niet, want hij krijgt geen dataverbinding als je aan het bellen bent.

Verder geloof ik dat 4G inderdaad ook echt 4G-spraak heeft. 3G is volgens mij alleen iets voor dataverbindingen, en gaat gesproken data gewoon nog over het "normale" G-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:40
Steven.w schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:30:
GSM als je op het GPRS/EDGE netwerk zit en 3G als je op 3G zit. 4F schakelt terug naar 3G dan wel 2G (afhankelijk van provider) als het 3G netwerk te zwak wordt, schakelt ie tijdens het gesprek over naar 2G
Dat ligt eraan. Als je bij Vodafone op 3G zit ga je terug naar 2G.

Bij KPN blijf je op 3G ivm HD Voice.

Dit is een netwerkinstelling en kan dus per provider anders zijn.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Dat zeg ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-06 09:02
Als je op 2G zit bel je via 2G. Als je op 3G zit bel je via 3G. Als je op 4G zit bel je via 2G of 3G. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Jassy schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:37:
[...]

Duidelijk, dit dacht ik al.
Niet helemaal. Jij zegt dat als je met 3G verbonden bent, hier altijd over zal bellen. Jassy zegt dat het providerafhankelijk is, dus zelfs al zit je op 3G je toch nog terugvalt naar 2G (of GSM) als de provider dat zo doet. Klein verschil ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Als je op 3G zit schakel je niet terug naar 2G voor een gesprek. Ongeacht de provider :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
SafariFlow schreef op donderdag 24 april 2014 @ 09:51:
Als je op 3G zit schakel je niet terug naar 2G voor een gesprek. Ongeacht de provider :)
Nou... andere collega had deze vraag ook bij Vodafone uitgezet en zij zeggen dat je hoe dan ook naar GSM schakelt voor bellen. Dat is de frequentie die in hun netwerk is ingesteld voor spraak. Het is dus zoals ik dacht, provider geeft aan over welke techniek je gesprek gaat (GSM, 2G, 3G, 4G).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Dan heeft die medewerker het mis ;)

Alleen in het geval van 4G vind er een Circuit Switched Fallback plaats naar 2G of 3G, omdat er nog geen spraak over 4G is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
Mijn punt is juist dat je, als je eenmaal op 3G zit, je naar 2G schakelt als je signaal van 3G te zwak wordt. Dit is geen providerinstelling, dat doen ze allemaal. Anders zou immers je gesprek wegvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jassy schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:37:
[...]

Dat is simpel zelf te testen: Start een telefoon gesprek terwijl je verbonden bent met een 3G netwerk en geen gebruik maakt van Wi-Fi. Kun je nog gebruik maken van internet, dan zit je nog op het 3G netwerk. Kun je niet gebruik maken van internet, dan ben je kennelijk teruggeschakeld naar het 2G netwerk.
Bij KPN wordt je alleen teruggeschakeld bij slechte 3G dekking.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

SafariFlow schreef op donderdag 24 april 2014 @ 09:51:
3G (UMTS) ondersteunt gewoon spraak, dus geen idee waarom dat zo zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:23:
[...]

3G (UMTS) ondersteunt gewoon spraak, dus geen idee waarom dat zo zou moeten zijn.
Exactement, zou erg zinloos zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
SafariFlow schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:13:
[...]

Exactement, zou erg zinloos zijn...
En toch gebruiken providers zoals Vodafone blijkbaar GSM voor spraak, de rest voor data. Zou de infrastructuur niet op orde zijn ofzo dat ze niet bellen via 3G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Is dat ook echt zo? Wat als je geen GSM-dekking hebt en wel UMTS. Weigert je telefoon bij Vodafone dan een gesprek op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Volgens mij heeft GSM nog de beste dekking, of wat het oudste is wat ze gebruiken in de mast. De frequentie is alleen niet geschikt voor data. Hoe het verder zit met opzetten van gesprekken e.d. geen idee. Daarom had ik juist 't topic geopend, om te weten welke techniek er gebruikt wordt daarvoor. En dat is provider afhankelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Hero of Time schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:24:
[...]

En toch gebruiken providers zoals Vodafone blijkbaar GSM voor spraak, de rest voor data. Zou de infrastructuur niet op orde zijn ofzo dat ze niet bellen via 3G?
Ik weet niet wie je gesproken hebt, maar dat klopt niet. Test het maar uit. Zet je toestel desnoods op UMTS only en zet een gesprek op ;).

Btw. Er zijn ook heel veel UMTS only locaties. Het is voor een provider stom om toestellen van 3G een fallback te laten doen naar 2G. Je creëert dan alleen maar meer kans op fouten in de call setup en het duurt dan ook nog eens langer voordat een call is opgezet.

[ Voor 23% gewijzigd door SafariFlow op 24-04-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

De dekking is beter, maar dat betekent niet dat je niet ergens wel UMTS kunt hebben en geen GSM.

Overigens ondersteunt GSM wel degelijk data, namelijk CSD. Het is zo traag als stront en niet packet-switched maar circuit switched , maar dat is wat anders. De snelheid bij csd is max 14k4 met hscsd 56k6 en ter vergelijk bij gprs (in feite een add-on bij GSM) dat wel packet-switched is hoger tot 114k dacht ik.

[ Voor 39% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-04-2014 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
SafariFlow schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:47:
[...]

Ik weet niet wie je gesproken hebt, maar dat klopt niet. Test het maar uit. Zet je toestel desnoods op UMTS only en zet een gesprek op ;).
M'n Android (Nexus 5) doet 4G, 3G en 2G. Ongeacht wat ik opgeef en waar ik mee ben verbonden gaat bij een gesprek het over op G. Of dit UMTS is weet ik niet, heb niet in de status van de telefoon gekeken tijdens een gesprek. Weet alleen dat ik indicatoren heb voor G, H, 3G en 4G. Althans, die heb ik gezien. Heel goed mogelijk dat G gelijk staat voor UMTS. Ondanks dat ik bij een mobiele provider heb gewerkt, heb ik mij hier niet in verdiept of bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mijn HTC One X gaat op Vodafone terug naar GSM en zet de data verbinding compleet uit. Zodra je ophangt zie je eerst een G verschijnen en dan gaat hij weer over op een H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Dan gok ik dat jullie UMTS dekking op dat moment niet optimaal is en er dus een hand over plaats vindt naar 2G.

Bij een redelijke UMTS dekking gebeurt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik woon naast een 3G mast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hero of Time schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:24:
[...]

Nope, Vodafone doet ook gewoon voice over 3G. VoLTE wordt dan nog weer niet gedaan dus op dat moment schakel je terug naar 3G of 2G. Als iemand je iets anders verteld heeft ben je verkeerd ingelicht.

(Simpel te testen ook: bel maar 's terwijl je op 2G zit en terwijl je op 3G zit als je in de buurt bent van een apparaat wat niet afgeschermd is voor 2G.)
Cor453 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:35:
De iPhone gaat van dataverbinding af tijdens omdat hij dat blijkbaar niet tegelijk kan. Probeer maar eens te whatsappen terwijl je je telefoon op luidspreker hebt (zonder WiFi). Dat lukt niet, want hij krijgt geen dataverbinding als je aan het bellen bent.
De iPhone ondersteunt dat wel, maar of 't netwerk het ondersteunt is een ander verhaal. Op 3G is dit geen probleem, overigens, dit geldt alleen voor GPRS/EDGE.

Ik kan prima data'en op mijn iPhone terwijl ik bel, en volgens mij ondersteunt Vodafone dat niet met GPRS.
Verder geloof ik dat 4G inderdaad ook echt 4G-spraak heeft. 3G is volgens mij alleen iets voor dataverbindingen, en gaat gesproken data gewoon nog over het "normale" G-netwerk.
Nee, voice wordt nog nergens in Nederland (en zover ik weet überhaubt nog nergens) over LTE gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 24-04-2014 23:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
SafariFlow schreef op donderdag 24 april 2014 @ 23:10:
Dan gok ik dat jullie UMTS dekking op dat moment niet optimaal is en er dus een hand over plaats vindt naar 2G.

Bij een redelijke UMTS dekking gebeurt dit niet.
Ehm, huh? Zelfs al heb ik vol 3G of 4G verbinding knalt de telefoon naar G bij het initiëren van een gesprek.

Nu ik de reactie van CyBeR zie, ik belde wel naar m'n iPhone waar ik 3G uit heb staan om accu te sparen. Maar dat zou 't niet moeten verklaren, het zijn aparte providers namelijk. Het is nu laat, morgen test ik dat wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Opmerkelijk. Zoals ik al heb aangegeven. Vodafone doet gewoon aan voice over 3G. Ik werk voor de tech. dienst van VF ;)

Er zal binnenkort wel wat meer info beschikbaar komen die dit bevestigd. :)

Ps. Naast een mast wonen, wilt niet altijd zeggen dat je optimale signaal kwaliteit hebt (lees kwaliteit, niet sterkte)

[ Voor 15% gewijzigd door SafariFlow op 24-04-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Hero of Time schreef op donderdag 24 april 2014 @ 23:21:
[...]

Ehm, huh? Zelfs al heb ik vol 3G of 4G verbinding knalt de telefoon naar G bij het initiëren van een gesprek.
Bij 4G maakt hij wel een CSFB naar 2(G). Maar vanuit 3G zal dat niet gebeuren (hand over) tenzij de signaal kwaliteit niet voldoende is voor een gesprek zonder verlies van kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Goed, m'n iPhone op 3G gezet, getest vanaf m'n Nexus 5 en met 4G verbinding ging-ie naar G, met 3G verbinding ging-ie naar H. Eerder was 't laatste naar G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

H voor HSPA neem ik aan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Dat denk ik wel ja. Tenslotte heb ik al G voor GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Rare verhalen hier allemaal, er kan gewoon gebeld worden over 3G omdat het zowel voice als data tegelijk ondersteunt. Bij 2G is het óf voice óf (een klein beetje ;)) data. Zit je op 4G dan zal hij tijdens het bellen een handover maken naar het 2G of 3G-netwerk, afhankelijk van wat de provider hier heeft ingesteld (KPN gaat naar 3G voor HD-voice, Vodafone naar 2G voor stabiliteit) daar VoLTE nog niet actief is.
Hero of Time schreef op donderdag 24 april 2014 @ 22:46:
Volgens mij heeft GSM nog de beste dekking, of wat het oudste is wat ze gebruiken in de mast. De frequentie is alleen niet geschikt voor data. Hoe het verder zit met opzetten van gesprekken e.d. geen idee. Daarom had ik juist 't topic geopend, om te weten welke techniek er gebruikt wordt daarvoor. En dat is provider afhankelijk te zijn.
GSM (2G) hoeft niet per se de beste dekking te hebben, wat dacht je van GSM1800? Het bereik daarvan onloopt UMTS2100 niet zoveel hoor ;) Ook kunnen providers met het uitgezonden vermogen spelen. In de praktijk is GSM900 erg sterk maar LTE800 zal een vergelijkbare dekking bieden, dat de frequentie niet geschikt is voor data klopt dus allerminst, het ligt er puur aan hoe je het wilt inzetten ;)
Hero of Time schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:27:
Dat denk ik wel ja. Tenslotte heb ik al G voor GSM.
Met die G wordt overigens GPRS bedoeld, net als dat H voor HSDPA staat.

[ Voor 61% gewijzigd door MensionXL op 26-04-2014 09:47 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Alleen wordt GPRS dan weer niet gebruikt voor spraak.

Het kan wel naast spraak gebruikt worden, maar dat hangt weer af van telefoon en netwerk of dat wordt ondersteund.

[ Voor 55% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-04-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
In Nederland is voor zover ik weet geen enkele provider die een actieve dataverbinding naast de spraakverbinding houdt op GSM. KPN en Vodafone sowieso niet.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1