Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline Configureren

Pagina: 1
Acties:

• Gepstra
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-11 16:13
Hallo iedereen,

Ik heb een paar vragen mbt mijn netwerk.

Wij hebben sinds eind 2012 Alles in één van Ziggo met Cisco modem EPC3925.
Daarnaast hebben we een TP-link router een stuk verderop staan die voor draadloos zorgt.

Ons werd geadviseerd om tussen het modem en router een powerline verbinding in te stellen ivm ons huis dat vrij diep is (Op deze manier hoeven we geen kabel van het modem naar de router te trekken en kunnen we beter wifi bereik krijgen in alle hoeken van het huis). Ik heb toen gekozen voor de TP-link PA511KIT, dit zorgt echter alleen voor verbinding tussen modem in meterkast en router verderop. De apparaatjes zenden verder geen signaal uit. Daarom heb ik nu een setje gekocht met wifi functionaliteit die je volgens alle instructies overal in het huis kunt plaatsen en ze zouden Plug en Play zijn.

Nu raak ik regelmatig de kluts kwijt wat betreft netwerk en de configuratie tussen de verschillende apparaten. In de instructies gaan ze er namelijk altijd vanuit dat je gebruik maakt van een modem router zonder een extra router ertussen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Setje gekocht met WiFi

welk setje?

en die 2e TP-Link router kan je beter instellen als Access Point om vage netwerkproblemen te voorkomen. Zie hier hoe [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Tenzij je Ziggo hebt verzocht het Cisco modem als bridge in te stellen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 18:13 ]

• Gepstra
Vergeten te vermelden inderdaad, ik heb nu de TL-WPA4220KIT gekocht.

Ik heb Ziggo wel verzocht om de router functionaliteit van het modem uit te schakelen ivm instabiliteit dat we toen hadden.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:53
Gepstra schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:52:
Ik heb toen gekozen voor de TP-link PA511KIT, dit zorgt echter alleen voor verbinding tussen modem in meterkast en router verderop. De apparaatjes zenden verder geen signaal uit.
Klopt het dat je hiermee bedoelt dat je je TP-link router weg wilt doen, en de powerline adapters wilt gaan gebruiken voor je wifi?

• Gepstra
jordje schreef op woensdag 23 april 2014 @ 19:04:
[...]

Klopt het dat je hiermee bedoelt dat je je TP-link router weg wilt doen, en de powerline adapters wilt gaan gebruiken voor je wifi?
Nee, ik wilde de powerline adapters gebruiken om voor en achter in het huis een goed signaal te krijgen.
1 adapter maakt verbinding met het modem (fungeert dus als Ethernet kabel), en de andere adapter wil ik boven plaatsen waar mijn laptop en telefoon dan verbinding mee maakt. De router staat ongeveer in het midden van het huis.

Alleen nu is het zo dat deze constructie blijkbaar niet echt voorkomt qua router en modem (misschien dat het ook anders kan en dat ik iets fout doe).

• jordje
Volgens mij moet je dan die eerste adapter aansluiten op je router, ipv. op het modem. Zo blijft je router gewoon z'n werk doen en fungeert de tweede powerline adapter (die met wifi) als zijnde accesspoint.

• Gepstra
jordje schreef op woensdag 23 april 2014 @ 19:18:
Volgens mij moet je dan die eerste adapter aansluiten op je router, ipv. op het modem. Zo blijft je router gewoon z'n werk doen en fungeert de tweede powerline adapter (die met wifi) als zijnde accesspoint.
Ja zoiets had ik ook al in gedachten, ook geprobeerd alleen zonder succes. Misschien dat het dan nog ergens aan de instellingen ligt. Zal dit in ieder geval nog even proberen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Volgens mij wil je nu twee netwerken hebben.

Je hebt één powerline verbinding van een modem naar een router. Als je nu nog iets aan je modem hangt, door zo'n Wifi powerline adapter bij te plaatsen, die dus aan de WAN kant komt aangezien je andere powerline kitjes dat ook zitten, gaan ze vechten om een IP-adres van Ziggo. In de praktijk heeft de router die al, en krijg je dus geen verbinding met je powerline wifi adapter. Is dat ook het geval bij jou?

Je zou anders twee gescheiden netwerken op hetzelfde stroomnetwerk moeten hebben, één voor de WAN en één voor de LAN. Ik weet niet of dat mogelijk is.

• jordje
marcop23 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 19:23:
Je zou anders twee gescheiden netwerken op hetzelfde stroomnetwerk moeten hebben, één voor de WAN en één voor de LAN. Ik weet niet of dat mogelijk is.
Als inderdaad dat eerste setje nog aangesloten is zou dat wel eens problemen kunnen opleveren. Echter kan ik het me haast niet voorstellen dat daar geen rekening mee is gehouden bij het ontwerpen van die dingen. Bovendien worden die adapters toch met elkaar gepaired, door op zo'n knopje te drukken?

Ik zou het in ieder geval op de volgende manier aansluiten:

Modem --> (fysieke ethernet kabel) --> Router --> Powerline 1 (de kleine zonder wifi)

De tweede adapter kan je dan overal in huis inprikken. Het lijkt me heel sterk dat dit niet zou gaan werken. Als het vervolgens werkt kan je ook nog proberen of je tussen modem en router die oude set powerline adapters kan hangen.

Edit: Bij bovenstaande situatie zou je helemaal niks aan de instellingen hoeven te wijzigen. Zorg alleen dat de powerline adapters verbinding maken en elkaar herkennen.

[ Voor 8% gewijzigd door jordje op 23-04-2014 19:33 ]

• Gepstra
Ik vind het geweldig. Heb het aan de praat gekregen.

De oude powerline adapters fungeren nu als Ethernet kabel van modem --> Router.

De kleine adapter van het nieuwe setje in een LAN poort van de router en de 2 andere adapters kan ik nu inderdaad overal plaatsen.

Werkt nu als een tierelier.

Bedankt voor jullie hulp! :)
Edit: dus zoals Jordje zei: Modem --> (fysieke ethernet kabel) --> Router --> Powerline 1 (de kleine zonder wifi).

Alleen heb ik dus nu ipv een fysieke ethernet kabel een setje adapters ertussen hangen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gepstra op 23-04-2014 20:22 ]

Pagina: 1