SSD voor mijn Dell Latitude e6330

Pagina: 1
Acties:

• ajax4life123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11-2022
Hallo allemaal,

Ik zit even met een vraagje. Ik heb namelijk 1 week geleden een Dell Latitude e6330 gekregen, maar ik zou de interne hdd graag vervangen voor een ssd. Ik heb namelijk in mijn desktop pc ook een ssd inzitten en het is echt heeeerlijk! Zou ik beter kunnen gaan voor de Crucial of de Samsung EVO? Ik heb namelijk in mijn pc een Samsung Evo van 120(?) Gb en aangezien deze mij wel bevalt neig ik dus meer naar die van Samsung.
Verder heb ik vele reacties hier gelezen en is het verschil tussen deze 2 eigenlijk nihil, waardoor ik daardoor meer neig naar die van Crucial, aangezien deze 93 euro kost en die van Samsung een stukje meer (Het gaat trouwens om die ssd van 240GB).

Kan ik beter de ssd op de plaats van de hdd zetten en de Hdd dan ipv de optische drive?
Heb hier namelijk niet veel verstand van, maar had wel ergens gelezen dat het plaatsen van de ssd op de plaats van de optische drive, ten koste kan gaan van de snelheid. Ik zou uiteraard de snelheid van de ssd optimaal willen benutten, daarom deze vraag.

En er zit nu 4gb Ram in mijn laptop, zou ik dit beter kunnen uitbreiden naar 8GB, of is het het geld niet waard?

Hopelijk kunnen jullie me hier antwoord op geven en alvast hartstikke bedankt voor jullie tijd! _/-\o_

Mvg,
Joost

EDIT: Ik weet trouwens ook niet wat de grootte is van de interne hdd, lijkt me gewoon 2.5 inch, maar weet het niet zeker en weet daarom ook niet of die wel in een caddy past.

EDIT2: Weet iemand trouwens waar ik kan zien hoeveel ram er in mijn laptop past?

[ Voor 8% gewijzigd door ajax4life123 op 23-04-2014 14:16 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of de plek van de optische drive langzamer is, kan je proefondervindelijk vaststellen. Als die aan een snelle sata poort zit is dit natuurlijk wel de makkelijkste oplossing.

Hoeveel geheugen in je laptop past kan je vinden door bijv te googlen op "upgrade memory dell latitude e6330" en dan op de eerste link te klikken (antwoord: 16 GB)

Of het nuttig is geheugen te uppen is maar zeer de vraag. Als je normaal gesproken minder dan 4 GB in gebruik hebt, ga je er niets op voor uit. Een mem up is ook niet zo bijzonder nodig als je al een ssd hebt. Bij te weinig geheugen gaat de computer swappen naar de HDD. Dat is een ramp. Maar als die gaat swappen naar een ssd, is er eigenlijk niet zo heel veel aan de hand. Zit je echter constant op een geheugengebruik boven de 4 GB, is het wel handig er 8 GB in te zetten.

• ajax4life123
Bedankt Reepje!

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe je zo een snelle sata poort kan vinden ;D, gewoon op beide plekken testen en dan kijken welke plek die het meeste lees en schrijf snelheid heeft? Weet je toevallig ook een programma waarmee je dat meet?

Die tweede vraag over het ram was eigenlijk best een domme vraag, daar had ik ook nog wel uit kunnen komen...

Ik zit wel telkens aan de max, maar ik denk dat een ssd het beste werkt om de snelheid te verhogen. Later kan ik er dus altijd nog extra ram geheugen bij kopen.

Hartstikke bedankt!

Mvg,
Joost

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat heb je dan dat windows al het geheugen gebruikt? In dat geval zou ik toch wel snel aan geheugen up denken.

Test je ssd met as ssd benchmark.

• ajax4life123
Is er niet iets om nu al te kijken waar ik het meeste snelheid kan halen? Aangezien ik de ssd nog niet heb en de caddy ook erg prijzig is ;D

• batsenbv.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02 18:10
ajax4life123 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:13:
Is er niet iets om nu al te kijken waar ik het meeste snelheid kan halen? Aangezien ik de ssd nog niet heb en de caddy ook erg prijzig is ;D
Het lijkt er niet echt op dat je zelf al wat uitgezogt hebt wel?

Vraag 1 over de SSD: http://www.tomshardware.c...ation-benchmark,3269.html
Vraag 2 over het ram: http://www.crucial.com/up...itude+E6330-upgrades.html
Vraag 3 over programma's: http://www.buildcomputers.net/hard-drive-benchmark.html

Met het programma kan je vergelijken of het scheelt welke sata aansluiting je gebruikt. Jammer dat je zelf niet echt informatie zoekt, de tijd die je steekt in het lezen van de reacties die hier geplaatst worden had je het zelf allang uit kunnen zoeken.
Pagina: 1