Basis desktop met gaming aspiraties

Pagina: 1
Acties:

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04 09:31
Ik wil graag een nieuwe PC samenstellen. Het idee is dat het allemaal niet al te gek hoeft, maar als ik toch bezig ben wil ik wel graag dat ik er een beetje fatsoenlijk een game op kan spelen.
Ik ben al in het bezit van een Samsung 840 EVO SSD en een aanvullende HDD. Ook beschik ik al over een scherm, toetsenbord, muis en speakers.

Zelf kwam ik op de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 67,55€ 67,55
1Gigabyte F2A88X-D3H€ 61,94€ 61,94
1MSI R9 270 2GB GAMING€ 155,-€ 155,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,49€ 37,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,93

De daarbij behorende onderbouwing:
  • CPU: voor al het reguliere werk snel zat, lijkt mij. Beschikt niet over een interne GPU want ik heb al een externe in de setup. De vraag is natuurlijk in hoeverre de processor de bottleneck gaat zijn i.c.m. de geselecteerde GPU.
  • MB: aangezien zowel de CPU als de GPU zich best redelijk lenen voor middelmatig OC'en lijkt me deze een goede keuze. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik hierbij volledig mee ben gegaan op het advies in de guide van maart 2014.
  • GPU: moderne mid-range kaart. Prijs is “acceptabel”. Ik prefereer de MSI uitvoering omdat deze vrij stil schijnt te zijn. Misschien overkill i.c.m. met de CPU?
  • Kast: Ik houd van strakke enigszins chique kasten. Deze lijkt dat te zijn, al vind ik de kast eerlijk gezegd wel flink aan de prijs. Ik heb zelf wel alternatieven gevonden van bijvoorbeeld Coolermaster, maar daar staat dan weer heel groot de naam van de fabrikant op. Dat vind ik er direct erg cheap uitzien en sla ik daardoor liever over. Mocht men nog leuke alternatieven weten dan hoor ik dat graag :)
  • Geheugen: 8GB 1600Mhz met een zo laag mogelijke CAS latency, terwijl het allemaal nog goed betaalbaar is.
  • Voeding: dit schijnt een veel gekozen voeding te zijn. De vraag is natuurlijk of deze voldoende is voor de setup. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal zeker van, al heb ik wel het gevoel dat veel mensen een over-kill voeding kopen. Dat doe ik liever niet :) Ook wil ik graan een stille voeding, misschien dat deze daar niet helemaal aan voldoet?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken :Y

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:50
De CPU is antiek, beter pak je een AM3+ moederbordje met een budget FX processor, die zijn allicht sneller. Ik denk dan aan een FX-4300 o.i.d. Dan kun je later eventueel nog upgraden.

pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0
pricewatch: AMD FX-4300 Boxed

De kast is mooi! Beetje klein, maar mooi. :+

[ Voor 40% gewijzigd door chaoscontrol op 23-04-2014 12:53 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:27
Weet niet hoe sterk je wil vasthouden aan een strakke kast, maar met een goedkopere doch nog steeds prima kast kun je ook zoiets als dit opstellen :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 108,-€ 108,-
1ASRock H81M-HDS€ 38,95€ 38,95
1Club3D Radeon HD 7950 '13Series€ 199,-€ 199,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,50€ 33,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 42,05€ 42,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,49

De i3 is snel, zuinig en stil (ook met bijgeleverde stock koeler) en presteert prima in games. De Club3D is een stuk krachtiger dan de r9 270, koel en erg stil (ik heb um zelf) en 200 euro is een hele mooie prijs voor die kaart.

Ook andere voeding in geprikt, presteert wat beter en betere kwaliteit. Niet dat de corsair slecht is, maar de seasonic heeft PCI-E 2 stekkers voor een videokaart daar waar de Corsair er 1 heeft en je bij wat zwaardere videokaarten met een verloopje moet gaan werken.

Tevens is deze setup aardig futureproof. Mocht gamen bijv belangrijker worden of je gaat serieuzere zaken als videoediting doen dan kun je de i3 verkopen en er een i5 in prikken.

Als je toch meer geld wilt uitgeven aan een kast dan zou je nog kunnen gaan voor bv de

pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed

en er weer een goedkopere videokaart insteken.

Maar net wat je belangrijk vindt maar iig is er best wat mogelijk voor dit budget :)

[ Voor 3% gewijzigd door Baloes op 23-04-2014 13:50 ]

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-03 11:49
chaoscontrol schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:40:
De CPU is antiek, beter pak je een AM3+ moederbordje met een budget FX processor, die zijn allicht sneller. Ik denk dan aan een FX-4300 o.i.d. Dan kun je later eventueel nog upgraden.

pricewatch: ASRock 970 Pro3 R2.0
pricewatch: AMD FX-4300 Boxed

De kast is mooi! Beetje klein, maar mooi. :+
AM3 is iets waar AMD de komende tijd geen aandacht aan gaat besteden. Dan kan je beter de 760K die nagenoeg hetzelfde is met een FM2+ mobo. Het verschilt ook vrijwel niet.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:27
AM3+ mobo kan nog wel de fx6300 en de 8320 en 8350 herbergen die allen krachtiger zijn dan de athlon.
AMD zal deze CPU's die in games prima presteren echt nog wel een tijd in de lucht houden, ze worden nog aardig verkocht.

Deze processoren zijn idd goedkoper dan de intels maar er moet bijna altijd een duurder mobo bij en standaard een betere koeler dan de stock koeler die meegeleverd wordt.

Eerlijk gezegd verwacht ik van FM2+ socket ook niet heel veel meer qua CPU rekenkracht. AMD gaat volgens mij nog wel inzetten op de grafische kracht van z'n processoren gezien de laatste ontwikkelingen. De A10-7850 is nu de topprocessor (150 euro) op dat bord. Deze is qua rekenkracht nauwelijks beter of legt het zelfs af tegen de een stuk oudere A10-6800K.

Al met al heb ik daarom voor de i3 gekozen. Dat socket is gewoon meer futureproof en qua CPU makkelijker te upgraden. Verder is de i3 in de meeste gewone desktopapplicaties sneller en er is prima op te gamen. En hij is ook nog es zuinig...alle kleine beetjes helpen :)

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04 09:31
Bedankt voor de input :Y

De betere GPU neem ik denk ik toch niet over. De R270 is al best prima voor mij denk ik. Oké, die 50 euro extra zijn natuurlijk geen probleem, maar je moet ergens een grens trekken. Ik houd het nog even in mijn achterhoofd, maar dan als sluitpost ;)

De kast vind ik echt lastig, hoe suf het ook klinkt. Ik vind veel kasten er erg goedkoop uitzien. Dat is altijd zo zonde! Maar de FD Define R4 is nou niet bepaald een koopje

Zo'n i3 processor, valt dat ook nog een beetje te overclocken? Of is dat not done bij dat type processor? Niet dat ik het echt van plan ben om te doen, maar het kan wel een fijn gevoel geven te weten dat je nog een beetje reserve over hebt ;)

Ik ga me nog even verder verdiepen in de verschillen tussen Intel en AMD. Ik weet daar nog te weinig van eigenlijk.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Pagina: 1