Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfels over Powerline/netwerk i.c.m. netwerkspeler

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Wie kan mij van enige tips voorzien?

Thuis maak ik gebruik van een NAS, de Synology DS213J. Hierop staat al mijn iTunes muziek en via iTunes Server kan ik muziek beluisteren op mijn hifi set (netwerkspeler).

Inhoudelijk gaat het als volgt. In mijn huis heb ik 3 Apple Extreme's hangen. 1 in de meterkast, 1 op de overloop en 1 op zolder. Die op de overloop en zolder breiden het netwerk uit en dienen meer als bridge.

Op de zolder staat mijn NAS, deze zit via CAT5e ingeplugd op de Extreme.

Omdat ik beneden bij mijn hifi set niet de beschikking heb over CAT5e bekabeling en ook niet de mogelijkheid heb om een kabeltje richting de meterkast te plaatsen, heb ik destijds gekozen voor een Powerline oplossing. In de meterkast staat dus een Powerline kastje (Netgear AV500) en bij een wandcontactdoos bij mijn hifi set zit er een Powerline switch op aangesloten, waarop mijn netwerkspeler aan zit gekoppeld. De verbinding is ok, maar niet meer dan dat. Wel meer dan genoeg om mijn muziek op af te spelen. Ik weet even niet meer hoeveel mbps ik kan halen via de Powerline setup.

Enfin, het zit nu zo dat mijn netwerkspeler soms bij het selecteren van het volgende nummer, blijft hangen. Ik moet soms wachten of verder skippen om hem werkend te krijgen. Ik ervaar hetzelfde als ik via DS Audio op mijn iPhone via 3G muziek beluister. Soms werkt het feilloos, soms niet. Ook hier weer een soort van time-out wanneer ik naar het volgende nummer wil gaan.

Het kan aan mijn netwerkspeler liggen (Marantz NA7004), maar ik heb het vermoeden dat mijn netwerk ook niet ideaal is ingericht.

Wat voor verbeteringen zien jullie in dit verhaal als het gaat om de verbinding tussen mijn NAS en netwerkspeler? Wat zou ik kunnen doen? Eigenlijk wil ik af van die Powerlines... ik heb zo'n beetje het vermoeden dat het daarom ook niet goed gaat.

Ik zou eventueel weer een Airport Extreme of Express kunnen aanschaffen en het netwerk beneden draadloos uit kunnen breiden, maar is dat wel zo verstandig?

Ik ben een pure hifi liefhebber en heb voornamelijk FLAC/ALAC bestanden op mijn NAS. Het liefst wil ik gewoon een rechtstreekse verbinding tussen mijn NAS en netwerkspeler, maar dat de NAS eventueel draadloos benaderbaar is. Misschien moet ik wel naar een hele andere NAS oplossing?

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

Als hifi-liefhebber wil je in ieder geval niet al die pulserende troep op je lichtnet, dus ik zou de Powerline er tussen uit halen, en dan de Airport Extreme van de overloop bij je netwerkspeler zetten. Als het mogelijk is, de Airport Extreme bij de netwerkspeler alleen als client installeren, dus niet als WiFi punt.

Eventueel kun je ook nog je NAS beneden neerzetten, maar misschien doe je dat niet vanweg het geluid van de NAS. Dan is waarschijnlijk plaatsing in de meterkast een betere optie, dan haal je weer een draadloze verbinding weg.

Voor de Airport Extreme in de meterkast zou ik eens kijken of je die iets buiten de meterkast kunt krijgen en zo een goede WiFi dekking van je huis met eentje zou kunnen bereiken, eventueel met het switchen van kanalen. Sowieso... een draadloos aangesloten Airport Extreme moet ook een goed signaal kunnen ontvangen om zinvol te kunnen doorsturen.

Drie WiFi punten lijkt me veel te veel op een beetje een normaal huis, maar misschien zijn de frequenties in de Randstad inderdaad zo vol.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik heb in het verleden deze Powerline ook gebruikt naar tevredenheid. Ik streamde films (Full HD ging net niet) en muziek hiermee. In welke poort van de "powerline switch" zit de utp kabel die naar je versterker gaat?
Poort 1 is het beste qua doorvoer:
Afbeeldingslocatie: http://www6.pcmag.com/media/images/267473-netgear-powerline-av-500-adapter-kit-back.jpg

Waar bevindt het stekkerblok die bij deze powerline hoort? Het meest ideale is de Powerline gebruiken in dezelfde stroomgroep. Daarnaast speelt de kwaliteit van je stroomkabels die door je huis lopen ook mee.

Bij mij was het zo ingericht:

Modem -> Router -> Powerline Adapter -> Powerline Switch

(De router stond ook nog in verbinding met de pc's boven d.m.v. een switch die op zolder staat)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Definieer "niet de mogelijkheid heb om een kabeltje richting de meterkast te plaatsen" eens voor ons. Is het niet mogelijk een netwerkkabel door de kruipruimte te trekken?

• Ron_Tweaker
Ik heb een groot huis met de Airport Extreme hangend aan het plafond, net buiten de meterkast. Dekking is voor de rest super, binnenin de meterkast was het minder, daarom de keus om de Extreme net buiten de meterkast te hangen aan het plafond.

Het bereik op de eerste verdieping was al slecht, helemaal op de zolder, vandaar de keus om toen met succes twee extra kabels vanaf de meterkast naar boven. Beide ten behoeve van de Extreme's boven.

Zou inderdaad een Extreme of Express beneden naast de hifi kunnen plaatsen en hier het signaal inclusief een switch voor meerdere apparaten kunnen inzetten.

Anderzijds inderdaad een gat boren in de vloer en de kruipruimte in... heb laatst al een klus gedaan in de kruipruimte, dus ik weet wat me te wachten staat.

Waar zou de keus op moeten vallen denken jullie? Bedraad dus de kruipruimte in of draadloos met een extra router? Bedraad is uiteraard altijd beter, maar het is even meer werk dan wanneer je alles draadloos doet.

Apple | Marantz | B&W

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Ik zou het persoonlijk beraad door de kruipruimte doen. Hiermee win je een heel groot stuk bandbreedte terug en stabiliteit. Het is inderdaad wat meer werk maar je kan dan voortaan wel weer goed je muziek luisteren.

Wifi is vooral leuk voor mobiele apparaten zoals tablets en telefoons, voor de rest is beraad nog altijd verreweg het beste.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Ron_Tweaker
Uiteindelijk toch gekozen voor bedrade setup. Gat gemaakt met betonboor in de vloer, 8-poorts switch geïnstalleerd en daarop alle apparatuur eraan gehangen, dus ook de NAS. Werkt prima, de NAS reageert veel sneller. Weg met de Powerlines dus :)

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1