Toon posts:

Videokaart te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Het volgende systeem heb ik:
970 extreme 3 asrock
Kingston 8 gb 1333mhz
AMD 6100
Be quiet system power 550W
Zalman z9 plus
OCZ vertex 60 GB
HDD 400 GB
AMD HD XFX 7970

Nu heb ik het probleem dat mijn videokaart 80+ (kan zelfs nog meer zijn) in temperatuur behaald en de computer afsluit. Dit is meestal het geval als ik een spel open/speel. Ik heb mijn videokaart aangeschaft in dec. 2013 en de rest is ongeveer 2 jaar geleden. Kan het aan mijn videokaart liggen dat de boel afslaat? En het lijkt dat een van de fans van de GPU het minder doet.

Alvast bedankt!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:40

Taygeta

KTM 790 Adventure

haal de kast eens open zodat de warmte eruit kan... als hij het dan langer volhoudt dan bevestigd dat je vermoeden.

Als dit het geval is.. zou ik de koelribbels van de videokaart eens uitblazen met perslucht of iets dergelijk.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:46
Maak je kast open en zorg dat alles stofvrij is. Tijdens het gamen af en toe een hand in je kast steken om te voelen of de lucht warm is of je hand achter je videokaart gaten houden die je onder je dvi aansluiting achterop kan vinden om te voelen of het warm is. Daarnaast kan het ook handig zijn om een overklok progamma te installeren en dan ipv te overklokken je fan speed gaan regelelen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kast al een keer open gehad maar dat had geen resultaat. Het uitblazen moet ik nog wel een keer doen maar lijkt me niet dat het probleem daar in zit aangezien de kaart er nog niet lang in zit.

Verwijderd

Topicstarter
ook al geprobeerd om mijn fans op 100% te laten draaien maar dan trekt ie het nog steeds niet..

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-01 22:07
lijkt op een defecte grafische kaart, snel stijgen van temperatuur en uitvallen.

Volgens mij hoort een kaart ook niet bij 80 graden uit te vallen, eerder 90+

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:24
Het uitblazen zou ik sowieso proberen, zelfs in maar 3 maanden kunnen je koelribben en ventilatoren aardig vol komen te zitten.

Naast de temperatuur van de videokaart, hoe zit het met de temperatuur van je processor, is deze wel goed?

Heb je verder wel voldoende airflow in je behuizing? Met alleen 1 intake of 1 exhaust kan ik me voorstellen dat de temps binnenin je kast gewoon veel te hoog worden.

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik denk dat je heatsink niet goed bevestigd zit op je GPU aangezien hij het op 100% ook niet trekt.
Makkelijkste oplossing; kaart aanmelden voor RMA.
Snelste oplossing waarbij je mogelijk garantie verliest; koeler demonteren en er weer goed opzetten met een minimale hoeveelheid koelpasta.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:22
Een GPU kan prima 80C aan, volgens AMD zijn GPU's ontworpen om prima te werken bij 90C, zo is de 290 serie juist afgesteld om rond de 94C te blijven.
Lijkt me dus eerder een voeding probleem oid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal sowieso de boel vandaag is ff uitblazen. De CPU blijft goed op temperatuur 30-40 graden en de GPU is in de meeste gevallen ook wel over de 90 heen gegaan denk ik.

Edit: Er zitten 3 fans in de kast en dat is volgens mij voldoende

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 11:58 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Zijn er in de EventLogs nog meldingen te vinden? Misschien dat er een BSOD plaats vind door driver problemen. De voeding zou het ook kunnen zijn, dat de GPU dan net te veel begint te trekken en de voeding instabiel raakt. De GPU zelf kan het natuurlijk ook zijn, heb je deze al eens bij iemand anders of in een ander systeem kunnen testen?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Verwijderd

Probeer is een aangepast fanpatroon in te stellen via MSI Afterburner zoals hierboven al werd gezegt.
Mijn 7970 word met aangepast fanpatroon max 72C in half uurtje Furmark en gaming max zo'n 68-71.

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik zou in ieder geval de kast uitblazen, zelf gebruik ik een electropomp van de "Action" om kinderbadjes op te blazen. Nou ik kan je vertellen dat dat echt werkt als een cyclone. Je denkt dat er niet veel stof in zit maar zet deze pomp er maar eens op, tip; mondmasker voordoen.
Pagina: 1