Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Treinreizen in spits worden mogelijk duurder.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Treinreizen in de spits worden mogelijk duurder. NS wil een treinreis buiten de daluren met maximaal 10 procent laten stijgen.
bron: http://www.nu.nl/politiek...den-mogelijk-duurder.html

Hier werd ik vanochtend al direct weer in een fantastisch humeur mee wakker. :)
Een ontmoedigingsbeleid in het OV vind ik om te beginnen al gewoon heel fout maar het gaat natuurlijk ook gewoon niet werken. Alsof mensen voor de hihi en de haha in een stampvolle trein gaan zitten. Mensen moeten gewoon naar werk/school.
Uiteindelijk komt het er dus gewoon op neer dat het deel dat met de auto kan met de auto gaat en de rest gaat gewoon meer betalen en alsnog met een spitstrein.
OV moet je om de reisbehoefte heen vouwen, niet de reisbehoefte om de agenda van de NS. Tickets kosten meer dan genoeg, ik vind dat ze dit niet kunnen maken.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
_O-

Jarenlang reclame, waarom in de file staan, pak de trein.

Met 140 km/h het centrum in, pak de trein

En dan nu zeggen, ja laat mensen maar buiten de spits rijden

:D

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:39

Garyu

WW

Vroeger heette dat gewoon een voordeelurenkaart, bij de NUTS noemen ze het een piektarief. Ik vind het eigenlijk niet heel erg nieuw en ook niet gek - alleen wordt deze maatregel PR-technisch blijkbaar niet zo goed gecommuniceerd :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Die vuurdeeluren kaart hebben ze al en kunnen ze het dus niet onder gooien, dit is gewoon een ordinaire prijsverhoging.

Verhoging in de piekuren vind ik tevens behoorlijk wat anders dan korting in de daluren. Laatgenoemde heeft niemand last van.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 10:36 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als mensen wel kunnen kiezen dan kiezen ze meestal nog voor de spits. Momenteel werk ik tot 12uur s'nachts en bijna elke zaterdag, zondag en feestdag. Het is inderdaad wat rustiger op de weg, maar de trein is niet eens meer een optie omdat ik op de eerste trein terug moet wachten (helaas, want de trein wordt wel 100 procent vergoedà. Als ik kon kiezen koos ik voor de spits :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat de meeste mensen de spits niet zullen mijden door zo'n prijsverhoging omdat de werkgever vaak betaald... Reizigers merken het dus veelal niet in de portemonee, werkgevers des te meer.

@hieronder: Zoals je hierboven kunt lezen @Marzman zijn er voldoende bedrijven die gewoon een abonnement vergoeden. Legio spitsrijders die het in zo'n geval dus niet kan boeien of het duurder wordt...

[ Voor 34% gewijzigd door naitsoezn op 23-04-2014 10:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:36:
Als mensen wel kunnen kiezen dan kiezen ze meestal nog voor de spits. Momenteel werk ik tot 12uur s'nachts en bijna elke zaterdag, zondag en feestdag. Het is inderdaad wat rustiger op de weg, maar de trein is niet eens meer een optie omdat ik op de eerste trein terug moet wachten (helaas, want de trein wordt wel 100 procent vergoedà. Als ik kon kiezen koos ik voor de spits :p
Ons land heeft dan ook helemaal nog geen 24 uurs economie.
Dit land is gewoon nog heel erg 9 tot 5 en met zo'n beleid doet de NS net alsof dat niet zo is en iedereen het gewoon enkel leuk vind om met de spits te reizen.
naitsoezn schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:37:
Ik denk dat de meeste mensen de spits niet zullen mijden door zo'n prijsverhoging omdat de werkgever vaak betaald... Reizigers merken het dus veelal niet in de portemonee, werkgevers des te meer.
Ik weet niet waar jij werkt maar mijn RKV gaan ze niet aanpassen aan de NS hoor. Dat is bij de meeste bedrijven, afgezien van zij die daadwerkelijk abonnementen/treinkaarten vergoeden, gewoon het probleem van de werknemer. De meeste bedrijven waar ik de afgelopen 10 jaar heb gewerkt kennen een kilometervergoeding, die dekt veelal de kosten van het OV al niet zoals het nu is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 10:43 ]

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:34:
Die vuurdeeluren kaart hebben ze al en kunnen ze het dus niet onder gooien, dit is gewoon een ordinaire prijsverhoging.

Verhoging in de piekuren vind ik tevens behoorlijk wat anders dan korting in de daluren. Laatgenoemde heeft niemand last van.
Huh? Een korting in de daluren is gewoon een verkapte prijsstijging voor de piekuren, iemand moet er immers gewoon voor betalen dat de trein rijdt. Of dacht je dat de NS geld weggaf? Dat geld moet gewoon ergens anders weer binnenkomen, alleen zie je het misschien niet zo direct.

Natuurlijk is dit een ordinaire prijsstijging, en eigenlijk is het gewoon onbeschoft van de NS om zo mensen te willen "opvoeden". Alsof de trein in NL niet al lang stervensduur was.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

die treinen moeten gewoon langer gemaakt worden en ze moeten op het perron zetten over welke lengte van het perron de trein stopt. Zoals het nu is het iedere keer een verassing waar de trein komt en zitter er relatief gezien meer mensen in het midden van de trein.

Verder snap ik niet waarom die trein overal stopt, mensen die buiten de stad willen wonen fietsen maar wat langer naar de stad toe, de intercity gaat van stad naar stad, dan kunnen we niet gaan stoppen in Heemstede. Waarom ook op 3 plekken stoppen in Den Haag. Maakt het alleen maar een groter gevecht wie er op de stangen van de deur mag zitten.

Verwijderd

Schandalig, blij dat ik nooit met de trein hoef.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Prijzen zijn al belachelijk duur. Ik heb een onzuinige auto die met moeite 1/11 haalt, als ik naar mijn vriendin moet (Groningen-Apeldoorn, 143KM) ben ik met de auto aan benzine rond de 22 euro kwijt en een treinkaartje kost 21.20....

Ok, geen onderhoudskosten aan de auto maargoed.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52

BLACKfm

O_o

Dersan schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:55:
Prijzen zijn al belachelijk duur. Ik heb een onzuinige auto die met moeite 1/11 haalt, als ik naar mijn vriendin moet (Groningen-Apeldoorn, 143KM) ben ik met de auto aan benzine rond de 22 euro kwijt en een treinkaartje kost 21.20....

En dan te bedenken dat je nog naar het station moet en bij je vriendin wellicht nog even de bus naar haar huis moet nemen. En als je wel een zuinigere auto neemt je dus nog meer bespaart. 143KM kost mij met 1:20 nog geen tientje aan diesel, en een wereld aan comfort in de auto.

Treinreizen is leuk als je naast het station woont en werkt, anders niet.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Ondanks dat het op basis van een nieuwsbericht is, lijkt VV mij een betere plek.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geen wegenbelasting meegeteld, geen verplichte verzekering, geen parkeerkosten... Maar inderdaad de auto is goedkoper.

Als je echt dure treinkaartjes wil zien, ga naar Engeland ofzo, dan schrik je wel even (en daar zit treinreizen in de lift omdat met de auto naar Londen helemaal geen doen is).
Brilsmurfffje schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:49:
die treinen moeten gewoon langer gemaakt worden
Dat zou de prijzen ook opdrijven, immers er moeten dan extra treinen gekocht worden omdat te realiseren. Extra treinen die de rest van de dag leeg zijn. Het is niet zo dat de NS treinen ergens stiekem achterhoud in de spits.

[ Voor 30% gewijzigd door PolarBear op 23-04-2014 11:18 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Treinen langer maken kan ook niet zomaar, omdat je zit met perronlengtes enzo die geen grotere treinen toestaan. En de grond rondom stations (om evt perrons te verlengen) is vaak niet van Prorail (die voor de perrons verantwoordelijk is) maar van de gemeente of overige partijen (als er bedrijfspanden op die grond staan).

Virussen? Scan ze hier!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Jottum, verkapte salarisverhoging!
/me heeft treinvrij van de baas :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 18:38

Dido

heforshe

En die auto heb je toch toevallig al. Dus mag ik mijn dalurenkaart (dat ding kost een paar tientjes per jaar) wel meerekenen, die heb ik toch al. Kost dat treinkaartje maar 12,70.

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je het evrgelijkt :)

On-topic:

Ik betaal voor reizen voor 09:00h al jaren een hogere prijs, namelijk 66% meer!

Het verkoopt alleen een stuk beter om de vaste klanten korting te geven tegen bepaalde voorwaarden, dan om de spitsreiziger daadwerkelijk extra te laten betalen.

Ik vraag me af wat zo'n tariefsverhoging voor de kortingskaarthouders betekent. Krijg ik nou straks in de daluren meer dan 40% korting?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:48:
[...]

Huh? Een korting in de daluren is gewoon een verkapte prijsstijging voor de piekuren, iemand moet er immers gewoon voor betalen dat de trein rijdt. Of dacht je dat de NS geld weggaf? Dat geld moet gewoon ergens anders weer binnenkomen, alleen zie je het misschien niet zo direct.

Natuurlijk is dit een ordinaire prijsstijging, en eigenlijk is het gewoon onbeschoft van de NS om zo mensen te willen "opvoeden". Alsof de trein in NL niet al lang stervensduur was.
In dat licht zijn kortingsabonnementen inderdaad niet helemaal juist, dat geef ik je mee. Maar toch om die korting te krijgen moet je geld inleggen en een zeker verbruik hebben het rendabel te maken dus je krijg het niet in de schoot geworpen.
Blijft natuurlijk gewoon absurd om als vervoerder een ontmoedigingsbeleid te gaan invoeren omdat je blijkbaar niet met de vraag om kan gaan. En het woord vraag gebruik ik heel voorzichting want eigenlijk vind ik de trein een nutsvoorziening die helemaal niet aangeraakt mag worden door dingen als vraag/aanbod omdat het er gewoon moet zijn omdat mensen zich moeten kunnen verplaatsen. Als de trein aantoonbaar duurder moet worden om kostendekkend te zijn moet hij duurder worden, dat is dan zo, maar niet alleen voor de mensen die met de spits rijden om welke reden dan ook.
Dido schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:46:
[...]

En die auto heb je toch toevallig al. Dus mag ik mijn dalurenkaart (dat ding kost een paar tientjes per jaar) wel meerekenen, die heb ik toch al. Kost dat treinkaartje maar 12,70.

Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je het evrgelijkt :)
De hoeveelheid personen is naar mijn idee de grootste factor aangezien het verbruik en de afschrijving van een auto niet zo hard schommelt bij meerdere personen als de trein.
Als ik met mijn vriendin met kerst van de ene kant van het land daar de andere kant hop voor onze (schoon)ouders is een auto heel erg snel behoorlijk wat goedkoper. Ook met korting op de treinkaartjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 11:54 ]

• Dido

Dido

heforshe

Het wordt er in ieder geval niet duidelijker op. in de spits +10%, maar buiten de spits (mimiaal;) -12%.

Met mijn ouderwetse dalurenkart (die kent geen avondspits) krijg ik dan dus heel grappige tarieven.

Een kaartje dat nu zonder korting 10 euro kost heeft dus straks de volgende prijzen voor mij:

Ochtendspits: 11,00 euro. (+10%)
Avondspits : 6,60 euro (-40%, +10%)
Rest van de dag: 5.28 euro (-12%, -40%, effectief 52% korting t.o.v. het volle tarief).

Betaal straks dus effectief dubbel voor een ochtendspitskaartje vergeleken met de rest van de dag :+

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Probleem voor de NS is gewoon dat ze in de spits (op veel trajecten) al op hun maximale capaciteit zitten. Zouden ze in de spits nog meer reizigers willen vervoeren dan hebben ze een hele lading materieel en personeel nodig die maar 2x1,5 uur per dag daadwerkelijk nodig zijn en de rest van de tijd staan te verstoffen op rangeerterreinen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dido schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:46:
[...]
Ik vraag me af wat zo'n tariefsverhoging voor de kortingskaarthouders betekent. Krijg ik nou straks in de daluren meer dan 40% korting?
Ja dat staat er 'buiten de daluren met maximaal 10 procent laten stijgen'. Buiten de daluren is nu dus ook al 66,67 procent duurder als binnen de daluren.

/▌

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Muthas schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:16:
Probleem voor de NS is gewoon dat ze in de spits (op veel trajecten) al op hun maximale capaciteit zitten. Zouden ze in de spits nog meer reizigers willen vervoeren dan hebben ze een hele lading materieel en personeel nodig die maar 2x1,5 uur per dag daadwerkelijk nodig zijn en de rest van de tijd staan te verstoffen op rangeerterreinen.
Dat wisten ze toen ze in deze business stapten...

Sowieso is het belachelijk. De mensen die in de spits de trein vullen zijn veelal studenten. Die hebben al helemaal geen keus, want scholen hebben meer nog dan het bedrijfsleven een 9 tot 5-mentaliteit. Daarom is de avondspits meestal ook minder erg dan de ochtendspits. Ga dan lobbyen om scholen niet vóór 10 uur te laten beginnen, bereik je meer mee dan een hoger spitstarief...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NMe schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:38:
[...]
Ga dan lobbyen om scholen niet vóór 10 uur te laten beginnen, bereik je meer mee dan een hoger spitstarief...
Dat is niet echt een taak van de NS. De NS is gewoon een bedrijf, in de spits is er meer vraag dan aanbod dus gaan de prijzen omhoog. Vanuit de NS bekeken is het geen vreemde beredenering.

/▌

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

RWS legt ook niet overal 5x2 rijstroken aan om in de spits voldoende capaciteit te hebben. De relatieve investering om in de spits nog meer personen te vervoeren is enorm en daardoor niet haalbaar.

En met dat lobby-en zijn ze op al allerlei manieren al lang mee bezig, treinen tussen 09:00 en 16:00 en na 19:00 is via allerlei acties, kortingen en regelingen echt vele malen goedkoper dan in de spits.

Zie bijvoorbeeld ook http://www.trouw.nl/tr/nl...its-te-reizen-werkt.dhtml
Een proef om het aantal treinreizigers meer over de dag te verdelen, is goed uitgepakt. Dat blijkt uit woensdag door de NS gepubliceerde cijfers van het project 'Spitsmijden'. De 1000 deelnemers reisden tijdens de proefperiode, die liep van augustus 2012 tot en met mei 2013, 20 procent minder in de spitsuren.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Mooi bizar dat De Speld is ingehaald door de realiteit:
2012 in de Speld: http://www.speld.nl/2012/05/28/ns-uit-kritiek-op-reizigers/
[quote]De Nederlandse spoorwegen heeft felle kritiek geuit op zijn reizigers. Uit een door de treinmaatschappij opgesteld rapport blijkt dat gemiddeld 12% van de reizigers te laat is om zijn trein te halen. Daarnaast is één op drie treinreizigers structureel niet op tijd.[/quote]
2014 door de NS: http://www.parool.nl/paro...-moet-op-tijd-komen.dhtml
[quote]Het is belangrijker dat de reiziger op tijd aankomt dan dat de treinen stipt volgens het boekje rijden. 'We gaan de focus leggen op de punctualiteit van de reiziger', zei een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) tegen het ANP. De vervoerder reageert op de nieuwe eisen die het kabinet de komende 10 jaar aan de vervoerder stelt.[/quote]

Edit: Excuses, ik had het bericht in het Parool verkeerd gelezen. :F Door het lezen van het Speld-artikel nam mijn onbewuste het even over.

[ Voor 7% gewijzigd door schaduw op 23-04-2014 13:19 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Volgens mij zijn een groot deel van de spitsgebruikers studenten en scholieren. Als je de starttijden van de eerste lessen laat beginnen om 10:00 vanaf het voortgezet onderwijs zou het dan al niet heel veel schelen met de spitsdrukte?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Marzman schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:07:
[...]

Dat is niet echt een taak van de NS. De NS is gewoon een bedrijf, in de spits is er meer vraag dan aanbod dus gaan de prijzen omhoog. Vanuit de NS bekeken is het geen vreemde beredenering.
Het is wél een taak van de NS om haar eigen problemen op te lossen. Ze hebben een probleem. Mensen uit de trein jagen is geen goeie oplossing. Mensen beter verspreid laten reizen is dat wel. Dat kan echter niet wanneer de grootste probleemgroep totaal geen flexibiliteit heeft. Dus: lobbyen bij de overheid om te kijken of er wat aan schooltijden gedaan kan worden.
Muthas schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:09:
En met dat lobby-en zijn ze op al allerlei manieren al lang mee bezig, treinen tussen 09:00 en 16:00 en na 19:00 is via allerlei acties, kortingen en regelingen echt vele malen goedkoper dan in de spits.
Dat is niet wat lobbyen betekent. Lobbyen doe je bijvoorbeeld bij de regering om te regelen dat scholen later moeten beginnen.
TheJason schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:11:
Volgens mij zijn een groot deel van de spitsgebruikers studenten en scholieren. Als je de starttijden van de eerste lessen laat beginnen om 10:00 vanaf het voortgezet onderwijs zou het dan al niet heel veel schelen met de spitsdrukte?
Kijk eens vier posts boven je?

[ Voor 14% gewijzigd door NMe op 23-04-2014 13:13 ]

• Dido

Dido

heforshe

Erm... Ten eerste is het niet echt on-topic, ten tweede zegt de NS helemaal niet wat de Speld suggereerde.

Dus wat je bedoelt met je smiley ontgaat me.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Trein duurder in de spits? Doe me dan een lol en laat de intercity van Roosendaal naar Zwollen niet om 18:29 vertrekken (officieel 18:24 maar hoe vaak komt dat voor?) maar om 18:31... Oh nee, dat helpt niet, want niet de vertrektijd van de trein telt maar hoe laat je incheckt...

Ze zijn wel erg goed in het richting zichzelf rekenen daar bij de NS. Al snap ik de overheid ook niet echt:

NS moet prijzen verhogen vanwege gestegen kosten -> Foei, mag niet!
NS heeft weinig geld voor en geeft dus weinig uit aan onderhoud -> Foei, mag niet!
NS heeft problemen met op tijd rijden wegens weinig onderhoud -> Foei, mag niet! Hier, hoge boete zodat je nog meer kosten hebt zodat je nog hogere prijzen moet vragen en nog minder aan onderhoud uit kunt geven!

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Paul schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:14:
Trein duurder in de spits? Doe me dan een lol en laat de intercity van Roosendaal naar Zwollen niet om 18:29 vertrekken (officieel 18:24 maar hoe vaak komt dat voor?) maar om 18:31... Oh nee, dat helpt niet, want niet de vertrektijd van de trein telt maar hoe laat je incheckt...
offtopic:
Je weet dat de spitstarieven wat inchecken betreft AFAIK marges hebben van 5 minuten in jouw voordeel? :)

• Paul
  • Nu online
Dan nog helpt het niet want ik ben voor een trein die om :24 hoort te vertrekken overwegend om :20 al op het perron :P

Daarnaast heb ik die marge nergens genoemd zien staan. Zelfs al zou de trein om :30 moeten vertrekken, zolang men die marge niet kent gaat men van :30 inchecken uit en is men dus of te vroeg voor de korting of te laat voor de trein :P

Nu kun je natuurlijk niet alle treinen pas na :30 laten vertrekken, maar ik kan dus zo al een aantal trajecten noemen langs de top 10 steden waarvan 95% van je reis in een daluur plaats vindt maar waar je geen korting op krijgt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Garyu

Garyu

WW

Muthas schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:09:
RWS legt ook niet overal 5x2 rijstroken aan om in de spits voldoende capaciteit te hebben. De relatieve investering om in de spits nog meer personen te vervoeren is enorm en daardoor niet haalbaar.

Zie bijvoorbeeld ook http://www.trouw.nl/tr/nl...its-te-reizen-werkt.dhtml

[...]
20% minder in de spitsuren, omdat ze in die tijd met de auto gingen? Of verdeelden ze hun reizen beter? En wat kost het deze reizigers netto extra, behalve extra tijd en logistiek? Dit soort structuren zorgt er natuurlijk voor dat het steeds moeilijker wordt om als reiziger te weten wat je nou gaat betalen voor een reis, omdat je met allerlei factoren rekening moet houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 23-04-2014 13:26 ]

• Dido

Dido

heforshe

Paul schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:22:
Nu kun je natuurlijk niet alle treinen pas na :30 laten vertrekken, maar ik kan dus zo al een aantal trajecten noemen langs de top 10 steden waarvan 95% van je reis in een daluur plaats vindt maar waar je geen korting op krijgt :)
En daar staat tegenover dat je op dezelfde manier voor de spits kunt incheken en 95% (of zelfs 100%!) van je reis in de spits kunt maken tegen kortingstarief. Gek genoeg hoor je daar weer weinig klachten over.

[ Voor 46% gewijzigd door Dido op 23-04-2014 13:26 ]

• Paul
  • Nu online
Dat komt mijns inziens ook veel minder voor. Een dalurenkaart heb je, lijkt me, vooral als je af en toe weg gaat, als je de trein gebruikt voor woon/werk dan neem je wel een abonnement.

De meeste mensen gaan NA hun werk (wat voor de meeste mensen dus ergens na 16:00 inhoudt) ergens naar toe, niet 's ochtends om half zeven.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:36:
Als mensen wel kunnen kiezen dan kiezen ze meestal nog voor de spits.
De meeste hebben ook geen echte keuze ook al kunnen ze kiezen. Het grootste deel van de mensen werk toch rond 6 uur met vrouw/man en kinderen samen eten en een avond samen hebben.
Zolang ons land een 9 tot 5 economie is/heeft zullen door soort maatregelen van de NS dus alleen extra inkomsten betekenen of een toenemend autogebruik, het overgrote deel gaat/kan niet buiten de spits om.

• Dido

Dido

heforshe

Paul schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:33:
Dat komt mijns inziens ook veel minder voor. Een dalurenkaart heb je, lijkt me, vooral als je af en toe weg gaat, als je de trein gebruikt voor woon/werk dan neem je wel een abonnement.

De meeste mensen gaan NA hun werk (wat voor de meeste mensen dus ergens na 16:00 inhoudt) ergens naar toe, niet 's ochtends om half zeven.
Ik betwijfel of veel dagjesmensen per se na 4 uur, maar voor 6:30 _moeten_ inchecken.
Iedereen die na 9 uur 'sochtends incheck reist als ie wil met korting, tenzij ze per se tussen 4 en 6:30 in willen checken.

Waarom zouden er minder mensen inchecken tussen 3:30 en 4 dan tussen 6 en 6:30?

Overigens, degenen met de goeie ouwe dalurenkaart hebben dit probleem sowieso niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 23-04-2014 13:45 ]

• Paul
  • Nu online
Ik ga er even vanuit dat je het met je tijden over 's middags hebt?
Dido schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:44:
Ik betwijfel of veel dagjesmensen per se na 4 uur, maar voor 6:30 _moeten_ inchecken.
Als je nog iets aan je avond wilt hebben wel :P Als de volgende pas een half uur later vertrekt, dan is het verschil tussen 19:30 of 20:00 op je bestemming zijn wel groot als je om 22:48 weer terug wilt / moet.

Dagjesmensen hebben dat probleem inderdaad niet, dus nemen de eerste trein na 9:00 :P
Waarom zouden er minder mensen inchecken tussen 3:30 en 4 dan tussen 6 en 6:30?
Omdat er tussen 15:30 en 16:00 nog hele hordes aan het werk zijn.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-11 17:31
Treinkaartjes in de spits duurder. rekeningrijden in de spits.
De regering doet ook alles om het werken te ontmoedigen. Alsof mensen het leuk vinden om op 6:00 op te staan om in de file te staan of dubbelgepropt willen worden in een trein.

• Garyu

Garyu

WW

Moet je maar dichter bij je werk/studie/whatever gaan wonen, dan heb je daar allemaal een stuk minder last van... Nederland is een enorm forenzenland heb ik het gevoel, waarom niet wat dichterbij gaan wonen? Dan kan je gewoon met de fiets en heb je nergens last van O-).

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Wellicht is dat geen optie omdat je in de detachering zit?
Ik kan in een week zowel in Assen als in Brussel een klus hebben en ik ga niet iedere avond verhuizen :P

• Garyu

Garyu

WW

Voor mijn gevoel zit niet iedereen in de trein in de detachering. Daarnaast mag ik toch hopen dat je baas de reiskosten betaalt :p.

• Paul
  • Nu online
Garyu schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:22:
waarom niet wat dichterbij gaan wonen?
Omdat de ene helft van het land met een gigantische restschuld zit en de andere helft natuurlijk overal al voldoende decennia op de wachtlijst staat voor een huurhuis behalve uiteraard in de regio waar men een baan heeft kunnen bemachtigen.

Nog los van de vele gedetacheerden en uitzendkrachten en mensen met een tijdelijk contract.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Russel88
Moet je maar dichter bij je werk/studie/whatever gaan wonen, dan heb je daar allemaal een stuk minder last van... Nederland is een enorm forenzenland heb ik het gevoel, waarom niet wat dichterbij gaan wonen? Dan kan je gewoon met de fiets en heb je nergens last van O-).
In Nederland wordt je niet gestimuleerd om te verhuizen. Als woningbezitter word je dwars gezeten door de ontroerend goed belasting. Als huurder kun je niet zo maar een huis huren zonder eerst jaren in de wachtrij te hebben gestaan.
En in Nederland heb je gewoon erg veel mensen die gedetacheerd zijn of op locatie werken.

Dichtbij je werk wonen is een utopie. Geen enkele ambtenaar doet het, maar men verwacht dat het voetjesvolk dat wel doet.
Dit is gewoon weer een geval van Jan modaal lekker uitmelken, want de bijstandtrekkers liggen nog in hun nest rond de spits en de CEO's rijden niet met OV of declareren het gewoon.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

waarom niet wat dichterbij gaan wonen? Dan kan je gewoon met de fiets en heb je nergens last van O-).
Omdat de locaties met werkgelegenheid en de huisvesting niet op elkaar afgestemd zijn... In A'dam alleen al zijn >500K banen (volgens cbs), die mensen zul je nooit allemaal kunnen huisvesten in A'dam zelfs als ze het zouden willen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zie persoonlijk niet door deze prijswijziging meer files ontstaan. Puur om het feit dat sommige mensen de middelen echt niet in 1 keer hebben om een alternatief aan te schaffen. Dus NS komt hier in principe mee weg.

Wel zou er minder files kunnen ontstaan door de kwaliteit en comfort te verhogen in de treincoupe's, vriendelijkheid personeel en de ruimte die je krijgt voor het geld wat je betaald.

* Falcon aait nog even zijn leaseauto ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

De onderbouwing is natuurlijk dom, want mensen hebben vaak geen keus. Zoals hierboven al is gezegd is Nederland gewoon een 9-tot-5 land, en ondanks het jarenlange halfzachte geleuter over flexwerken, thuiswerk en het nieuwe werken, moeten de meesten van ons gewoon om 08.30 of 09.00 acte de présence geven. Voor die mensen (volgens mij de overgrote meerderheid) is dit dus gewoon weer een ordinaire prijsverhoging. Of het zal leiden tot meer files vraag ik me overigens af. Ik denk dat er niet zoveel overflow is tussen mensen die nu al met de trein reizen en mensen die met de auto reizen. Het is toch vaak meer een kwestie van overtuiging of gemak dan een harde centenkwestie.

On a sidenote ben ik overigens, als ik dit soort berichten lees, altijd weer erg blij dat ik op vijf minuten fietsen van mijn werk woon. Natuurlijk, daar staan ook nadelen tegenover, maar het genot dat je aan tijdwinst beleeft is fenomenaal, om nog maar te zwijgen van het kostenvoordeel door het niet hoeven te hebben van een auto. Een lease-auto is voor mij ook helemaal geen gunstige voorwaarde of überhaupt iets dat ik zou willen, noch qua gemak, noch qua status. Het is zo 1998. Geef mij maar mijn voordeeluren-abonnement oude stijl, overgehouden uit mijn studententijd. No way dat ik dat ooit opzeg :P

Steden zullen in de toekomst alleen maar groter worden, een steeds groter deel van de bevolking zal in steden gaan wonen. Op mondiale schaal is verstedelijking allang de trend, alleen in Nederland hebben we vanaf de jaren '80 een dip gehad in de populariteit van steden omdat de oude binnensteden door falend overheidbeleid verloederden en mensen tegelijkertijd door een zeer liberale kredietverstrekking ineens allemaal in een vrijstaand huis met twee garages en een tuin konden wonen. Nu is dat weer omgekeerd en kom je juist van je huis in een krimpgebied maar moeilijk af. Met uitbreiding van de stad neemt ook de reikwijdte van het OV toe (zie bijv. de ontsluiting van de vinexgebieden tussen Rotterdam en Den Haag door middel van de Randstadrail). Al met al allemaal argumenten om in de stad te gaan wonen, althans dicht bij je werk. Alleen in de detachering heb je dan pech, dat blijft reizen geblazen. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2014 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nofi hoor, maar dat is natuurlijk een budretoriek van bijbelse proporties met onze woningmarkt. :P En dan bedoel ik zowel huur als koop. Want dat is ook allebij gewoon poep in het kwadraat momenteel.
Vooral als je het hebt over duurdere steden wens ik je veel succes met je starters administratiebaantje.
Ook kan je eventueel recent aangekochte woningen niet weer zomaar verkopen zonder restschulden die je, zelfs als zou je de stap wel willen maken, ook niet meer in een volgende hypotheek kan verwerken. (terecht, m.i., maar dat is een andere discussie) En dan heb ik het nog niet eens gehad over kinderen die je ook niet aan de lopende band in en uit scholen en vriendenkringen kan sjorren.
Omgekeerd is de banenmarkt natuurlijk ook gewoon ruk nog altijd maar intussen heb je wel rekeningen te betalen, een terechte zorg vooral als je meer te onderhouden hebt dan alleen jezelf.

Dat slappe gelul over moet je maar dichter bij je werk wonen/moet je maar dichter bij je woon werken krijg ik gewoon ontzettende jeuk van. We wonen in dit land per definitie niet zo ver uit elkaar en je kan niet altijd maar weer door allerlei hoepels springen omtrent je woon/werk situatie omdat ons spoornetje/wegennetje er problemen mee heeft dat je een beetje moet forenzen.

• Destruction
  • Laatst online: 22:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 16:44:
Dat slappe gelul over moet je maar dichter bij je werk wonen/moet je maar dichter bij je woon werken krijg ik gewoon ontzettende jeuk van. We wonen in dit land per definitie niet zo ver uit elkaar en je kan niet altijd maar weer door allerlei hoepels springen omtrent je woon/werk situatie omdat ons spoornetje/wegennetje er problemen mee heeft dat je een beetje moet forenzen.
Dat dus.

Een vriend van mijn vader is telkens verder van huis gaan werken, zonder daar zelf voor gekozen te hebben.

Hij begon met werken bij een bedrijf hier in Zwolle. Lekker dichtbij, lekker op de fiets.
Het bedrijf werd opgekocht door een bedrijf uit Deventer. Er moest dus een 2e auto komen waarmee hij die 70km per dag zou kunnen overbruggen, zomaar even extra kosten voor verzekering/belasting/brandstof/onderhoud erbij, maar 1 weerwoord en je hebt ontslag, dus je doet het maar..

Alsof dit nog niet genoeg was werd de toko opnieuw doorverkocht, en nu moest die 2e auto ook nog eens een diesel worden, want 200km per dag tikt behoorlijk aan, en eenmaal boven de 50 zijn je kansen op een andere baan enorm geslonken, om het zacht te zeggen. Tel daar dan nog even een reiskosten vergoeding bij die totaal niet toereikend is, en de frustratie is compleet.

OV was geen optie in dit geval, woon en werk ver van het station en geen fatsoenlijke mogelijkheden voor een busreis oid. Verhuizen is ook geen optie, zie je huis maar eens verkocht te krijgen, en dan nog zien dat je een vergelijkbaar huis kunt kopen dichtbij je werk (met 4 kinderen heb je een ruime woning nodig, en die kost in Zwolle nou eenmaal wat minder dan in Utrecht..).

2 jaar geleden (ongeveer) kreeg hij een auto ongeluk waarbij hij hersenletsel opliep. Het gaat goed met hem, maar werken kan hij niet meer. Nou kun je dat laatste niet afschuiven op het bedrijf waarvoor hij werkte, maar het verdere verhaal geeft wel aan dat niet per definitie iedereen ervoor kiest om ver van huis te werken.

Ik ben zelf treinhater en verstokt automobilist. Ik bevind me echter in een luxe positie, waardoor ik mijn auto voor woon/werk vervoer niet nodig heb, en dus (mits het weer meehelpt...) daar ook niet voor gebruik. Zou ik buiten de stad werken zou ik de voorkeur geven aan het reizen per motor. Dat scheelt fileleed en bovendien is een motor meestal een stukje zuiniger dan een auto ;)

In mijn ogen is ds dat plan van de NS behoorlijk stupide en een nekslag voor de overheid die mensen graag uit de auto, en in het OV wil hebben. Overigens, de overheid zou iedereen met een B-Rijbewijs de bevoegdheid moeten geven om een motorscooter (maximaal 125cc) te besturen. Die dingen rijden een keer 100km/u, iedereen kan met zo'n ding rijden, en ik wed dat daar klandizie voor is. Wat zal het op de snelwegen rustig worden wat files betrefd. Ok, de winter periode kun je niet echt op zo'n ding rijden, maar buiten dat.. Rustig naar je werk tuffen zonder files, en zo'n ding rijdt 1:30..

[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 27-04-2014 22:35 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Destruction schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:24:
[...]

In mijn ogen is ds dat plan van de NS behoorlijk stupide en een nekslag voor de overheid die mensen graag uit de auto, en in het OV wil hebben. Overigens, de overheid zou iedereen met een B-Rijbewijs de bevoegdheid moeten geven om een motorscooter (maximaal 125cc) te besturen. Die dingen rijden een keer 100km/u, iedereen kan met zo'n ding rijden, en ik wed dat daar klandizie voor is. Wat zal het op de snelwegen rustig worden wat files betrefd. Ok, de winter periode kun je niet echt op zo'n ding rijden, maar buiten dat.. Rustig naar je werk tuffen zonder files, en zo'n ding rijdt 1:30..
Ja, want iedereen heeft ook geld om een motorscooter te kopen en plaats om hem te parkeren en rijdt ook graag bij regen op zo'n ding.
Nee, dat gaat hem niet worden.

Signatures zijn voor boomers.

• Garyu

Garyu

WW

De wereld verandert, de vraag is - verander je mee, of niet. Zoniet, dan ben je uiteindelijk die ouwe zeur die iedereen op verjaardagsfeestjes zit te vervelen met verhalen over die goeie ouwe tijd. Mobiliteit kost gewoon geld, of het nou linksom of rechtsom komt. Wil je dat niet, zorg dan dat je niet mobiel hoeft te zijn. Zoek een baan om de hoek, of ga op de hoek wonen waar wel werk is.

Een huis kopen en daar voor de rest van je leven moeten wonen omdat je het aan de straatstenen niet meer kwijt kan, is typisch Nederlandse mentaliteit een van de grote veroorzakers van het forenzenprobleem, aangezien niemand meer wil of kan verhuizen, hoewel het werk steeds verder weg te zoeken is, en werkgevers dat ook van mensen verwachten.

De overheid werkt dit aan de ene kant enorm in de hand met de ondersteuning voor lease-auto en HRA, maar vraagt de werknemer vervolgens dat allemaal via belastingen en accijnzen tot aan dure treinkaartjes weer terug te betalen.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 10:47:
De wereld verandert, de vraag is - verander je mee, of niet. Zoniet, dan ben je uiteindelijk die ouwe zeur die iedereen op verjaardagsfeestjes zit te vervelen met verhalen over die goeie ouwe tijd. Mobiliteit kost gewoon geld, of het nou linksom of rechtsom komt. Wil je dat niet, zorg dan dat je niet mobiel hoeft te zijn. Zoek een baan om de hoek, of ga op de hoek wonen waar wel werk is.
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, is dat heel makkelijk gezegd, maar gaat dat lang niet altijd op. Die vriend van mijn vader is echt het enige voorbeeld niet, die EN zijn werk zag verhuizen EN zijn kosten voor woon-werk vervoer zag oplopen van vrijwel 0,- naar 4-500,- per maand.. (genoodzaakt een 2e auto op diesel te kopen, 200km per dag. Hij begon op 3km fietsafstand van zijn werk, bij diezelfde werkgever!).
Een huis kopen en daar voor de rest van je leven moeten wonen omdat je het aan de straatstenen niet meer kwijt kan, is typisch Nederlandse mentaliteit een van de grote veroorzakers van het forenzenprobleem, aangezien niemand meer wil of kan verhuizen, hoewel het werk steeds verder weg te zoeken is, en werkgevers dat ook van mensen verwachten.
Oh? Dus jij wil beweren dat de economische crisis en de daardoor gezakte huizenprijzen voor niemand betekenen dat de hypotheek hoger is dan de huidige waarde van de woning? En het dus onmogelijk is om zonder restschulden van je huis af te komen? En hoe wil jij een andere hypotheek krijgen als je nog een restschuld hebt? En het gaat voor zover ik weet (in mijn vrienden/kennisssen kring) echt niet om verschrikkelijk dure huizen, maar ze staan wel 10-20k onder water. Blijven wonen is het devies dus.
De overheid werkt dit aan de ene kant enorm in de hand met de ondersteuning voor lease-auto en HRA, maar vraagt de werknemer vervolgens dat allemaal via belastingen en accijnzen tot aan dure treinkaartjes weer terug te betalen.
Lease-auto's gaan voor lang niet iedereen op. En dat laatste, wonen wij hier niet in het land met de grootste belastingdruk? Inhalige overheid, doe daar maar eens wat aan zou ik zeggen.
Maasluip schreef op maandag 28 april 2014 @ 08:46:
[...]

Ja, want iedereen heeft ook geld om een motorscooter te kopen en plaats om hem te parkeren en rijdt ook graag bij regen op zo'n ding.
Nee, dat gaat hem niet worden.
Ja een motorscooter is ontzettend duur en neemt enorm veel ruimte in... Wie van de mensen die verder van het werk wonen, wil nou niet filevrij naar het werk tuffen en dat ook nog eens met een veel gunstiger verbruik dan een auto zou halen? Leaserijders misschien niet (want tankpas, dus boeiend), maar de eigen rijder zou hier normaal gezien zeker oren naar hebben.

Je argument dat het bij regen niet fijn is op zo'n ding, daar heb je een punt. Maar hoe vaak regent het nou? Als we van files e.d af willen zullen we wat moeten, toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Destruction op 28-04-2014 11:59 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Garyu

Garyu

WW

Destruction schreef op maandag 28 april 2014 @ 11:53:
[...]

Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, is dat heel makkelijk gezegd, maar gaat dat lang niet altijd op. Die vriend van mijn vader is echt het enige voorbeeld niet, die EN zijn werk zag verhuizen EN zijn kosten voor woon-werk vervoer zag oplopen van vrijwel 0,- naar 4-500,- per maand.. (genoodzaakt een 2e auto op diesel te kopen, 200km per dag. Hij begon op 3km fietsafstand van zijn werk, bij diezelfde werkgever!).
Ik zou niet moeilijk doen, als ik 200km per dag zou moeten gaan reizen, zou ik gaan verhuizen.
[...]

Oh? Dus jij wil beweren dat de economische crisis en de daardoor gezakte huizenprijzen voor niemand betekenen dat de hypotheek hoger is dan de huidige waarde van de woning? En het dus onmogelijk is om zonder restschulden van je huis af te komen? En hoe wil jij een andere hypotheek krijgen als je nog een restschuld hebt? En het gaat voor zover ik weet (in mijn vrienden/kennisssen kring) echt niet om verschrikkelijk dure huizen, maar ze staan wel 10-20k onder water. Blijven wonen is het devies dus.
Natuurlijk is dat een probleem. Een groot probleem. Dat is toch ook wat ik zeg? De Nederlandse verslaving aan koophuizen en de massale hypotheekschuld, mogelijk gemaakt door de overheid + banken, zorgt juist voor dit soort problemen. Mensen willen wel verhuizen, maar kunnen het financieel niet opbrengen. Buiten Nederland is er geen land waar deze verslaving zo enorm groot is. Het afkicken daarvan kost pijn en moeite, dat voelen we nu met zijn allen.

Maar je bent blijkbaar nog in de ontkenningsfase, net als vele anderen. Je wilt immers meteen naar de volgende hypotheek. Bedenk: moet je volgende woning per se weer een koopwoning zijn? Ja, huren is per maand wel duurder. Maar het is ook flexibel. Je kan gaan wanneer je wilt, je hebt alleen de transactiekosten van de verhuizing.

Het probleem is niet de mobiliteit of de werkgever in dezen, maar de woonmarkt en koop-verslaving in NL.
[...]

Lease-auto's gaan voor lang niet iedereen op. En dat laatste, wonen wij hier niet in het land met de grootste belastingdruk? Inhalige overheid, doe daar maar eens wat aan zou ik zeggen.
Er zijn nog wel wat landen met een (stuk) hogere belastingdruk hoor. Zo woon ik niet in NL, maar volgens de bruto-netto-tooltjes die je zo kan vinden zou er in NL heel wat meer salaris overblijven dan wat ik hier maandelijks op mijn rekening gestort krijg. De overheid in NL is juist een overheid die het qua reorganisatie-snelheid en efficientie relatief goed doet vergeleken met veel andere landen. Kijk eens even naar de landen om je heen voordat je begint te mopperen over eigen land... Er is meer dan genoeg mis in Nederland, maar over de belastingdruk zou ik nou niet bepaald als eerste lopen klagen. Zie het verder ook eens uit kosten-baten-zicht, wat krijg je ervoor terug en vergelijk dat eens met andere landen.

Maar goed, we gaan redelijk offtopic geloof ik. Ik bedoelde het in mijn eerste post ook maar half-serieus, zoals ook al aangegeven in de link die ik postte. Ik begrijp heel goed dat het vooral op persoonlijk niveau praktisch onmogelijk is om de situatie te veranderen, en heb daar ook respect voor. Als je eenmaal aan een huis en locatie vast zit, kom je er in deze tijd nauwelijks meer zonder kosten vanaf. Dat dat een risico is waar je bij koop al vanuit kon gaan, dat is nou makkelijk achteraf praten.

[ Voor 7% gewijzigd door Garyu op 28-04-2014 12:12 ]

• magnifor
  • Niet online
Muthas schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:16:
Dan moet de NS maar de treinsamenstelling eens aanpassen. IC Den Haag richting Duivendrecht om 08:04. 50% van de zitplaatsen zijn 1e klas. Resultaat? 2e klas overvol. 1e klas leeg. Zeer inefficient manier van vervoeren.

• Russel88
Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:10:
[...]
Ik zou niet moeilijk doen, als ik 200km per dag zou moeten gaan reizen, zou ik gaan verhuizen.
Tuurlijk.

Makkelijk praten. In de meeste gevallen is verhuizen duurder.
Bij koop heb je te maken met overdrachtsbelasting, notariskosten e.d. En de hypotheek eisen zijn verscherpt waardoor je hypotheek waarschijnlijk hoger uit zullen komen.

Bij huur zal een soortgelijke woning hoogstwaarschijnlijk ook duurder zijn. Als je al 20 jaar lang dezelfde woning huurt, dan zul je vrij goedkoop huren. Een nieuwe huurder betaalt gewoon meer huur.

En wat moet je doen als je vrouw wel dichtbij je huidige woning werkt? Scheiden dan maar?

Leuk dat jij makkelijk kan verhuizen zonder ingrijpende financiële consequenties. De meeste mensen kunnen dat niet. Behalve financiele zaken heb je ook te maken met een sociaal aspect. Je kids 200 km laten verhuizen omdat papa's werkgever verhuist is een beslissing die je niet zo makkelijk neemt.

Het woon- werk problematiek in NL los je niet op met de dooddoener "dan verhuis je maar".

• Garyu

Garyu

WW

Russel88 schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:21:
[...]
Het woon- werk problematiek in NL los je niet op met de dooddoener "dan verhuis je maar".
Tuurlijk, maar dan moet je m.i. ook niet zeuren met de dooddoener "ik heb een huis gekocht en kan het niet betalen", want dat daar een bepaald risico aan vast zit had je natuurlijk ook kunnen weten :z.

[ Voor 50% gewijzigd door Garyu op 28-04-2014 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 10:47:
Grappige is dat die oude zeuren echt niet allemaal op hun achterhoofd gedonderd zijn en ze best wel zaken hebben die een spijkertje of twee op hun kop slaan.
Zoals ik al had gezegd, als OV duurder moet dan is dat zo, maar niet alleen voor mensen tijdens de spits.
Maar dat is wel wat de situatie is en daar zal mee gewerkt moeten worden.
Dat men niet op restschulden zit te wachten is natuurlijk gewoon logisch. De meeste mensen worden nog gewoon opgevoed zo veel mogelijk geld dat je niet hebt ook niet uit te geven.
Zomaar even een dikke vette restschuld voor een random baantje is gewoon niet realistisch. Vooral niet omdat een vast contract ook niet zo heel vast meer is en je er zo uit ligt in een poep en een scheet tegenwoordig omdat sociale zekerheid op dat vlak ook al nagenoeg volledig de deur uit is te behoeve van zogenaamde verbetering van de arbeidsmarkt.
Volgens mij is dit gewoon de NS die geldboompjes ziet staan. De overheid heeft inhoudelijk niets meer te maken met de bedrijfsvoering van de NS behalve dat ze een eisenpakketje kunnen neerleggen en af en toe eens een bonnetje kunnen uitschrijven als de service dermate ondermaats is dat het niet te verkopen valt.
Als je het mij vraagt is het feit dat het geen overheid is juist het probleem.
Privatisering zonder concurrentie.
Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:10:

[...]
Natuurlijk is dat een probleem. Een groot probleem. Dat is toch ook wat ik zeg? De Nederlandse verslaving aan koophuizen en de massale hypotheekschuld, mogelijk gemaakt door de overheid + banken, zorgt juist voor dit soort problemen. Mensen willen wel verhuizen, maar kunnen het financieel niet opbrengen. Buiten Nederland is er geen land waar deze verslaving zo enorm groot is. Het afkicken daarvan kost pijn en moeite, dat voelen we nu met zijn allen.

Maar je bent blijkbaar nog in de ontkenningsfase, net als vele anderen. Je wilt immers meteen naar de volgende hypotheek. Bedenk: moet je volgende woning per se weer een koopwoning zijn? Ja, huren is per maand wel duurder. Maar het is ook flexibel. Je kan gaan wanneer je wilt, je hebt alleen de transactiekosten van de verhuizing.

Het probleem is niet de mobiliteit of de werkgever in dezen, maar de woonmarkt en koop-verslaving in NL.
Heb jij de huurmarkt van dit land wel eens van dichtbij bekeken?
De wachtrijen voor sociale woningbouw vliegen alle normen van fatsoen zo ver voorbij dat ze al andere planeten aan het bezoeken zijn en de woekerprijzen in de private sector ga je van huilen.
Ik heb een appartement gekocht maar niet omdat ik dat persé wou vanwege die ondefinieerbare verslavingsdrang van je maar omdat dat de enige realistische optie is buiten een slecht onderhouden krot met een oetlul van een huisbaas in een Nederlands equivalent van de Gazastrook.

Ook zijn mensen die 200km afleggen echt niet de oorzaak van dit probleem. Het feit dat mensen uberhaupt met iets van een trein of auto moeten op een x tijdstip is het probleem. En daarvoor hoef je maar 15 km van je werk af te wonen. Echt geen rare afstand. Maar daar kan je niet voor blijven verhuizen. Ook niet als je huurt.
Sterker nog, daar hebben we vervoersmiddelen voor uitgevonden denk ik dan.
magnifor schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:18:
[...]

Dan moet de NS maar de treinsamenstelling eens aanpassen. IC Den Haag richting Duivendrecht om 08:04. 50% van de zitplaatsen zijn 1e klas. Resultaat? 2e klas overvol. 1e klas leeg. Zeer inefficient manier van vervoeren.
De eerste klas mag van mij in zijn geheel, ten aller tijde, overboord. Het is gewoon niet van deze tijd. In de spits is het in de eerste klas "druk" als het voor de helft gevuld word terwijl ze in de tweedeklas elkaar zitten te droogneuken op het balkon dat überhaupt geen klasseaanduiding zou mogen hebben omdat het meer op een bagageruimte lijkt dan iets waar passagiers zich tijdens de rit zouden moeten bevinden.
Ik vind die volle treinen uberhaupt een gevaar, maar daar gaat pas weer iemand over vallen als het mis gaat en er mensen doodgaan enkel en alleen omdat de trein veel te afgeladen rondtuft.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2014 17:20 ]

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:35:
[...]

Tuurlijk, maar dan moet je m.i. ook niet zeuren met de dooddoener "ik heb een huis gekocht en kan het niet betalen", want dat daar een bepaald risico aan vast zit had je natuurlijk ook kunnen weten :z.
Ja, die vriend van mijn vader wist 15 jaar geleden - toen hij dat huis kocht - al dat zijn werkgever 2 keer van eigenaar zou wisselen en hij uiteindelijk elke werkdag een pokkeneind moest rijden. Als hij dat in die tijd had geweten, dan was hij absoluut gaan soliciteren en zeker niet bij die werkgever gebleven. De beste man heeft een hekel aan (ver) reizen voor z'n werk.

We hebben een tijdperk gehad waarin het populair was voor werkgevers om uit het oosten van het land te vertrekken, en met z'n allen op een kluitje in/rond de randstad te gaan zitten. O.a die genoemde vriend van m'n pa is daar slachtoffer van geworden. Dan moet je niet gaan roepen dat zoiemand maar even zijn huis moet verkopen, en dan met een restschuld maar gewoon in een huurwoning moet gaan zitten. Hij heeft er niet om gevraagd.

Besides that, als een werkgever van mij eist dat ik verhuis, dan mag de werkgever ook instaan voor alle bijkomende kosten (dus incl. een evt. restschuld). Zolang hij dat niet doet, moet-ie niet miepen en kilometer/reisvergoeding betalen.

Hoe het voor de rest van de nederlanders is weet ik niet, maar buiten mijn eigen stad gaan werken zou ik alleen doen uit pure noodzaak, en dan alleen maar tot ik werk kan krijgen dat dichterbij huis is. 2 uitzonderingen daarop zijn voor mij dat 1) het salaris ruim hoger is dan ik in m'n eigen stad kan verdienen en 2) de werktijden dusdanig zijn dat ik nooit in de spits kom.

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 29-04-2014 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Destruction schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 00:53:
[...]

Hoe het voor de rest van de nederlanders is weet ik niet, maar buiten mijn eigen stad gaan werken zou ik alleen doen uit pure noodzaak, en dan alleen maar tot ik werk kan krijgen dat dichterbij huis is. 2 uitzonderingen daarop zijn voor mij dat 1) het salaris ruim hoger is dan ik in m'n eigen stad kan verdienen en 2) de werktijden dusdanig zijn dat ik nooit in de spits kom.
Ik werk op zo'n 22km afstand van mijn thuis en dat doe ik bij acceptabel weer (lees: droog en geen windkracht 80 in de smoel) gewoon op de fiets. Dus zelfs al verhogen ze het dat gaat voor mij voor een belangrijk deel langs me heen. Vind het principe fout. NS moet dienstverlening om de reiziger bouwen, niet andersom.

Ik zal een dergelijke afstand overigens in principe ook altijd wel willen blijven doen. Om de hoek werken is voor mij gewoon niet goed want dan krijg ik wel een heel lui leven gezien mijn werk doorgaans fysiek niet belastend is en je mij voor geen goud in zo'n zweetclub krijgt die ook nog eens geld kost. Nu blijf ik behoorlijk fit met alleen de slijtage van mijn fiets als kosten. (wat nog best hard gaat op dat soort afstanden maar natuurlijk nog altijd niet zo veel is als een abonnement bij de sportschool)
Natuurlijk betekend dat dan dat ik af en toe moet forenzen als het weer tegen zit, maar los daarvan vind ik alles binnen 30 kilometer nog behoorlijk te verkopen als zijnde "in de regio", hoe je ook gaat.
Als je er 40 uur per week moet zijn is het van primair belang dat je je werk leuk vind anders heeft het uberhaupt geen zin. Salaris en zeker zoiets futiels als de locatie zijn voor bij tweederangs en derderangs zaken en zullen dat altijd blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 01:28 ]

• Russel88
Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:35:
[...]

Waar zeg ik dat men het niet kan betalen? In je eigen huis zitten is geen probleem. Verhuizen is een probleem. Verhuizen kost geld of je nu koopt of huurt.
Leuk dat jij in een situatie zit waarbij dat minder duur is. Maar iets verder kijken dan je eigen situatie is vaak wel prettig.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-11 13:58
Offtopic:
Ik ben nog niet wakker, want ik las 2X
"Tijdreizen in spits worden mogelijk duurder."

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:32
Wat mij stoort aan dit - verder vrij stupide - plan is de vaagheid van het begrip "spits". Ik versta daaronder een periode waarin het druk is, NS verstaan daaronder: tussen 6:00 en 9:00.

Ik zit zelf om 7:00 een half uur lang in een rustige sprinter die bij wijze van spreken twee keer zo vol kan. Een prijsverhoging voor de mensen in deze trein lost dus geen enkel probleem op. Sterker: misschien zouden de NS het zelfs wel moeten stimuleren om niet alleen later maar soms ook juist vroéger te vertrekken.

Verder zou het logischer zijn om extra te laten betalen voor snellere verbindingen (zoals dat al geldt in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) of de drukte van een trein te koppelen aan de prijs van een rit (al lijkt me dat knap lastig). Ook merk je een significant verschil in de drukte tussen bijvoorbeeld de dinsdag en de woensdag maar een rit kost evenveel.

Resumerend: volgens mij kunnen de NS beter aan gerichte oplossingen gaan werken.
Pagina: 1