Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 10:47:
De wereld verandert, de vraag is - verander je mee, of niet. Zoniet, dan ben je uiteindelijk die ouwe zeur die iedereen op verjaardagsfeestjes zit te vervelen met verhalen over die goeie ouwe tijd. Mobiliteit kost gewoon geld, of het nou linksom of rechtsom komt. Wil je dat niet, zorg dan dat je niet mobiel hoeft te zijn. Zoek een baan om de hoek, of ga op de hoek wonen waar wel werk is.
Grappige is dat die oude zeuren echt niet allemaal op hun achterhoofd gedonderd zijn en ze best wel zaken hebben die een spijkertje of twee op hun kop slaan.
Zoals ik al had gezegd, als OV duurder moet dan is dat zo, maar niet alleen voor mensen tijdens de spits.
Een huis kopen en daar voor de rest van je leven moeten wonen omdat je het aan de straatstenen niet meer kwijt kan, is typisch Nederlandse mentaliteit een van de grote veroorzakers van het forenzenprobleem, aangezien niemand meer wil of kan verhuizen, hoewel het werk steeds verder weg te zoeken is, en werkgevers dat ook van mensen verwachten.
Maar dat is wel wat de situatie is en daar zal mee gewerkt moeten worden.
Dat men niet op restschulden zit te wachten is natuurlijk gewoon logisch. De meeste mensen worden nog gewoon opgevoed zo veel mogelijk geld dat je niet hebt ook niet uit te geven.
Zomaar even een dikke vette restschuld voor een random baantje is gewoon niet realistisch. Vooral niet omdat een vast contract ook niet zo heel vast meer is en je er zo uit ligt in een poep en een scheet tegenwoordig omdat sociale zekerheid op dat vlak ook al nagenoeg volledig de deur uit is te behoeve van zogenaamde verbetering van de arbeidsmarkt.
De overheid werkt dit aan de ene kant enorm in de hand met de ondersteuning voor lease-auto en HRA, maar vraagt de werknemer vervolgens dat allemaal via belastingen en accijnzen tot aan dure treinkaartjes weer terug te betalen.
Volgens mij is dit gewoon de NS die geldboompjes ziet staan. De overheid heeft inhoudelijk niets meer te maken met de bedrijfsvoering van de NS behalve dat ze een eisenpakketje kunnen neerleggen en af en toe eens een bonnetje kunnen uitschrijven als de service dermate ondermaats is dat het niet te verkopen valt.
Als je het mij vraagt is het feit dat het geen overheid is juist het probleem.
Privatisering zonder concurrentie.
Garyu schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:10:
[...]
Natuurlijk is dat een probleem. Een groot probleem. Dat is toch ook wat ik zeg? De Nederlandse verslaving aan koophuizen en de massale hypotheekschuld, mogelijk gemaakt door de overheid + banken, zorgt juist voor dit soort problemen. Mensen willen wel verhuizen, maar kunnen het financieel niet opbrengen. Buiten Nederland is er geen land waar deze verslaving zo enorm groot is. Het afkicken daarvan kost pijn en moeite, dat voelen we nu met zijn allen.
Maar je bent blijkbaar nog in de ontkenningsfase, net als vele anderen. Je wilt immers meteen naar de volgende hypotheek. Bedenk: moet je volgende woning per se weer een koopwoning zijn? Ja, huren is per maand wel duurder. Maar het is ook flexibel. Je kan gaan wanneer je wilt, je hebt alleen de transactiekosten van de verhuizing.
Het probleem is niet de mobiliteit of de werkgever in dezen, maar de woonmarkt en koop-verslaving in NL.
Heb jij de huurmarkt van dit land wel eens van dichtbij bekeken?
De wachtrijen voor sociale woningbouw vliegen alle normen van fatsoen zo ver voorbij dat ze al andere planeten aan het bezoeken zijn en de woekerprijzen in de private sector ga je van huilen.
Ik heb een appartement gekocht maar niet omdat ik dat persé wou vanwege die ondefinieerbare verslavingsdrang van je maar omdat dat de enige realistische optie is buiten een slecht onderhouden krot met een oetlul van een huisbaas in een Nederlands equivalent van de Gazastrook.
Ook zijn mensen die 200km afleggen echt niet de oorzaak van dit probleem. Het feit dat mensen uberhaupt met iets van een trein of auto moeten op een x tijdstip is het probleem. En daarvoor hoef je maar 15 km van je werk af te wonen. Echt geen rare afstand. Maar daar kan je niet voor blijven verhuizen. Ook niet als je huurt.
Sterker nog, daar hebben we vervoersmiddelen voor uitgevonden denk ik dan.
magnifor schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:18:
[...]
Dan moet de NS maar de treinsamenstelling eens aanpassen. IC Den Haag richting Duivendrecht om 08:04. 50% van de zitplaatsen zijn 1e klas. Resultaat? 2e klas overvol. 1e klas leeg. Zeer inefficient manier van vervoeren.
De eerste klas mag van mij in zijn geheel, ten aller tijde, overboord. Het is gewoon niet van deze tijd. In de spits is het in de eerste klas "druk" als het voor de helft gevuld word terwijl ze in de tweedeklas elkaar zitten te droogneuken op het balkon dat überhaupt geen klasseaanduiding zou mogen hebben omdat het meer op een bagageruimte lijkt dan iets waar passagiers zich tijdens de rit zouden moeten bevinden.
Ik vind die volle treinen uberhaupt een gevaar, maar daar gaat pas weer iemand over vallen als het mis gaat en er mensen doodgaan enkel en alleen omdat de trein veel te afgeladen rondtuft.
[
Voor 36% gewijzigd door
Verwijderd op 28-04-2014 17:20
]