Upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• Spoggar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-02 10:58
Hallo mede tweakers,

ik ben op zoek naar goede componenten voor mijn eerst volgende upgrade voor mijn computer
ik heb nu een redelijk goede "game" computer (mijn mening :P)

mijn Pc bestaat nu uit de volgende componenten

Processor: Intel Core i3 2100
Moederbord: Intel Desktop Board DH61BEB3
Video kaart: Asus GTX760-DC2OC-2GD5
Opslag: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB en Samsung 840 EVO 250GB
Voeding: Recom Power Engine 450 Watt Plus
Intern geheugen: 4GB ram (merk of specs zijn onbekend)
Behuizing: In Win Z638 (Zwart)

Waarom will ik een upgrade?
mijn behuizing is uitermate ongeschikt voor gamingomdat:
-de kabels hangen maar wat
-mijn SSD is op redneck style ergens weg gedrukt
-het is behoorlijk warm in mijn computer, mede omdat er geen vents in zitten (oke 3 stuks van mn video kaart en processor koeling maar dat is alles)
- de ruimte in de behuizing is teklein voor verdere uitbreiding
- en de beuizing is niet echt sexy 8)
- 4GB ram wordt tegenwoordig al als weinig beschouwd (en dat merk ik ook met zwaardere games)

Wat wil ik bereiken?
-ik wil graag een computer die still en koel is,
-die battlefield 4 op ultra met stevige 60 fps kan rollen
-en ook de aankomende zware spellen kunnen spelen op (als het kan) de hoogste settings.

Wat mag het kosten?
-mijn butget zal rond de €500 euro zijn maar goedkoper is altijd welkom ;)

Heb je nog bepaalde voorkeuren? waarom?
mijn bedoeling is dat mijn nieuwe behuizing de BitFenix Prodigy M word
en ik hoef geen nieuwe video kaart (met deze ben ik tevreden)

Opmerkingen
:
- ik heb een score van 746 op Unigine Heaven Benchmark 4.0
met alles op het maximale
- ik speel BF4 nu op high met 45-60+ fps
- ik wil wel graag het gemak van een M-atx behuizing houden
- ben ik hier op het goede forum adres?
- hoe voeg ik foto's to aan mn post? :?
- dit is mijn eerste post op het tweakes forum, so please be gentle

ik wil graag advies over wat ik wel of niet kan verbeteren en wat ik het beste zou kunnen kiezen
hierbij vraag ik om jullie hulp _/-\o_

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

Msel

...

Één of meer beeldschermen? En op welke resolutie?

Met een RAM upgrade krijg niet meer fps. Misschien dat je i3 een lichte bottleneck is op je GPU. Dat zou je eens kunnen testen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Voor ultra settings voldoet je hele pc eigenlijk niet, die is op zich mooi in balans (wellicht wat weinig geheugen), maar komt gewoonweg tekort.

Het geheugen is dus sowieso aan de krappe kant.
De processor doet op de hoogste settings 40-60 fps, dus eigenlijk wat je nu draait.
De videokaart doet op de hoogste settings 35-50 fps, daardoor kun je eigenlijk ook niet hoger in settings, zelfs als je de andere componenten vervangt.

Als je ook 2e hands zoekt kom je wel een heel eind denk ik.
- kast, 75 euro
- extra geheugen, 30-60 euro
- 2e hands i5, 125 euro
- nieuwe voeding!, 50 euro
- videokaart verkopen +150 euro
- nieuwe videokaart, 350 euro

balans: +/- 500 euro.

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-02 12:11
Ja die voeding is niet echt top, ik zou hem verkopen voor €20 en vervolgens een bekend merk op 500w+ kopen.
Even op de zijkant van je geheugen kijken, als het een bekend merk is kan je wellicht een identieke erbij kopen voor dual-channel 8gb :)
Je videokaart zal BF4 zeker niet op 60fps ultra krijgen, daar hebben zelfs de beste kaarten nog moeite mee.
Moederboord is best goed, kan gemakkelijk een andere processor in, let wel even op de socket (1155).

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Dus als ik je verhaal goed begrijp zou zoiets als dit al een behoorlijke upgrade zijn :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 172,99€ 172,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,99€ 54,99
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 302,96

Je moederbord support ivy bridge CPU's dus daarom de i5 3570, prima voor gaming.
Verder 8GB geheugen, een prima voeding die in deze setup kaarten t/m de r9 290x aankan.

maar kijk eens naar deze review over de Bitfenix prodigy M :

http://nl.hardware.info/r...oter-van-binnen-conclusie

Das nie cool, letterlijk en figuurlijk..verder krijg je later misschien ook nog problemen met de ruimte wanneer je een zwaardere (lees langere) videokaart wilt gaan installeren.
Als je nl in de specs kijkt zie je dat je bij langere kaarten in de knel zou kunnen komen met de voeding..

Weet niet of je perse een lan-party case wilt maar dan zou ik toch ff op zoek gaan naar een andere..
Voor die 7 10tjes van die prodigy kun je leuke kastjes kopen.

Kan geen kast voor je kiezen (persoonlijke smaak :) ) maar in deze review staan een aantal hele leuke kasten beschreven, geeft een aardig overzicht en goed inzicht in de prestaties :

http://nl.hardware.info/r...ew-kastje-kopen-conclusie

Heb er ook een aftermarket koeler voor de CPU bijgedaan (de tranquilo) die goed koelt en erg stil is...aanrader voor stil en koel systeem.

Zal in de meeste normale behuizingen wel passen maar check altijd even of de fabrikant een maximale hoogte voor CPU koelers opgeeft.

Dan heb je alles bij elkaar een leuk systeem, niet voor ultra maar wel alles op behoorlijke settings.

En je heb nog budget over ook :)

Wanneer je je componenten die je niet meer gebruikt weet te verkopen dan wordt het allemaal nog goedkoper :)

En stel (ut hoef nie natuurlijk) je verkoopt wel je videokaart. Dan moet dat samen met de andere componenten minstens 200 (alleen al CPU en GPU die waarschijnlijk het makkelijkst verkopen) of meer op kunnen brengen.

Dan komt een leuke r9 280x (ong 260 euro) wel heel dichtbij voor niet veel extra geld. Deze is een behoorlijk stuk krachtiger en maakt het systeen nog wat meer future proof voor de komende games.

http://www.techspot.com/r...d-4-benchmarks/page3.html

Maar das afhankelijk van je budget natuurlijk. En mocht je daarvoor gaan kies er dan wel 1 met een goede koeler (check de review)

Hoop je iig weer wat verder geholpen te hebben :)

• Spoggar
Msel schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:40:
Één of meer beeldschermen? En op welke resolutie?

Met een RAM upgrade krijg niet meer fps. Misschien dat je i3 een lichte bottleneck is op je GPU. Dat zou je eens kunnen testen.
mijn plan is om op 1 scherm te werken/gamen met een resolutie van 1920x1080 ( LG 22EA53VQ-P ).

dat mijn cpu nu een bottleneck kan zijn is mij al bekent, maar ik vraag mij af of ik met bijvoorbeeld een Intel Core i5 3570 (<-of beter) ook echter een groot(er) verschil kan zien qua fps/performance.

ik ben geen computer expert maar als ik van 4 naar 8GB ga is het toch wel zo dat wanneer ik een grote explosie in mijn gezicht krijg dat mijn frames minder laag zullen droppen? (gewoon een voorbeeld hoor)

nog bedankt voor de snelle reactie

• Spoggar
ManIkWeet schreef op woensdag 23 april 2014 @ 00:15:
Ja die voeding is niet echt top, ik zou hem verkopen voor €20 en vervolgens een bekend merk op 500w+ kopen.
Even op de zijkant van je geheugen kijken, als het een bekend merk is kan je wellicht een identieke erbij kopen voor dual-channel 8gb :)
Je videokaart zal BF4 zeker niet op 60fps ultra krijgen, daar hebben zelfs de beste kaarten nog moeite mee.
Moederboord is best goed, kan gemakkelijk een andere processor in, let wel even op de socket (1155).
voeding niet echt top, in welke zin bedoel je dit dan?
bedoel je de kwaliteit of output, wat maakt een voeding eigenlijk goed?
ik snap wel dat ik voor een sterkere computer meer stroom nodig ben (dus een betere voeding)

als ik mijn geheugen wil opgraden dan zou ik totaal nieuwe moeten kopen of een nieuw moederbord want er zijn helaas maar 2 DDR3 sloten aanwezig.

ik ben eigenlijk niet van plan om een nieuwe videokaart te kopen, maar als ultra niet gehaald kan worden met deze videokaart vind ik het niet erg, BF4 is niet het enige spel dat ik speel

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Stap gelijk over op 1150 (en verkoop de i3 en Intel H61 als setje op de V&A of MP)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,98€ 154,98
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 49,99€ 49,99
1BitFenix Prodigy Zwart€ 63,60€ 63,60
1Cooler Master Seidon 120V€ 37,54€ 37,54
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 60,04€ 60,04
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,10

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Baloes
  • Laatst online: 24-02 18:50
@Spoggar

Ja de processor en extra geheugen gaan je helpen bij het spelen van BF4 en andere spellen.

Idd de gtx 760 is een prima kaart die wanneer je niet op ultra hoeft nog wel een tijd meekan, daarom zei ik ook in het geval van..:)

Ik heb zelf juist voor BF4 het geheugen van 4 naar 8 geupgrade en via een buitenkansje voor 80 euro een prima i5 2400 op de kop getikt. Dit als upgrade voor m'n i3 2120, die ik weer verkocht voor 70 :)

Alles loopt soepeler. In multiplayer maps met veel spelers wordt je processor aardig belast. M'n i3 in combinatie met een overklokte CLUB3D 7950 trok dat niet goed, werd te zwaar belast.
Ook crysis 3 had er veel baat bij en zo zullen er meer spellen, en steeds meer spellen beter presteren met de i5.

En de i5 heeft ook meer power in het geval wanneer je wel een upgrade naar een zwaardere kaart wilt doen.

Je RAM en processor raak je voor redelijke prijs echt wel kwijt op V&A wat de uitgaven weer drukt.

Maar zoals ik al eerder zei alles afhankelijk van je budget natuurlijk.

Affijn blijft altijd lastig die keuzes :)

• Spoggar
Cheshire schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:39:
Stap gelijk over op 1150 (en verkoop de i3 en Intel H61 als setje op de V&A of MP)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,98€ 154,98
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 49,99€ 49,99
1BitFenix Prodigy Zwart€ 63,60€ 63,60
1Cooler Master Seidon 120V€ 37,54€ 37,54
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 60,04€ 60,04
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,10
dit is nog best wel een goed idee, maar waarom een ander moederbord?

• Spoggar
@baloes

Bedankt dit is erg nuttige informatie :)

• superrock
  • Laatst online: 26-02 18:16
Spoggar schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:28:
[...]

dit is nog best wel een goed idee, maar waarom een ander moederbord?
Haswell is er alleen voor socket 1150. Jouw moederbord is socket 1155 wat dus niet past.
Pagina: 1