R9 280X Grijs/groen gestreept scherm

Pagina: 1
Acties:

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 13:30
Ik heb sinds kort een
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
in de PC van mijn broertje draaien, maar deze lijkt kuren te vertonen.
Hij heeft nu een aantal keren een grijs of groen scherm met verticale strepen gehad. Windows blijft op de achtergrond gewoon draaien, dingen als Skype werken nog gewoon.

Dit is tot nu toe alleen voor gekomen tijdens StarMade (Java Minecraft in de ruimte) en Interplanetary (Turn-based strategy). De temperaturen tijdens het fenomeen zijn verre van zorgwekkend en zo stressing zijn de eerdergenoemde spellen niet. Ik heb ook geprobeerd om de zaak om zeep te helpen met Furmark, maar dit is na anderhalf uur niet gelukt. Dit zou natuurlijk helemaal willekeurig kunnen zijn.

Nu zit er nog gewoon garantie op de kaart, maar die dekt natuurlijk geen softwareproblemen. Ik hoop die samen met jullie dan ook uit te kunnen sluiten.

De PC bestaat uit:
Core2Quad Q8200
4GB DDR2
Medion moederbord (gestripte MSI) met PCIe2.0 x16
Eerder genoemde GPU
XFX Pro 450W voeding
draaiende op Windows 7 Enterprise x64 met de laatste AMD drivers.

Wellicht dat jullie kunnen helpen!

Verwijderd

Eeeh, waarom geef je je broertje Een R9 280X terwijl hij DDR2 geheugen gebruikt (ook nog maar 4 GB!!!!!)? Dat is samen met de cpu een aardige bottleneck.

Heb je ook de een specifieke naam van het moederbord? Dit is een beetje vaag...

• NinjaTuna
De rest van de PC wordt vervangen door een 4670K met bijbehorend mobo en 8GB DDR3, deze videokaart kon ik vast op de kop tikken dus vandaar. Moederbord is zoiets:
pricewatch: MSI MS-7366 V1.0

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:15:
Heb je ook de een specifieke naam van het moederbord? Dit is een beetje vaag...
Omdat Medion gewoon vage custom moederborden hebben :P
Ding heeft wel een modelnummer, maar good luck om dan nog iets zinnigs te vinden (ze lijken soms op normale retail varianten, maar wijken af op bepaalde punten en support is extreem gebrekkig).

Waar ik eigenlijk aan denk is de beruchte GSOD (Grey Screen of Death) die z'n intrede ongeveer in het Radeon 5000 serie tijdperk deed.
Probleem is (het zou ook eens niet) is dat de kaart de clockspeeds wel omhoog gooit, maar dat de voltages 'vast' blijven zitten op een te laag voltage waardoor de boel instabiel word (VRAM metname als ik me niet vergis).
Ik ken de games die je noemt zo niet, maar zijn het een soort browser games of iets dergelijks? of is er een internetbrowser in de achtergrond open? (dat wil nog wel eens roet in het eten gooien namelijk).

Wat je kan proberen is via Afterburner of iets dergelijks zorgen dat de clocks (en voltages) 'vast' zitten op het normale maximum (dit is gewoon veilig en moet de kaart aankunnen), dan zou een GSoD niet meer mogen gebeuren.

Verwijderd

Wow wat een felgekleurd bord :D

Dat wat Nemesizz zegt kan ook nog wel eens dat van dat GSOD. Wat wel raar is, is dat het dus nu ook zou voorkomen in de R9 280X series. Kan er op internet niet veel van vinden bij deze series.

• NinjaTuna
Nemesizz schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:41:
[...]

Omdat Medion gewoon vage custom moederborden hebben :P
Ding heeft wel een modelnummer, maar good luck om dan nog iets zinnigs te vinden (ze lijken soms op normale retail varianten, maar wijken af op bepaalde punten en support is extreem gebrekkig).

Waar ik eigenlijk aan denk is de beruchte GSOD (Grey Screen of Death) die z'n intrede ongeveer in het Radeon 5000 serie tijdperk deed.
Probleem is (het zou ook eens niet) is dat de kaart de clockspeeds wel omhoog gooit, maar dat de voltages 'vast' blijven zitten op een te laag voltage waardoor de boel instabiel word (VRAM metname als ik me niet vergis).
Ik ken de games die je noemt zo niet, maar zijn het een soort browser games of iets dergelijks? of is er een internetbrowser in de achtergrond open? (dat wil nog wel eens roet in het eten gooien namelijk).

Wat je kan proberen is via Afterburner of iets dergelijks zorgen dat de clocks (en voltages) 'vast' zitten op het normale maximum (dit is gewoon veilig en moet de kaart aankunnen), dan zou een GSoD niet meer mogen gebeuren.
Voltage locken zou ik kunnen proberen, wel een beetje triest dat zo'n bug er als sinds de 5000 serie in zit. Maar blijft Windows na zo'n GSOD wel gewoon draaien? Mijn broertje skypet namelijk vrolijk verder ook al geeft zijn scherm niets meer :S

Wat betreft de games, StarMade is Java, dus OpenGL gok ik, niet browser-based en Interplanetary is iets nieuws, maar lijkt op Unity te draaien, ook niet browser-based, dus dat kan zowel OpenGL als DirectX zijn. De browser zal tijdens het spelen ongetwijfeld open hebben gestaan, maar het zou me toch wel teleurstellen als dat anno 2014 het probleem moet zijn.

Verwijderd

Zou het ook kunnen liggen aan het feit dat je de kaart op een PCIe2.0 x16 slot hebt aangesloten, terwijl hij op een PCIe3.0 x16 slot moet?

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 20:43:
Zou het ook kunnen liggen aan het feit dat je de kaart op een PCIe2.0 x16 slot hebt aangesloten, terwijl hij op een PCIe3.0 x16 slot moet?
Dat zou theoretisch niets moeten uitmaken. De kaart zou backwards compatible moeten zijn met PCIe 2.0.

OP zei dat de laatste AMD drivers zijn gebruikt. Alleen is niet duidelijk of het hier gaat om laatste officiele drivers of laatste Beta-drivers. Om welke drivers gaat het?

• NinjaTuna
Beide getest.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

NinjaTuna schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 20:00:
[...]

Voltage locken zou ik kunnen proberen, wel een beetje triest dat zo'n bug er als sinds de 5000 serie in zit. Maar blijft Windows na zo'n GSOD wel gewoon draaien? Mijn broertje skypet namelijk vrolijk verder ook al geeft zijn scherm niets meer :S
De browser zal tijdens het spelen ongetwijfeld open hebben gestaan, maar het zou me toch wel teleurstellen als dat anno 2014 het probleem moet zijn.
Vaak loopt een PC wel helemaal vast bij een GSOD, maar niet altijd (overigens kan de GSoD soms ook een andere kleur hebben, heb ook wel eens paars of rood gezien :+ ).

Dat die problemen voorkomen is jammer, maar over het algemeen werken de meeste kaarten wel goed.
Maar zo gauw ik bepaalde problemen zie (mogelijke GSoD, FPS die vast zit op een laag getal, of artefacts terwijl de kaart totaal niet heet word) is AMD Powerplay meestal de boosdoener. Dat foefje is bij de 5000 serie geintroduceerd om energie te besparen. De kaart klokt terug naar een laag aantal Mhz en zo gauw wat meer power nodig is gaat de kloksnelheid en voltages omhoog. Het probleem is dat bij een aantal kaarten (ik noem het maar 'maandag morgen' modellen) dat gedeelte niet goed werkt.
Bij sommige kaarten blijft de kloksnelheid te laag hangen, bij andere gaat de snelheid wel omhoog maar de voltage niet mee (krijg je vaak de GSoD), enz enz.

Dat van de browser in de achtergrond komt overigens nog het vaakste voor, omdat er vaak dan Youtube ofzo op de achtergrond mee loopt. Moderne browsers maken gebruik van hardwareversnelling van de videokaart (om de 'main' processor te ontlasten), maar gevolg is dus, wanneer die versnelling gebruikt word blijft de kaart vaak op 'medium' clocks steken. Als je dan naar een game gaat blijven de clocks op medium hangen ipv voluit te gaan.

Ik heb er zelf ook een boel gezeik mee gehad met m'n 5770, en heb een custom Overdrive profiel aangemaakt en de idle, medium clocks (en voltages) gewoon hetzelfde gezet als full load. Word de boel iets minder zuinig van, maar had je tenminste geen gedoe meer (nouja geen....minder gedoe...ik had echt het toppunt van een maandag morgen model zeg maar |:( ).

Dat van de PCI-e versie mag niet uitmaken, moet zelfs nog werken op een PCI-e v1.0 slot, slechts enkele oude VIA chipsets hadden er problemen mee (praat je over het AMD64 en Pentium 4 tijdperk borden).

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 15:31

waseland

War... war never changes

Typisch AMD ding, de verticale gekleurde schermen is al bezig vanaf de 5000 series en ze hebben het nog steeds niet opgelost.

• NinjaTuna
Hmm, moet zeggen dat een Google Image search op AMD GSOD wel plaatjes oplevert die precies lijken op wat er bij mijn broertje gebeurt. Denk dat het dan nu tijd wordt voor een RMA-aanvraag, aangezien het dan in ieder geval geen software-probleem lijkt te betreffen...

Goede info heren, bedankt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

Al eens geprobeerd de memclock ietsiepietsie omlaag te klokken?
Kreeg dit vaak als ik iets te hard ging met de memklok op me lightning :p

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 22-04-2014 23:16 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Mij staat iets bij dat het juist veroorzaakt werd door faulty system RAM, je interne geheugen, ga daar eens op 1 strip draaien, en krijg je het dan nog op de andere? Vervelend als een RMA geweigerd word omdat ze geen problemen ermee ervaren, en ze je met onderzoekskosten opzadelen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• NinjaTuna
Misschien is het nog het beste om dan even te wachten met daadwerkelijk actie te ondernemen tot wanneer de kaart in een nieuw systeem zit. Ik lees zoveel verschillende ideeën over mogelijke oorzaken en oplossingen dat het me niet zou verbazen als het dan plots niet meer voor komt.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 07:30

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Zolang je niets van dat oude systeem dan die vga gaat hergebruiken en hij met allerlei nieuwe hardware word gecombineerd zou ik dat eerst even testen, grote kans dat het aan de overige componenten ligt (mobo/psu/ram)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
Heb je geen ander systeem om die videokaart in te proberen? Kan wel goed een probleem met de videokaart zijn, maar kan geen kwaad om even andere componenten te elimineren, zeker ook eens het systeem proberen met telkens maar 1 geheugen stick. Ik had laatst ook grafische fouten die aan slecht geheugen bleken te liggen. Heb je ook gekeken of Overdrive uit staat bij de Catalyst drivers?

@Netsy1998: Dat het geheugen maar 4GB of DDR2 is, veroorzaakt dit niet. PCIe 3.0 is backwards compatible met PCIe 2.0, die videokaart zou zonder grafische fouten moeten kunnen werken op een moederbord met PCIe 1.0 van 10 jaar oud met 1GB DDR1. Ik heb zelf dit weekend voor de lol een HD6870 (PCIe 2.0)geprikt op een socket 939 moederbord uit 2005.

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Precies ditzelfde probleem had ik met mijn gigabyte 280x. Bij mij leek het probleem voor te komen als ik een klein stootje tegen de pc kast aangaf. Vervolgens de kast opengehaald en een beetje aan de kaart gezeten terwijl de pc opgestart was, dit gaf idd de GSOD. Kaart RMA aangemeld bij gigabyte en is gewoon gerepareerd. Probleem bleek in de PCI aansluiting op de kaart zelf te zitten.

• FrankWestenberg
  • Laatst online: 09-11-2025
Heb ook hetzelfde probleem met mijn Asus r9 280x dc2t, kwam ergens tegen dat het verhogen van het voltage voor de memory naar 1600 hielp. Geprobeerd, kon 2 uur crysis 3 spelen in plaats van 10 minuten. Uiteindelijk toch een crash... Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden?

GPU temp komt niet boven de 72 graden uit en op het moment van crashen was dit 66.

[ Voor 12% gewijzigd door FrankWestenberg op 18-09-2014 17:43 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

FrankWestenberg schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:39:
Heb ook hetzelfde probleem met mijn Asus r9 280x dc2t, kwam ergens tegen dat het verhogen van het voltage voor de memory naar 1600 hielp. Geprobeerd, kon 2 uur crysis 3 spelen in plaats van 10 minuten. Uiteindelijk toch een crash... Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden?

GPU temp komt niet boven de 72 graden uit en op het moment van crashen was dit 66.
Geheugen iets 'underclocken' naar 1500Mhz (6000Mhz effectief).
Ik zet underclocken tussen haakjes, omdat fabrikanten dit vaak zelf overklokken wat toch regelmatig voor instabiliteit zorgt. De hogere kloksnelheid en vaak te weinig voltage is de grootste oorzaak van een GSoD.

Ik weet dat je daar niet zo'n kaart voor koopt om vervolgens te moeten underclocken, maar is even puur om te testen of die dan wel stabiel(er) blijft. Mocht je er niet mee kunnen leven kun je eventueel een RMA aanvragen, maar dan kun je dat dus duidelijk bij vermelden (sommige shops maken zich er namelijk makkelijk vanaf bij het 'testen' van een videokaart; geeft beeld > werkt > terug sturen en onderzoekskosten betalen en je zit dan nog met hetzelfde probleem).

Verwijderd

Heb je een plaatje van het scherm? Daaruit kan je vaak een hoop afleiden.

• NinjaTuna
FrankWestenberg schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:39:

Bij underclocken van het gegeugen zoals genoemd kwam het niet meer voor, maar toch voor RMA gekozen. De winkel in kwestie zei echter het probleem niet te kunnen reproduceren (daar vreesde ik al voor) dus hij kwam weer terug. Wel kosteloos in dit geval.

• FrankWestenberg
  • Laatst online: 09-11-2025
http://i747.photobucket.c...bassplayerxx/31c33d7b.jpg

Niet mijn scherm, maar zelfde idee. Kleur varieert zoals rood, blauw, groen. Denk alleen niet dat je daar wat uit kan afleiden hoor :P

Maargoed, RMA heeft dus een grote kans op veel gedoe en weinig oplossing. Underclocken ben ik nu aan het proberen, memory op 1500 Mhz (6000) met 1550 mV. Gaat stabiel voor een aantal uur crysis, dus so far so good.
Pagina: 1