Accu van laptop laadt niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozab
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04-2017
Hallo tweakers,

Als ik mijn adapter op mijn laptop aansluit wordt mijn accu niet meer opgeladen, wanneer ik mijn muis op het batterijteken rechtsonder in het scherm heb krijg ik de volgende melding: "n% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt niet opgeladen)". Ik krijg dus wel gewoon stroom van de adapter alleen het opladen van de accu werkt niet.

Nu kan ik natuurlijk makkelijk een nieuw onderdeel bestellen maar het probleem is dat ik niet wat er kapot is, de accu of de adapter. In eerste opzicht zou ik denken de accu aangezien die niet meer wordt opgeladen, maar mijn laptop geeft aan dat de accu nog correct werkt: Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/4ait7vj0h/batterijmeter.png

Hierdoor ga ik er dus vanuit dat het aan mijn adapter ligt, mijn vraag aan jullie is of een van jullie hier ervaring mee heeft gehad of hier meer vanaf weten en wat jullie denken over waar het probleem zit.

Overige info:
-Dell XPS 15 (L502X) ~2 jaar oud
-Het betreft de standaard bijgeleverde accu en adapter van Dell
-Ja, de stekker zit in het stopcontact :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

per ongeluk een 90 wat voeding gepakt ipv 130 watt oid?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Probeer dit tooltje eens (System information for windows):

https://dl.dropboxusercon...3264324/siw%20%281%29.exe

(er vanuit gaande dat je geen win 8 hebt, daar werkt hij niet op).

links in het menu kun je bij hardware kiezen voor "battery". Wat krijg je daar voor info? Misschien staat er iets over het wear level of de resterende capaciteit oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozab
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04-2017
fish schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:26:
per ongeluk een 90 wat voeding gepakt ipv 130 watt oid?
Nope, hier heb ik niks aan veranderd, altijd dezelfde voeding gehad.

@timberleek:
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/wlijqrcm3/battery.png
Wear level = 28%
Die 89% is gewoon het zelfde als wat er rechtsonder in mijn werkbalk bij het batterij-icoontje staat:
"89% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt niet opgeladen)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:59
Is de pin in de tip van de adapter nog goed?
Bij m'n Dell van nu zo'n 4 jaar terug bleek deze op een gegeven moment gedeeltelijk te zijn afgebroken.
Hierdoor kon de laptop nog wel werken, maar wilde de accu niet opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

goed punt.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594617

Ik heb dit ook gehad, het betekent dat de accu van je laptop aan het verslijten is. Mijn laptop ging dit na ongeveer 2,5 jaar doen (netstroom, 79% resterend, accu wordt niet opgeladen), maar dat is al een jaar geleden en hij doet het nog steeds prima. Hij laadt op tot 79%, dan kan ik hem een paar uurtjes gebruiken en dan moet hij weer aan het net. De accu is sindsdien niet verder verslechterd.

Als je het heel storend vindt, of je hebt je accuduur heel erg nodig, kun je een nieuwe accu kopen ( ik zit zelf bij knip , die hebben een dochtersite knip) , maar in principe zou deze nog best een jaar mee kunnen gaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door iisschots op 06-05-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcapri
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-05 19:36
bestaat er geen calibratietool voor u batterij? probleem is dat u batterij wel op 100% is, maar dat windows weergeeft dat ze slechts op 85% ofzo staat.
ik heb hetzelfde gehad met mijn HP, als ik de lader uitrek was die op 10min naar 50% gegaan en toen bleef die bijna 2uur van 50 naar 0%.

diagnose software van HP laten lopen en die zei dat ik moest calibreren (dacht code 30)
ik moest de pc aanzetten, alles van schermbeveiliging en veilig afsluiten disablen en de pc laten opstaan tot die effectief uitviel door te weinig spanning. dan ZONDER aanschakelen de lader inpluggen en volledig laten laden tot het laadledje uitging.
accu had toen iets van een 2700mAh over van de originele 5200mAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:58
Ik vind op de forums van Dell aardig wat topics over XPS15 modellen met laad problemen... waarbij doorgaans de adapter als de boosdoener wordt aangewezen. Blijkbaar kan je in het bios een meer uitgebreide status uitlezen... http://en.community.dell....op/f/3518/t/19529149.aspx

Hier staan ook nog wat tips bij vergelijkbare gevallen:

https://www.google.com/se...arging&rls=Palemoon:en-US

Loop de tips eens na zou ik zeggen... zit volgens mij absoluut wat bruikbaars tussen om in ieder geval vast te kunnen stellen waar het probleem zit.

Is de laptop overigens al meer dan 2 jaar oud of nog net niet? Als het nog binnen de 2 jaar is zou ik sowieso contact opnemen met Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Staat er niet toevallig een desktop mode aan, waardoor hij pas gaat laden zodra de accu onder de 50% komt om te voorkomen dat je bij desktopgebruik continu de accu aan het laden bent?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1