Mini-ITX Gaming PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Robertreyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 23:40
Hallo Tweakers,

ik zit al een flinke tijd op Tweakers, heb alleen de laatste jaren op een mac gewerkt thuis en nu toch maar besloten om deze te verkopen en weer voor windows te gaan. Heb vroeger zelf meerdere computers gebouwd (maar dan heb ik het over 13 jaar geleden), dus weet wel het 1 en ander maar het nodige is uiteraard veranderd. Heb mezelf de laatste dagen dan dus ook aardig in zitten lezen in de huidige standaarden etc.

Waar ga ik het systeem voor gebruiken?

Ik ga met mijn PC vooral gamen, films en series downloaden en streamen en verder standaard dingetjes zoals internetten en office gebruiken. Qua games vind ik het leuk om qua settings weer een beetje bij de tijd te zijn en op high/ultra te kunnen spelen maar hoef niet perse het onderste uit de kan te halen. Eigenlijk vind ik alle games leuk, dus van FPS tot MMORPG. Overclocken doe ik misschien een klein beetje om te kijken wat kan, maar heb niet de ambitie om het systeem tot het uiterste te pushen.

Wat mag het systeem kosten?

1100 ongeveer. Goedkoper mag altijd, iets duurder kan als het echt de moeite waard is maar liever niet :9 .

Kan ik nog onderdelen meenemen van een ander systeem?

Wat ik op dit moment heb is een logitech g19 keyboard en een logitech g9x muis (tevreden mee). Daarnaast nog een acer 22 inch die eigenlijk te oud is dus monitor advies is zeker welkom. Mijn imac was 27 inch, ga nu liever voor 2 x 24 inch waarbij design van het scherm belangrijk is, verder goede beeldkwaliteit maar of het nou 2ms of 5ms zal ik niet wakker van liggen denk ik.

Nog extra eisen/wensen?
Het systeem komt hoogst waarschijnlijk in de woonkamer te staan, dus bij voorkeur een klein en stil systeem (vandaar ook de keuze voor m-itx). Ik zit diep van binnen nog steeds te twijfelen of ik nou een grote opvallende kast wil met veel lichtjes en poespas of zoiets straks als de corsair, 90% zeker het laatste. Ik heb overal in mijn huis wel een LAN aansluiting dus wifi zal niet/weinig gebruikt worden.

Hierbij dus mijn lijstje wat mij een goede setup leek:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Asus Z87i-PRO€ 139,83€ 139,83
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 370,04€ 370,04
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Corsair Obsidian 250D€ 72,04€ 72,04
1Corsair Hydro H100i€ 92,70€ 92,70
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 79,95€ 79,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 121,05€ 121,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.172,06

Vragen wat betreft alternatieven voor mijn huidige lijstje:

- Voeding: kan deze nog goedkoper of lever ik dan in op kwaliteit etc?
- Videokaart: is dit voldoende of moet ik echt voor bv. een MSI GeForce GTX 780 Gaming gaan?
- Moederbord: zit nog te twijfelen over een Asus Republic Of Gamers Maximus VI Impact danwel een MSI Z87I Gaming AC, is 1 van deze 2 meer de moeite waard?
- Geheugen: dit geheugen wordt volgens mij overal aangeraden en lijkt me prima, weet iemand of hier ook ledjes opzitten? dit lijkt me wel cool >:) )
- Case: het wordt voor 99% deze case, of iemand moet me over kunnen halen tot een betere voor mijn project ;) ) Alternatieven die ik zelf heb gezien zijn de Cooler Master Elite 130 danwel de Fractal Design Node 304.
- En monitor advies is welkom, vind het design van samsung monitors over het algemeen wel mooi.

Geen specifieke voorkeur voor merken verder trouwens.

Alvast bedankt voor het lezen en het laten werken van jullie hersencellen om mij te adviseren / af te kraken 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Robertreyez op 22-04-2014 17:35 . Reden: Layout beter ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Ik denk dat je wel wat hebt aan mijn reactie hier:

Omni in "[BBG] mini-ITX gamesysteem mei 2014"

Wat noem je compact? De kast die je nu hebt uitgekozen is net zo groot als een doorsnee mATX-kast. Waarom dan nog een mITX-systeem nemen? Neem dan gewoon een mATX kast en bespaar minimaal honderd euro op je onderdelen.

Als je het écht diehard compact wilt, lees dan mijn post in het mITX-gamesysteem topic en bouw de meuk in een van de voorgestelde kasten.

In mijn ogen is het OF dat, of je neemt gewoon een mATX kast. Niet een verkapte mATX kast waar toevallig alleen ITX schroefgaten in zitten. :+ (Lees: Bitfenix Prodigy, Fractal Node 304, deze lelijke Corsair 250D)

Monitor, doodeenvoudig. Twee maal deze: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

[ Voor 15% gewijzigd door Omni op 22-04-2014 17:43 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Los van je systeem, gamen op 2 monitoren is matig ivm bezel in het midden. Liever 1 of 3!

Dan nog wat opmerkingen. Zoals Omni al aangeeft, je maakt het jezelf onnodig duur door een mini-ITX kast te willen. Daarbij wordt een high-end systeem zoals dit al snel warm en dus luidruchtig in een kleine case, terwijl je stil wil. De pricewatch: Corsair Hydro H100i is ook al geen wonder van stilte. Is er geen mATX kast van je gaarding waar een normale luchtkoeler in kan (bijv. pricewatch: Cooler Master Silencio 352)?

Processor lijkt me prima. RAM ook, zitten geen ledjes op (waarom zou je ook met een case zonder window?).

SSD kan, zoals in alle andere topics gewoon goedkoper naar een pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB. Verschil in snelheid merk je niet, wel bescherming bij stroomuitval.

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 22-04-2014 20:02 ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Hoewel de R9 290 momenteel de sweet spot vasthoudt qua high-end gaming performance. zou ik voor een kleine build toch nVidia willen aanraden wegens de hogere efficiëntie en dus lagere warmteproductie. Ook zijn ze wat zuiniger en kan je zo van dezelfde serie voedingen de 450W nemen.
Ook zou ik nadenken of "eens spelen met OC'en" een hoge prioriteit heeft, want ook dat zorgt voor extra warmteproductie en een hoger stroomverbruik. Bovendien ga je er met jouw bezigheden nauwelijks effect van merken en, wat nog het belangrijkste is, als je OC'en uitsluit, kan je behoorlijk wat besparen op de componenten.
Ten slotte kan ik over de monitoren nog zeggen dat het iets minder doodeenvoudig is dan wat eerder werd aangegeven, want vb. de Dell P2314H is ook een leuk scherm met alle features die je kan wensen (pivoteerbaar, draaibaar, hoogte verstelbaar, USB hub) en bovendien een hoop goedkoper dan de U2412M. Begrijp me niet verkeerd, die laatste vind ik ook een prachtmonitor (zeker door de resolutie), maar ik weet niet of de meerprijs het waard is... Zeker als je overweegt om er meerdere aan te schaffen.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Robertreyez
Wow wat een reacties, geweldig! Hier kan ik wat mee.
Omni schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 17:41:
Ik denk dat je wel wat hebt aan mijn reactie hier:

Omni in "[BBG] mini-ITX gamesysteem mei 2014"

Wat noem je compact? De kast die je nu hebt uitgekozen is net zo groot als een doorsnee mATX-kast. Waarom dan nog een mITX-systeem nemen? Neem dan gewoon een mATX kast en bespaar minimaal honderd euro op je onderdelen.

Als je het écht diehard compact wilt, lees dan mijn post in het mITX-gamesysteem topic en bouw de meuk in een van de voorgestelde kasten.

In mijn ogen is het OF dat, of je neemt gewoon een mATX kast. Niet een verkapte mATX kast waar toevallig alleen ITX schroefgaten in zitten. :+ (Lees: Bitfenix Prodigy, Fractal Node 304, deze lelijke Corsair 250D)

Monitor, doodeenvoudig. Twee maal deze: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart
Omni, je hebt zeker een punt wat betreft de grootte van de kast. Al vond ik hem er in youtube video's een stuk kleiner uitzien dan een m-ATX kast maar dat zal aan mij liggen. Ik ben nu jou post aan het lezen over echte compacte kasten, inderdaad dat zijn echte kleine kastjes. Maar ik denk dat dat iets te ambitieus voor mij is en als ik alles goed heb gelezen kan ik daar ook niet alle componenten in kwijt die ik nu graag zou willen.

Mooie monitor ja! Misschien dat ik ze 1 voor 1 koop (even geduldig wachten op de zak met geld van de belasting >:))
br00ky schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:02:
Los van je systeem, gamen op 2 monitoren is matig ivm bezel in het midden. Liever 1 of 3!

Dan nog wat opmerkingen. Zoals Omni al aangeeft, je maakt het jezelf onnodig duur door een mini-ITX kast te willen. Daarbij wordt een high-end systeem zoals dit al snel warm en dus luidruchtig in een kleine case, terwijl je stil wil. De pricewatch: Corsair Hydro H100i is ook al geen wonder van stilte. Is er geen mATX kast van je gaarding waar een normale luchtkoeler in kan (bijv. pricewatch: Cooler Master Silencio 352)?

Processor lijkt me prima. RAM ook, zitten geen ledjes op (waarom zou je ook met een case zonder window?).

SSD kan, zoals in alle andere topics gewoon goedkoper naar een pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB. Verschil in snelheid merk je niet, wel bescherming bij stroomuitval.
br00ky, thanks voor je adviezen. Het gamen zou ik op 1 monitor doen en dan is de 2e monitor zodat ik nog even kan browsen tijdens het gamen of meer workspace tijdens welke bezigheid dan ook. 3 monitoren word me sowieso teveel.

Ja ik begin nu best te twijfelen over de case, al zou ik denk ik gelijk voor een full tower gaan als ik dan toch groter ga. En dan 1 met een mooie window zodat je alle lampjes mooi kan zien :P. En opzich vind ik die watercooling wel tof, het liefste zou ik voor deze gaan: NZXT Kraken X60. Heb wel het idee dat er maar weinig cases zijn waar die in past, het is een 280 mm. radiator als ik het goed heb.

Vond deze case zelf ook wel interessant maar moet nog wat reviews lezen en kijken of die kraken daar wel in past: Corsair Carbide Air 540 Zwart. Hou wel van opvallende cases met aparte vormen, maar zoals gezegd nog weinig ingelezen over deze case.

En wat betreft de SSD, had ergens in een topic gelezen dat je wel degelijk verschil merkte maar als dat dus te verwaarlozen is zou ik inderdaad eerder voor de Crucial gaan ja. Al heb ik geen zin dat ik na een jaar m'n SSD terug kan sturen vanwege malfunction.

En mocht ik toch RAM met ledjes willen, enig idee welke deze standaard hebben? :9~
Aertsvijand schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 21:59:
Hoewel de R9 290 momenteel de sweet spot vasthoudt qua high-end gaming performance. zou ik voor een kleine build toch nVidia willen aanraden wegens de hogere efficiëntie en dus lagere warmteproductie. Ook zijn ze wat zuiniger en kan je zo van dezelfde serie voedingen de 450W nemen.
Ook zou ik nadenken of "eens spelen met OC'en" een hoge prioriteit heeft, want ook dat zorgt voor extra warmteproductie en een hoger stroomverbruik. Bovendien ga je er met jouw bezigheden nauwelijks effect van merken en, wat nog het belangrijkste is, als je OC'en uitsluit, kan je behoorlijk wat besparen op de componenten.
Ten slotte kan ik over de monitoren nog zeggen dat het iets minder doodeenvoudig is dan wat eerder werd aangegeven, want vb. de Dell P2314H is ook een leuk scherm met alle features die je kan wensen (pivoteerbaar, draaibaar, hoogte verstelbaar, USB hub) en bovendien een hoop goedkoper dan de U2412M. Begrijp me niet verkeerd, die laatste vind ik ook een prachtmonitor (zeker door de resolutie), maar ik weet niet of de meerprijs het waard is... Zeker als je overweegt om er meerdere aan te schaffen.
Mmm thanks voor je adviezen wat betreft geld besparen, zeker nuttig. Al denk ik wat betreft processor dat het hele kleine prijsverschil tussen wel of geen K versie het verschil niet zal maken. Moederbord en dergelijke wellicht wel. Zal ook zeker is de door jou voorgestelde monitor bekijken, features klinken ook erg interessant :).

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-04 10:47
Je zou ook nog voor een 2560x1440 monitor kunnen gaan. Deze zijn van 27 inch verkrijgbaar vanaf 400 euro. Heb je een lekkere grote werkruimte, en dan kun je hier ook op gamen. Kun je altijd later nog een full hd monitor ernaast zetten als extra, of gewoon je oude monitor hiervoor gebruiken.

Mijn PC

• Robertreyez
jorisderoo schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 23:04:
Je zou ook nog voor een 2560x1440 monitor kunnen gaan. Deze zijn van 27 inch verkrijgbaar vanaf 400 euro. Heb je een lekkere grote werkruimte, en dan kun je hier ook op gamen. Kun je altijd later nog een full hd monitor ernaast zetten als extra, of gewoon je oude monitor hiervoor gebruiken.
Nou m'n huidige iMac is ook 27 inch met diezelfde resolutie en ik zit er vrij dicht op. Zo dicht dat het niet prettig werken meer is, verlies het overzicht (ook bij het gamen). Vandaar dat ik voor 2 keer iets kleiner wil gaan.

• Robertreyez
Dubbel post

[ Voor 97% gewijzigd door Robertreyez op 22-04-2014 23:46 . Reden: iPhone poste 2 keer ]

• Robertreyez
Toch een andere lijst opgesteld, alles hiervan is zeker behalve het moederbord en evt. processor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Asus Z87i-PRO€ 138,83€ 138,83
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 375,-€ 375,-
1Silverstone Sugo SST-SG08B-Lite€ 65,-€ 65,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic S12G 550W€ 71,80€ 71,80
1Samsung 840 EVO 250GB€ 121,05€ 121,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,18

Voor het prijsverschil wat betreft een K-versie van de processor hoef ik het niet te doen. Maar is er een mogelijkheid om een iets goedkoper moederbord te nemen (evt. als ik dan de processor om moet ruilen voor een niet K-versie), ik zie bv. ook deze staan ASRock B85M-ITX of ASRock H81M-ITX of ga ik dan echt veel inleveren op snelheid en andere features? (wifi maakt me niet heel veel uit).
Pagina: 1