Windows wil niet laden met media card enabled in bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-10-2022

Bochtje

Wie niet waagt, die niet wint!

Topicstarter
Goedemiddag,

ik heb hier een laptop met windows 7 64-bit met een apart probleem:

De laptop werkt prima als ik de Ricoh media card reader niet enable in de bios, doe ik dit wel, blijft de laptop halverwege het windows opstarten (tijdens het windows logo) hangen en start niet verder op.
Zover niks aparts, kapotte hardware of een verkeerde driver misschien.

Het meest aparte is, dat als ik de Nvidia videokaart driver deinstalleer en de stadaard vga-driver gebruik en de card reader enable in de bios, deze wel gewoon werkt en de laptop wel gewoon opstart.

Is dit een driver conflict?

Ik heb al geprobeerd de driver van de card reader al te installeren voor in de card reader enable in de bios en dat hielp niet.

Ook andere Nvidia drivers hielpen niet.

Iemand een idee?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
En start je pc wel op in veilige modus? hoe kwam je eigenlijk op het idee dat het dit kon zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Patrick,

ik kwam er achter, nadat ik de laptop opnieuw installeerde en ik daarbij in eerste instantie alles had enabled in de bios.

De card reader kreeg geen driver (geel teken in apparaatbeheer) en de videokaart werd geinstalleerd met de standaard vga driver.
Nadat ik de videodriver van Nvidia installeerde wilde de laptop niet meer doorstarten.

Toen ben ik 1 voor 1 dingen gaan enablen en disablen in de bios, totdat de laptop weer normaal doorstartte.
Toen ik de cardreader op disabled had gezet startte hij weer gewoon door.
Om te testen heb ik toen de Nvidia driver weer verwijderd en cardreader weer aangezet en toen startte hij ook op, toen wist ik het zeker.

Ik heb ook nog getest met een Vista installatie en had toen hetzelfde probleem.

In veilige modus start hij probleemloos en snel op.
De cardreader doet het dan ook prima, kan mijn sd kaartjes dan goed uitlezen.

Dus ik snap niet precies wat er aan de hand is, behalve dat ik denk dat het een driver conflict is of zoiets, maar ik heb geen idee hoe dit op te lossen.
Dus mocht er iemand een idee hebben, dan ben ik die persoon zeer dankbaar.

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
hmm... kun je de hardware-ID's van beide apparaten even hier neerzetten dan?

in Apparaatbeheer even naar het tabblad 'Details' en uit de keuzelijst hardware-id's kiezen. Als er meerdere zijn, kies dan steeds de bovenste. Ziet er ongeveer zo uit:
PCI\VEN_10DE&DEV_0DF4&SUBSYS_15F21043&REV_A1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Patrick,

ik heb even voor je gekeken in veilige modus, waar alles dus enabled prima werkt.
Als ik de mediacard enable, wordt ook de 1394 poort enabled, die heb ik er ook even bij gezet.

Onderstaande gegevens kwamen eruit:

IDE ATA/ATAPI Controllers
--------------------------------------------

Ricoh PCIe SD/MMC Host Controller

PCI\VEN_1180&DEV_E822&SUBSYS_040A1028&REV_03

IRQ 19

IEEE 1394 Bus Host Controller
Ricoh 1394 OHCI Compliant Host Controller

PCI\VEN_1180&DEV_E832&SUBSYS_040A1028&REV_03

IRQ 16

Beeldschermadapters
Nvidia Videokaart

PCI\VEN_10DE&DEV_0A6C&SUBSYS_040A1028&REV_A2

IRQ 11

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Lastig probleem dit.
Wat je kan doen is kijken of er nog nieuwe drivers uit zijn gekomen voor je Reader. Kijk ook eventueel voor je bios of daar een update voor is.

Wat bij mij als eerste te binnen schiet, is kijk eens in je bios naar je bootsettings. Verwijder desnoods uit je bootsettings de reader / externe apparaten.

P.s. Geef nog de specs (type e.d.) van je laptop. Zo kunnen we nog gerichter zoeken en helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bochtje

Bochtje

Topicstarter
Bedankt voor al jullie hulp tot nu toe.

Het probleem qua drivers is, al installeer ik geen driver voor de reader en verwijder ik alle oude, op het moment dat ik de reader enable in de bios, start windows niet meer door en blijft na een seconde of 3 windows laden, hangen bij het windows logo, maar daarvoor zie ik al dat hij de wifi driver en muisdriver enz heeft geladen.

Dus ik denk dat het een conflict is binnen een windows bestand, die gebruikt wordt bij meerdere apparaten/drivers.

Weet iemand wat een onboard videokaart en onboard reader op een moederbord tegelijkertijd gebruiken? een gezamelijke bus ofzo?

Bochtjes zijn Kewl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Staat er niet iets in het logboek van Windows? Windowstoets+R -> eventvwr

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1