Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 15:06
Hoi,

Hier thuis is er in elke kamer een internetaansluiting geplaatst, met kabel naar beneden waar de eigenlijke kabel binnenkomt. Echter zijn deze allemaal nog niet aangesloten en wordt het eens tijd om dit te doen.
De situatie is als volgt:
- Uit 8 kamers komt een internetkabel naar de berging.
- We hebben een Modem/Router van Belgacom (bbox2), deze heeft 2 uitgangen voor PC en 2 voor TV, van beide is 1 bezet.
- Kan ik nu een 8 poorts switch kopen, deze aansluiten op de 2e PC poort van de modem en dan alle andere kabels in deze switch doen? (Dit zijn er 7, 1 zit al in de modem zelf.)
- Kan een kabel voor Digitale TV van Belgacom enkel in zo'n TV poort? Of ook in een gewone PC poort? Aangezien er een 2e TVbox bij zou moeten komen.

Ik ben verder ook nog op zoek naar een mogelijkheid om het WiFi op de bovenverdieping te verbeteren. Beneden is alles goed, zelfs met de standaard router van Belgacom, die al niet zo denderend is. Boven is echter de verbinding zeer slecht, bijna onwerkbaar. Kan ik nu best een repeater kopen, en deze boven zetten? Of een 2e router aansluiten boven?

Verder neem ik aan dat ik ook een RJ45 krimptang nodig heb om de kabels aan te sluiten? Samen met de connectors natuurlijk. Nog andere dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt, en ik hoop dat alles duidelijk is.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Aangezien er kabels lopen: Geen repeater neerzetten voor je WiFi ;) Gewoon een access point of een router (die je dan als access point instelt, zie de FAQ) neerzetten. Immers, waarom WiFi gebruiken als je een kabel hebt liggen ;) Een "router" heeft als voordeel boven AP dat er meer keuze in is en dat er vaak extra poorten op zitten zodat je in die kamer niet je aansluiting op hoeft te offeren.

Die kabels die er liggen, zitten daar al connectoren of wall outlets op? Zo nee, wat voor kabel is het? Stranded (fijne draadjes) of massieve kern? Als het stranded is dan knijp je er het beste connectoren op, als het massieve kern is dan monteer je die het beste op wall-outlets en/of een patchpaneel.

Voor connectoren heb je inderdaad 8P8C-connectoren en de bijbehorende tang nodig (let op de volgorde! Oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit, bruin. Enkel aan beide kanten dezelfde volgorde is niet genoeg, de onderlinge volgorde maakt ook uit...), bij wall outlets en patchpanelen heb je een LSA punch down tool nodig.

Je kunt in de kelder gewoon een switch plaatsen, met een 8p switch kom je precies uit voor 8 kamers met ieder één aansluiting. Een tweede TVbox moet in de 2e TV-aansluiting. Wil je meer dan 2 TV's aansluiten dan zou je in de handleiding moeten kijken hoe je dat moet doen, ik vermoed dat je dan een (aparte!) switch op de TV-poorten moet zetten (of met VLAN's werken maar dat valt nu even buiten de scope :P ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrSenne
De kabels die er liggen zijn volgens mij Cat5e met wall outlets op, allemaal al aangesloten. (zoiets bedoel je toch he? http://thumbs.dreamstime....-wall-outlet-15288752.jpg)

Ik weet dat ik op de volgorde moet letten, de juiste volgorde kende ik echter nog niet, bedankt voor het vermelden. Of ze in de wall outlets juist aangesloten zijn weet ik niet, dat moet ik nog nakijken.

Het probleem met de TV is dat deze aangesloten zou moeten worden op een wall outlet, en dan zo in de modem beneden. Dit is echter ook de wall outlet waar het AP aan zou komen. Dit gaat dus voor problemen zorgen neem ik aan? Aangezien die kabel als hij op de TV poort aangesloten zit niet voor normaal internet kan dienen.

Komt er dus op neer dat er 1 kamer is waar een TV zou moeten komen, én een AP, er is echter maar 1 wall outlet. Een oplossing hiervoor?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een switch, eventueel met vlans als het gescheiden netwerken moet zijn

Iperf

• MrSenne
De switch die ik op het oog had is deze: pricewatch: Netgear Prosafe GS108E

Deze heeft VLAN ondersteuning, zou het hiermee dus kunnen werken?

• Paul
Dan zou je twee managed switches neer moeten zetten en met VLAN's werken. Poort 1 alleen lid van VLAN 1, poort 2 alleen lid van VLAN 2, poort 3 lid van beide VLAN's. Poort 1 voor TV, poort 2 voor LAN en poort 3 is de link tussen de 2 switches. Zorgen dat je poort 3 aan beide kanten identiek instelt en het zou (zonder al te veel kennis van VLAN's nodig te hebben) al moeten werken.

Andere optie is een 2e kabel trekken of de AP in een andere ruimte neerzetten :)

Dit switch is goed, gebruik ik zelf thuis ook (samen met zijn 5p broertje). Let op dat je het alleen onder Windows kunt managen, je een extra Adobe-plugin nodig hebt (ik dacht Air), het programma aan de brakke kant is en het eigenlijk alleen goed werkt als je met een draadje aan de switch hangt. Via WiFi wordt de connectie vaak verbroken (ook als je verder nul problemen hebt met je WiFi).

Laat dat je vooral niet tegenhouden ;) Bij VLAN's kiezen voor 802.1q en dan Advanced, bij Basic dacht ik dat je niet met trunking / tagging in de weer kon. Aan de andere kant, ik ben zo iemand die altijd overal 'Advanced' kiest dus mogelijk is 'Basic' toch ook goed :+

[ Voor 41% gewijzigd door Paul op 22-04-2014 16:26 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrSenne
Mijn kennis van netwerken laat me al in de steek, het wordt ingewikkeld. :)

2 kabels wordt misschien nog het gemakkelijkste, ik moet 1 kabel toch hertrekken omdat hij aan een andere muur moet komen...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Laat je niet intimideren door een paar getalletjes
Een vlan, een virtueel netwerk.
Je creert een netwerken in een netwerk en die kan je gewoon aan een fysieke poort toewijzen

een extra kabel geniet ook mijn voorkeur. alles centraal aansluiten. scheelt stroom en anschafkosten

Iperf

• MrSenne
Ok, ik ga alvast die switch aanschaffen samen met RJ45 connectors en een krimptang. Waarschijnlijk ook nog een tester erbij omdat het m'n eerste keer is.
Dan probeer ik gewoon om een extra kabel te trekken voor de TV en kan deze rechtstreeks in de modem.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb het volgens mij hier zoals jij het wilt. Ook de bbox-2 met daar achter twee managed switches. Ik heb daarvoor twee keer een HP voor gebruikt.

Het default vlan id heb ik op 1 staan, dat van BG-TV staat op 20. Geen idee meer of je dat kan aanpassen, maar met de geweldige interface van de bbox-2 laat ik het liever staan eer ik ergens iets helemaal verpruts.

• MrSenne
Die switches kosten echter wel wat meer dan ik van plan was om uit te geven. :/

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat moet niet dezelfde hardware zijn. Ik wil maar aangeven hoe het kan met een werkend voorbeeld.

• BmwFreax
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05-2023
Je kunt eventueel ook de draadjes uitsplitsen naar 2 x 100 mbit...
Gewoon bij allebei 1236 aansluiten.

http://glazenholt.nl/comm...netwerken-over-1-kabel/p1

• Paul
Je kunt het proberen, je hebt echter ook een grote kans dat het niet gaat werken. Ik heb het 2 maal afzonderlijk van elkaar geprobeerd, beide keren gaf het problemen.

En op de lijn naar de TV ga je dropped packets en instabiliteit echt merken...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Paul schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:10:
Je kunt het proberen, je hebt echter ook een grote kans dat het niet gaat werken. Ik heb het 2 maal afzonderlijk van elkaar geprobeerd, beide keren gaf het problemen.

En op de lijn naar de TV ga je dropped packets en instabiliteit echt merken...
Dan hebben wij tegengestelde ervaring. die paar keer dat ik heb heb gedaan liep alles perfect.
Testjes met iperf gedaan, volle bak
Testjes met pathping, 0 pct lost

Lengte in praktijk ~20 meter

Mischien kun je wel niet knijpen :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 22-04-2014 22:39 ]

Iperf

• Paul
Mja, heb slechts een kabel of 200 geknepen in mijn leven :+ iperf gedraaid over beide lijnen tegelijkertijd?

In het ene geval kwam ik uit op ~5 mbit en zwaar onstabiel zodra beide apparaten aan stonden, de andere kabel gaf één 'fatsoenlijke' verbinding en één keer crap...

Oftewel, your milage may vary :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee wel naast een gebruikte lijn.

Iperf

• MrSenne
Kan het overigens kwaad om 2 internetkabels door 1 buis te laten lopen? Moet ik hierbij op iets letten qua shielding of?

• Paul
Nope, is geen enkel probleem. Er liggen hier @work regelmatig tientallen (tot lokaal honderden) kabels strak langs elkaar, over elkaar, door elkaar...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrSenne
Hm, kabels hertrekken gaat nog een hele klus worden, aangezien de Coaxkabel van de analoge TV blijkbaar niet in een buis zit... Enige kans dat je zo'n Coax kan gebruiken ipv een Cat5e kabel? :P

• Paul
Daar zijn wel mogelijkheden voor, zoek maar op ethernet over coax :)

Andere mogelijkheid is PowerLine. Ik heb met succes de pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit ingezet (ik was in eerste instantie sceptisch ivm eerdere ervaringen :P In 3 jaar is er echter veel veranderd op het gebied van powerline) om bij mijn schoonouders het Wifi-bereik te vergroten :) Kleine kastje zet je in de kelder bij de switch, grote ding is je accesspoint, beiden in een stopcontact en gaan. Eventueel nog kijken of bepaalde stopcontacten beter signaal geven dan andere and you're good to go.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrSenne
Ja maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat ik die AP en TV op een andere kabel moet aansluiten? Powerline is inderdaad ook een optie...

• Paul
Je hebt toch ook al 2 kabels? 1x coax en 1x netwerk?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MrSenne
Ja, maar de netwerkkabel zit aan een muur waar het onmogelijk is om een AP te zetten zonder er heel de tijd over te vallen/naar te kijken. :)

Ben eerst op zoek naar de properste manier, ga dus eerst eens proberen om die coax te vervangen door 2 netwerkkabels, dat zou de beste oplossing zijn...

EDIT: of is het mogelijk om met Powerline gewoon internet via de WiFi te sturen en dan 1 van de ethernet poorten te gebruiken voor TV? Aangezien die op een andere poort moet in de Modem...

[ Voor 24% gewijzigd door MrSenne op 23-04-2014 14:18 ]

• Paul
Je kunt meerdere powerline-adapters gebruiken (minimaal 4 dus) en beide setjes een andere naam / key geven. Over één set meerdere netwerken sturen gaat niet werken :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ben ik nou de enige die nieuwsgierig is naar hoe een internet kabel eruit ziet? 8)7 Netwerkkabels en telefoonkabels ken ik wél. :P

Tevens heb ik thuis een telefoonkabel (2 aderparen, geen twist) van 15-20 meter om mijn pc te verbinden met het internet via onze glasvezel aansluiting. 100 mbit gaat er zonder probleem en zonder pakket loss doorheen.

Persoonlijk heb ik een hekel aan kabels knippen en zal een power adapter aanraden voor je TV op zolder. Mocht je kabels knippen wel zien zitten dan is de "1236" oplossing van BmwFreax zeker het proberen waard.

• MrSenne
Man man, ik dacht dat het zo simpel ging zijn. :P
Achja, eerst proberen extra kabels te trekken, als dat niet lukt wordt het waarschijnlijk Powerline.
Pagina: 1