Electronica DYI noob - advies gevraagd - USB DAC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakker_be
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,
het is meer dan 20 jaar geleden dat ik nog een soldeerbout aangeraakt heb, en toen was het voor wat passieve filters voor luidsprekers, ik beschouw mezelf dus een Electronica DYI Noob. Bovendien heb ik geen technische achtergrond in electronica, wil het dus graag een beetje simpel houden ;)
Ik zou graag volgende componenten combineren om een USB-dac te bekomen voor m'n Wandboard met CSOS:
  1. http://www.audiophonics.f...z-vers-i2sdsd-p-7403.html
  2. http://www.audiophonics.f...rs-analogique-p-8450.html
Hetgeen me nu zorgen baart is de power supply die hiervoor nodig zou zijn. Kan iemand me adviseren wat het strikte minimum is om tot een betrouwbaar resultaat te komen.
Dank bij voorbaat!

Save the trees, eat beaver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Allright, puntje nummer 1 werkt op USB supply voltage, dus dat lijkt me geen issue. Puntje nummer 2 werkt wat anders. Bron: http://www.minidsp.com/im...0user%20manual%20v1.1.pdf

Zoals je daar kunt zien heeft die twee voedingen nodig: 1x4.5V-12V DC ongereguleerd en bipolair +-10 tot 18VDC gereguleerd.

Aangezien die eerste input ongereguleerd mag zijn ga ik er vanuit dat die spanning op de print zelf wordt gereguleerd en voor de digitale componenten zijn. Wat die ongereguleerde ingang betreft, uit praktische overwegingen lijkt het me handig om daar ook USB power supply op te zetten. Kun je evt uit je PC voeding halen, met wat soldeerwerk kun je dat ook wel van print nummer 1 eraf trekken. Die output connectoren van print 1 zijn helaas 3.3V doordat er op die print powermanagement zit.

Die bipolair is een ander geval. Je moet in ieder geval 10-18V in zowel de plus en de min hebben en in de notes staat ook dat deze low noise moet zijn. Dan is de vraag: Hoe über hardcore audiofiel ben jij? Je kan hier een switch mode power supply op zetten die bipolair in die range valt (laten we zeggen +-12VDC). Kwalitatief heb je dan een prima voeding in de zin van efficiëntie, maar je zit wel met rimple waardoor er wel wat van hoogfrequente ruis op die spanningsrails zit. Je kunt ook kiezen voor een lineaire voeding, wat de voorkeur zal zijn voor de meeste audiofielen, maar je verliezen in de voeding zijn daardoor groter, alsmede je standbyverbruik. Het vermogen wat naar die bipolaire input toe gaat is wel erg laag (op 12V lager dan 1W per rail) dus als je dit lineair doet, pik dan een hele kleine transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakker_be
Ik ben niet echt über hardcore audiofiel :P
Momenteel is de wandboard via HDMI aangesloten op m'n Marantz SR5004 receiver, maar Fedora/HDMI/wandboard/ALSA/Squeezelite geeft af en toe een soort "gorgelend" geluid. Heeft iets met MMAP te maken voor zover ik begrepen heb, maar ook het uitschakelen hiervan helpt niet 100%, vandaar m'n idee om een USB DAC in mekaar te knutselen.
Bovendien lijkt het me een redelijk haalbaar basis-project om me wat verder te bekwamen in DIY electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Het ziet er niet echt lastig uit inderdaad, al het ontwikkelwerk is al gedaan dus het is een kwestie van aansluiten.

De keus is aan jou, zelf een lineaire voeding met een trafo in elkaar zetten is ook een optie, maar ik zou een beetje de middenweg bewandelen. Als je kiest voor een switchmode powersupply voor +-15V, dan heb je de keus. Je kan in eerste instantie proberen om deze voeding rechtstreeks op die print te zetten. Mocht dat niet bevallen, dan kun je een lineaire spanningsregelaar er tussen zetten om daar +-12V van te maken zonder ruis. Je spanningsval is dan maar 3V. Op Farnell heb ik deze gevonden die je kunt overwegen. Goedkoper kan ook in PCB mount. Farnell kun je alleen als bedrijf bestellen, misschien dat je lokale elektronicaboer wel deze voor je kan regelen of evt via andere kanalen.

Ikzelf let nogal op de energierekening dus tenzij jouw systeem 24/7 draait zou ik ook een oplossing voor aan- en uitschakelen verzinnen. Wat ik zou willen is dat deze voeding tegelijkertijd met mijn PC uitklapt. Een oplossing zou zijn om een relais aan de 230V-kant van die voeding te plaatsen die je schakelt met USB power, om maar wat te noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Flake op 22-04-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakker_be
Mijn receiver heeft een geschakelde 220V-uitgang, en aangezien muziek luisteren zonder receiver toch niet echt handig is ... ;) Anderszijds: m'n server (17TB) draait 24/7, dus die paar watt die wandboard + DAC extra verbruiken vallen daarbij in het niets denk ik zo ...