Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
Per 1 mei ga ik naar een andere werkgever. Voor een van de systemen die ik bij mijn oude werkgever altijd beheerd heb is kennisoverdracht niet mogelijk. Mijn oude werkgever wil mij dus inhuren na 1 mei. Dit heb ik met de nieuwe werkgever overlegd, en die heeft daar geen bezwaar tegen mits er geen belangenverstrengeling plaatsvindt. Dat betekent dus na werktijd en in het weekend. De klus is eindig en zal 1 juli klaar moeten zijn.
Uurtarief staat vast, en dit is voor mij acceptabel.

De oude werkgever wil dit echter met zo weinig mogelijk administratieve rompslomp oplossen. Ik wil er financieel gezien niet te veel op laten vallen.

Hoe kan ik dit oplossen?
- nieuwe werkgever een factuur laten sturen. Valt af, omdat ik nieuwe werkgever er niet mee wil belasten.
- ZZP-er worden. Lijkt mij veel gedoe..., ook omdat het een tijdelijke klus is. Ik weet ook niet of mijn nieuwe werkgever dit toestaat.
- via een tussenpersoon die meer personeel aan mijn oude werkgever verhuurt.

zijn er ook andere opties die rekening houden met de wensen en eisen die er liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op basis van het afgesproken uurtarief een factuur sturen. Daar hoef je helemaal geen ZZP'er voor te worden.

Het gaat om 2 maandjes, dus je stuurt 2 facturen. Volgend jaar bij je belastingaangifte kan je dat opgeven, en dan pas betaal je er inkomstenbelasting over.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
En vergeet dan niet je sofinummer te gebruiken als BTW-nummer op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee... Als particulier draag je geen BTW af, want je kan het ook niet terughalen. Dus de factuur is puur bruto inkomen, zonder BTW.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ok. Dus een factuur zonder BTW-nummer? Dan geef ik waarschijnlijk ook geen BTW op? Ik ga eens contact opnemen met de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
Factuur zonder BTW inderdaad en dan begin volgend jaar aangeven bij de inkomstenbelasting. Wel even goed opletten waar een factuur aan dient te voldoen. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Je mag niet eens BTW op je factuur zetten tenzij de belastingdienst je ziet als ondernemer voor de omzetbelasting. Dat zal niet gebeuren voor een eenmalige klus voor 2 maanden hier en daar wat uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Je hebt twee mogelijkheden:

1. registreer een eenmanszaak bij KvK en Belastingdienst. Je zult een BTW nummer krijgen, factureert met BTW en draagt de ontvangen BTW af. Misschien ben je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting, in dat geval vul je je fiscale winstberekening in als WUO in je ondernemersaangifte IB2014.

Als je echter slechts van plan bent om een paar maanden te werken voor 1 klant (ook nog eens je ex-baas), dan ben je waarschijnlijk geen IB-ondernemer. Je facturen zouden dan als resultaat overige werkzaamheden gelden en gelijk belast worden als gewoon inkomen uit loondienst.

2. Je zou een tijdelijk dienstverband kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:52:
Als je echter slechts van plan bent om een paar maanden te werken voor 1 klant (ook nog eens je ex-baas), dan ben je waarschijnlijk geen IB-ondernemer. Je facturen zouden dan als resultaat overige werkzaamheden gelden en gelijk belast worden als gewoon inkomen uit loondienst.
In dat gevoel hoeft hij toch helemaal geen eenmanszaak te registreren?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Schrijf je in bij een Payrolling bedrijf. Die stuur facturen voor jou uit voor die 2 maanden. En daar betaal je een percentage over. Maar je weet zeker dat alles goed zit met de belasting. En je hebt er geen omkijken naar;)

Je staat dan fictief in loondienst, en krijgt uitbetaald van het Payrolling bedrijf. Ook al betaald het bedrijf de factuur te laat, zij gaan er dan achteraan. En je krijgt altijd uitbetaald.

[ Voor 30% gewijzigd door harmz op 22-04-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
@harmz,

ik heb zojuist de belastingdienst gebeld, en ze adviseren exact hetzelfde wat jij voorstelt. Bedankt iedereen voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lijkt je dat niet zonde van die vergoeding die je nu af moet dragen?

Je mag het gewoon opvoeren als inkomsten uit overig werk.

Het advies van de belastingdienst is niet altijd het meest beste advies....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
welke vergoedingen bedoel je? die ik afdraag aan de payroll organisatie? Dat is zaak voor mijn oude werkgever. Als ik mijn afgesproken tarief maar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als jij een payrolling in de arm neemt, zijn die kosten geheel voor jouw rekening. Anders kan je het net zo goed via een uitzendbureau laten lopen bijvoorbeeld. Wil je dat de werkgever jouw kosten op zich wil nemen, zal je de afspraak moeten herzien.

Ik zou het zelf gewoon zonder payrolling of iets doen, en gewoon een factuur sturen zonder btw.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 13:47
Een factuur sturen is niet eens nodig voor ROW (resultaat overige werkzaamheden). Dat neemt niet weg dat het wellicht wel handig is als urenregistratie. Ik zou hier inderdaad geen kosten voor maken en die 2 maanden incasseren en volgend jaar als ROW opgeven.

Een andere optie, als je geen rompslomp en zekerheid wil is om je arbeidscontract met je oude werkgever 2 maanden te verlengen, wellicht op basis van een 0-urencontract als niet duidelijk is hoeveel tijd je gaat spenderen. Je oude werkgever kan je dan uit blijven betalen zoals dat altijd gebeurde en hierop loonbelasting inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
Zoals anderen ook al hebben aangegeven zou ik dit ook opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden.

Wat wel handig is om vooraf de afspraken zoals omvang werkzaamheden, verantwoordelijkheden, aansprakelijkheid, tijdsbesteding, tarief, manier van facturatie en betaling schriftelijk vast te leggen. Dit voorkomt later mogelijk gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
107mb schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:37:
welke vergoedingen bedoel je? die ik afdraag aan de payroll organisatie? Dat is zaak voor mijn oude werkgever. Als ik mijn afgesproken tarief maar krijg.
Wat al eerder is gezegd, daar gaat je werkgever natuurlijk niet mee akkoord ;)
Dan worden de kosten voor hem in een keer hoger, omdat jij iets op een andere manier wilt regelen.

Stuur gewoon 2 factuurtjes zoals eerder aangegeven en geef het volgend jaar op bij de belasting. Stelt toch niet zoveel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als jij een klus doet, voor wie dan ook, boodschappen, pc opschonen, oppassen,schoonmaken, strijken, tuinieren, en je krijgt ervoor betaald, dan moet je dat onder overige inkomsten opgeven aan de belastingdienst.

Alternatief is dat hij je 2 maanden langer in dienst houdt, voor een beperkt aantal uur of zelfs voor een 0-uren-contract. Dan heb je gewoon een arbeidscontract, wordt gewoon betaald en heb je niets van doen met aangifte, payrolling etc. Lijkt mij voor iedereen de makkelijkste oplossing.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
@ardana, Mag dat wel van een vast contract naar een 0 uren contract? Mij staat iets bij dat dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Zolang jullie er beiden mee akkoord gaan: waarom niet? Maar het lijkt me voor de oud-werkgever meer rompslomp dan gewoon twee factuurtjes betalen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Of je laat je oude contract nog even doorlopen, waarbij je voor alle niet-gewerkte uren onbetaald verlof krijgt. Nog makkelijker :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
harmz schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:24:
Schrijf je in bij een Payrolling bedrijf.
Nee man, doodzonde van het geld. Payrolling is alleen interessant als je als ZZPer start met een klus bij de bijvoorbeeld overheid; die willen nogal eens erg laat betalen. Voor een beetje bijbeunen voor 2 maanden is 't echt heel erg zonde.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Payrolling of ZZP is zwaar overdreven voor 1 klus.

Als het eenmalig en niet heel-hoog is dan kan je idd een fixed-price factuur zonder BTW sturen, en dat bij de Bdienst opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Tenminste, zo deed ik dat.
107mb schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:37:
Nee, als de oude werkgever X wil betalen dan krijg jij 0.8 * X. Je hebt vast liever het hele bedrag X ;)

(In alle gevallen betaal je er natuurlijk nog belasting over, maar ik betaal liever belasting over 2000 dan over 1600...)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:41

Prx

Toen ik via payroll werkte bij een organisatie, op uurbasis, was het tarief 1,6 maal mijn uurloon. Dat verschil ging dus naar de payrol organisatie voor vakantieuren, vakantiegeld en de afdracht zelf.

Die constructie kan dus erg prijzig worden.
Pagina: 1