Hallo tweakers,
Dit is alweer mijn 3e topic in korte tijd. In de afgelopen weken ben ik langzamerhand steeds meer ervaren en bedreven geworden met het uitzoeken van onderdelen en samenstellen van PC's. Zelf heb ik inmiddels een mooie development PC staan waarvandaan ik nu ook forum. Mijn moeder is heel blij met haar budget pc'tje.
Nu heeft mijn zwager bij mij aangeklopt. Zijn oude systeem is niet meer van deze tijd en hij wil graag zijn pc upgraden om er even mee door te kunnen gaan. Dit mag in stappen zijn, sterker nog, het liefst in stappen.
Ik zal even overzichtelijk door het vragenlijstje werken en gaandeweg mijn eigen inbreng posten.
Wederom alvast bedankt voor de reacties en ik hoop dat ik m'n zwager blij kan maken met een degelijk advies.
Dit is alweer mijn 3e topic in korte tijd. In de afgelopen weken ben ik langzamerhand steeds meer ervaren en bedreven geworden met het uitzoeken van onderdelen en samenstellen van PC's. Zelf heb ik inmiddels een mooie development PC staan waarvandaan ik nu ook forum. Mijn moeder is heel blij met haar budget pc'tje.
Nu heeft mijn zwager bij mij aangeklopt. Zijn oude systeem is niet meer van deze tijd en hij wil graag zijn pc upgraden om er even mee door te kunnen gaan. Dit mag in stappen zijn, sterker nog, het liefst in stappen.
Ik zal even overzichtelijk door het vragenlijstje werken en gaandeweg mijn eigen inbreng posten.
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hij wil graag een beetje met office werken, surfen, youtube kijken en af en toe photoshoppen. Geen intensief gebruik dus, maar de komende jaren wil hij wel gewoon lekker met photoshop bezig kunnen zijn.
Verder heel af en toe een spelletje op medium spelen. Dat hoeven niet de nieuwste titels te zijn. - Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Zoals bij iedere student, het liefst zo goedkoop mogelijk. 250 Euro is de absolute max. voor in ieder geval de komende 3 maanden. - Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Huidige systeem:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core 2 Duo E4700 Boxed € 0,- € 0,- 1 Gigabyte GA-EP35-DS3 € 0,- € 0,- 1 Sweex NVIDIA GEFORCE 9800 GT € 0,- € 0,- 1 WD Blue SATA 3 Gb/s, 500GB € 0,- € 0,- 1 Antec Three Hundred € 50,- € 50,- 1 Integral 4GB 800MHz NON-ECC CL6 € 0,- € 0,- 1 Pioneer DVR-111D, 16x (Dual-Layer, Zwart) € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 50,-
Het geheugen en videokaart zullen misschien net een ander typenummer hebben of van een andere fabrikant komen. Een overzicht van speccy is mijn bron.
Zijn voeding is (nog) niet bekend, maar zal niet bijzonder zijn, misschien dat jullie een inschatting kunnen maken van hoeveel watt zijn huidige voeding zou hebben (morgen zal ik hem bevelen z'n kast open te schroeven en met een update komen). - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf zat ik te denken aan de volgende produkten:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3420 Boxed € 53,- € 53,- 1 ASRock H81M-HDS € 38,95 € 38,95 1 Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU € 34,50 € 34,50 1 Crucial M500 2,5" 120GB € 56,95 € 56,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 183,40
CPU is vanwege 1600MHz ram.
Hierbij kan eventueel later nog een nieuwe Videokaart en voeding(vb: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W) komen. Zijn huidige GPU wilde ik gebruiken op de PCI-e 2.0 16 slot van het mobo, dit omdat hij toch beter scoort dan de onboard GPU van bovenstaande configuratie (als mijn zoekwerk klopt).
Verder wil ik de SSD gebruiken voor windows, photoshop en nog wat spelletjes. Zijn HDD kan bij mijn weten gewoon mee en zorgt voor genoeg opslagruimte.
In zijn huidige kast zou alles moeten passen. Wanneer het budget het toelaat zou hij eventueel nog 4gb ram bij kunnen prikken, vandaar de enkele 4gb op dit moment.
Eventuele 2e koopronde na 2-3 maanden:
# Product Prijs Subtotaal 1 MSI GeForce GTX 750 € 99,98 € 99,98 1 Cooler Master N300 (Closed) € 33,50 € 33,50 1 Crucial Ballistix Sport BLS4G3D1609DS1S00CEU € 34,50 € 34,50 1 Seasonic S12II-Bronze 430W € 42,05 € 42,05 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 210,03 - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, bang-for-buck > alles. - Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geen specifieke eisen op dit gebied, als het maar in zijn huidige kast past of in een budget kast als de http://tweakers.net/product/327605/cooler-master-n300/ past binnen budget. (vandaar ook het moederbord met usb 3.0 aansluiting voor behuizing in de toekomst en HDMI uiteraard voor zijn monitor die hij al heeft). - Ga je overklokken?
Nee, overklokken is niet aan de orde.
Wederom alvast bedankt voor de reacties en ik hoop dat ik m'n zwager blij kan maken met een degelijk advies.