Witte aanslag op PCB, is dit een probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Beste Tweakers,

Een 5-bay hotswap behuizing die ik heb ontvangen heeft nogal wat vreemde witte aanslag op het PCB zitten. Een foto hiervan is hier te zien Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MbC37fhl.jpg. Het zit rond alle gesoldeerde punten van de SATA connector (naast de condensatoren op de foto).

De behuizing is al vervangen omdat de vorige hetzelfde had, maar deze heeft het dus weer.

Weet iemand wat dit is en of het kwaad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:18

mrc4nl

Procrastinatie expert

De witte aanslag is meestal een vettige flux die word gebruikt tijdens het solderen, het is blijkbaar niet netjes opgeruimt. bij mijn weten kan het geen kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 21-04-2014 21:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:32

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat zijn zeer waarschijnlijk restanten van de flux om het soldeer te laten vloeien. Ook het verplicht stellen van het gebruik van loodvrij soldeertin is hier één van de gevolgen van. Flux wordt dan gebruikt om de tin beter te laten vloeien. Hier wat meer informatie.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:26
Het ziet er inderdaad uit als ze bij het solderen van de sata connectoren met kwistige hand met flux gesprayd hebben. Bij gebruik van fatsoenlijk draadsoldeer was die extra flux overbodig. Het gebruik van flux staat overigens los van het wel of niet loodvrij solderen.
Flux heb je globaal gezien in 2 soorten. De no clean en de cleanable. De no clean flux verglaasd na het solderen en is dan inert. De cleanable flux moet na het solderen gereinigd worden.
Ook al was de gebruikte flux in dit geval een no clean versie, dan nog is die niet overal verhit en dus nog steeds actief.
Reinigen dus of RMA sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit zie je bij videokaarten ook altijd.

Afbeeldingslocatie: http://img814.imageshack.us/img814/4923/img1672h.jpg

Ik zou mij er geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Het feit dat je het vaak ziet wil niet zeggen dat het dan ook goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
jeronimo schreef op maandag 21 april 2014 @ 22:30:
Het feit dat je het vaak ziet wil niet zeggen dat het dan ook goed is.
Sorry, maar dit is onzin. Nee, dit is niet schadelijk, heeft geen gevolgen voor de werking van het product en zou ook zeker geen RMA rechtvaardigen. Dit zijn inderdaad fluxrestanten en dit is nodig voor kwalitatief betrouwbare machinale productie bij through hole componenten zoals deze connectoren als je gaat golfsolderen. Met handassemblage kun je dit voorkomen, maar dat brengt kwaliteitszorgen met zich mee. Een ander materiaal is vaak geen optie door milieuregelgeving zoals RoHS. En in tegenstelling tot wat jeronimo zegt zal ook no-clean flux een vorm van rotzooi achterlaten. Onlangs heb ik nog in de media flinke kritiek gehoord op fabrikanten die dus schadelijke chemicaliën gebruiken (benzeen) om PCB's te reinigen, waarbij medewerkers leukemie e.d. opliepen.

Dus om OP te beantwoorden: kan dit kwaad? Nee. Rechtvaardigt dit RMA? Nee. Kan ik dit schoonmaken? Ja. Kan dat schoonmaken kwaad? Ja, in de zin van ESD (zie blogpost in mijn sig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 01:12
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Goed om iig te weten dat het een "normaal" iets is, het leek namelijk op lekkage van de condensatoren (alhoewel die er goed uitzagen).

De meningen over of het schadelijk is lijken wat verdeeld te zijn ;)
In de link van sjaool lees ik dat het (op termijn) wel schadelijk kan zijn, omdat de aanslag vaak zout-achtige substanties bevat die corrosie tot gevolg hebben.
Aangezien RMAen waarschijnlijk weer hetzelfde oplevert zou het in dat geval het verstandigst zijn om hem schoon te maken of om te zien naar een andere fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Flake schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:30:
[...]

[...]

Sorry, maar dit is onzin. Nee, dit is niet schadelijk, heeft geen gevolgen voor de werking van het product en zou ook zeker geen RMA rechtvaardigen. Dit zijn inderdaad fluxrestanten en dit is nodig voor kwalitatief betrouwbare machinale productie bij through hole componenten zoals deze connectoren als je gaat golfsolderen. Met handassemblage kun je dit voorkomen, maar dat brengt kwaliteitszorgen met zich mee. Een ander materiaal is vaak geen optie door milieuregelgeving zoals RoHS. En in tegenstelling tot wat jeronimo zegt zal ook no-clean flux een vorm van rotzooi achterlaten. Onlangs heb ik nog in de media flinke kritiek gehoord op fabrikanten die dus schadelijke chemicaliën gebruiken (benzeen) om PCB's te reinigen, waarbij medewerkers leukemie e.d. opliepen.

Dus om OP te beantwoorden: kan dit kwaad? Nee. Rechtvaardigt dit RMA? Nee. Kan ik dit schoonmaken? Ja. Kan dat schoonmaken kwaad? Ja, in de zin van ESD (zie blogpost in mijn sig).
Beste Flake,

Sorry, maar ik post hier geen onzin.
Eerst een kleine nuance. De flux heb je zowel bij reflow, als bij golfsolderen nodig. Bij reflow solderen zit die in de pasta, bij golfsolderen heb je voor het bad een fluxer die de flux op de print aan brengt. Het residu wat achter blijft heb je liever niet op je print. In geval van een no clean flux gaat het residu verglazen en doet dan verder geen kwaad.
Op de sata printjes ziet het er uit dat de connectoren handmatig gesoldeerd zijn. Er zit plakken flux op die vol zitten met activatoren en zouten. Dat gaat vocht aan trekken en corroderen.
Overigens is het soldeerwerk van de elco's ook uiterst matig, want slecht opgetrokken.
Op de foto van de videokaart zie je ook al dat een aantal verbindingen al lekker aan het corroderen zijn.
Dit mag dan allemaal gewoon gevonden worden, goed is het niet.

Om dan te zeggen stuur maar RMA is dan van mijn kant wat kort door de bocht, maar ik zou het zeker niet zo laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Vooruit, hier geef ik nog 1 reactie op. Dat we het niet eens worden moge duidelijk zijn. Voor corrosie heb je metaal nodig en die troep zit op de solder resist. Dat spul is prima in staat om de PCB te beschermen tegen fluxrestant. Tin vormt altijd een laagje oxidatie na het afkoelen, maar tincorrosie doordringt niet. Daarom is vertinnen een prima middel tegen corrosie voor vele andere metalen. Ik ben nog nooit een falend product tegengekomen wat gerelateerd is aan fluxrestanten. Ik durf ook niet hard te roepen dat dit met de hand is gedaan, kan ook goed door een bad heen zijn gegaan. Die elco's waren mij ook opgevallen, maarja, een beetje slimme ontwerper had z'n soldeerverbindingen aan één zijde gelaten. Zal vast wel een reden voor zijn, ik kan de achterkant van die pcb niet zien. Maar ik blijf volledig overtuigd van de opvatting dat dit onschuldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Flake schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:42:
Ik ben nog nooit een falend product tegengekomen wat gerelateerd is aan fluxrestanten.
Dat is dan het verschil tussen ons tweeën, ik ben ze wel tegen gekomen.
Pagina: 1