Flake schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:30:
[...]
[...]
Sorry, maar dit is onzin. Nee, dit is niet schadelijk, heeft geen gevolgen voor de werking van het product en zou ook zeker geen RMA rechtvaardigen. Dit zijn inderdaad fluxrestanten en dit is nodig voor kwalitatief betrouwbare machinale productie bij through hole componenten zoals deze connectoren als je gaat golfsolderen. Met handassemblage kun je dit voorkomen, maar dat brengt kwaliteitszorgen met zich mee. Een ander materiaal is vaak geen optie door milieuregelgeving zoals RoHS. En in tegenstelling tot wat jeronimo zegt zal ook no-clean flux een vorm van rotzooi achterlaten. Onlangs heb ik nog in de media flinke kritiek gehoord op fabrikanten die dus schadelijke chemicaliën gebruiken (benzeen) om PCB's te reinigen, waarbij medewerkers leukemie e.d. opliepen.
Dus om OP te beantwoorden: kan dit kwaad? Nee. Rechtvaardigt dit RMA? Nee. Kan ik dit schoonmaken? Ja. Kan dat schoonmaken kwaad? Ja, in de zin van ESD (zie blogpost in mijn sig).
Beste Flake,
Sorry, maar ik post hier geen onzin.
Eerst een kleine nuance. De flux heb je zowel bij reflow, als bij golfsolderen nodig. Bij reflow solderen zit die in de pasta, bij golfsolderen heb je voor het bad een fluxer die de flux op de print aan brengt. Het residu wat achter blijft heb je liever niet op je print. In geval van een no clean flux gaat het residu verglazen en doet dan verder geen kwaad.
Op de sata printjes ziet het er uit dat de connectoren handmatig gesoldeerd zijn. Er zit plakken flux op die vol zitten met activatoren en zouten. Dat gaat vocht aan trekken en corroderen.
Overigens is het soldeerwerk van de elco's ook uiterst matig, want slecht opgetrokken.
Op de foto van de videokaart zie je ook al dat een aantal verbindingen al lekker aan het corroderen zijn.
Dit mag dan allemaal gewoon gevonden worden, goed is het niet.
Om dan te zeggen stuur maar RMA is dan van mijn kant wat kort door de bocht, maar ik zou het zeker niet zo laten zitten.