Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi allen,

Over een paar weken ga ik een van mijn eerste betaalde fotoklusjes doen, voor een vriend. Nu heb ik best a
l een aantal keren klusjes waar ik op het juiste moment af moet drukken gehad, zoals toespraken van een minister, een overval demo, een trouwerij (waar ik backupfotograaf was) dus dat is het issue niet zo.

Echter is een promotie ook lastig, zijn daar nog specifieke mores? Ik ben een paar keer al bij een eerdere promotie geweest, echter aan andere universiteiten. Nu zal ik als het goed is instructie krijgen van de pedel vantevoren.

Weet iemand daar wat meer van? Dat gezegd hebbende, de promotie vindt plaats aan de TU/d.
Uiteraard wil ik de volgende standaard momentjes meepakken:

* Entree kandidaat
* Entree pedel + corona
* Paranimfen
* Lekenpraatje + ondervraging (lastig , beetje afhankelijk van waar ik me mag bewegen).
* Het "hora est" moment
* Tekenen van de bul (ik schijn mee te mogen bij het beraardslagen door de corona)
* Uitreiken bul

Iemand wat tips of ervaringen? ik was van plan mijn 24-70 voornamelijk te gebruiken en (uiteraard indirect) te flitsen. Hierbij gebruik ik meestal een flash exposure compensatie van -3

offtopic:
Ik zat net ff rond te lezen... dit soort dingen wil ik voorkomen :D
http://commons.wikimedia....schappelijke_promotie.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 21-04-2014 20:39 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Probeer vooraf de zaal in te gaan. De promotiezaal van de UU is bijvoorbeeld erg donker met een hoog plafond, dus daar moet je krachtig flitsen. Probeer vooraf de juiste instellingen te vinden.

Verder heb je de belangrijkste momenten wel. Voor de promotie maakt de promovendus zich klaar in een apart kamertje met de paranimfen. Dan is hij superzenuwachtig. Dat moet absoluut op de foto.
Na het uitreiken van de bul is er vaak nog een toespraak door de promotor. Een wat ontspannender moment.

Probeer ook foto's van de zaal te maken. Later kun je terugkijken wie er allemaal waren. Spreekt voor jou waarschijnlijk voor zich.

Volgt er ook een receptie?

[ Voor 4% gewijzigd door SlaadjeBla op 21-04-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
SlaadjeBla schreef op maandag 21 april 2014 @ 20:39:
Probeer vooraf de zaal in te gaan. De promotiezaal van de UU is bijvoorbeeld erg donker, dus daar moet je krachtig flitsen. Probeer vooraf de juiste instellingen te vinden.
Dat ga ik idd proberen te regelen, altijd verstandig bij onbekende plekken (ken de zaal ook niet namelijk).
Verder heb je de belangrijkste momenten wel. Voor de promotie maakt de promovendus zich klaar in een apart kamertje met de paranimfen. Dan is hij superzenuwachtig. Dat moet absoluut op de foto.
Het zweetkamertje (en equivalenten daarvan) is inderdaad ook wel een goede. Stress-foto's zijn wel leuk om terug te kijken.
Na het uitreiken van de bul is er vaak nog een toespraak door de promotor. Een wat ontspannender moment.
True, dat is dan wel aardig moment om de kandidaat vast te leggen... die heeft net een paar uur fijn staan stressen dus daar zal wel wat spanning af lopen.
Probeer ook foto's van de zaal te maken. Later kun je terugkijken wie er allemaal waren.
Goed punt, niet aan gedacht.
Volgt er ook een receptie?
De familie gaat daarna lunchen, of een receptie komt weet ik niet. Paar weken later is er een lomp feest (die heb ik dan wel vaker geschoten :D).

Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:47
Promotie bij de TUDelft is een vrij strak/traditioneel tafereel. Wanneer iemand het woord voert fotograferen lijkt me daardoor enigszins not done. Wat je zou kunnen overwegen is om dan (je zit/hurkt/staat ws op zo'n 10m) toch met een aardige tele te fotograferen in liveview/stille-modus. En tijdens de acties wat meer groothoek.

Voor de entree heb je wel vrijheid, en al helemaal het uitreiken en vooral receptie.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
inquestos schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:18:
Promotie bij de TUDelft is een vrij strak/traditioneel tafereel. Wanneer iemand het woord voert fotograferen lijkt me daardoor enigszins not done. Wat je zou kunnen overwegen is om dan (je zit/hurkt/staat ws op zo'n 10m) toch met een aardige tele te fotograferen in liveview/stille-modus. En tijdens de acties wat meer groothoek.
Ik zit erover te denken een monopod te sjeffen, mijn 5d3 in stille mode te zetten en met mijn 70-200 wat kiekjes te maken. Zou ik op 10m een heel eind mee moeten kunnen komen. De exacte regels worden mij trouwens vantevoren (lees een uur oid voor de zitting) medegedeeld, maar het kan geen kwaad om er even goed over na te denken.
Voor de entree heb je wel vrijheid, en al helemaal het uitreiken en vooral receptie.
Zeker. Het uitreiken moet in 1x goed, de rest is wat minder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 12:59

EnnaN

Toys in the attic

In Groningen mag je tijdens de verdediging zelf niet schieten in ieder geval, zoek even goed uit of je wel iets mag doen during that time...

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
EnnaN schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:51:
In Groningen mag je tijdens de verdediging zelf niet schieten in ieder geval, zoek even goed uit of je wel iets mag doen during that time...
Weet je dat zeker? Heb al een aantal maal meegemaakt dat er gewoon foto's werden geschoten tijdens de verdediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dat, en de kandidaat heeft de optie gehad te kiezen voor de TU/d fotograaf of een eigen persoon. Hij heeft voor dat laatste (mij dus) gekozen. Gezien het feit dat dit een duidelijke optie/keuze is lijkt het me niet meer dan logisch dat je mag fotograferen.

En hij meldde dat ik dus bij het tekenen van de bul 'in het achterkamertje' mag zijn voor de foto's. Dat is iets wat verder besloten is, dus het lijkt me dat dit overlegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Het is woensdag tijd voor hora est (kromme zin, ik weet).
Mijn plan is de volgende set spul mee te nemen en op de volgende punten te gebruiken (commentaar is altijd welkom):

* monopod (statief lijkt me niet handig)
* 5d3
* 16-35, 24-70 mk. I, 70-200 2.8 IS mk. I, 50/1.4
* 580ex II
En genoeg accus/batterijen en geheugen. 50D als backup in de tas met eigen accus.

* Zweethok waar de kandidaat zit te stressen: afhankelijk van de grootte 16-35 of 24-70.
* Entree kandidaat. De entree van de kandidaat, beetje afhankelijk van waar ik sta op groothoek zodat je hem tussen het publiek binnen ziet komen.
* Entree pedel + corona. 24-70 ivm de mooie gewaden.
* Paranimfen , waarschijnlijk 24-70 omdat die er dan nog op zit.
* Lekenpraatje + ondervraging (lastig , beetje afhankelijk van waar ik me mag bewegen). Wellicht paar portretjes en overzichtsshots. Tijd genoeg. Iemand ideeen?
* Het "hora est" moment. 24-70 of 70-200 afhankelijk van mijn positie tov de pedel.
* Tekenen van de bul (ik schijn mee te mogen bij het tekenen van de bul door de corona). 16-35 of 24-70 afhankelijk van de ruimte.
* Uitreiken bul. 24-70.

Ik krijg vantevoren wat uitleg van de pedel over de mores, prima. Iemand enig idee wat de foto-mores in dit soort cases zijn? De reguliere mores voor een promotie zijn bekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 12-05-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb ook wat promoties geschoten (VU). Eigenlijk ging dat allemaal met 70-200 2.8 IS omdat ik gewoon niet zo dicht bij kon komen. 70 mm op fullframe vond ik wijd genoeg. Voor het begin en eind zou ik de 24-70 gebruiken. Wijder is niet erg handig denk ik. Er staat wel veel op maar de vertekening is ook behoorlijk natuurlijk en met mensen is dat niet zo mooi

Ik heb trouwens ook niet geflitst, dat vond ik zelf te storend.

Ohja inderdaad stille modus gebruiken. De sluiter van een 400D (die ik toen had) is erg luid.

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 12-05-2014 14:55 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:52

Mr Pingu

Professioneel Prutser

De TU delft heeft een eigen huisstijl die ook van toepassing is op fotograferen. Ik weet niet of jij je daar echt aan moet houden maar lees anders eerst even deze korte pagina betreffende de TU Delft huisstijl
https://intranet.tudelft....delft/film-en-fotografie/

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Boudewijn schreef op maandag 12 mei 2014 @ 01:04:
* Lekenpraatje + ondervraging (lastig , beetje afhankelijk van waar ik me mag bewegen). Wellicht paar portretjes en overzichtsshots. Tijd genoeg. Iemand ideeen?
Ten tijde van mijn promotie (1995, Utrecht) kon je dit wel uit je hoofd zetten, de ondervraging is geen tijd voor foto's nemen. Maar misschien dat ze in Delft en tegenwoordig wat losser zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:15:
[...]

Ten tijde van mijn promotie (1995, Utrecht) kon je dit wel uit je hoofd zetten, de ondervraging is geen tijd voor foto's nemen. Maar misschien dat ze in Delft en tegenwoordig wat losser zijn.
Bij de promoties die ik heb meegemaakt zijn wel wat fotos genomen bij de ondervraging. Ik ga het dus gewoon proberen, inderdaad met stille sluitermodus.
Moby schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:52:
Ik heb ook wat promoties geschoten (VU). Eigenlijk ging dat allemaal met 70-200 2.8 IS omdat ik gewoon niet zo dicht bij kon komen. 70 mm op fullframe vond ik wijd genoeg. Voor het begin en eind zou ik de 24-70 gebruiken. Wijder is niet erg handig denk ik. Er staat wel veel op maar de vertekening is ook behoorlijk natuurlijk en met mensen is dat niet zo mooi
Inderdaad, ik denk dat de 24-70 sowieso veelzijdig genoeg is, maar neem de 16-35 mee voor het geval het heel erg krap is binnen (ik ken de TU/d niet goed genoeg hiervoor).
Ik heb trouwens ook niet geflitst, dat vond ik zelf te storend.
Lijkt me een verstandige keuze. Ik ga dat wel even bij de pedel checken. Als ik al mag flitsen zal ik dat alleen bij binnenkomst en vertrek doen.
Ohja inderdaad stille modus gebruiken. De sluiter van een 400D (die ik toen had) is erg luid.
Check.
Mr Pingu schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:09:
De TU delft heeft een eigen huisstijl die ook van toepassing is op fotograferen. Ik weet niet of jij je daar echt aan moet houden maar lees anders eerst even deze korte pagina betreffende de TU Delft huisstijl
Lijkt me verder niet echt een probleem, maar ik zal voor lichte en realistische foto's zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 18:10
Zelf promotie gehad en er ook een aantal gefotografeerd. Het is inderdaad erg verstandig om eerst de zaal een beetje te verkennen; waar zit de commissie en waar de kandidaat en paranimfen. Je kunt niet altijd beiden goed op de plaat krijgen, dus dan moet je een keuze maken. Flitser had ik wel altijd bij me, want sommige zaaltjes zijn echt donkere grotten. Liever niet flitsen natuurlijk voor de sfeer, maar wel fijn om altijd achter de hand te hebben.

Foto's tijdens de ondervraging is vaak niet toegestaan (bijna nergens waar ik ben geweest). Daarnaast is het ook best storend en zijn pratende mensen ook niet heel charmant op de foto. Sowieso wordt de verdedinging soms vanuit de universiteit opgenomen en als DVD meegegeven aan de kandidaat (check het even). Als je een foto vlak voor de ceremonie schiet (dus als iedereen net zit), lijkt het ook net echt :)

Verder lijkt het me stug dat je bij de beraadslaging van de commisie aanwezig mag zijn, aangezien dat nogal persoonlijk is. Ik heb altijd gehad dat de commissie zich terug trok voor beraad en dat de kandidaat achterbleef in de zaal met het publiek. Dat is wel een aardig moment voor de foto; de verdediging is achter de rug (opluchting), maar het oordeel moet nog komen (enige spanning). Je ziet dan opluchting, overleg, etc.

Tot slot gaat het overdragen van de bul vaak enorm rap, dus dan moet je echt klaarstaan (zet de camera desnoods op burst i.v.m. gesloten ogen / open monden etc). Als de sfeer er naar is, kan de kandidaat ook proberen het moment iets te rekken voor de foto. Maar goed, dat moet de kandidaat zelf inschatten of dat een optie is. Na de overhandiging volgt waarschijnlijk de laudatio van de promotor, wat ook wel leuk is om op de foto te hebben (tenminste als kandidaat en promotor een goede band hadden).

Na de officiele ceremonie is er waarschijnlijk ook een receptie. Daar zou ik ook vooral de felicitaties op de plaat proberen te krijgen (trotse ouders, begeleiders,etc). Dat is een moment waar je later ook wel met plezier aan terug denkt; als het achter de rug is en het feest kan beginnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Morrar op 12-05-2014 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik kreeg dit net binnen van de kandidaat:

O.a. heb ik de volgende al gehoord van de voorzitter:

- tijdens het lekenpraatje mag je van alles en nog wat doen.
- tijdens de verdediging mag je uitsluitende vanuit het publiek foto’s maken en alleen zonder flits.
- ná de verdediging mag je naar het zweethokje (de Pedel wijst de weg).
- ná het besluit (bij de uitreiking zelf) mag je wél de flits gebruiken indien nodig.
- als de processie de zaal verlaat, moet je meelopen: Pedel => commissie => ik en paranimfen => jij om gelijk de groepsfoto te maken

Meer uitleg krijg je morgen van de Pedel te horen.

Lijken me duidelijke mores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 19:26
Mr Pingu schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:09:
Ik heb heel wat promoties op de TU bijgewoond, ben er werkzaam.

Dit is bedoeld voor foto's die voor de TU worden genomen, voor bijvoorbeeld posters, de website, etc. Niet voor prive doeleinden natuurlijk. Ik neem aan dat deze promotie foto's niet als officiele TU foto's genomen worden.

Verder inderdaaad zoals je al hebt gehoord. Lekenpraatje mag je doen wat je wilt. Tijdens de verdediging vind ik persoonlijk foto's nemen "not done", en als het al gedaan word, in godsnaam zo onopvallend mogelijk. Doe je autofocus piepje uit bijvoorbeeld!
Bij uitreiken van de bul is het weer wat losser allemaal. Dat zijn ook wel de typisch foto momentjes. Denk dat flitser hier weer wel wenselijk is, de ruimte is niet heel licht. Geen plafond om vanaf te bouncen.
Na uitreiking ga je voor groepsfoto naar net buiten de ruimte. Daar is het wel lichter, maar flitser toch wel gewenst.

Ik weet niet of je dit nog op tijd leest. Maar succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Het uur is geweest (en toen jij dit postte was het lekenpraatje al begonnen ;) ) .

Dank iedereen voor de tips, ik overleg even met de verse doctor of ik de fotos hier mag posten.
In the end is de 16-35 amper gebruikt en eigenlijk alles met de 24-70 gedaan.

De pedel heeft me hoogst vriendelijk uitgelegd wat de regels zijn en dat was gewoon duidelijk. Tijdens de verdediging heb ik de camera ook netjes op de grond gezet alhoewel in het publiek wel wat geschoten werd her en der... erg irritant. Mooi ook dat mijn camera een silent shutter mode heeft; ik heb dat tijdens het hele feest gebruikt... tot de bul-uitreiking (daarbij mocht ik weer redelijk wat doen van de pedel).

Heb toen een enorme hi-speed burst getrokken... terwijl het stil was. Zowel de commissie als het publiek barstte in lachen uit, erg grappig. Flitsen heb ik bij de receptie (in de zaal op de 4e) gedaan, tijdens de promotie zelf uiteraard niet.

Qua plafond: idd erg vervelend, en de groepsfoto na de promotie was ook pittig wegens enorm veel tegenlicht.
offtopic:
Wel mooi, ik stond net mijn spul op te bergen met mijn slaperige hoofd en wist niet dat men *meteen* na de uitreiking de groepsfoto deed. De vrouw van de kandidaat kwam me even subtiel pingen :).

Heel erg cool/gaaf/tof was mee mogen naar de ruimte waar de heren de bul tekenden, en de pedel zelfs even de staf voor me heeft vastgehouden (in de standaard was het lastig een goede foto te krijgen). Sowieso zelden zo'n aardige pedel gesproken.

Voor de statsliefhebbers, de stats van de keepers. Heb een kleine 100 fotos bewaard van de 400 (er zitten ook wat minder boeiende bij maar ik weet van sommige bezoekers bij de receptie niet of ze speciaal zijn, dat mag de jonge doctor selecteren).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ntiepxRjMAhDPWdeUF4Mq1B6/thumb.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/l2Fr97XQn8T0vdkzKftDiQSQ/thumb.png

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 15-05-2014 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dat klinkt goed, leuk om te horen. Het is ook een erg dankbaar onderwerp natuurlijk.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Boudewijn schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:20:Heb toen een enorme hi-speed burst getrokken... terwijl het stil was. Zowel de commissie als het publiek barstte in lachen uit, erg grappig.
Haha grappig en herkenbaar! Ik maakte een foto precies op het moment dat de bul werd overhandigd: *KLIK!* - iedereen lachen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Moby schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 09:00:
Dat klinkt goed, leuk om te horen. Het is ook een erg dankbaar onderwerp natuurlijk.
Echt wel. Leerpuntje is dat ik wat meer moet regisseren maar volgende keer beter. dank allen voor de tips, dat heeft me wel geholpen, al dan niet mentaal!
Anoniem: 218471 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:02:
[...]

Haha grappig en herkenbaar! Ik maakte een foto precies op het moment dat de bul werd overhandigd: *KLIK!* - iedereen lachen... :*)
Ja. Ik trok een dikke burst met een 5D3. Die hoor je helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Nikon D200. Ook echt niet zachtjes... :P
Heb me trouwens altijd al verbaasd over het grote verschil in geluid tussen Canon en Nikon. Van mij zou het allemaal wat zachter mogen. :)
Pagina: 1